Hooglied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 sep 2003 11:01

hijwel schreef:vraagje?

Waarom zou God spreken over de schoonheid van de bruid.
En het niet hebben over de schoonheid van de echte bruid?
God spreekt wel over de schoonheid van de echte bruid. Ik twijfel er alleen sterk aan of Hij dat ook in Hooglied doet. Maar dit is natuurlijk de wereld omdraaien. Leg maar eens uit waarom het zou gaan over de schoonheid van de echte bruid en ga geen redenen bedenken waarom het niet zo zou zijn...

Als je Hooglied gewoon leest is liefdespoezie het eerste wat in je opkomt, dus die uitleg is logisch...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 sep 2003 12:21

@tlantis schreef:

God spreekt wel over de schoonheid van de echte bruid. Ik twijfel er alleen sterk aan of Hij dat ook in Hooglied doet. Maar dit is natuurlijk de wereld omdraaien.

Als je Hooglied gewoon leest is liefdespoezie het eerste wat in je opkomt, dus die uitleg is logisch...

Oke ik zal et niet meer opdraaien. :D
ik vindt die uitleg niet zo logisch, omdat ik bij het lezen van hooglied denk: wat voor diepe bootschap zou hier achter zitten?
En die bootschap heb ik zeker gevonden!

Leg maar eens uit waarom het zou gaan over de schoonheid van de echte bruid en ga geen redenen bedenken waarom het niet zo zou zijn...

Omdat de schoonheid van de echte bruid veel mooier is om op te schrijven. En omdat het er niet omgaat hoe wij gelukkig worden met de bruid. Maar het draait er om of wij gelukkig worden met de echte bruid.

Vraagje?
Wat voor boodschap zou God ons anders willen geven met Hooglied?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 sep 2003 12:35

hijwel schreef:
Leg maar eens uit waarom het zou gaan over de schoonheid van de echte bruid en ga geen redenen bedenken waarom het niet zo zou zijn...

Omdat de schoonheid van de echte bruid veel mooier is om op te schrijven. En omdat het er niet omgaat hoe wij gelukkig worden met de bruid. Maar het draait er om of wij gelukkig worden met de echte bruid.
Das een mooi verhaal, maar hoe leid je nu af dat het daar om gaat. Ik begrijp dat het poezie is en dat je dat dus niet concreet aan kan wijzen. Maar als ik bijv. naar de uitleg van de kanttekeningen kijk (die jij ondersteund) zie ik een hele concrete uitleg van hele symbolische gedeelten. En dan denk ik bij mezelf: hoe kom je er bij?

hijwel schreef:Vraagje?
Niet alles wat in de bijbel staat is even relevant. Voorbeeldje:

2Tim4:13 "Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt"

Paulus zegt tegen Timotheus: als je langs komt, neem ff me jas mee want die ben ik vergeten... Das voor ons niet relevant (of is de jas misschien ook een symbool voor de bruid van christus :lol: ).

Liefde en erotiek zijn mooie gaven van God, zou mij niet verbazen als God het wel waard vond om boek in de bijbel te zetten waarin wij kunnen leren hoe wij daar op een verantwoorde manier van kunnen genieten.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 sep 2003 13:17

Das een mooi verhaal, maar hoe leid je nu af dat het daar om gaat. Ik begrijp dat het poezie is en dat je dat dus niet concreet aan kan wijzen. Maar als ik bijv. naar de uitleg van de kanttekeningen kijk (die jij ondersteund) zie ik een hele concrete uitleg van hele symbolische gedeelten. En dan denk ik bij mezelf: hoe kom je er bij?

Ik wil wel een voorbeeld nemen uit hooglied (en dat doe ik dan ook maar) Ik weet ook niet hoe ze er op zijn gekomen. Maar ik zie wel wat voor mooie inhoud er achter schuil gaat.

Hooglied 2:4
3 Als een appelboom7) onder de bomen8) des wouds, zo is mijn Liefste onder de zonen;9) ik heb groten lust in Zijn schaduw,10) en zit er onder, en Zijn vrucht11) is mijn gehemelte zoet.

ff mijn uitleg:
Bij niemand(de bomen) kan je rust vinden, onder de bomen van het woud kan je niet schuilen. Alleen bij Jezus(appelboom) kan je schuilen.
Aleen bij Hem(appelboom) zit je in de schaduw en hoef je niet bang te zijn voor het licht van de wereld. Ik verlang er steeds naar om onder de appelboom(jezus) te zitten. Ik heb een groot verlangen om onder die boom te gaan zitten. Zodra ik onder die boom zit mag ik eten van Zijn(appelboom/jezus) vruchten. En ik heb geen dorst meer en geen honger want een appel is goed voor de dorst en voor de honger.

hijwel schreef:Vraagje?
Niet alles wat in de bijbel staat is even relevant. Voorbeeldje:

2Tim4:13 "Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt"

Paulus zegt tegen Timotheus: als je langs komt, neem ff me jas mee want die ben ik vergeten... Das voor ons niet relevant (of is de jas misschien ook een symbool voor de bruid van christus :lol: ).

hey, hier gaat het niet over een compleet hoofdstuk, en ik geloof dat ook hier weer een waarheid achter schuilt.
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Liefde en erotiek zijn mooie gaven van God, zou mij niet verbazen als God het wel waard vond om boek in de bijbel te zetten waarin wij kunnen leren hoe wij daar op een verantwoorde manier van kunnen genieten

zit zeker wat in, maar ik geloof zelf dat God er een nog diepere bedoeling mee heeft.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 sep 2003 13:31

hijwel schreef:Ik wil wel een voorbeeld nemen uit hooglied (en dat doe ik dan ook maar) Ik weet ook niet hoe ze er op zijn gekomen. Maar ik zie wel wat voor mooie inhoud er achter schuil gaat.

Hooglied 2:4
3 Als een appelboom7) onder de bomen8) des wouds, zo is mijn Liefste onder de zonen;9) ik heb groten lust in Zijn schaduw,10) en zit er onder, en Zijn vrucht11) is mijn gehemelte zoet.

ff mijn uitleg:
Bij niemand(de bomen) kan je rust vinden, onder de bomen van het woud kan je niet schuilen. Alleen bij Jezus(appelboom) kan je schuilen.
Aleen bij Hem(appelboom) zit je in de schaduw en hoef je niet bang te zijn voor het licht van de wereld. Ik verlang er steeds naar om onder de appelboom(jezus) te zitten. Ik heb een groot verlangen om onder die boom te gaan zitten. Zodra ik onder die boom zit mag ik eten van Zijn(appelboom/jezus) vruchten. En ik heb geen dorst meer en geen honger want een appel is goed voor de dorst en voor de honger.
Mooie uitleg, klinkt ook niet eens onlogisch. Alleen het is wat anders als dat je zou zeggen dat dit er dan ook precies mee bedoeld wordt. Poezie staat open voor interpretatie en als je er dan zoiets van maak heb je het begrepen. Alleen in denk dat het niet zo is dat als je er iets anders van zou maken je het niet begrepen hebt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

hijwel schreef:hey, hier gaat het niet over een compleet hoofdstuk, en ik geloof dat ook hier weer een waarheid achter schuilt.
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
'T was maar een voorbeeldje. En als er staat dat "al de schrift" wil dat nog niet zeggen dat er niet af en toe wat overbodige details in staan. De schrift is geinspireerd, niet gedicteerd, er zit dus ook gewoon nog iets in van de persoon die de pen vast hield. Maar goed, misschien kunnen we uit dit stuk wel afleiden dat God gevoel voor humor heeft?

hijwel schreef:
Liefde en erotiek zijn mooie gaven van God, zou mij niet verbazen als God het wel waard vond om boek in de bijbel te zetten waarin wij kunnen leren hoe wij daar op een verantwoorde manier van kunnen genieten
zit zeker wat in, maar ik geloof zelf dat God er een nog diepere bedoeling mee heeft.
Sluit ik niet uit, ik wou alleen maar even zeggen dat er een andere reden zou kunnen zijn...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 sep 2003 13:59

Mooie uitleg, klinkt ook niet eens onlogisch. Alleen het is wat anders als dat je zou zeggen dat dit er dan ook precies mee bedoeld wordt. Poezie staat open voor interpretatie en als je er dan zoiets van maak heb je het begrepen. Alleen in denk dat het niet zo is dat als je er iets anders van zou maken je het niet begrepen hebt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Oke das zeker wat anders, poezi staat open voor interpretatie, maar bijbelse poezi staat alleen open voor bijbelse interpretatie.
naar 2 keer lezen begrijp ik wat je bedoelt.
Het maakt mij ook niet uit wat er van gemaakt wordt, als het maar wel bijbels is! Ik vindt de kantekeningen wel een mooi beeld geven, maar ik weet ook niet hoe ze er op zijn gekomen.

t' was maar een voorbeeldje. En als er staat dat "al de schrift" wil dat nog niet zeggen dat er niet af en toe wat overbodige details in staan. De schrift is geinspireerd, niet gedicteerd, er zit dus ook gewoon nog iets in van de persoon die de pen vast hield. Maar goed, misschien kunnen we uit dit stuk wel afleiden dat God gevoel voor humor heeft?

ik weet niet of dat zo is, ik geloof eerlijk gezegt dat elke zin zijn toegevoegde waarde heeft. Je heb gelijkt als je zegt dat de schrift alleen geinspireerd is en niet gedicteerd. Ik denk dus dat het geschreven is vanuit eigen belevingen maar wel dat heel de schrift is geinspireerd door de Heilige Geest. (mijn uitleg hoor, heb me er nooit ver in verdiept)

Sluit ik niet uit, ik wou alleen maar even zeggen dat er een andere reden zou kunnen zijn...

ja zou kunnen, maar ik geloof er eerlijk gezegt niet in, omdat het voor mij een veel diepere inhoud heeft.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 sep 2003 14:11

hijwel schreef:Oke das zeker wat anders, poezi staat open voor interpretatie, maar bijbelse poezi staat alleen open voor bijbelse interpretatie.
naar 2 keer lezen begrijp ik wat je bedoelt.
Het maakt mij ook niet uit wat er van gemaakt wordt, als het maar wel bijbels is! Ik vindt de kantekeningen wel een mooi beeld geven, maar ik weet ook niet hoe ze er op zijn gekomen.
Zijn we toch nog eens geworden...

hijwel schreef:ik weet niet of dat zo is, ik geloof eerlijk gezegt dat elke zin zijn toegevoegde waarde heeft. Je heb gelijkt als je zegt dat de schrift alleen geinspireerd is en niet gedicteerd. Ik denk dus dat het geschreven is vanuit eigen belevingen maar wel dat heel de schrift is geinspireerd door de Heilige Geest. (mijn uitleg hoor, heb me er nooit ver in verdiept)
Kijk maar eens naar de 4 evangelien, daar staan dezelfde dingen met toch een paar kleine verschillen, maar dat zijn allemaal details. Daar zie je dus een stukje menselijk falen in de bijbel, want als het helemaal perfect zou zijn zouden de details ook wel kloppen. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk wel mooi, het laat zien dat God door inperfecte mensen een perfecte boodschap uit kan dragen.

hijwel schreef:

ja zou kunnen, maar ik geloof er eerlijk gezegt niet in, omdat het voor mij een veel diepere inhoud heeft.
Hmmm, dat vind ik vreemd omdat jij er een meer waardevolle boodschap uithaalt als ik heb ik het verkeerd? Soms haal ik uit een bepaald bijbelgedeelte veel meer als iemand anders... betekend toch niet dat wat die ander er uithaalt dan opeens niet "waar" zou kunnen zijn????

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 sep 2003 15:02

@tlantis schreef:
hijwel schreef:

Hmmm, dat vind ik vreemd omdat jij er een meer waardevolle boodschap uithaalt als ik heb ik het verkeerd? Soms haal ik uit een bepaald bijbelgedeelte veel meer als iemand anders... betekend toch niet dat wat die ander er uithaalt dan opeens niet "waar" zou kunnen zijn????

nee zo bedoel ik het helemaal niet!
Wat ik wou zeggen is dat ik met 2 interpretaties (christus en de bruid & david met zijn bruid) die ik heb. de eerst het mooiste vindt. En dus geloof dat God dit bedoelt heeft. Ik wil niet zeggen dat God er geen andere bedoeling mee heeft. of meerder bedoelingen mee heeft.
Dus ik zeg niet dat jou interpretatie niet waar zou zijn, maar persoonlijk voel ik het niet zo, en geloof ik dat God voor iedereen een diepere betekenis van hooglied achter de hand heeft.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 sep 2003 15:14

Zijn we het nu helemaal eens :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 16 sep 2003 15:24

Hooglied is een ode aan de liefde!
Niks meer en niks minder.
Waarom is dat niet goed genoeg?
Waarom moet er iets van gemaakt worden wat er niet staat?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 22:15

Volgens mij is er wel degelijk aanleiding om in een boek als Hooglied op zoek te gaan naar een diepere betekenis. Deze aanleiding is te vinden in het feit dat in Christus alle dingen vervuld zijn. Christus is niet alleen de vervulling van de wet maar van het gehele Oude Testament. Hij is de vervulling van het Oude verbond, Hij is de vervulling van Israël.

Dat houdt dus in dat Christus ook het Hooglied vervuld heeft. Dat op zich is voldoende reden om de vraag te stellen hoe dat dan zit en te zoeken naar een 'diepere' betekenis. De vroege kerkvaders zijn daarin erg nauwkeurig bezig geweest. Elke tekst van het OT hebben ze betrokken op Christus. Ik heb het dan niet over de reformatoren (die deden het ook maar minder uitgebreid) maar over de kerkvaders uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. Origines is degene die voor deze manier van bijbeluitleg een theorie ontwikkelde. Hij onderscheidde 3 'lagen' in de tekst. Allereerst is er de letterlijke betekenis van een tekst. Daarnaast kan de vraag gesteld worden naar de moraal van het verhaal oftewel de betekenis voor ons. Ten derde dient de vraag gesteld te worden wat de tekst in kwestie zegt over God danwel Jezus.

Zoals gezegd deden deze theologen dit uiterst nauwgezet en uitgebreid. Hun invulling zien ze niet als bindend (Origenes in ieder geval niet) en hoewel ze vaak willekeurig lijken zit er, bij nadere bestudering, vaak wel een bepaalde gedachtengang achter. Het staat je dus vrij om een bepaalde Christologische interpretatie te verwerpen maar zet er dan wel een andere voor in de plaats. Doe je dit niet dan ga je voorbij aan de gedachte dat Christus alle dingen vervuld heeft.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 17 sep 2003 06:43

Kun je me een tekst geven waarin staat dat Christus alles van het O.T. vervuld heeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 sep 2003 09:30

Mattheus 5:17

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om [die] te ontbinden, maar te vervullen.

'Wet en profeten' is de gangbare aanduiding voor het OT. Zie ook de overige plaatsen waar gesproken wordt over 'wet en profeten'

Efeze 4:10

10 Die nedergedaald is, is Dezelfde ook, Die opgevaren is verre boven al de hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen zou.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

effert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor effert » 19 sep 2003 23:20

Juist aan de hand van het voorbeeld van de bruid gebeurt dat!, kan het anders?, en niet alleen de Bruid wordt afgebeeld aan de hand van een aardse bruid, maar ook de Bruidegom,van welke de Schrift zegt dat Hij veel schoner is dan de mensenkinderen, wordt o.m. afgebeeld als een herder.
Zo laag daalt God dus tot ons af.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2004 10:16

Ik heb wel eens zitten denken hoe Salomo dit boek heeft zitten schrijven. Ik denk dat hij niet zat te denken aan Christus en Zijn bruid toen. Toch kan ik me wel vinden in een milde vorm van allegorie, en wel om de volgende reden:

In het boek Hooglied wordt (een gedeelte van) de omgang van een bruid en bruidegom beschreven. Dit beeld, van bruid en Bruidegom komt in het N.T. ook weer naar voren. Dus mogen we het beschrevene uit Hooglied gebruiken als uitwerking van het beeld uit het N.T.

Dit betekent echter niet dat ieder aspect uit Hooglied overgezet mag worden. Hier zouden veel voorbeelden bij te noemen zijn waar dat wel gebeurt, maar ik heb geen zin om daar over uit te wijden.

Terug naar “Archief”