Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 13:34

learsi schreef: Een deel van de HHK zal zich in zo een uitspraak van van Kooten niet zo goed kunnen vinden schat ik.
Ze hebben de PKN met reden verlaten.

De meeste HHK'ers hebben de PKN niet "verlaten", maar zijn per 1 mei 2004 niet met de PKN meegegaan. Dat betekent dat zij nooit lid van de PKN zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 15 aug 2014 13:46, 3 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 18:22

mona schreef:Het aantal officiële leden van de Gereformeerde Bond is 8000 (anno 2011). Het aantal PKN'ers dat zich 'bonder' noemt is 290.000 (anno 2011)

Ik kan alleen voor mezelf spreken, en weet dat ik me soms best ontheemd voel na de scheuring.

Da's toch logisch (dat verschil in aantal) je kunt naar de kerk gaan bij een G.B. dominee zonder lid te worden van de vereniging.

Ontheemd ? Ben je P.K.N. of H.H.K. ?

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2014 17:21

Ik behoor tot de PKN.
De PKN is nog steeds geen echte eenheid.
In mijn woonplaats zijn twee "Bondskerken" en één Hervormde wijk is gefedereerd met de Gereformeerde kerk. Van een fusie is nog geen sprake, daar liggen nog teveel pijnpunten kennelijk.
En in de gefedereerde kerk is nog té veel: "dat is weer typisch Hervormd" of "kun je wel verwachten van die Gereformeerden".

Dus samengaan met andere kerken van Gereformeerde signatuur? Maar bv. de CGK verschilt per plaats - volgens mij zijn ze in mijn woonplaats orthodoxer dan de GGiN, terwijl ik ook weet dat elders de CGK veel opener is.
Hoe wil je dat dan samen laten gaan?

Kortom: ik zie dat bepaald nog niet zitten in de eerstkomende jaren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 21:24

Riska schreef:Ik behoor tot de PKN.
De PKN is nog steeds geen echte eenheid.
In mijn woonplaats zijn twee "Bondskerken" en één Hervormde wijk is gefedereerd met de Gereformeerde kerk. Van een fusie is nog geen sprake, daar liggen nog teveel pijnpunten kennelijk.
En in de gefedereerde kerk is nog té veel: "dat is weer typisch Hervormd" of "kun je wel verwachten van die Gereformeerden".

Dus samengaan met andere kerken van Gereformeerde signatuur? Maar bv. de CGK verschilt per plaats - volgens mij zijn ze in mijn woonplaats orthodoxer dan de GGiN, terwijl ik ook weet dat elders de CGK veel opener is.
Hoe wil je dat dan samen laten gaan?

Kortom: ik zie dat bepaald nog niet zitten in de eerstkomende jaren.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_824958

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2014 21:30

TUA is niet PKN, maar dat terzijde.
Ik kan dat artikel verder niet lezen, want daarvoor moet je het een of andere abonnement nemen. Ik heb een goede krant, dus voel ik daar niks voor.

(De PKN heeft haar opleiding in Groningen en bij de VU in Amsterdam)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 21:35

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het de lutheranen vergaat binnen de PKN. Iemand daar iets meer informatie over?

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2014 07:51

Voor de Lutheranen blijft het een zware dobber,in die zin dat ze moeite hebben om hun identiteit te bewaren en niet opgeslokt te worden door de twee 'grote broers'.
In mijn woonplaats gebeurt nog wel wát samen - zoals de viering op Goede Vrijdag en in de Paaswake - en doen ze minimaal mee aan het vorming en toerustingsprogramma, maar ze zijn ook heel erg op zichzelf. Het is ook maar een heel kleine gemeenschap geworden hier - weinig aanwas, en ouder wordende gemeenteleden.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 09:14

rotterdam schreef:Ontheemd ? Ben je P.K.N. of H.H.K. ?
Ik ben PKN maar kerk elke zondag ook 1 keer bij de HHK. Ik ben/voel me een echte GB-er. Maar de PKN waar ik lid van ben verschuift naar links, en de HHK naar rechts, en daardoor heb ik het gevoel ontheemd te zijn.

Binnen onze familie zijn er nog steeds af en toe discussie's tussen degenen die PKN zijn en HHk zijn.
Niet dat er ruzie door is ontstaan, maar er is nog steeds wel eens discussie over.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 mei 2014 09:40

mona schreef:Ik ben PKN maar kerk elke zondag ook 1 keer bij de HHK. Ik ben/voel me een echte GB-er. Maar de PKN waar ik lid van ben verschuift naar links, en de HHK naar rechts, en daardoor heb ik het gevoel ontheemd te zijn.

Binnen onze familie zijn er nog steeds af en toe discussie's tussen degenen die PKN zijn en HHk zijn.
Niet dat er ruzie door is ontstaan, maar er is nog steeds wel eens discussie over.

O.K. nu begrijp ik je, en voel met je mee.

De afscheiding was niet noodzakelijk. We hebben in de Hervormde kerk altijd samen kunnen leven, wat is er veranderd ? De Lutheranen ? Was dat zo ingrijpend ?

De "weleerwaarde" heren hebben geen idee wat ze gewone families aandoen.
Een scheuring vanwege leergeschillen ? "t Zullen wel weer eergeschillen geweest zijn. #-o

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2014 10:40

rotterdam schreef:Een scheuring vanwege leergeschillen ? "t Zullen wel weer leergeschillen geweest zijn.

Ja, onder meer een Luthers Belijdenisgeschrift, de Augsburgse Confessio.

Wikipedia schreef:De Confessio Augustana of Augsburgse Belijdenis werd opgesteld door Melanchton op de Rijksdag van Augsburg. Het is de geloofsbelijdenis van de reformatorische beweging. De tekst is geschreven in het Duits en in het Latijn en werd op 25 juni 1530 voorgelezen aan keizer Karel V

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 mei 2014 12:49

rotterdam schreef: O.K. nu begrijp ik je, en voel met je mee.

De afscheiding was niet noodzakelijk. We hebben in de Hervormde kerk altijd samen kunnen leven, wat is er veranderd ? De Lutheranen ? Was dat zo ingrijpend ?

De "weleerwaarde" heren hebben geen idee wat ze gewone families aandoen.
Een scheuring vanwege leergeschillen ? "t Zullen wel weer eergeschillen geweest zijn. #-o

Van mij hoefde de afscheiding ook niet. Ikzelf ga naar een PKN-gemeente, en de gemeente is wat karakter betreft hetzelfde gebleven als voor 2004.
Maar als de "weleerwaarde" heren, zoals jij hen noemt het niet deden, dan hadden anderen waarschijnlijk nog wel een nieuwe kerk opgericht.

Er waren wel leergeschillen, tegenstanders (van hervormde zijde) van de fusie hebben de volgende bezwaren (de belangrijkste):
- de mogelijkheid tot het inzegenen van homohuwelijken in de PKN
- dwalingen die in de PKN recht van spreken hebben, waaronder atheistische predikanten
- de PKN volgens hen een plurale kerk is en geen gereformeerde kerk zoals de NH-Kerk dat nog wel was
- de NH-Kerk als een planting van God wordt gezien
- de Onveranderde Augsburgse Confessie, die de PKN heeft opgenomen
- er in de PKN-kerkorde staat dat kinderen per se gedoopt moeten worden om zalig te worden

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 mei 2014 14:00

Spreeuw schreef:- de mogelijkheid tot het inzegenen van homohuwelijken in de PKN

Gebeurde in de N.H.K. ook al.

- dwalingen die in de PKN recht van spreken hebben, waaronder atheistische predikanten

Extreme vorm van vrijzinnigheid - bestaat al zolang de N.H.K. bestaat (bestond).

- de PKN volgens hen een plurale kerk is en geen gereformeerde kerk zoals de NH-Kerk dat nog wel was

Theoretisch gedoe.

- de NH-Kerk als een planting van God wordt gezien

Er zijn zoveel kerken die dat pretenderen.

- de Onveranderde Augsburgse Confessie, die de PKN heeft opgenomen

Is dit wereldschokkend ? Theologie van Luther.

- er in de PKN-kerkorde staat dat kinderen per se gedoopt moeten worden om zalig te worden

bron ? Ik heb de kerkorde doorgelezen maar kan dit niet vinden

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2014 14:47

reactie rotterdam:
bron ? Ik heb de kerkorde doorgelezen maar kan dit niet vinden

Ik ook niet. Het is ook niet waar.
Ja, er zijn dominees geweest die dat zeiden/deden. Maar dat zijn dus ook de extremen geweest in de voltooid verleden tijd van de jaren '30/'40.

Vrijwel alle 'aantijgingen' kloppen niet. Want het was er allemaal al.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 mei 2014 16:26

@rotterdam, Riska

Jullie hebben gelijk m.b.t. het punt dat kinderen per se gedoopt moeten worden om zalig te worden. Dit staat niet in de kerkorde, maar in de Onveranderde Augsburgse Confessie, die mede de grondslag vormt van de PKN.

Wat betreft het homohuwelijk: voor zover ik weet, was dit niet mogelijk in de NH-Kerk. Dit was nu juist ook hét argument van vele bezwaarde hervormden om niet met de PKN mee te gaan.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 06 mei 2014 17:18

Mona schreef:
Ik ben PKN maar kerk elke zondag ook 1 keer bij de HHK. Ik ben/voel me een echte GB-er. Maar de PKN waar ik lid van ben verschuift naar links, en de HHK naar rechts, en daardoor heb ik het gevoel ontheemd te zijn.

Afschuwelijk hè, zoiets.. ik heb zelf een kerkscheuring meegemaakt, en was uiterst geschokt door hoe men elkaar bejegende. Mensen die vrienden waren stonden opeens tegenover elkaar. Over was de vriendschap. Ik heb toen wel eens gezegd: met kerkleden als deze heb je geen vijanden meer nodig. Bij school begroetten mensen elkaar niet meer, mensen met wie men voorheen aan de tafel des Heren zat. Het nare was: je [u]moest[/u kiezen, of je wilde of niet.. want geen keuze was ook een keuze..

Terug naar “Archief”