Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Is de Bijbel een geschiedkundig boek of is het anders?

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2012 12:20

elbert schreef:De apostel Paulus zegt bovendien in 1 Tim. 4:3-5 (nieuwe verbond) dat we ons niet van voedsel hoeven te onthouden en dat we dat onder dankzegging mogen doen, omdat het geheiligd is door het Woord van God en door het gebed.

Welk gebed Elbert, jouw gebed of het woord van God?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 mei 2012 12:38

mohamed schreef:Welk gebed Elbert, jouw gebed of het woord van God?
Wat staat er in 1 Tim. 4:5?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2012 14:09

Ik zou het nog verder willen doorvoeren. Het lijkt mij ook bijbels om een zegen te vragen over de medicijnen die je voorgeschreven krijgt.
Je kunt een tafel vol eten voor je hebben, maar te ziek zijn om te eten!
Als de Heere er Zijn zegen niet aan verbindt, zal het ons geen goed doen.
Tijdens ons gebed worden we ons er van bewust dat het niet vanzelfsprekend is om zo overvloedig te kunnen eten. De Heere Jezus bad ook voor het laatste Avondmaal. Hij zegende het!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 mei 2012 14:51

Het joodse tafelgebed, dat direct na de maaltijd gezegd wordt, lijkt slechts een lofprijzing te zijn, maar het is tegelijk een opdracht. Het luidt: ‘Gezegend zijt Gij, Heer onze God, Koning der wereld, die in zijn goedheid, in genade trouw en erbarmen de gehele wereld voedt. Hij geeft brood aan alle vlees, want zijn trouw is tot in eeuwigheid... Hij voedt en onderhoudt allen en doet goed aan allen en bereidt voedsel voor al zijn schepselen die Hij geschapen heeft. Gezegend zijt Gij, Heer, die allen voedt.’

God wordt dus gedankt en gezegend.
Niet het voedsel.
Wat stel je je daar nu eigenlijk bij voor, bij de zegening van een boterham, dat ie goed valt en je er geen maagzuur van krijgt?
Ik blijf er nl toch wat rooms bij voelen, net zoiets als bij de zegening van de metro door een deken, etc.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/opnieu ... V8w1crrPQ/

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 mei 2012 14:57

boer schreef:Het joodse tafelgebed, dat direct na de maaltijd gezegd wordt,
In de genoemde bijbelteksten blijkt het daar niet om te gaan, aangezien het om zegening voorafgaand aan de maaltijd gaat.
boer schreef:Wat stel je je daar nu eigenlijk bij voor, bij de zegening van een boterham, dat ie goed valt en je er geen maagzuur van krijgt?
Nog maar een keer:
elbert schreef:Wat ik me voorstel bij een gezegende varkenshaas? Dat is voedsel dat God gebruikt om ons in leven te houden, dat ons levenskracht en gezondheid geeft, net als bijvoorbeeld een boterham met pindakaas. Het is hetzelfde voedsel dat ons lichaam kracht geeft om God te loven en onze naaste te dienen. Dat we er niet ziek van zullen worden, maar dat we er gezond en gevoed door mogen worden, tot Gods eer. Dat is de zegen waar we om mogen vragen en je moet niet zeggen dat je die zegen niet nodig hebt. Want het voedsel dient voor het lichaam en het lichaam is er om God mee te loven en dienen en ook anderen mee te dienen. Dat is dus niet alleen stoffelijk, maar ook geestelijk bedoeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2012 15:14

mohamed schreef:Welk gebed Elbert, jouw gebed of het woord van God?

elbert schreef:Wat staat er in 1 Tim. 4:5?

Er staat dat het gereinigd is door het gebed en ik vroeg je wiens gebed, jouw gebed of Jezus' gebed? En aangezien je zelf mij om de oren sloeg met het vers waarin Jezus het eten zegende weet je het antwoord vast wel. Lees ook Markus 7 dan zie je dat ook Jezus al het voedsel rein heeft verklaart en daarom staat er in 1 Tim 4,5 ook dat het reeds gereinigd is door het woord van God. Dus waar bid jij dan nog voor als je je handen vouwt voor eten wat reeds rein is? We hoeven toch niet te vragen om een zegen voor het gezegende? Laten we de apostelen gehoorzamen en dankbaar zijn met wat we krijgen.

'.....onder dankzegging te worden gegeten. Alles wat God geschapen heeft is goed. Niets hoeft te worden verworpen als het onder dank wordt aangenomen....' (1 Tim 4,3b-4)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 mei 2012 15:26

mohamed schreef:Er staat dat het gereinigd is door het gebed
Of wordt en dat lijkt me de betere vertaling, aangezien de werkwoordsvorm hier in de passieve onvoltooid tegenwoordige tijd wordt gebruikt.
mohamed schreef:Dus waar bid jij dan nog voor als je je handen vouwt voor eten wat reeds rein is?
Zie mijn vorige post: er blijft nog genoeg te bidden over, ook al danken we tegelijk voor het eten dat op ons bord ligt.
mohamed schreef: Laten we de apostelen gehoorzamen en dankbaar zijn met wat we krijgen.

'.....onder dankzegging te worden gegeten. Alles wat God geschapen heeft is goed. Niets hoeft te worden verworpen als het onder dank wordt aangenomen....' (1 Tim 4,3b-4)
Dit is een argument in de serie: "ik heb een arm, dus heb ik geen been".
Het feit dat we God mogen danken, is nog geen argument om niet te bidden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 mei 2012 20:22

Onlangs zat ik Israël aan de sabbathsmaaltijd bij een Joodse familie.
Ik herkende zoveel uit ons Avondmaalsformulier: ....nam de Heere Jezus in zijn laatste Avondmaal het brood en als Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het zijn discipelen. (...) Desgelijks, na het Avondmaal, nam Hij den drinkbeker, en gedankt hebbende gaf hun dien...

Het is inderdaad zoal boer zegt, vrijwel nergens in de wereld zo dat er vóór het eten wordt gevraagd om een zegen en na het eten nog eens wordt gedankt.
Ik heb over de hele wereld gereisd en bij heel wat gezinnen aan tafel gezeten. En overal zag ik het zelfde: voor het eten werd God gedankt voor het wonder dat er weer eten op tafel stond.
In Nederland hebben we dus zo onze eigen gewoonten.
Niks mis mee.
Wil je vooraf een zegen vragen, of misschien zelfs tussen de gerechten door bidden?
Allemaal prima.
Maar ga dat nou niet bijbels hard proberen te maken, want dat is onzin.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 15 mei 2012 21:16

Een zegen vragen voor het eten onbijbels?
Volgens mij niet, maar juist na het eten danken komt niet in de bijbel voor, ook niet je handen vouwen!?
Hoe moeten we dat zien dan?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2012 21:20

Samanthi schreef:Een zegen vragen voor het eten onbijbels?
Volgens mij niet, maar juist na het eten danken komt niet in de bijbel voor, ook niet je handen vouwen!?
Hoe moeten we dat zien dan?

VOOR het eten danken is zeer Bijbels, maar dat kunnen we doen in gedachte zonder zelfs maar de handen te vouwen, doch zien de anderen dan helaas niet hoe vroom we zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2012 22:11

Het is allemaal wel zeer amusant om te lezen. :)
Grappig ook hoe het begrip 'bijbels' eigenlijk uit zichzelf een inhoudsloos begrip is.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 mei 2012 22:25

Faramir schreef:Grappig ook hoe het begrip 'bijbels' eigenlijk uit zichzelf een inhoudsloos begrip is.

Kwenie of dat zo 'grappig' is. Eerder triest.
Wat is het heerlijk als je voor alles wat je krijgt, kunt danken. Vol verwondering dat God in zijn trouwe zorg zo achter je aanloopt en je voorziet van alles wat je nodig hebt en zelfs oneindig veel meer...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 15 mei 2012 23:54

Samanthi schreef:
..., maar juist na het eten danken komt niet in de bijbel voor, ...

Voor de Joden toch wel

Deuteronomium 8
10 Als gij dan zult gegeten hebben, en verzadigd zijn, zo zult gij den HEERE, uw God, loven over dat goede land, dat Hij u zal hebben gegeven.

(Of wij het ook zo moeten doen kun je je afvragen.)
Nulla aetas ad discendum sera

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2012 06:56

JeeWee schreef:Maar ga dat nou niet bijbels hard proberen te maken, want dat is onzin.
In dit topic is het niet mijn insteek om een bepaalde gewoonte bij het eten vanuit de Bijbel in steen te laten graveren, maar ik verzet me wel tegen de gedachte dat het vragen om een zegen over het eten onbijbels zou zijn. Daarbij probeer ik aan te tonen dat beide elementen zegen en dank bij de maaltijd in de Bijbel terugkomen en volgens mij zijn daar zoveel aanwijzingen voor dat we daar moeilijk onderuit kunnen. Hoe je dat concreet invult bij de maaltijd, is wat mij betreft aan plaats en cultuur gebonden: bidden voor het eten en danken erna, of bidden en danken in 1 enz.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 mei 2012 07:02

elbert schreef:Hoe je dat concreet invult bij de maaltijd, is wat mij betreft aan plaats en cultuur gebonden: bidden voor het eten en danken erna, of bidden en danken in 1 enz.

He he, hebben we toch een mooie conclusie gevonden waar ik me helemaal in kan vinden.
Kun je ooit genoeg danken en bidden? Dacht het niet...

Terug naar “[Religie] - Open forum”