Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Niet waargebeurd maar wel waar. Op die manier degradeer je de Bijbel tot een sprookjesboek voor volwassenen. Nee, ik kan daar absoluut niks mee, ik vind dat een typisch voorbeeld van draaikonterij. Kan er niks anders van maken.
mohamed schreef:Niet waargebeurd maar wel waar. Op die manier degradeer je de Bijbel tot een sprookjesboek voor volwassenen. Nee, ik kan daar absoluut niks mee, ik vind dat een typisch voorbeeld van draaikonterij. Kan er niks anders van maken.
gravo schreef:Kom nou. Laat ik het uitleggen aan de hand van een Bijbels voorbeeld. Voor veel mensen zijn de woorden die Jezus spreekt heilig en onweerlegbaar. Zo kan bijvoorbeeld eindeloos worden nagedacht over het verhaal van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden. Je kunt je prima identificeren met die meisjes. Er zijn veel preken over gehouden. Dat het verhaal grote betekenis heeft, dat het vol waarheid is, dat het onze ogen kan openen, geen christen die het zal ontkennen.
Toch kan je van dit verhaal ook zeggen dat het niet echt gebeurd is, maar dat het wel waar is.
En dat komt omdat het een verhaal is, een voorbeeldverhaal, een gelijkenis, een metafoor of hoe je het ook wilt noemen. In het echt is er nooit een bruidegom geweest, waren er geen olielampen, geen wijze, geen dwaze maagden. Het is immers een verhaal?
Was het dus een sprookje? Was het fantasie? Een bedenksel?
Nou ja, in zekere zin wel, maar dan zonder al die negatieve bijklank. Het was een illustratie, een voorbeeld, een beeldspraak, een gelijkenis, waarmee wel degelijk iets moest worden overgebracht.
Het verhaal is overbekend, het speelt een belangrijke rol. Iedereen voelt zich deelgenoot aan de beklemmende gedachte die door het verhaal wordt opgeroepen. Het werkt. Toch is het niet meer dan een verhaal. Sterker nog: het enige dat we er concreet van hebben is een tekst, waarin het verhaal door iemand (iemand anders dan de verteller van het verhaal, Jezus) is opgeschreven. We hebben het verhaal dus ook nog eens uit de tweede hand. Niet Jezus schreef het op, maar iemand anders.
Dat geeft niets, want iedereen erkent direkt de kracht van dit verhaal.
gravo schreef:Maar zo kun je ook veel andere Bijbelgedeelten beschouwen. Vooral in onze tijd, waarin buitennatuurlijke fenomenen en wonderen eigenlijk geen grondslag meer kunnen zijn voor ons geloof, is het zeer logisch om de Bijbelse teksten te beschouwen als verhalen. Ze zijn immers ook met een bepaalde bedoeling geschreven. Er zit een schrijver achter, die heel precies heeft nagedacht hoe en waarom hij iets op papier zou zetten.
Ook dan geldt dat de vorm de inhoud niet teniet doet. Het verhaal is waar, heeft kracht, overtuigt, verandert ons, zet ons aan het denken, hoewel het niet feitelijk echt gebeurd hoeft te zijn. Met name al die wonderverhalen zijn mijns inziens alleen op deze manier te lezen. Ook het wandelen van Jezus op het water is een verhaal. In dit geval niet opgetekend uit de mond van Jezus, maar als verhaal beschreven door de evangelist. Waarmee hij ons volkomen inpakt. Ademloos lezen en horen wij dit verhaal. uit alles blijkt de grote zeggingskracht en bedoeling. Dit is niet zomaar een verhaal. Hier wordt iets zeer beslissends medegedeeld. Die lading heeft het en houdt het, ook al zou het alleen een verhaal zijn.
De reden dat deze manier van Bijbellezen in zwang is gekomen is gelegen in het feit dat wij, moderne mensen, moeilijk overtuigd worden door een vermeend wonderlijk spektakel. Ten eerst omdat we weten dat die dingen niet gebeuren en dat het ook helemaal geen meerwaarde heeft als die gebeuren. We zien shows, trucs, goochelarij, mentalisten, illusionisten genoeg om te weten hoezeer we altijd weer in het ootje genomen kunnen worden. Al die wonderdoenerij is hedentendage niet het meest overtuigende argument om te gaan geloven. Want dat soort dingen, die geloven we nu juist niet. Daar zijn we ook niet naar op zoek. Nee, de moderne mens zoekt een thuis, geborgenheid, contact, liefde.
Bovendien leiden al die wonderen en tekenen maar nauwelijks tot geloof, ook niet in de Bijbel. Jezus is zelf ook kritisch op al die mensen die kunstjes willen zien. Ongelovigheid wordt niet door wonderen en tekenen veranderd in geloof.
In het verband van dit topic is Lukas 16:3 interessant. Zelfs als er iemand uit de dood zou opstaan, zou dat nog niet tot geloof leiden.
En je loopt ook nog eens de kans om geobsedeerd te raken door valse leraars, die valse tekenen en wonderen verrichten.
Nee, een wondergeloof, daar moeten we ons maar niet op richten.
Veel belangrijker dan al die Ah's en Oh's bij het spektakel dat we zo graag zien, is de boodschap die in die prachtige Bijbelverhalen is vervat.
Ja, het zijn verhalen, de Evangeliën. Zeker en vast op historische kernen gebaseerd, maar net zo zeker ook ingekleurd door de hoge titel die aan Jezus is gegeven. Hij is de Christus. Geen wonder dat er allerlei OT-visioenen, beloften en profetiën er in die verhalen bij worden gehaald.
Jezus heeft zelf geen letter op papier gezet. Dus dat moesten zijn volgelingen doen. Nou, dat hebben ze gedaan en hoe. het Evangelie is het meest invloedrijke, het meest diepgaande en het meest onthullende verhaal dat ooit over God geschreven is. Geestvervuld, geïnspireerd, waar van begin tot einde. Maar wel gegoten in literaire vormen die de volgelingen van Jezus zelf hebben moeten vinden. En hoe die mensen dat gedaan hebben, dat vinden we natuurlijk gewoon terug. Ze hebben het gecomponeerd. Allerlei fragmenten van woorden, gebeurtenissen en OT-citaten zijn tot één compositie gemaakt. Ja daarbij hebben ze alle technieken van het-verhaal-vertellen gebruikt. Maar wat geeft het als het waar en waarachtig is, wat ze te zeggen hadden?
gravo
mohamed schreef:ik vermoed dat de Schriftgeleerden hier vast hun gedachten bij hadden. Flavius Josephus schrijft ook over wonderlijke gebeurtenissen welke nauwkeurig bestudeerd en geïnterpreteerd werden door hooggeplaatste joden. Het is naief om te denken dat er geen documenten van wonderen zijn opgetekend in het eerste eeuwse Jeruzalem, want Josephus wordt als een serieuze historicus gezien, die weliswaar bepaalde zaken flink overdreef maar ook van grote waarde is.
Lees de historicus Flavius Josephus hieromtrent maar een keer, die beroept zich op meerdere ooggetuigen bij zijn getuigenissen over wonderen die zijn eerste lezers konden navragen. Liegen had hem de kop gekost, zijnde een gevangene van de Romeinen.
mohamed schreef:ik vermoed dat de Schriftgeleerden hier vast hun gedachten bij hadden. Flavius Josephus schrijft ook over wonderlijke gebeurtenissen welke nauwkeurig bestudeerd en geïnterpreteerd werden door hooggeplaatste joden. Het is naief om te denken dat er geen documenten van wonderen zijn opgetekend in het eerste eeuwse Jeruzalem, want Josephus wordt als een serieuze historicus gezien, die weliswaar bepaalde zaken flink overdreef maar ook van grote waarde is.
Cicero schreef:Als er dan zulke documenten hebben bestaan dan is het natuurlijk veelzeggend dat Josefus niks zegt over de passage die hier ter discussie staat.
mohamed schreef:Lees de historicus Flavius Josephus hieromtrent maar een keer, die beroept zich op meerdere ooggetuigen bij zijn getuigenissen over wonderen die zijn eerste lezers konden navragen. Liegen had hem de kop gekost, zijnde een gevangene van de Romeinen.
Cicero schreef:Men geloofde destijds in het algemeen in wonderen, en er werdt van tientallen, honderden mensen verteld dat ze wonderen gedaan hadden. Of dat er zich bijzondere wonderverschijnselen hadden voorgedaan. Het is dan ook vreemd de wonderen in de Bijbel allemaal te geloven, en de wonderen in andere bronnen allemaal te verwerpen.
Cicero schreef:Nee dat is een volstrekt onjuist argument. Precies hetzelfde als: "ISIS gebruikt geen sociale media want ze zijn tegen de Westerse cultuur."
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten