Opstanding van Christus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André-J30
Sergeant
Sergeant

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor André-J30 » 22 apr 2014 18:47

Rom. 4:25 "Welke overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking."

Gen. 3:19 "want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren."

Jezus is mens van vlees en bloed geworden. Als Hij naar Gen. 3 tot stof was vergaan, waar konden wij dan nog in geloven? Hij is onze Rechtvaardigmaking, Die kan toch niet in het stof der aarde liggen?
Gal. 3:27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
Hoe kan ik iets aandoen dat er niet meer is.
Maar vooral, als Hij er niet meer zou zijn dan kon je Hem "doodzwijgen".
Maar Hij leeft ...

Spreeuw schreef:Wat is voor jullie het belangrijkste heilsfeit (bijv. Kerst, Goede Vrijdag, Pasen of Pinksteren)?
Het één kun je niet los zien van het ander, het is ECHAD, één.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 apr 2014 19:06

André-J30 schreef: Het één kun je niet los zien van het ander, het is ECHAD, één.

Inderdaad kun je het een niet los zien van het ander. Alle heilsfeiten waren nodig, als er een ontbrak, dan zouden we nog niet gerechtvaardigd kunnen worden!

Als ik er toch een uit zou moeten kiezen, dan is het toch wel het Paasfeest. Waarom? Omdat dit feest spreekt van het leven: het eindigt niet met de dood, de dood heeft niet het laatste woord!

Hij is hier niet, want Hij is opgewekt, gelijk Hij gezegd heeft; komt, ziet de plaats, waar Hij gelegen heeft. Matteüs 28:6 (NBG'51)

Daarnaast vind ik ook de geestelijke betekenis van de opstanding cruciaal.
Zie Zondag 17 van de Heidelbergse Catechismus.
Tweede punt: wij worden door Zijn kracht opgewekt tot een nieuw leven.

Alleen een nieuw leven zal ons redden van de eeuwige dood! Alleen het bloed van Christus reinigt ons van al onze zonden.

Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. 2 Korintiërs 5:17 (NBG'51)

maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 1 Johannes 1:7 (NBG'51)

Daarom vind ik de opstanding het "belangrijkste" heilsfeit.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 apr 2014 19:11

Ik bedoel het niet vervelend, maar zou je erbij blijven, als je ook de andere heilsfeiten dieper gaat doordenken?
Hemelvaart zegt vaak niet heel veel, althans, die indruk krijg ik. Maar als je daar over nadenkt, dan wordt het steeds mooier en mooier.
Ik heb het punt van de Voorbidder al genoemd, maar de Hemelvaart is gepaard gegaan met het uitdelen van gaven, waardoor nu de gemeente gebouwd mag worden (zie Efeze 4)

Of neem Pinksteren. Waar eerst al wel de druppels van de regen van de Heilige Geest gevoeld werden (dat heeft Riska al genoemd) is op Pinksteren de milde regen van de Geest gekomen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 apr 2014 19:18

Rozijn schreef:Ik bedoel het niet vervelend, maar zou je erbij blijven, als je ook de andere heilsfeiten dieper gaat doordenken?

Jazeker, daarom zet ik belangrijkste ook tussen "".
Maar de opstanding is nu juist het feest van het leven, en dat geeft vreugde. Vergelijk het met een geboorte van kind, hoeveel vreugde geeft dit aan de ouders? Onbeschrijfelijk veel!

Zo blijkt in de opstanding het leven in lichamelijke zin (Jezus heeft de dood overwonnen), en zit er ook een cruciale geestelijke betekenis van het leven in, wat ik al aangaf vanuit de HC.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 22 apr 2014 20:02

Spreeuw schreef:Als ik er toch een uit zou moeten kiezen, dan is het toch wel het Paasfeest. Waarom? Omdat dit feest spreekt van het leven: het eindigt niet met de dood, de dood heeft niet het laatste woord!
Bijzonder dat je dit feest kiest. Dit is nl het enige feest dat God belangrijk vindt dat mensen, die bij de normale viering verhinderd waren, een tweede mogelijkheid krijgen, zie Num. 9 mn. vers 11

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 apr 2014 20:55

André-J30 schreef:Bijzonder dat je dit feest kiest. Dit is nl het enige feest dat God belangrijk vindt dat mensen, die bij de normale viering verhinderd waren, een tweede mogelijkheid krijgen, zie Num. 9 mn. vers 11

Dit begrijp ik niet. Kun je dit uitleggen? Num. 9:11 heeft met het feest van pascha te maken. Ik doel op de opstanding van Christus als heilsfeit (en met name de diepe betekenis ervan), niet op het pascha.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 23 apr 2014 08:48

André-J30 schreef:Bijzonder dat je dit feest kiest. Dit is nl het enige feest dat God belangrijk vindt dat mensen, die bij de normale viering verhinderd waren, een tweede mogelijkheid krijgen, zie Num. 9 mn. vers 11
Spreeuw schreef:Dit begrijp ik niet. Kun je dit uitleggen? Num. 9:11 heeft met het feest van pascha te maken. Ik doel op de opstanding van Christus als heilsfeit (en met name de diepe betekenis ervan), niet op het pascha.
Je geeft zelf het antwoord al :)
Spreeuw schreef:Inderdaad kun je het een niet los zien van het ander. Alle heilsfeiten waren nodig, als er een ontbrak, dan zouden we nog niet gerechtvaardigd kunnen worden!
Ik beleefde op het moment van schrijven Pasen inclusief Goede Vrijdag, dus het grote geheel, niet alleen de Opstanding. Sorry dat dat niet duidelijk was.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 09:45

Rozijn schreef:Ik bedoel het niet vervelend, maar zou je erbij blijven, als je ook de andere heilsfeiten dieper gaat doordenken?
Hemelvaart zegt vaak niet heel veel, althans, die indruk krijg ik. Maar als je daar over nadenkt, dan wordt het steeds mooier en mooier.
Ik heb het punt van de Voorbidder al genoemd, maar de Hemelvaart is gepaard gegaan met het uitdelen van gaven, waardoor nu de gemeente gebouwd mag worden (zie Efeze 4)

Of neem Pinksteren. Waar eerst al wel de druppels van de regen van de Heilige Geest gevoeld werden (dat heeft Riska al genoemd) is op Pinksteren de milde regen van de Geest gekomen.

En de prachtige synergie tussen die heilsfeiten. Hemelvaart en Pinksteren:

16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven.

7 Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. 8 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: 9 zonde – dat ze niet in mij geloven, 10 gerechtigheid – dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien, 11 oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.
12 Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. 13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 23 apr 2014 11:42

Spreeuw schreef:Dit begrijp ik niet. Kun je dit uitleggen? Num. 9:11 heeft met het feest van pascha te maken. Ik doel op de opstanding van Christus als heilsfeit (en met name de diepe betekenis ervan), niet op het pascha.

André-J30 schreef: Je geeft zelf het antwoord al :)

Wat heeft het pascha in het OT dan precies met de opstanding van Christus te maken? De mensen in het OT vierden het pascha, maar ze wisten niets af van de opstanding van Christus. Christus is ons paaslam (of: Pascha, zoals de Statenvertaling heeft), zegt Paulus, Hij is voor ons geslacht. Paulus roept zelfs op om het oude zuurdeeg weg te doen!

Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. 1 Korintiërs 5:7 (NBG'51)

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 23 apr 2014 13:08

André-J30 schreef:Ik beleefde op het moment van schrijven Pasen inclusief Goede Vrijdag, dus het grote geheel, niet alleen de Opstanding. Sorry dat dat niet duidelijk was.
Spreeuw schreef:Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. 1 Korintiërs 5:7 (NBG'51)
Precies, daarom is Pasen voor mij meer dan alleen de Opstanding. Wij Christenen vieren dat wel op die manier maar de Opstanding is onverbrekelijk verbonden met Zijn Lijden, Sterven en Begraven worden.
Wel een interessante vraag hoe de Opstanding op zich dan past in het OT Pesachfeest. Nog nooit zo bij stil gestaan, ga ik over nadenken. #-o

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 23 apr 2014 21:01

André-J30 schreef:Wel een interessante vraag hoe de Opstanding op zich dan past in het OT Pesachfeest. Nog nooit zo bij stil gestaan, ga ik over nadenken. #-o

Volgens mij is dit minder moeilijk dan het lijkt. Het sterven en de opstanding van Christus vonden plaats rond het Pesachfeest. Hij stierf op de vooravond van het Pesach, wat al aangeeft dat Christus het ware paaslam is. Met Pesach wordt de uittocht uit Egypte herdacht. Jaarlijks op de 14e Nisan, de dag voor het feest, werd het paaslam geslacht. Dit lam zag uiteindelijk op de Heere Jezus, zoals alle offers in het OT op de Heere Jezus zagen. Daarom schrijft Paulus ook dat ons Paaslam voor ons is geslacht. Wij hoeven daarom ook niet meer jaarlijks een paaslam te slachten om de uittocht uit Egypte te gedenken. Zoals het OT Pesachfeest voor de bevrijding uit Egypte stond, zo is er door het bloed van Christus bevrijding van onze zonden!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 apr 2014 21:42

Spreeuw schreef:Daarom schrijft Paulus ook dat ons Paaslam voor ons is geslacht. Wij hoeven daarom ook niet meer jaarlijks een paaslam te slachten om de uittocht uit Egypte te gedenken. Zoals het OT Pesachfeest voor de bevrijding uit Egypte stond, zo is er door het bloed van Christus bevrijding van onze zonden!

Paulus roept in het Nieuwe Testament de gemeente op om het Pesach feest te vieren. 1 Cor 5:7 zegt: “laten wij dan ook het feest vieren, want ook ons paaslam is geslacht.” Paulus wijst daarmee op een historische gebeurtenis. Jezus stierf op het moment van Pesach.

Maar goed, Nicea verbood dat.
Datzelfde Nicea dat onze apostolische geloofsbelijdenis voorkauwde, toch?

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 24 apr 2014 08:03

André-J30 schreef:Wel een interessante vraag hoe de Opstanding op zich dan past in het OT Pesachfeest. Nog nooit zo bij stil gestaan, ga ik over nadenken. #-o
Spreeuw schreef:Volgens mij is dit minder moeilijk dan het lijkt. Het sterven en de opstanding van Christus vonden plaats rond het Pesachfeest. Hij stierf op de vooravond van het Pesach, wat al aangeeft dat Christus het ware paaslam is. Met Pesach wordt de uittocht uit Egypte herdacht. Jaarlijks op de 14e Nisan, de dag voor het feest, werd het paaslam geslacht. Dit lam zag uiteindelijk op de Heere Jezus, zoals alle offers in het OT op de Heere Jezus zagen. Daarom schrijft Paulus ook dat ons Paaslam voor ons is geslacht. Wij hoeven daarom ook niet meer jaarlijks een paaslam te slachten om de uittocht uit Egypte te gedenken. Zoals het OT Pesachfeest voor de bevrijding uit Egypte stond, zo is er door het bloed van Christus bevrijding van onze zonden!
Helemaal mee eens, bedankt.

Maar, en mag het even met een knipoog? :wink: , waar is nu de opstanding? Mag ik een voorzet geven?
Lev. 23:5 In de eerste maand, op den veertienden der maand, tussen twee avonden is des HEEREN pascha.
Lev. 23:6 En op den vijftienden dag der derzelver maand is het feest van de ongezuurde [broden] des HEEREN; zeven dagen zult gij ongezuurde [broden] eten.
De opstanding op de eerste dag van het Feest van de Ongezuurde Broden. Nieuw brood, zonder zuurdesem. Moet eerst weer een nieuwe gistcultuur gekweekt worden om weer luchtig brood te kunnen maken. Niet met het zuurdesem van de Farizeeën of van Herodus maar van ....
Wat zit de Bijbel toch mooi in elkaar hè. En dat met allemaal verschillende schrijvers. Verspreidt over vele honderden jaren.

Soli Deo Gloria.

.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 08:20

mealybug schreef: Paulus roept in het Nieuwe Testament de gemeente op om het Pesach feest te vieren. 1 Cor 5:7 zegt: “laten wij dan ook het feest vieren, want ook ons paaslam is geslacht.” Paulus wijst daarmee op een historische gebeurtenis. Jezus stierf op het moment van Pesach.

Maar goed, Nicea verbood dat.
Datzelfde Nicea dat onze apostolische geloofsbelijdenis voorkauwde, toch?
De Nieuw-testamentische gemeente vierde geen Pesach, maar Pasen. Nicea verbood dat ook helemaal niet, maar besloot één vast moment te kiezen, omdat tot dat moment er minstens drie verschillende data in omloop waren, wat niet handig is. Er zijn natuurlijk altijd complotdenkers die daar meer achter zoeken, maar dat is, om het met de woorden van onze koningin te zeggen, ´een beetje dom´ natuurlijk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 apr 2014 08:42

Jvslooten schreef:De Nieuw-testamentische gemeente vierde geen Pesach, maar Pasen. Nicea verbood dat ook helemaal niet, maar besloot één vast moment te kiezen, omdat tot dat moment er minstens drie verschillende data in omloop waren, wat niet handig is. Er zijn natuurlijk altijd complotdenkers die daar meer achter zoeken, maar dat is, om het met de woorden van onze koningin te zeggen, ´een beetje dom´ natuurlijk.

1 Cor 5:7 zegt: “laten wij dan ook het feest vieren, want ook ons paaslam is geslacht.”

Beetje te snelle veroordeling, maar goed je bent nog jong :wink:

Vergelijk even de 3 verschillende vertalingen van hand 12:4
NBV, SV en HSV

Complottheorie?
10 jaar na Jezus hemelvaart vierde de NT Gemeente

''pasen" ?
Of toch het joodse Pascha?

Terug naar “Archief”