JeeWee schreef:Gekke vraag wel, "Ben jij een vreemdeling".
Ik kreeg die vraag vanmorgen via een dagboekje... Of ik wel eens het gevoel heb dat ik geen aansluiting heb bij de mensen op m'n werk of in de buurt? En of mijn normen en waarden en levensstijl anders lijkt te zijn dan die van andere mensen?
Uhhhh... vreemdeling?
De psalmdichter zegt: 'Ik ben een vreemdeling op aarde'. Alle grote mannen en vrouwen in het Oude Testament waren 'vreemdelingen op aarde' . Petrus schrijft: '... zolang jullie als vreemdelingen op aarde wonen' . Geroepen om anders te zijn dan de mensen om je heen.
En nee, ik heb het nu niet in de eerste kant over de buitenkant.
Maar gewoon van binnen. Voel ik me thuis hier op aarde, in m'n huis, op m'n werk.
Zou ik het erg vinden als ik vanmiddag van alles hier afscheid moest nemen.
Ik kan het niet laten om die vraag ook bij jullie neer te leggen: Bij jij een vreemdeling hier, iemand die zich hier eigenlijk niet thuis voelt?
Even helemaal terug naar het begin.
Ik vind dit echt een wezenlijke vraag.
De vraag is niet: voel je je een vreemdeling (dat kan allerlei oorzaken hebben),
maar of je een vreemdeling bént.
Er is een scheiding tussen het licht en het duister.
Een kind van God ziet het het onderscheid met zijn geestelijke ogen.
Het gereinigde hart wil zich niet vermengen met de duisternis van de wereld.
Dit is in het dagelijkse leven lang niet altijd eenvoudig.
Ook een verjaardag met roddel en praatjes die niet deugen, worden dan moeilijke momenten.
Niet omdat hij boven de mensen staat, maar omdat dat pijn doet aan zijn hart, omdat het tegen Gods geboden in gaat.
Op zo'n feestje zal er dan idd weinig aansluiting zijn, waardoor hij een vreemdeling is geworden. Op een gegeven moment vinden mensen je ook vreemd als je niet meedoet met het gesprek.
In gezelschap zijn er altijd voelsprieten om te kijken of er anderen zijn die God ook liefhebben.
Die zijn niet altijd per definitie herkenbaar aan hun gewaad, maar wel aan hun daad en ook aan hun praat!
zo is het hoe ik het ervaar. Het is feest als je ergens bent en je ontmoet een broeder of zuster in de Heere.
Daarnaast: de Heere geeft zoveel onverdiende dagelijkse zegeningen waar je je in mag verblijden. Als je dat niet doet, misken je Zijn genade.
Maar het hart is op God gericht.
Verzamel u geen schatten op de aarde.
Zoek de dingen die Boven zijn.
Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn: Boven of beneden.