dokter Corrie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: dokter Corrie

Berichtdoor schelpje3 » 20 nov 2013 15:23

Wij zagen het als nieuwsitem voorbijkomen. Zelfs mijn kinderen waren geschokt.
Wat wij zagen en wat wij hoorden en dat voor kinderen op de basisschool.
Waarom moeten die al technisch leren tongzoenen?
Ik denk dat verreweg de meeste kinderen allang seksuele voorlichting hebben gehad op die leeftijd en ik hoop dat dit op een liefdevolle en respectvolle manier gebeurt.
Ik kan alleen mijn oordeel uitspreken op basis van het gedeelte dat ik gezien had, maar wij vonden het verschrikkelijk.
Een christelijke seksuele opvoeding gaat wel iets anders dan eentje van dr. Corrie. Want daar is het normaal om op 14jarige seksueel actief te worden. Wel met gebruik van condooms. :(

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 20 nov 2013 15:53

Ik denk dat heel veel mensen de petitie tekenen, zonder gekeken te hebben naar de filmpjes, dat ten eerste. Ze blaten na wat anderen beweren.
Ten tweede denk ik dat op heel veel refo scholen geen schooltv gekeken wordt, en veel mensen zich dus druk maken over zaken die hen niet eens aangaan.
En ten derde is dit veel minder erg dan je kinderen helemaal niet of veel te beknopt voor te lichten, iets wat in refokringen helaas nog erg veel voorkomt.

De overheid is zich er mee gaan bemoeien omdat veel ouders op dit punt verstek laten gaan. Ze praten soms nog net over het technische deel, maar dat is natuurlijk geen sexuele voorlichting, dat is uitleg geven over voortplanting. Ik denk dat daar ook eens wat meer aandacht voor mag komen.

De manier waarop deze voorlichting gegeven wordt is misschien wat erg populair, maar ik denk dat je niet moet onderschatten wat kinderen onder elkaar vertellen, of elkaar laten zien op internet. Ik vind het dus heel goed, en ouders kunnen hier thuis ook over doorpraten met hun kinderen, of van te voren de uitzending bekijken en samen praten. Ik zie er dus geen enkel bezwaar in.

En Schelpje, een zeer groot deel van refokinderen is ook sexueel actief op die leeftijd (14/15) maar helaas niet voorgelicht thuis, of alleen het deel voortplanting. Niet voor niets zijn zo veel refokinderen compleet losgeslagen, maar doordat ze verder zo braaf meelopen, hebben ouders het niet eens door. Vanuit de praktijk horen wij heel veel, en maken wij heel veel mee, en dat zijn dingen die je niet in Terdege leest......

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 nov 2013 16:40

meribel schreef:'Probleem' is dat de overheid sinds een paar jaar seksuele voorlichting als verplicht hebben ingevoerd op de basisschool.

Niet normaal vind ik dat en wat ze op de middelbare school krijgen tegenwoordig is echt ziek, dat hoorde ik van m'n ex.
Wat je hierdoor dus krijgt is dat je min of meer verplicht wordt je kinderen naar zo'n extreem christelijke school te sturen of thuis lesgeven, wat ze heel veel in Amerika doen, om ze af te schermen van verplichte rotzooi.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 nov 2013 16:51

hieke schreef:En Schelpje, een zeer groot deel van refokinderen is ook sexueel actief op die leeftijd (14/15) maar helaas niet voorgelicht thuis, of alleen het deel voortplanting. Niet voor niets zijn zo veel refokinderen compleet losgeslagen, maar doordat ze verder zo braaf meelopen, hebben ouders het niet eens door. Vanuit de praktijk horen wij heel veel, en maken wij heel veel mee, en dat zijn dingen die je niet in Terdege leest......

Ik weet het Hieke, bij mijn dochter op school raakten in korte tijd 2 meiden zwanger. :?
En ik had het over de basisschoolleeftijd, dat is toch de doelgroep van dr C?
Eerstens hoort het bij de ouders, als het goed is gebeurt dat gedurende de jaren. Zo hebben wij dat gedaan.
Er komt een vraag (meestal op een onverwachts moment) en je geeft antwoord. Meer is meestal niet nodig.
Het gaat mij ook over de namen die gegeven worden aan geslachtsdelen. Dat kinderen dat onderling gebruiken, tuurlijk, maar ze vinden het heel raar als mamma dat ook zo zegt.
En de ouders die het niet door hebben, leven onder een steen. Of zijn zo preuts, dat ze nergens over willen praten. Onze kinderen zijn altijd heel erg open, zelfs als het iets genants is.
Wij tegenover hen ook.
Maar ik ga mijn dochter niet leren tongzoenen, dat zou ze niet willen horen van mij. Onderling met vriendinnen zal dit ongetwijfeld worden uitgewisseld.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 nov 2013 17:04

De doelgroep van het school TV weekjournaal (daar waar dokter Corrie een item van is) is groep 7 en 8 van de basisschool. Dat zijn kinderen van zo'n 11 a 12 jaar oud.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 nov 2013 18:55

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit met mijn ouders over seks heb gepraat. wat dat betreft is zo'n programma dus wel nuttig. en tongzoenen kan best als je 12 bent.

Hier doen wij er echt niet moeilijk over. als we eens vergeten een 'speeltje' op te bergen, dan zeggen we gewoon wat het is. Ook doe. we niet aan rare naampjes, maar noemen we zaken gewoon hoe ze heten. Dat vindt de dochter soms maar niks, maar goed, dat is de leeftijd. We gaan er in ieder geval niet krampachtig mee om.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 20 nov 2013 20:57

Echt waar Mortlach.. :?: van je ouders wil je zulke dingen gewoon echt niet weten als kind :(

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 nov 2013 21:08

noah schreef:Echt waar Mortlach.. :?: van je ouders wil je zulke dingen gewoon echt niet weten als kind :(

Mijn vader vertelde het me toen ik 6 was. 'En je zus doet het ook.' Ik dacht altijd dat het zulke lieve aardige mensen waren, was echt geschokt.
Zach91

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 nov 2013 21:53

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 nov 2013 22:19

Bambi schreef:Toen ik door kreeg hoe het allemaal werkte ging ik toch ook wel met andere ogen naar mensen kijken.
Vooral naar mensen, die degelijk in het zwart liepen, dan dacht ik: "Zo, dus jullie doen dat ook?"

:lol:
Dat hadden vriendinnetje en ik ook. En bij de grote gezinnen dachten wij: bah, wat een viezeriken, die hebben dit 13 of 15 keer gedaan. ;/

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 nov 2013 22:29

schelpje3 schreef:En bij de grote gezinnen dachten wij: bah, wat een viezeriken, die hebben dit 13 of 15 keer gedaan. ;/

:lol:
Zach91

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2013 09:18

De fragmenten van dr. Corrie die ik gehoord heb in de media lijken mij ronduit belachelijk. Een beetje giebelen over bepaalde woorden, enz.

Mijn kind is nog niet op de basisschool-leeftijd, maar ik vind het wel belangrijk dat mijn kind geen vreemd verhaal krijgt, zoals dat van dr. Corrie. Volgens mij is seksuele voorlichting een primaire taak voor de ouders. En volgens mij gaat het verder dan het 'technische' gedeelte. Bijvoorbeeld als kinderen (op tienerleeftijd) een film willen kijken waarin scenes voorkomen die niet passen bij onze christelijke overtuiging, dan moet dat uitgelegd worden. Dat geldt voor taalgebruik, seksueel gedrag en eerlijkheid, onderwerpen die in film de vrije beloop kennen.

Dus aan de hand van een boekje vertellen hoe het zit, dat is niet voldoende. Kinderen moeten toegerust worden over de mooie kanten van seksualiteit, de plaats van de seksualiteit en de verdorvenheid van vrije seksuele moraal.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 21 nov 2013 09:24

Ik heb het volgehouden om 4 minuten naar dr. Corrie te kijken, de aflevering over zoenen.
Een paar opmerkingen:
- Bij taal moet het geklets van Siem de Jong weer worden rechtgezet. Een meisje die...
- Het is niet gek dat de kinderen steeds drukker worden, wat een hyperdruk mens is die dr. Corrie
- Naast een hoop blabla zegt ze in ieder geval ook iets belangrijks: zoen nooit als één van beiden het niet wil.
- Maar ik ben erg negatief over dit gebabbel. Iedere week een fragmentje dat haaks staat op het idee dat seksualiteit (in de breedste zin van het woord, dus ook het zoenen hoort daarbij) iets is voor binnen een relatie. Dat hele aspect ontbreekt totaal.

Een kleine toelichting bij dat laatste: ik bedoel dus niet te zeggen dat je pas mag zoenen nadat je getrouwd bent. Maar zoenen zonder verkering, hier een likje, daar een likje met een ieder die maar wil... :?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 nov 2013 09:32

Rozijn schreef:Ik heb het volgehouden om 4 minuten naar dr. Corrie te kijken, de aflevering over zoenen.
Een paar opmerkingen:
- Bij taal moet het geklets van Siem de Jong weer worden rechtgezet. Een meisje die...
- Het is niet gek dat de kinderen steeds drukker worden, wat een hyperdruk mens is die dr. Corrie
- Naast een hoop blabla zegt ze in ieder geval ook iets belangrijks: zoen nooit als één van beiden het niet wil.
- Maar ik ben erg negatief over dit gebabbel. Iedere week een fragmentje dat haaks staat op het idee dat seksualiteit (in de breedste zin van het woord, dus ook het zoenen hoort daarbij) iets is voor binnen een relatie. Dat hele aspect ontbreekt totaal.

Een kleine toelichting bij dat laatste: ik bedoel dus niet te zeggen dat je pas mag zoenen nadat je getrouwd bent. Maar zoenen zonder verkering, hier een likje, daar een likje met een ieder die maar wil... :?

Ik denk dat we de komende decennia nog aparte taferelen vwb seksualiteit ed onder kinderen zullen gaan meemaken.
De normen en waarden van de toekomst zijn sterk verwant met wat we onze kinderen aanleren als normaal en niet normaal.

Daarnaast snap ik niet waarom dit zo nodig is. Gewoon een biologie-boek en wat lessen hierover van een leraar op de middelbare school en kinderen weten ook hoe de vork in de steel steekt (ofzo).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2013 09:50

alexander91 schreef:Ik denk dat we de komende decennia nog aparte taferelen vwb seksualiteit ed onder kinderen zullen gaan meemaken.
De normen en waarden van de toekomst zijn sterk verwant met wat we onze kinderen aanleren als normaal en niet normaal.

Daarnaast snap ik niet waarom dit zo nodig is. Gewoon een biologie-boek en wat lessen hierover van een leraar op de middelbare school en kinderen weten ook hoe de vork in de steel steekt (ofzo).

Echt? je weet dan misschien hie het mechanisch werkt, maar het emotionele gedeelte dan? Ik vind toch echt dat je een enorme steek laat vallen als je het slechts reduceert tot de biologieles, en ook. og eens veel en veel te laat...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”