André-J30 schreef:Wel een interessante vraag hoe de Opstanding op zich dan past in het OT Pesachfeest. Nog nooit zo bij stil gestaan, ga ik over nadenken.

Spreeuw schreef:Volgens mij is dit minder moeilijk dan het lijkt. Het sterven en de opstanding van Christus vonden plaats rond het Pesachfeest. Hij stierf op de vooravond van het Pesach, wat al aangeeft dat Christus het ware paaslam is. Met Pesach wordt de uittocht uit Egypte herdacht. Jaarlijks op de 14e Nisan, de dag voor het feest, werd het paaslam geslacht. Dit lam zag uiteindelijk op de Heere Jezus, zoals alle offers in het OT op de Heere Jezus zagen. Daarom schrijft Paulus ook dat ons Paaslam voor ons is geslacht. Wij hoeven daarom ook niet meer jaarlijks een paaslam te slachten om de uittocht uit Egypte te gedenken. Zoals het OT Pesachfeest voor de bevrijding uit Egypte stond, zo is er door het bloed van Christus bevrijding van onze zonden!
Helemaal mee eens, bedankt.
Maar, en mag het even met een knipoog?

, waar is nu de opstanding? Mag ik een voorzet geven?
Lev. 23:5 In de eerste maand, op den veertienden der maand, tussen twee avonden is des HEEREN pascha.
Lev. 23:6 En op den vijftienden dag der derzelver maand is het feest van de ongezuurde [broden] des HEEREN; zeven dagen zult gij ongezuurde [broden] eten.
De opstanding op de eerste dag van het Feest van de Ongezuurde Broden. Nieuw brood, zonder zuurdesem. Moet eerst weer een nieuwe gistcultuur gekweekt worden om weer luchtig brood te kunnen maken. Niet met het zuurdesem van de Farizeeën of van Herodus maar van ....
Wat zit de Bijbel toch mooi in elkaar hè. En dat met allemaal verschillende schrijvers. Verspreidt over vele honderden jaren.
Soli Deo Gloria.
.