Ben jij een vreemdeling?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Ben jij een vreemdeling?

Berichtdoor mona » 24 okt 2016 18:11

JeeWee schreef:Gekke vraag wel, "Ben jij een vreemdeling".
Ik kreeg die vraag vanmorgen via een dagboekje... Of ik wel eens het gevoel heb dat ik geen aansluiting heb bij de mensen op m'n werk of in de buurt? En of mijn normen en waarden en levensstijl anders lijkt te zijn dan die van andere mensen?

Uhhhh... vreemdeling?
De psalmdichter zegt: 'Ik ben een vreemdeling op aarde'. Alle grote mannen en vrouwen in het Oude Testament waren 'vreemdelingen op aarde' . Petrus schrijft: '... zolang jullie als vreemdelingen op aarde wonen' . Geroepen om anders te zijn dan de mensen om je heen.

En nee, ik heb het nu niet in de eerste kant over de buitenkant.
Maar gewoon van binnen. Voel ik me thuis hier op aarde, in m'n huis, op m'n werk.
Zou ik het erg vinden als ik vanmiddag van alles hier afscheid moest nemen.

Ik kan het niet laten om die vraag ook bij jullie neer te leggen: Bij jij een vreemdeling hier, iemand die zich hier eigenlijk niet thuis voelt?

Even helemaal terug naar het begin.
Ik vind dit echt een wezenlijke vraag.
De vraag is niet: voel je je een vreemdeling (dat kan allerlei oorzaken hebben),
maar of je een vreemdeling bént.

Er is een scheiding tussen het licht en het duister.
Een kind van God ziet het het onderscheid met zijn geestelijke ogen.
Het gereinigde hart wil zich niet vermengen met de duisternis van de wereld.
Dit is in het dagelijkse leven lang niet altijd eenvoudig.
Ook een verjaardag met roddel en praatjes die niet deugen, worden dan moeilijke momenten.
Niet omdat hij boven de mensen staat, maar omdat dat pijn doet aan zijn hart, omdat het tegen Gods geboden in gaat.
Op zo'n feestje zal er dan idd weinig aansluiting zijn, waardoor hij een vreemdeling is geworden. Op een gegeven moment vinden mensen je ook vreemd als je niet meedoet met het gesprek.
In gezelschap zijn er altijd voelsprieten om te kijken of er anderen zijn die God ook liefhebben.
Die zijn niet altijd per definitie herkenbaar aan hun gewaad, maar wel aan hun daad en ook aan hun praat!

zo is het hoe ik het ervaar. Het is feest als je ergens bent en je ontmoet een broeder of zuster in de Heere.
Daarnaast: de Heere geeft zoveel onverdiende dagelijkse zegeningen waar je je in mag verblijden. Als je dat niet doet, misken je Zijn genade.
Maar het hart is op God gericht.
Verzamel u geen schatten op de aarde.
Zoek de dingen die Boven zijn.
Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn: Boven of beneden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 okt 2016 21:23

Teus schreef:Dan wordt

Chaya schreef:Hier stopte het abrupt. 8-[
Dan wordt..... wat Teus?

Niets hoor, een regel die niet helemaal weggehaald is.

Teus schreef:Dan probeer je Jezus te volgen, niet kijken wat Hij gedaan heeft en nog doet maar doen wat Hij gedaan heeft en en nog doet.

Chaya schreef:Om er vervolgens achter te komen dat we dagelijks hierin struikelen.

Inderdaad maar Hij is toch de Trooster, je kunt toch altijd bij Herm terecht? Vooral als je tracht in Zijn wegen te wandelen en het niet lukt?
Chaya schreef:De wereld begrijpt je niet meer, en tot God's volk durf je je niet te scharen.
DAT maakt je tot een vreemdeling beste Teus, tenminste, zo denk ik erover.

Dan denken wij verschillend. In mijn visie is niet bij Gods volk kunnen scharen, geen geloofszekerheid. Op welke manier kun je dan vreemdeling zijn?
Ik zie vreemdelingschap zo dat je niet in die positie kunt zijn, om welke reden dan ook, die God je gebracht hebt, geheiligd in Jezus Christus, het opstanding-leven uitleven.
Weet je wat mij opvalt, dat de wereld het begrijpt, dat zij zelfs mooi vinden hoe de omgang en vertrouwen met de Heere is. Maar ze willen er helaas niet van weten, ze hebben het goed genoeg.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2016 09:29

Teus schreef:Weet je wat mij opvalt, dat de wereld het begrijpt, dat zij zelfs mooi vinden hoe de omgang en vertrouwen met de Heere is. Maar ze willen er helaas niet van weten, ze hebben het goed genoeg.

Herkenbaar Teus
We dienen zo voorzichtig te zijn.
Mijn ervaring is dat je beter gewoon jezelf kan zijn met al je tekorten en fouten en in je dagelijks leven gewoon je leven leeft (met Christus in je hart)
Er komen momenten dat je kunt spreken over Hem die ons allen lief heeft, over de kerk of wat dan ook wat ter sprake komt.
Mensen begrijpen het, vinden het goed en mooi dat het er ook is, dat andere mensen geloven.
Er wordt veel geschopt tegen schijn en uiterlijkheden door de wereld (wat ik me heel goed kan voorstellen)
De wereld ziet scherper dan je denkt inderdaad en ziet voelt proeft wat echt en niet echt is.
Er liggen zoveel kansen.
Vreemdeling voel ik me niet echt denk ik, want zoals ik nu leef in de wereld heb ik het ook goed en fijn en meng ik me tussen de mensen van de wereld (maar doe niet aan alles mee) en dat leg ik ook uit en dat wordt gerespecteerd dan.
Ook presenteer ik me niet als super gelovige, maar bescheiden, ook zoekend nog naar goed en fout, maar in de zekerheid van het geloof in God, een God die de Hemel en de Aarde en alles wat daarop terug te vinden in de schoonheid van de natuur, dat een mens dit niet tot ontwikkeling kan brengen, maar God alleen.
Ik voel me vaak in het gezelschap van mensen buiten een kerkelijke gemeenschap beter thuis, dan in de kring van een kerk / geloofgemeenschap, omdat de mensen van buiten de kerk veelal eerlijker en oprechter zijn en hier diepgaande gesprekken mee zijn te voeren.
Ik geloof ook dat dit de plek is die God voor mij zo bedoeld heeft (zoals een ander weer een plekje binnen een geloofgemeenschap krijgt)
Ieder in zijn hoekje zoals het lied bezingt wat velen als kind al leerden

Jezus zegt, dat Hij hier van ons verwacht.

Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht .

En Hij wenst, dat ieder tot zijn ere schijnt .

Gij in uw klein hoekje en ik in 't mijn.

Jezus zegt, dat Hij ieders kaarsje ziet .
Of het helder licht geeft, of ook bijna niet .
Hij ziet uit de hemel, of wij lichtjes zijn .
Gij in uw klein hoekje en ik in 't mijn .

Jezus zegt ons ook, dat 't zo donker is,
overal op aarde zonde en droevenis.
Laat ons dan in 't duister held're lichtjes zijn .
Gij in uw klein hoekje en ik in 't mijn .

Op mijn werk heb ik ook zoveel mogelijkheden ( in een niet christelijk tehuis)
Een blinde bewoner geniet zoveel van de cd die ik standaard aanzet tijdens de warme maaltijd
(psalmen door kinderen gezongen)

https://www.youtube.com/watch?v=9PxMBjhyevc

De cd zet ik al aan voor het aan tafel gaan en als ik roep om te eten, eerst konden ze de wijs nog niet, en de tekst ook niet, maar almaar gaande de tijd eerst neuriende en nu al zingende aan tafel.
dat is het werk van de Heer, Hij leidt en werkt in harten van ook de meest kwetsbaren onder ons en ik dank de Heer op die moment en zing in mijn hart Hem alle eer en lof toe hiervoor.
En een collega die binnen komt is verbaast, wat zijn ze toch altijd rustig en ontspannen bij jou.
Niet mijn werk, U werk Heer!
Zegen!
Amen!
Vreemdeling op die momenten, welnee!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 27 okt 2016 12:07

Inderdaad, mooi hoor Moestuin,

Het geloofsleven leven moeten we ook leren. Opdringen en komen met geboden en verboden leidt tot niets. Jezus, hoewel het het liefste is wat Hij wil, verplicht niemand tot bekering. Wij zijn verplicht om ons te bekeren.
Ik herken dat wel dat je beter onder ongelovigen kunt zijn. Als ik met mensen spreek van de wereld krijgt God vaak meer respect dan van veel mensen die wekelijks naar de kerk gaan.
Ik geloof ook dat God jou je plaatsje daar gegeven hebt. God gaat Zijn weg met een ieder van Zijn kinderen en of dat nu het ene of het ander hoekje is, jij hebt het jouwe, mooi hoor. Al moet je daar 40 jaar bezig zijn en komt er 1 tot bekering dan heeft God misschien met jou Zijn doel bereikt.
Ik zeg wel eens dat we moeten acclimatiseren, aanpassen aan onze omgeving op dat moment en dan de weg gaan die God van ons verlangt. Dat krijgen we niet op een briefje maar als je vraagt “Heere hier ben ik, wat wilt u dat ik meer doe dan mijn werk?” en doet wat de Geest je ingeeft dan ga je de juiste weg. Dan is het geweldig dat mensen van neuriën aan het zingen komen zoals in jou geval, wellicht gaan ze begrijpen wat ze zingen en willen ze meer. God gaat wonderlijke wegen en vaak anders dan wij denken.
Het kan ook zo zijn dat je gewoon je werk moet doen, anders niet. Wanneer je bv. komt met dit moet en dat mag niet krijg je de mensen tegen. Dat verwacht God ook niet van je, Hij zegt: Kom zoals je bent. Dat is, zoals men wel eens zegt, “de toeleidende de weg”, gevat in vier woorden en een halve meter lang, de afstand tussen je knieën tot de vloer.
Dan wordt je genegeerd op dat gebied of zelf ook op ander gebied. Dan kom je alleen te staan en ga je een aparteling worden i.p.v. een vreemdeling.

We hebben God zo nodig, je merk het op dat als je je eigen gang gaat dat het dan niet goed gaat. Daarom vind ik het zo belangrijk dat ik elke morgen als je wakker wordt God oprecht om hulp vraagt om de dag door te komen, en bij bijzonderheden nog eens in detail. Het werkt het echt. Wanneer iets niet goed gaat bij mij, dan denk ik terug en merk op dat ik God niet om hulp gevraagd heb.
God verheft Zijn aangezicht over ons, Hij staat als het ware halsreikend te kijken wie hulp nodig heeft en wie Hem om hulp vraagt, Hij staat te popelen om te helpen, maar wil er oprecht om gevraagd zijn. Dat wil niet zeggen dat het altijd van bidden afhangt, in een nabij leven met Jezus in je hart en in afhankelijkheid van Hem heb je een biddend leven, een relatie. Dan ben je ook in het hart van Jezus, anders kan er geen relatie zijn. Dan is alles goed wat er gebeurd, want alles moet medewerken ten goede, dan ga je groeien in het geloof en kan je daaruit geloven en leven. Dan kun je het opstandings-leven leren leven.
Dan gaat God dingen laten zien, mensen over Hem laten zingen, dat Hij door jou heen doet en waar jij blij van wordt.
Mooi hé Moestuin, God doet iets, Hij gebruikt jou daarvoor, en betaald jou uit, de vreugde in je hart.
Dat brengt kronen op Moestuin, kronen die je straks bij God mag laten verzilveren en bij Jezus aan Zijn voeten mag leggen. Jou beloning ter ere van Jezus Christus want Hem komt alle eer en lof toe. Daar wordt je naar beloond, de kronen die je Jezus kan brengen. Waaruit je eeuwig kan zingen van Zijn Goedertierenheid. Wat een vooruitzicht!
Geprezen zij de Grote Koning, Heilig, Heilig is Zijn Naam!

God is een Beloner, niet alleen wanneer je je zonden belijdt, dan krijg je het eeuwige leven, maar heel je leven hier op aarde door, we zijn gezegend met alle zegeningen uit de Hemel, Hij heeft de Hemel leeggegeven alleen we zien het niet. Nog vragen we een zegen over ons eten, we blijven ongelovig.
Hoe Barmhartig is onze Vader, Moestuin, we stellen Hem zo vaak teleur en nog doet het niets af van Zijn onbeschrijflijke Liefde jegens ons.
Dan denk ik aan mijn lied,

k weet niet, waarom Gods gena
Aan mij ook werd betoond,
En Hij mij, gans onwaardig mens,
Steeds zoveel liefde toont.

Maar ik weet, in Wie 'k geloofd heb,
En ben verzekerd, mijn Heer is machtig,
Dat Hij het pand, Hem toevertrouwd,
Tot die dag bewaart voor mij.

Wat een Vader hebben we Moestuin ik kan er niet over uit. Hij die Almachtige Grote Koning Die de hemel en aarde gemaakt heeft, Die de miljarden sterren op zijn plaats en het water in de zeeën houdt. Die spreekt en het is er en gebiedt en het staat er, Hem, die wij alles misdaan hebben, Die ziet naar ons uit met een onbeschrijflijke Liefde.
We kunnen toch niet anders dan Hem alle lof, eer, en aanbidding brengen?

Sorry, is een flink stuk geworden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2016 12:28

dat het een lang stuk is geworden geeft mij niets Teus (gebeurd mij ook geregeld, je kunt niet meer stoppen waar je vol van bent.
Het bemoedigd me je worden, het zijn getuigenissen, in andere topics kan daar een voorbeeld aangenomen worden.
Hetgeen ons verbindt sterkt ons in Christus, dat is het aller belangrijkste om de overeenkomsten met elkaar te vinden en niet de verschillen.
Als je eerst de overeenkomsten leert zien, brengt dit je veel verder.
Dank voor je bemoedigende bijdrage Teus (zeker ook voor vele ander lezers)
Ik ga straks weer werken, ik verlaat mijn computertje en ga de wereld in en zoals je zegt, God leidt je, God leidt me, God overziet alles, want
God de Vader is boven me
God de Zoon Jezus Christus staat naast me
God de Heilige Geest is in me
Alle eer voor de Heer!
Amen!

De Heere Jezus zegt;

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 okt 2016 14:16

Wij zijn hemelburgers, nu al.
Maar we zijn nog op aarde en dat heeft ook zijn consequenties.
Wij zijn in de wereld, maar niet van de wereld. Dat roept spanningen op.
Wij leven in bezet gebied!
Wij lopen gevaar dat wel eens te vergeten in ons verburgerlijkt christendom.
We gedragen ons vaak als collaborateurs en hebben de verzetshouding prijsgegeven.
Het regime valt eigenlijk best wel mee toch?
Na de oorlog had men het over collaborateurs als mensen die "fout" geweest zijn.
Wij leven in bezet gebied, op het terrein van de vijand.
De satan is de overste van deze wereld. Dat zegt de Jezus Zelf.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 okt 2016 14:41

JeeWee schreef:Wij zijn hemelburgers, nu al.

Wat sla jij hier de spijker op de kop zeg.
JeeWee schreef:Wij lopen gevaar dat wel eens te vergeten in ons verburgerlijkt christendom.
We gedragen ons vaak als collaborateurs en hebben de verzetshouding prijsgegeven.
Het regime valt eigenlijk best wel mee toch?

Doet me denken aan: Vrede vrede, geen gevaar.
JeeWee schreef:De satan is de overste van deze wereld. Dat zegt de Jezus Zelf.

Als je hem ontkent, je merkt hem niet op, of je zingt jezelf in een geruste slaap, zal hij je met rust laten.
Teus schreef:Opdringen en komen met geboden en verboden leidt tot niets.

Hoe lief heb ik Uw wet, het is mijn doel de ganse dag haar ijverig te betrachten, zegt de Psalmist.
Dat is niet opgedrongen, maar zoals God's volk wil leven.
Dan wordt wat een last was, lust en wat een lust was, een zware last.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 01 nov 2016 08:35

JeeWee schreef:Wij zijn hemelburgers, nu al.

Om effectief te zijn in geestelijke strijd, roept de bijbel ons op onze volledige (geestelijke) wapenuitrusting te dragen, om beschermd te zijn tegen iedere geestelijke aanval van de vijand. wij zijn een leger van overwinnaars, en volken van de wereld wachten op een volk dat hen het Evangelie van Gods Woord gaat winnen.
JeeWee schreef:Wij lopen gevaar dat wel eens te vergeten in ons verburgerlijkt christendom.

Het regime valt eigenlijk best wel mee toch? De satan is de overste van deze wereld. Dat zegt de Jezus Zelf.

Maar we zijn ten allen tijde Overwinnaars in Hem! en bid het onderstaande gebed mee:
God zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus!
Ik neem de hele wapenrusting Gods om stand te houden.
Mijn strijd is niet tegen vlees en bloed, maar tegen de boze machten van de duivel.
Daarom stel ik mijn vertrouwen niet op mensen, maar de Allerhoogste God is mijn helper.

Ik omgord mij met de waarheid, ontmasker al satans leugens , en wandel in openheid.

Mijn hart bescherm ik met het pantser van gerechtigheid.
Door mijn geloof in Jezus Christus ben ik rechtvaardig voor God.

Mijn voeten zijn bereid dit evangelie van vrede met God te brengen.
Hierbij is mijn geloof het schild, dat alle brandende pijlen van satan dooft.

Mijn gedachten bescherm ik met de helm van hoop op redding ,
want ik weet welke gedachten God over mij koestert;
gedachten van vrede, om mij een hoopvolle toekomst te geven.

Het zwaard van de Geest, Gods Woord, is mijn wapen.
Daarmee overwin ik alle bolwerken en alle tegenstand tegen Gods waarheid.
Daarbij bid ik voortdurend in de Geest, ook voor alle gelovigen.

In Hem ben ik meer dan overwinnaar!

Amen!

Chaya schreef:Hoe lief heb ik Uw wet, het is mijn doel de ganse dag haar ijverig te betrachten, zegt de Psalmist.
Dat is niet opgedrongen, maar zoals God's volk wil leven.
Dan wordt wat een last was, lust en wat een lust was, een zware last.

We leven niet meer onder de wet, want Christus zelf heeft de wet vervuld.
Geen mens kan voor de volledige 100 procent de wet onderhouden, hoe ijverig men ook bezig denkt te zijn, maar als je 1 procent van de wet niet houdt en de andere 99 procent wel, dan nog heb je de gehele wet overtreden lees je in je bijbel.

Christus enkel heeft de wet vervuld en voor een ieder die Hem heeft aangenomen heel persoonlijk in zijn / haar hart, leeft uit Genade, is apart gezet, vrijgezet in Hem.

De Heere Jezus zegt niet, wie in de wet gelooft en deze onderhoudt is behouden, welnee, want dat kunnen wij mensen die het allemaal zo goed weten hoe het wel en niet moet helemaal niet eens.
de Heere Jezus zegt, "Wie in Mij gelooft zal Eeuwig Leven"
Daarom, Voorwaarts Christenstrijders!
Paulus zegt, verblijdt u ten alle tijde.....dat kan met zingen, zingen tot de eer en lof van onze Heer die geprezen en geeerd wilt worden! en je krijgt er Zijn Vrede voor terug als je Hem mag kennen in je hart.
Samen met Hem kan je alles aan en dan mag je misschien wel een vreemdeling zijn, maar in Hem voel je je geborgen op weg naar een Hoopvolle Toekomst en weet je je niet alleen!

https://www.youtube.com/watch?v=Xv0Vo3-sLGQ

Voorwaarts Christenstrijders.

1. Voorwaarts Christenstrijders, volgt uw Heer en God,
Draagt het kruis van Jezus, vreest geen hoon of spot.
Laat de moed niet zinken Jezus gaat u voor!
Over bergen door woestijnen volgt uws Meesters spoor.

2. Als een machtig leger, sluiten w' ons aaneen,
Onverdeeld in streven, dienen wij slechts Een,
In zijn kracht en glorie, gaan wij moedig voort,
Tot Hij ons zal welkom heten, bij de paarlen poort.

3. Voorwaarts Christenstrijders, Volgt getrouw uw Heer,
Redt verdoolde zielen, tot uws Meesters eer,
Brengt de schoven binnen, straks ontvangt gij loon,
Eeuw'ge hemel vrede wacht u, en een gouden kroon.

Koor. Voorwaarts Christenstrijders, Volgt uw Heer en God,
Draagt het kruis van Jezus, vreest geen hoon of spot.

De Heere Jezus zegt;

Terug naar “[Religie] - Open forum”