´Bijbelse´ films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: ´Bijbelse´ films

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 16:23

En hoe noem jij jezelf?
Wedergeboren christen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2013 16:25

schelpje3 schreef:En hoe noem jij jezelf?
Wedergeboren christen?

Hoe ik mijzelf noem (of bedoel je iemand anders)? Gewoonlijk stel ik mij aan anderen voor als Jeroen eventueel aangevuld met achternaam.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2013 16:25

Jvslooten schreef:Dat zal ik proberen uit te leggen. In die film kwam alles in eens heel dichtbij. En een film is maar een uitbeelding natuurlijk, maar laat toch het zelfde zien als toen. We zagen dezelfde doornenkroon. Dezelfde geseling. Dezelfde schijnprocessen, en het zelfde kruis. Wij zagen hetzelfde bloed. En als je dat dan allemaal ziet, dan sta je ineens midden in die menigte des volks van toen. En toen ik Lukas 23 las, realiseerde ik mij dat er helemaal geen onderscheid was. Ook wij sloegen op de borst en beklaagden Hem. Ik huilde om Hem, terwijl ik om mijzelf had moeten huilen. Want wat zal er dan met het dorre gebeuren?

Oke. Helder. Nou mogen we juist door Zijn offer wel weten dat er redding is. Jezus zegt dit denk ik tegen het joodse volk (dochters van Jeruzalem) omdat Israel Hem verwerpt en kruisigt.... en Jeruzalem werd 70 jaar later vernietigd door de Romeinen. Tegelijkertijd zit er wel een boodschap voor ons in. We kunnen denken: Wat vreselijk voor Jezus. Maar we moeten niet vergeten dat Hij die ellendige weg ging om onze ellende en ons daarvan te redden.

Schelpje. Daarom denk ik dat God niet moet worden afgebeeld maar Jezus als mens op aarde wel. En natuurlijk kan je niet alles precies naspelen. Het is een gelijkenis, niet het orginele verhaal, waarbij je wel een idee krijgt hoe het een beetje gegaan is. En je merkt uit de verhalen hier van jezelf en van anderen dat het op een andere manier "zien / horen" wel kan helpen om een heel bekend verhaal weer eens goed tot je door te laten dringen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 16:27

Faramir schreef:Hoe ik mijzelf noem (of bedoel je iemand anders)? Gewoonlijk stel ik mij aan anderen voor als Jeroen eventueel aangevuld met achternaam.

Als jij kan lachen om een film waarin de spot met de Heere Jezus wordt bedreven, zondig je tegen de Heilige Geest! En dat is ernstig. Dat kan betekenen dat er geen vergeving meer mogelijk is. Je verhardt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2013 16:30

schelpje3 schreef:Als jij kan lachen om een film waarin de spot met de Heere Jezus wordt bedreven, zondig je tegen de Heilige Geest! En dat is ernstig. Dat kan betekenen dat er geen vergeving meer mogelijk is. Je verhardt.

Vervelend voor je dat jij daar zo mee zit. Ik ben echter niet zo'n zwaarmoedig en kan erg veel plezier hebben aan een goede humor film. Sitcoms hou ik ook erg van als tijdverdrijf.
Laatst gewijzigd door Faramir op 21 nov 2013 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 16:30

Marnix schreef:Schelpje. Daarom denk ik dat God niet moet worden afgebeeld maar Jezus als mens op aarde wel. En natuurlijk kan je niet alles precies naspelen. Het is een gelijkenis, niet het orginele verhaal, waarbij je wel een idee krijgt hoe het een beetje gegaan is. En je merkt uit de verhalen hier van jezelf en van anderen dat het op een andere manier "zien / horen" wel kan helpen om een heel bekend verhaal weer eens goed tot je door te laten dringen.

Je zult het zo niet bedoelen, maar nu lijkt het erop of de kruisdood een "eerste hulp bij ongelukken" is.
Een christen hoort niet in de bios, is bij de bevindelijk gereformeerden zo.
En wat moet een heiden bij een dergelijke film? Zij zien Jezus als een goed mens, die ooit geleefd heeft. Meer niet! Ook dat is ernstig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 16:33

Faramir schreef:Vervelend voor je dat jij daar zo mee zit. Ik ben echter niet zo'n zwaarmoedig en kan erg veel plezier hebben aan een goede humor film. Sitcoms hoe ik ook erg van als tijdverdrijf.

Deze reactie toont aan, dat het je helemaal koud laat. Dus verhard bent kennelijk.
Ach daar heb je haar weer. Zij heeft nooit lol in haar leven.
Echt wel. Maar spotten heeft niets met zwaarmoedigheid te maken, maar met de ernst van onze zondige staat!
Ik moet je waarschuwen, maar zal het hier verder bij laten.
Ik heb mezelf hiervan vrijgemaakt nu.
Ik kan je niet overtuigen Faramir, dat kan alleen de Heere doen, d.m.v. de werking van de Heilige Geest in jouw hart. Dat bid ik jou van harte toe!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 nov 2013 16:35

-

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2013 16:42

schelpje3 schreef:Deze reactie toont aan, dat het je helemaal koud laat. Dus verhard bent kennelijk.

Dat is slechts jouw interpretatie. En nee, het doet me vrij weinig als gelovige van stroming x, geloof y of levensbeschouwing z mijn manier van geloven en geloofspraktijk afwijst. Maar verhard? Nee hoor, slechts minder manipuleerbaar.
Ach daar heb je haar weer. Zij heeft nooit lol in haar leven.
Echt wel. Maar spotten heeft niets met zwaarmoedigheid te maken, maar met de ernst van onze zondige staat!

Ik denk dat je prima humor kan maken zonder te spotten. Daarnaast worden humor en spot gebruikt om zaken te relativeren. Ik vind dat een mooi stijlmiddel.
Ik moet je waarschuwen, maar zal het hier verder bij laten.
Ik heb mezelf hiervan vrijgemaakt nu.
Ik kan je niet overtuigen Faramir, dat kan alleen de Heere doen, d.m.v. de werking van de Heilige Geest in jouw hart. Dat bid ik jou van harte toe!

Je bedoeld dat de Heere mij jouw zienswijze moet bijbrengen? Prima dat je daarvoor bid hoor maar dat is dan voornamelijk voor je eigen gemoedsrust. Uit vrije wil kies ik ervoor om films als Bruce Almighty te kijken en om er hartelijk om te lachen. Niet om te spotten, te lasteren, de spot te drijven met iemand of te beledigen. Maar gewoon om te ontspannen, om plezier te hebben. De God die ik aanbid zal daar volgens mij bijzonder weinig moeite mee hebben.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 nov 2013 16:56

schelpje3 schreef:Maar het gaat niet alleen om de afbeelding, maar niemand kan Hem naspelen. De meeste Hollywoodacteurs zijn bovendien ook nog ongelovig, dus dan wordt het eerst even inlezen. :?
Moeten we niet willen.

The Passion vond ik heel goed.
Jesus Christ Superstar kregen we te zien met catechesatie, de opstanding kwam er niet eens in voor en ik zou 'm beslist niet weer kijken, maar die man die Jezus speelde heeft zich later bekeerd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2013 17:04

Je zult het zo niet bedoelen, maar nu lijkt het erop of de kruisdood een "eerste hulp bij ongelukken" is.
Een christen hoort niet in de bios, is bij de bevindelijk gereformeerden zo.
En wat moet een heiden bij een dergelijke film? Zij zien Jezus als een goed mens, die ooit geleefd heeft. Meer niet! Ook dat is ernstig.

Dan luisteren en kijken die mensen toch niet goed. Overigens heb ik wel degelijk gehoord van mensen die door zo'n film tot geloof zijn gekomen.

Dat een christen niet in de bios hoort ben ik het niet mee eens. Maar goed, je kan zulke films ook thuis kijken.

En nee, Jezus dood is geen eerste hulp bij ongelukken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2013 17:23

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 19:22

Dat wel Bambi, maar ze gaan er niet door geloven. Jezus was een goed mens, zo ver willen ze gaan.
De satan gelooft ook.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 21 nov 2013 19:23

@Bambi:
Waar van zijn ze onder de indruk?
De dochteren van Jeruzalem (al eerder genoemd hier) waren ook diep geroerd door de lijdende Jezus...

Tegenwoordig zou de toepassing misschien iets anders zijn: "wel inspirerend, Iemand die zo voor Zijn idealen ging." En dan?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2013 19:30

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”