Geen Hemel, Geen Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 09:44

Klaas schreef:Morse:
Het is geen geloofspunt voor een Christen.

Voor het orhodoxe christendom is het direct verbonden met het hart van het christelijke geloof: Christus' verzoenend lijden en sterven. Ik wil je niet het recht op het gebruik van de titel 'christen' ontzeggen, maar technsch en historisch gezien kun je je afvragen of een christendom zonder verzoenend lijden en sterven nog wel christendom is.

Klaas

Paulus schrijft daarover. Volgens Paulus zijn wij het zieligste wat er ooit door de wereld is voortgebracht als Christus niet echt is opgestaan voor onze zonden.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 07 nov 2003 09:48

Daar komen we dus toch weer uit op die verzoeningsleer. Zoals ik al gezegd heb geloof is daar dus NIET in. Mijn opvattingen zijn Sociniaans. Jezus is gestorven omwille van zijn verkondiging en praxis! Het is nu juist in het licht van die verkondiging en praxis of wij levend of dood zullen zijn! Het is aan ons om de weg van de liefde te volgen, onze keuze, ons ja of ons neen.... Vergeet niet dat de Evangelies al een interpretatie van het leven van Christus zijn! En de brieven van Paulus heel zeker wat die man heeft Jezus nooit ontmoet!

Eenheid in het nodige
Vijheid in het onzekere
Bovenalles de Liefde
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 nov 2003 10:11

Morse,

Het is niet mijn bedoeling hier een discussie te voeren over de verzoeningsleer. Ik wil alleen aangeven dat het historisch gezien niet correct is om te stellen dat het hiernamaals voor 'de christen' geen thema is. Je maakt jouw uitzonderingspositie daarmee tot norm en dat is domweg het verdraaien van de feiten.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 07 nov 2003 10:20

Mijn stelling is helemaal niet dat het hiernamaals nooit een rol zou gespeeld hebben in het Christendom! Ik wil enkel antwoorden op de vraag. Het is volgens mij mogelijk om Christen te zijn zonder te geloven in een hiernamaals! Tussen haakjes, het is mijn persoonlijke overtuiging dat er WEL een hiernamaals is.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 nov 2003 11:31

Geloven doe je niet om in de Hemel te komen, maar om een God welgevallig leven te leiden. Dus eigenlijk zou je op de vraag met 'ja' moeten beantwoorden. God helpt mensen ook in dit leven en wel ook juist nu een relatie met hen hebben. Geloven is dus meer dan je enkeltje hemel reserveren.

Of zou jij niet met je vrouw trouwen als je wist dat ze maar 35 zou worden?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 nov 2003 12:11

de hemel begint naar mijn beleving in essentie al op het moment dat je God gelooft en iets ziet van wie Hij is. De hemel in je hart, zegmaar, en later wordt dat ook tastbaar om je heen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 12:14

De hemel is geen doel of middel in je leven, maar je komt er niet onderuit dat het een resultaat is, waar je overigens ook op hoopt. Ik geloof niet dat dit erg is.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 nov 2003 19:35

Als dood, dood zou zijn, dan betekent het dus dat je nergens meer bent na dit leven. Als dat zo zou zijn, dan zou Jezus nooit uit de doden op kunnen staan, want dan was er geen hel geweest. En Jezus had ook niet ten hemel kunnen varen als er geen hemel zou zijn.
Dus ik ben het met de stelling eens: Geen hemel, geen christen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 nov 2003 19:38

Ik bedoel hiermee dus ook dat het christelijk geloof dan totaal geen waarde meer zou hebben. Zonder hemel of hel, zou God ook niet bestaan.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 01:17

Het gaat er denk ik meer om dat als je christen bent, en je wil voor God leven dat je dan al was er geen hemel toch wil leven voor Hem.

Ik denk van niet! Waarvoor zou je God dan dankbaar kunnen zijn??
Jezus heeft je toch gered, en je leeft toch voor God vanuit de dankbaarheid omdat Jezus gestroven is voor jou zonden. Als God in de bijbel zegt dat je gered bent en je straks voor eeuwig bij Hem mag zijn, dan geloof je dat. Hoe kan je dan ooit zeggen dat je als christen kan geloven in de verlossing van je zonden terwijl je niet gelooft dat je echt verlost bent, en dat al je zonde zijn vergeven?

Mijn vraag:
Kun je als je gelooft dat je zonde zijn vergeven, geloven dat er geen hemel is voor jou. Zo ja: waar ben je dan van verlost? en uit welke dankbaarheid leef je dan?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 nov 2003 11:12

volgens mij ligt het er net aan hoe je de Hemel ziet. als je het louter ziet als een plaats met gouden straten en paarlen poorten, waar je na de dood naartoe kunt, nou, dat kan mij gestolen worden. De Hemel is echter niet los te koppelen van het geloof, als je het ziet in de richting dat je na de dood altijd bij God mag zijn, en hem volmaakt mag dienen. dat is tenslotte niet alleen een beloning van het geloof, maar eerst en vooral de vervolmaking daarvan. het Hemelse geluk bestaat er volgens mij uit, dat we altijd bij God mogen zijn, en Hem mogen dienen op een volmaakte manier, zonder ooit nog tegen Hem te zondigen. alle andere dingen zijn mooi meegenomen, maar volgens mij niet het wezen van het hemelverlangen.

een mooi voorbeeld vind ik hierbij altijd de uitspraak van Ezen in de roman "de tornado" van Nijenhuijs. Als Ezen (die nogal zwak is, eigenlijk te zwak voor het boerenwerk) aan de hemel denkt, dan hoopt hij op een oneindig stuk land, dat hij voor God mag "spitten en niet moe worden". Hij kan God daar dienen zonder beperkingen. Al de schatten van de Hemel (die er best wel zullen zijn) kunnen hem gestolen worden, als hij God maar mag dienen.

Al zou de hemel vergelijkbaar zijn met de sahara, en de hel met het paradijs, dan zou ik nog duizendmaal liever naar de hemel gaan, omdat God daar is. wat heb je aan een paradijs zonder God?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 nov 2003 11:17

johannes1 schreef:durf je het risico aan dat er niets is?

het geloven in de hemel (of een hiernamaals) maakt de kans dat er leven na de dood is niet groter of kleiner. wat ik er over denk, doet weinig toe of af aan de werkelijkheid, dus ja, ik durf het risico aan (hoewel er volgens mij geen risico is). bovendien, als er niets is, besta je niet meer, dus spijt krijgen is dan ook geen optie :D
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

everlastingman
Mineur
Mineur

Geen zonde, geen dood!

Berichtdoor everlastingman » 08 nov 2003 19:18

Eigenlijk zou ik deze discussie verder willen gaan met het thema geen zonde, geen dood. Ik zou niet kunnen leven met de dood of anders gezegt zolang we nog op aarde leven in ons vleselijke lichaam zijn wij onderhevig aan de gevolgen die de zonde met zich mee brengt. Die strijd tegen de zonde is als wij ons aardse lichaam verlaten voorbij. Voor een christen betekend de dood dus de verlossing van zonde. Zonder Jezus is er geen leven.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 nov 2003 18:26

Als je niet kunt sterven heb je geen leven (Leven) :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

bloempie
Majoor
Majoor

Re: Geen zonde, geen dood!

Berichtdoor bloempie » 10 nov 2003 14:57

everlastingman schreef:Eigenlijk zou ik deze discussie verder willen gaan met het thema geen zonde, geen dood. Ik zou niet kunnen leven met de dood of anders gezegt zolang we nog op aarde leven in ons vleselijke lichaam zijn wij onderhevig aan de gevolgen die de zonde met zich mee brengt. Die strijd tegen de zonde is als wij ons aardse lichaam verlaten voorbij. Voor een christen betekend de dood dus de verlossing van zonde. Zonder Jezus is er geen leven.

Ik denk niet dat hier een discussie over te voeren is. Dit is namelijk een feit.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”