De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan

Berichtdoor Boerin » 20 mei 2014 20:46

benefietdiner schreef:John 16:9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
De Bijbel heeft een andere dogma als jij.

Nee hoor, geloof zonder werken is dood is er ook nog. Die lui die lekker te eten kregen met de wonderbare spijziging geloofden toch ook? Maar toen ze Zijn vlees moesten eten en Zijn bloed drinken hadden ze geen zin meer.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 mei 2014 20:58

Teus schreef:Weet je wat het ergste was? Ik was net zo. Weet je wat het grootste wonder is? Dat God het me vergeven heeft.

Dat is mooi Teus.
Zo gaat bij de meeste hoogmoedigen niet, na hun ellendekennis en verlossing en dankbaarheid, gaan ze gewoon hoogmoedig verder.
Ze geven zichzelf een belangrijke funktie in God's Koninkrijk en gaan dan mensen alvast oordelen voor God.
Zij gaan dan wel even beslissen wie er wel en niet wedergeboren is.

De Heilige Geest is o.a gekomen om de gelovige te leren begrijpen wat er in God's Woord staat, maar die hebben ze ook niet nodig.
Ze gebruiken wel Dächsel, dhr. Henry, Luther of Calvijn enz.
Dus wéér luisteren ze niet naar God en wéér hebben ze Zijn leiding niet nodig.
Ze luisteren liever naar wat andere mensen erover zeggen.
Ook volgen ze liever de regeltjes die andere mensen hun opleggen, terwijl God heeft gezegd dat een ieder die naar zijn GEMOED moet volgen.
Het hart dus......... waar de Heilige Geest woont.......... die ze vertelt of die regel wel of niet voor hun geldt.

Daarom worden we ook iedere dag opnieuw opgeroepen om ons te bekeren van onze foute weg........... ook als we al wedergeboren zijn.
Laatst gewijzigd door Bambi op 20 mei 2014 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 20 mei 2014 21:42

Zoals het er nu staat in de topic-titel verwijst het mij een beetje te veel naar het triomfantelijk dat sommige orthodoxen zo lichtelijk omringt:

"Wij wel! Wij hebben wel ellendekennis, maar al die arme, moderne, lichte, makkelijke, nauwelijks serieus te nemen andere christenen hebben dat niet...,Dank U, dat ik niet ben als........" enzovoorts.

Toch is het natuurlijk niet zo gek, die term 'ellendekennis'.
Het christelijk geloof spreekt immers van verlossing, bevrijding en verzoening. Kennelijk was er iets waaruit de mensen verlost en bevrijd moesten worden.

Nu is er altijd heel veel nadruk gelegd op schuld en zonde. De verlossing was dat men vergeving voor die schuld krijgt. Heel terecht, het is een duidelijk Bijbels thema.

Maar er is meer waarvan we bevrijd worden. We worden ook verlost van het lijden dat met het leven samenhangt. Van pijn, van angst, van eenzaamheid, ziekte en armoede.

Als we daarvan verlost worden is dat geen minder grote zaak. Ook dat hoort bij de ellende die mensen kan overkomen. En iedereen die daar iets van weet, kan daar echt wel wat over vertellen.
Over ellendekennis gesproken.

Voor mij is het dus geen onzinnige term, als het maar niet te eenzijdig, al te juridisch, wordt ingevuld.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 20 mei 2014 21:51

Gelukkig heeft God onze ellendestaat wel serieus genomen, want anders had Hij onze straf nooit gedragen op Golgotha.
De bijbel leert ons om onze zonde onder ogen te zien, zodat wij deze belijden en daar vergeving op mogen ontvangen. En zodat wij ook weten waarvan wij verlost zijn en Hem daarvoor eeuwig dankbaar zijn.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 mei 2014 21:53

gravo schreef:Zoals het er nu staat in de topic-titel verwijst het mij een beetje te veel naar het triomfantelijk dat sommige orthodoxen zo lichtelijk omringt:

"Wij wel! Wij hebben wel ellendekennis, maar al die arme, moderne, lichte, makkelijke, nauwelijks serieus te nemen andere christenen hebben dat niet...,Dank U, dat ik niet ben als........" enzovoorts.

Dat is wel een beetje de omgekeerde wereld. Niet: Dank U dat ik niet zo slecht ben als die en die, maar: Wow, wat ben ik slecht en je dan beter voelen dan een ander. Nou ja.
En inderdaad, Hij haalt je uit de ellende!
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2014 22:10

Wanneer gebeurt dat? Ik hoor de meeste christenen alleen maar praten over een zondig bestaan en waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 mei 2014 22:48

Ronald schreef:Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Doch gaat heen en leert wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Bambi schreef:Een voorbeeld:

Een dominee van de Gereformeerde Gemeente zit in zijn zwarte pak op een terrasje, met enkele hoeren en drugsdealers.
Enkele mensen van een kerk die rechtser is komen voorbij, heren in zwart pak en de dames met een hoedje op, op weg naar de door de weekse kerkdienst.
Ze herkennen de dominee en met flink afkeurende blik zeggen ze tegen de dominee: "Jij hoort helemaal niet met zulke mensen om te gaan."
Drie maal raden wat de dominee antwoord...................

In zo'n verband moet je de tekst zien.

Teus schreef:Die kerkgangers kunnen het beste er bij gaan zitten denk ik, of samen bidden voor die dominee en die gasten.
Ik denk dat als die kerkgangers dat zouden doen er nog steeds wat mis is. Die kerkgangers kunnen het beste erbij gaan zitten, maar niet exclusief bidden voor hen, maar juist zeker ook voor henzelf. Een vroom uiterlijk zegt namelijk niets over het innerlijk, en alleen bidden voor hen met een zondig uiterlijk is eigenlijk neerbuigend als de farizeer die God dankte dat hij niet was als die tollenaar.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 mei 2014 23:37

mohamed schreef:Wanneer gebeurt dat? Ik hoor de meeste christenen alleen maar praten over een zondig bestaan en waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over.

Wat? Totaal geen zonde meer? Volgens de meesten pas aan het eind, ik denk zelf dat het op aarde al kan. Overwinning over zonde krijg je als je beseft dat het bloed van Jezus je zonde niet alleen heeft bedekt, maar volledig weggenomen. Laatst was er een topic over en ik zei: Post een lijstje met alle zonden die je de afgelopen maanden hebt gedaan. Hier is mijn lijst: none whatsoever. Verboden te vissen staat er op het bordje bij de diepe zee. De zonden zijn weggedaan, geen zondebewustzijn meer, word hervormd door de vernieuwing van je denken. Weten wie je bent in Christus, de rechtvaardigheid Gods. Je leeft niet meer. Het moet voor u vaststaan dat gij dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus. En dan nog echt geloven, dan kom je eruit en in Romeinen 8, freedom!
http://www.reckonyourselfdead.com/
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2014 23:56

Verboden te vissen? Ik houd niet van vissen en lust geeneens vis!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 mei 2014 13:21

mohamed schreef:Verboden te vissen? Ik houd niet van vissen en lust geeneens vis!

Afbeelding
Afzender corrie ten boom.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mei 2014 14:17

Teus schreef:Die kerkgangers kunnen het beste er bij gaan zitten denk ik, of samen bidden voor die dominee en die gasten.
alexander91 schreef:Ik denk dat als die kerkgangers dat zouden doen er nog steeds wat mis is. Die kerkgangers kunnen het beste erbij gaan zitten, maar niet exclusief bidden voor hen, maar juist zeker ook voor henzelf. Een vroom uiterlijk zegt namelijk niets over het innerlijk, en alleen bidden voor hen met een zondig uiterlijk is eigenlijk neerbuigend als de farizeer die God dankte dat hij niet was als die tollenaar.

Je hebt gelijk, maar ik bedoelde als de intentie er dan echt zou zijn. Maar ja dan zou het een andere drive hebben. Dan was die reactie dat die dominee er niet hoorde er ook niet geweest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 21 mei 2014 18:45

mealybug schreef:''Hij moet wassen en ik minder worden'' bij voorbeeld, waren toch woorden van Johannes de Doper om aan te geven dat de overgang naar het tijdperk van de Messias, het Koninkrijk der Hemelen er aan kwam?

Klopt, maar niet alleen daarvoor.

In die tijd was Joh. de Doper de gene die voor de Heere Jezus uitging.
Om de weg te bereiden voor Jezus.
Zo zijn ook de Apostelen als evangelie predikers uitgezonden door de Heere, voor de Heere uit om voor Hem de weg te bereiden.
Zo gaan er nog steeds mensen voor de Heere uit om de weg te bereiden, ook nu nog.
Ze hebben een belangrijke taak gekregen.
Maar ze staan in dienst van/voor de Heere.
Net als Joh. de Doper wijzend op het Lam Gods.

Predikers zijn met hun prediking een bepaalde periode belangrijk voor de mensen.
Zo een weet terug te stappen voor de Heere.
Zo een wil de Heere niet voor de voeten lopen.
Ze zoeken niet hun eigen eer(VergelijkJoh.10:8).
In hun aanwezigheid, sprekend over het Lam Gods wijzen ze de mensen niet op zichzelf, maar op de deur die tot het Leven leidt.

Hij moet wassen en ik minder worden wil dus zeggen dat hij een zekere tijd belangrijk was voor de mensen, met het oog op de Heere die uiteindelijk zijn plaats inneemt.
Opdat Christus gestalte in u krijgt.(Gal 4:19)

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 mei 2014 19:22

learsi schreef:
Klopt, maar niet alleen daarvoor.

In die tijd was Joh. de Doper de gene die voor de Heere Jezus uitging.
Om de weg te bereiden voor Jezus.
Zo zijn ook de Apostelen als evangelie predikers uitgezonden door de Heere, voor de Heere uit om voor Hem de weg te bereiden.

ja hoor, wel alleen daarvoor .
Anders waren dezelfde woorden wel gebruikt.
Bovendien is de overgang van de grootste profeet onder de oude bedeling niet te vergelijken met de tijd, vanaf wanneer Hij alles volbracht heeft.
En die overgang van het oude naar het nieuwe, daar doelt die tekst op, en op niets anders.
Johannes de Doper gaf aan dat een doop met water spoedig zou vervangen worden door de doop met de Geest, welke veel belangrijker zou zijn.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 mei 2014 04:35

Ik heb pas oude bekeringsverhalen zitten lezen en daarin valt me steeds hetzelfde op:

Die mensen zijn wedergeboren en leven met God.
Ze zien visioenen en horen God's Stem in hun hart, ook op momenten als ze niet in de Bijbel lezen.
Dan worden ze verder doorgeleid en worden aan meer zonden ontdekt.
En i.p.v. van dat als geloofsgroei te zien, zeggen ze: "Ik dacht dat ik al bekeerd was, maar dat was niet zo, ik ben nu pas bekeerd."
Een tijd later worden ze weer verder geleid en weer aan andere zonden ontdekt en zeggen: "Ik dacht dat ik die vorige keer bekeerd was, maar dat was niet zo, ik ben nu pas bekeerd."
En dan worden ze weer verder geleid en krijgen stervens zekerheid en dan zeggen ze: "Nu ben ik pas bekeerd."

Velen noemen dit hele traject de toeleidende weg met de uiteindelijke wedergeboorte.
Maar dat is het niet, het is de doorgeleide weg, VANAF de wedergeboorte.

Zoals Paulus er ook steeds op wijst in zijn brieven, dat de Heilige Geest ons leidt en ons helpt om de oude mens af te laten sterven, VANAF onze wedergeboorte.
En die mens gaat langzaam van melk over naar vast voedsel.

En door die misvatting, komt alle ellende en strijd tussen de kerken.
En worden mensen die wel degelijk wedergeboren zijn, de hel ingepraat en dat alleen maar, omdat God ze nog niet aan bepaalde zonden heeft ontdekt.
Laatst gewijzigd door Bambi op 22 mei 2014 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 mei 2014 04:45

Ik denk ook dat de mens zichzelf niet kan vergeven. Jezus zei dat bij God alles mogelijk is (Mat 19,26) i.t.t. bij mensen.

Terug naar “Archief”