blijkbaar is het erg moeilijk om dingen te scheiden. Ik besef ook wel dat het maar de stelling geen heel Evangelie bevat, dat is ook niet de bedoeling,
Oke is dat iig duidelijk.
ik wil alleen duidelijk krijgen wat nu de staat van de mens is na de zondeval. Jullie zijn er zo opgebrand om mij direct met het Evangelie om de oren te slaan, dat je ophoudt met nadenken over wat ik wellicht duidelijk probeer te krijgen. Voor mij is de doodstaat van de mens een realiteit die ik in de eerste plaats gegrond vindt in de Bijbel (zonder Mij kunt gij niets doen) en die ook nog eens realiteit is in mijn dagelijks leven.
Door mensen alleen met het niet kunnen kiezen om de oren te slaan. Denk ik dat je mensen niet aanmoedigt om zichzelf over te geven in vertrouwen aan God. Tuurlijk is het belangrijk in je verdere leven dat je zonder de hulp van God nx goeds kan kiezen. Maar dit moet je wel zelf ondervinden en moet er niet ingegoten worden.
Dit is wat ik heel vaak hoor: "Maar van nature kunnen wij dat toch niet"
Makkelijk excuus om er onder uit te komen. Maar God vraagt het wel van je. Daarom is het zo belangrijk om het te proberen met hulp van God.
Dit kom ik op dit forum heel weinig tegen, en daarom heb ik deze poll aangevraagd. Nogmaals de stelling is duidelijk genoeg. Maar de reacties leren mij heel veel hoe er met de doodstaan van de mens omgegaan wordt, nl. gauw erover heenstappen want Chr. geeft de Heilige Geest en die geeft ons kracht enz enz enz.
De kracht van de Heilige Geest moet je zeker niet minachten. Nee juist het tegenover gestelde. Je moet alle kracht van Hem verwachten. Ik denk dat jij net zo goed over de doodstaat van de mens heen stapt. Want jij zoekt direct de kracht bij God. Omdat je het zelf niet kan.
bdw: Stelling is wel aardig duidelijk
Hoewel dat waar is wil ik benadrukken dat we het werk van de Heilige Geest pas naar waarde kunnen waarderen als we onze eigen onmacht in leren zien. Dat is naar verhouding.
Dus niet eerst: je kan het niet. Maar eerst de opdracht om te doen.
Anders kom je er nooit achter dat je het niet kan!
En hoe beter we onze doodstaat leren zien, hoe meer eer onze Heere krijgt doordat Zijn werk meer waarde krijgt. Daar is het mij om te doen. Er wordt voo rmijn gevoel zo ontzettend nonchalant met de Heilige Geest ed omgesprongen dat het wonder eruit verdwenen is. In het vrijheid-blijheid christendom mis ik de verwondering en de eerbied en de vernedering voor God die een onmiskenbaar kenmerk is van een kind van God.
Ik denk dat je in elke kind van God wat zult missen. Bij de ene is dat de blijdschap die je mist omdat ze vanuit hun doodstaat leven. Bij de andere mis je de doodstaat waar ze in staan en opgaan in de blijdschap.
Maar beiden geloven ze in Jezus als hun Zalig maker. En bijde kennen ze ook blijdschap en zonde.
Want een iegelijk, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden; en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
en:
Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, [meer] dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
Ik denk dat iemand die in blijdschap opgaat niet de eer bij zich zelf zoekt maar juist bij God.