Hobrinks flauwekulargument voor de besnijdenis op de achtste dag in Moderne Wetenschap in de Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Re: Hobrinks flauwekulargument voor de besnijdenis op de achtste dag in Moderne Wetenschap in de Bijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 05 apr 2026 15:50

Jozef was onderkoning in Egypte. De vierde generatie na Avraham. Onder ons geldt dat op de 8e dag de besnijdenis ingesteld is. Vader Avrham was 75 jaar toen hij deze opdracht kreeg.

Het is een scheppingsorde die de Eeuwige als nieuw voorschrift bekend maakt. Het doet er gewoon niet toe dat andere volkeren ook die gewoonte kenden en toepassen.

In deze casus gaat het over de dag van de besnijdenis, die tevens voor de jongens hun officiële naam ontvangen.

Het effect op de besnijdenis is medisch gezien de 8e dag. Niet eerder maar ook niet later. Dan zit er nog een diepere betekenis in: er zit altijd een sjabbbat tussen geboorte en besnijdenis. Velen zeggen en denken dat is toch logisch. Het geboortemoment wordt niet door de mens maar door de Eeuwige bepaald. Precies op Zijn tijd gebeurt alles. De moderne mens wil alles naar zijn/haar hand zetten. Zij hebben grote moeite met een wonder of de wil van de Eeuwige.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hobrinks flauwekulargument voor de besnijdenis op de achtste dag in Moderne Wetenschap in de Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2026 18:26

Jesaja40 schreef:Het doet er gewoon niet toe dat andere volkeren ook die gewoonte kenden en toepassen.

Dat vind ik ook, maar JIJ was degene die suggereerde dat de Egyptenaren het van de Joden zouden hebben overgenomen.

Het effect op de besnijdenis is medisch gezien de 8e dag (minimaal - ik neem aan dat je dit hier bedoelt). Niet eerder maar ook niet later.

Heb je het bericht gelezen waarmee Pcr dit onderwerp begint? Want dat is dus gewoonweg niet waar. Het hele punt van het onderwerp is dat creationisten een feit uit de Bijbel nemen, en omdat alles van God komt, MOET er wel een reden voor zijn en zonodig wordt die reden er dan wel gewoon bijverzonnen.

Dan zit er nog een diepere betekenis in: er zit altijd een sjabbbat tussen geboorte en besnijdenis.

Kijk, dat vind ik al een veel betere reden: een theologische in plaats van een feitelijk medische.

Velen zeggen en denken dat is toch logisch.

Velen zeggen dat? Ik hoor het voor het eerst.

Het geboortemoment wordt niet door de mens maar door de Eeuwige bepaald. Precies op Zijn tijd gebeurt alles. De moderne mens wil alles naar zijn/haar hand zetten. Zij hebben grote moeite met een wonder of de wil van de Eeuwige.

Kijk, hier heb ik dan weer wat meer moeite mee, met de ondertoon van afkeuring. Ik ben maar al te blij dat ik me geen zorgen hoef te maken om polio of pokken. Het is ook wat vreemd om te beweren dat God het op zijn tijd nodig vond om de mensheid millenia lang met pokken te geselen, tot op 8 mei 1980 toen het door de mensheid tot uitgeroeid kon worden verklaard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”