Moderator: Moderafo's
Met dit criterium kun je een aardige verzameling pornofilms opbouwen.
Het is maar de vraag of je van zonde amusement mag maken.
Maar laten we ook niet te naief zijn, de verreweg meeste films zijn bedoeld als amusement en niet om er wijzer van te worden.
Het probleem is wel waar je de grens legt. Bij vloeken, geweld en sex ligt dat gevoelsmatig heel anders dan een leugentje in een film of een diefstal.
Ik heb opzich geen bezwaar dat er zonden worden vertoond. (...) Mijn punt is dat deze moraal als normaal word gezien. Er wordt geen tegengas aangeven.
wat mij betreft word er in bijvoorbeeld de Titanic te ver gegaan.
Ook wordt er niet aangeven dat dit tegen de HS is. Dat laatste vind ik nog het belangrijkst.
Het is niet christelijk om andere vrij te laten. Dat is hetzelfde als zeggen tegen iemand op de rand van de afgrond. Nog een klein stapje vriend.
maar bijvoorbeeld als uit de film mag blijken dat er overspel gepleegd is, waar dan een negatief geladen oordeel op moet volgen, geen positief oordeel.
Misschien vaak pas op het einde van de film (Catch me if you can, bijvoorbeeld).
Dat is denk ik ook de reden dat er wel bezwaar bestaat tegen seks en vloeken en niet tegen diefstal en moord: het is van een heel andere orde, je kunt doen alsof (met seks ook maar dat is natuurlijk vanouds een taboe).
Klaas schreef:Grappig, ik wilde deze film juist gebruik als voorbeeld van amusement waarbij de zonde niet veroordeeld wordt Klaas
De reden waarom de hoofdpersoon in de problemen komt en zich gedraagd zoals hij is, komt voort uit de gezinssituatie (dat komt overduidelijk naar voren, tot het einde toe). Door liefde te betonen richting de hoofdpersoon (iets wat hij heeft gemist in zijn leven), komt deze weer op het goede pad terecht.
Klaas schreef:Volgens mij komt de hoofdpersoon helemaal niet door liefde op het goede pad. Het is gewoon het ouderwetse politiewerk waardoor hij uiteindelijk gepakt wordt. Het is liefde die hem een 2e kans geeft, maar of hij daarmee helemaal op het goede pad komt is nog maar de vraag.
Klaas
Klaas schreef:Grootste probleem wat ik echter met deze film heb is dat het zo'n hoog feel-good gehalte heeft. Eigenlijk is de hoofdpersoon uiterst sympathiek. Zijn misdaden worden niet neergezet als zodanig maar als een soort kwajongensstreken. Als hij weer iemand oplicht ben je geneigd te applaudiseren i.p.v. de onrechtvaardigheid ervan in te zien.
Klaas schreef:Nou kan zoiets op zich goed werken als je daar op het eind een bepaalde draai aan geeft of als je het zover doortrekt dat je daardoor gaat inzien dat het eigenlijk niet kopt. Geen van beide zijn echter aan de orde in deze film.
Klaas schreef:Als de hoofdpersoon gepakt wordt is er geen enkele sprake van schuldbesef. Dat blijft zo tot het einde toe en je blijft hem gewoon sympathiek vinden. Die sympathie voel je niet alleen voor de persoon maar ook voor z'n daden. Ook als hij zogenaamd op het rechte pad belandt gaat hij door met het incidenteel maken van uitstapjes. Alle misdaden worden met een knipoog bekeken.
Klaas schreef:Ik vroeg me op basis hiervan af of dit wel verantwoord entertainment is. Ik vond de film absoluut onderhoudend maar de postitieve manier waarop oplichting en bedrog neergezet worden vond ik absoluut minder.
Ik vond de film absoluut onderhoudend
maar de postitieve manier waarop oplichting en bedrog neergezet worden vond ik absoluut minder.
Ik vroeg me op basis hiervan af of dit wel verantwoord entertainment is.
Melodius Tonk schreef:Prof. Rookmaker, die in de jaren als een van de eersten een christelijke visie op kunst en kunstgeschiedenis ontwikkelde, hield van prikkelende stellingnames.
Als hij gevraagd werd voor een groep christenen te spreken, nam hij dia's mee. Voordat de eerste dia vertoond werd, waarschuwde hij de zaal: 'de eerste dia is schokkend, een goed voorbeeld van foute kunst! Godslastering zelfs.'
De zaal natuurlijk in grote verwarring? Wat gaat deze broeder ons laten zien.... iets zeer gewelddadigs?Godslastering?Pornografie?
Klik - daar ging de dia en het was... een zoetig Jezus-plaatje zoals dat op sommige zondagsscholen werd gebruikt (waar Jezus als blonde softe westeuropese man werd afgebeeld). 'Dit,' zei Rookmaker, 'is een grote leugen. Deze kunst doet de Waarheid geen recht aan. Zo zoetig en volstrekt zonder ruggengraat was Jezus op geen enkele manier...'
Moraal van dit waargebeurd verhaal: bij kunst (incl films) gaat het om het doen van de Waarheid. Zoals ik al eerder heb betoogd lijkt me een Hollywoodfilm waarin het leven van een misdadiger wordt verheerlijkt maar niet wordt gevloekt een 'foutere' film dan een film waarin je iets van de onpeilbare ijskoude afgrond ziet van een leven zonder God.
Het geeft te denken dat de EO-films vaak in de 'drama-jank-categorie' vallen. Doen ze daarmee de waarheid recht??
Caprice: "De duivel kan beelden gebruiken om je gebed te verstoren" lijkt me een non-argument om dan maar helemaal geen films te kijken. hij kan tenslotte ook woorden gebruiken ('je bent niet bekeerd'...'god vindt jou niks waard'...'als je van die boom eet zul je net als god zijn'...dat soort dingen) die een verwoestender effect op een mens kunnen hebben. hij kan muziek gebruiken...hij kan ook mensen gebruiken die jou verkeerd beïnvloeden etc. Laten we niet onze ogen in onze zak houden alleen omdat de duivel ermee aan de haal kan gaan.
Verantwoorde films: veel te veel om op te noemen, gelukkig. Ik zie zelf vanwege de minder gepolijste stijl liever Europese 'filmhuisfilms' dan veel Hollywooddingen.
Klaas schreef:Juist, heel vaak is dat het geval. Heel vaak is echter niet altijd. Ik wilde maar aangeven dat het criterium 'komt er zonde in voor' wel heel kort door de bocht is.
Vroeger kregen we met de kerstviering van de zondagschool vaak een boekje van WG vd Hulst. Ik neem aan dat die ook in meest zware kringen nog wel gelezen worden / werden. Zelfs in dit soort boekjes kwam zonde voor: de kinderen deden maar wat vaak dingen die ze niet mochten...
Klaas
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten