De drie-enige God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: De drie-enige God

Berichtdoor elbert » 14 okt 2011 10:46

mohamed schreef:De RKK leert inderdaad dat de drie-eenheid een groot mysterie is, maar dat staat nergens in de hele Bijbel.
Job 36:26 Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet; het getal van Zijn jaren is niet te doorgronden.

Daarom zeg ik: als we zeggen dat God vanuit ons verstand geheel kenbaar zou zijn, vergissen we ons. Dan overschatten we onszelf schromelijk.

Mortlach schreef:Augustinus is idd wel een aanrader, maar misschien op 14-15 jarige leeftijd nog wat te veel van het goede.
Augustinus preekte voor het gewone volk en ik begrijp niet waarom dat voor een 14-15 jarige teveel van het goede zou zijn, zeker niet met een goede Nederlandse vertaling van zijn preken (zoals in het boekje dat ik noemde).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 okt 2011 11:17

elbert schreef:Augustinus preekte voor het gewone volk en ik begrijp niet waarom dat voor een 14-15 jarige teveel van het goede zou zijn, zeker niet met een goede Nederlandse vertaling van zijn preken (zoals in het boekje dat ik noemde).

Misschien heb je gelijk hoor, ik dacht eerder aan zijn andere werken zoals De civitate dei.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 14 okt 2011 12:19

mohamed schreef:Wel grappig dat uitgerekend jij het ketters noemt, terwijl je niets doet dan schoppen tegen de Bijbel.

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind Mortlach juist erg respectvol. Het gebeurd regelmatig dat ik zijn posts lees en denk: hoe kan het dat je het zo goed kan formuleren, en je het niet gelooft!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 okt 2011 12:59

cornelia77 schreef:Dat ben ik niet met je eens. Ik vind Mortlach juist erg respectvol. Het gebeurd regelmatig dat ik zijn posts lees en denk: hoe kan het dat je het zo goed kan formuleren, en je het niet gelooft!

Dank je.

En hoe het kan? Ik kan die twee dingen gewoon goed scheiden :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2011 16:20

mohamed schreef:De RKK leert inderdaad dat de drie-eenheid een groot mysterie is, maar dat staat nergens in de hele Bijbel.

elbert schreef:Job 36:26 Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet; het getal van Zijn jaren is niet te doorgronden.

Daarom zeg ik: als we zeggen dat God vanuit ons verstand geheel kenbaar zou zijn, vergissen we ons. Dan overschatten we onszelf schromelijk.

Tja, je citeert uit de rede van Elihu, welke afkomstig is uit het oudste boek van de hele Bijbel. Dat hij het niet begreep, betekent natuurlijk niet dat ook niemand na hem het ooit zou snappen, want Jezus zei:

'...Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.' (Mat 22,37; Mar 12,30; Luk 10,27)

En Paulus schreef:

'Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt; Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte en lengte, en diepte, en hoogte is, En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.' (Ef 3,17-19)

En bovendien schreef ik dat we nergens in de Bijbel lezen dat de drie-eenheid een mysterie is en dat lijkt mij een terechte claim. Immers, het merendeel van de hedendaagse christenen gelooft zelfs niet dat de drie-eenheid in de oorspronkelijke teksten staat, dus het enige mysterie voor hen is hoe het er in komt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2011 16:34

mohamed schreef:Wel grappig dat uitgerekend jij het ketters noemt, terwijl je niets doet dan schoppen tegen de Bijbel.

cornelia77 schreef:Dat ben ik niet met je eens. Ik vind Mortlach juist erg respectvol.

Dus jij vindt het respectvol als iemand de inspiratie van de Bijbel loochent en spot met mensen die daar in geloven?
Het gebeurd regelmatig dat ik zijn posts lees en denk: hoe kan het dat je het zo goed kan formuleren, en je het niet gelooft!

Nee, dat heb ik nooit, maar ik kan me dan ook totaal niet vinden in de leer van de RKK.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 okt 2011 19:21

mohamed schreef:Tja, je citeert uit de rede van Elihu, welke afkomstig is uit het oudste boek van de hele Bijbel. Dat hij het niet begreep, betekent natuurlijk niet dat ook niemand na hem het ooit zou snappen, want Jezus zei:
Eh, ja, de Zoon van God snapt het wel. Nu wij nog.

mohamed schreef:'...Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.' (Mat 22,37; Mar 12,30; Luk 10,27)
Ik neem aan dat je het verschil weet tussen liefhebben en begrijpen?
Elke getrouwde man weet dat nl. wel. :mrgreen:

mohamed schreef:'Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt; Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte en lengte, en diepte, en hoogte is, En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.' (Ef 3,17-19)
Ik neem aan dat je ook uit deze tekst kunt opmaken dat dit toekomstmuziek is? Vervulling tot al de volheid Gods is een eschatologische verwachting.

mohamed schreef:En bovendien schreef ik dat we nergens in de Bijbel lezen dat de drie-eenheid een mysterie is en dat lijkt mij een terechte claim.
Dat lijkt me niet. In de Bijbel kunnen we lezen dat de Vader God is, de Zoon God is en de Heilige Geest God is. Toch is het niet zo dat de Zoon de Vader is en de Geest de Vader, want ook dat kunnen we uit de Bijbel concluderen. En dan zijn we in deze 2 zinnen al bij het mysterie aanbeland.
Maar aangezien je deze eenvoudige conclusies uit de Bijbel niet met me deelt, begrijp je ook niet dat er sprake is van een mysterie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 okt 2011 19:30

Galain schreef:Leid nu voor het 2e jaar een kleine groepje jongeren (vorm van catechisatie) nu gaan we het hebben over de Drie-eenheid.

Wie kan mij helpen om dit op een simpele manier uit te leggen aan deze jongeren, echt in Jip en Janneke taal met respect gezegd natuurlijk.
Of wie weet nog een leuk voorbeeld om de Drie-eenheid uit te beelden, onze dominee gebruikte 3 lucifers samen 1 vlam uit elkaar 3 vlammetjes.

Jongeren zijn 14 15 jaar, hopelijk weten jullie iets.

Drieëenheid en christologie (de leer over Christus) is waar ik me momenteel in verdiep.
Uitlegtrucs voor jongeren heb ik niet, want dat is niet mijn ding. Maar ik kan wel zeggen, dat het dogma van de Drieënheid - evenals de christologie - een zéér fundamenteel leerstuk is in het christelijke geloof. Het feit dat het zo sterk speelde in de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis zegt denk ik ook iets over het belang ervan: aan dat wat het meest urgent is, besteed je als eerste aandacht. Zo gaat dat bij ons ook, in het gewone leven.

De leer over de Drieëenheid zie ik daarom ook niet zomaar als een leerstuk in het rij van dogma's, zoals er wel meer zijn. Het is een van de meest basale fundamenten van het christelijke geloof. Het christelijk geloof staat of valt ermee. Het is een dogma wat bijvoorbeeld in de Koran met grote stelligheid ontkend wordt. Voor de Koran is het belangrijk genoeg om het te noemen, al is het dan wel in een foutieve weergave ervan. De Koran legt de nadruk op de eenheid van God. Maar zoals God in het Oude Testament beschreven wordt, is dat al anders dan het stikte idee van eenheid zoals de Koran aan God toeschrijft. (Zie G.D., dr. H. Bavinck hierover. ↓ )

Kort geleden ben ik begonnen aan het hoofdstuk over de Drieëenheid in de Gereformeerde Dogmatiek van dr. H. Bavinck. Ik heb tot nu toe nog niet meer gelezen dan de eerste twee paragrafen ervan (§31: 213 en 214), maar ik vind het wel erg indrukwekkend, zoals hij dat beschrijft! Nee, geen stof voor 14- en 15-jarigen. Maar wat een prachtig studiemateriaal!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2011 20:14

mohamed schreef:Tja, je citeert uit de rede van Elihu, welke afkomstig is uit het oudste boek van de hele Bijbel. Dat hij het niet begreep, betekent natuurlijk niet dat ook niemand na hem het ooit zou snappen, want Jezus zei:

elbert schreef:Eh, ja, de Zoon van God snapt het wel. Nu wij nog.

Welk volk bedoel je met wij?

Handelingen 28
23 Ze maakten een afspraak en kwamen op de vastgestelde dag in groten getale naar hem toe. Van de ochtend tot de avond legde Paulus getuigenis af en sprak hij uitvoerig met hen over het koninkrijk van God, terwijl hij hen op grond van de Wet van Mozes en de Profeten voor Jezus probeerde te winnen. 24 Sommigen lieten zich overtuigen door zijn woorden, maar anderen bleven ongelovig. 25 Ze werden het niet met elkaar eens en gingen uiteen, maar niet voordat Paulus nog een laatste woord had gesproken: ‘Volkomen terecht heeft de heilige Geest bij monde van de profeet Jesaja tegen uw voorouders gezegd: 26 “Ga naar dat volk en zeg: ‘Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen, en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben. 27 Want het hart van dit volk is afgestompt, hun oren zijn doof en hun ogen houden zij gesloten. Met hun ogen willen ze niets zien, met hun oren niets horen, met hun hart niets begrijpen. Want anders zouden ze tot inkeer komen en zou ik hen genezen.’” 28 U moet dan ook weten dat God deze boodschap van redding al aan de heidenen bekendgemaakt heeft; zij zullen wel luisteren (....)

Bedoel je dat jij ongeneeslijk bent Elbert? Omdat je goed luistert naar niet begrijpt en goed kijkt maar niet ziet.
mohamed schreef:'...Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.' (Mat 22,37; Mar 12,30; Luk 10,27)

elbert schreef:Ik neem aan dat je het verschil weet tussen liefhebben en begrijpen?
Elke getrouwde man weet dat nl. wel. :mrgreen:

De mannen die daar de mond het volst van hebben wantrouw ik het meeste. Hoe kan jij iemand liefhebben met je heel je verstand als je hem niet begrijpt? Zulke mysteries bedoel je zeker met de drie-eenheid is een mysterie.
mohamed schreef:'Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt; Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte en lengte, en diepte, en hoogte is, En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.' (Ef 3,17-19)

elbert schreef:Ik neem aan dat je ook uit deze tekst kunt opmaken dat dit toekomstmuziek is? Vervulling tot al de volheid Gods is een eschatologische verwachting.

Dus de Efeziërs hebben niet gekregen wat Paulus hen beloofde wil je zeggen? Interessante materie zeg en het is maar net wat je toekomstmuziek noemt, maar het zegt meer over hoe de waard zijn gasten vertrouwt dan de feiten. Houd dus maar op met zinspelen op andermans onbegrip als je zelf van voren niet weet hoe je het van achter hebt.
mohamed schreef:En bovendien schreef ik dat we nergens in de Bijbel lezen dat de drie-eenheid een mysterie is en dat lijkt mij een terechte claim.

elbert schreef:Dat lijkt me niet. In de Bijbel kunnen we lezen dat de Vader God is, de Zoon God is en de Heilige Geest God is.

Ja en waar kunnen we dan lezen? In het zogenaamde comma Johanneum wat een christelijke interpolatie, oftewel een vervalsing is volgens de geleerden.
Toch is het niet zo dat de Zoon de Vader is en de Geest de Vader, want ook dat kunnen we uit de Bijbel concluderen. En dan zijn we in deze 2 zinnen al bij het mysterie aanbeland.

Nee Elbert, want dat staat alleen in het comma Johanneum welke nogmaals volgens de geleerden een vervalsing is. Tenzij je andere teksten voor ogen hebt waar je claims uit blijken, verwacht ik dat je hem terugneemt.
Maar aangezien je deze eenvoudige conclusies uit de Bijbel niet met me deelt, begrijp je ook niet dat er sprake is van een mysterie.

Als ze zo eenvoudig zijn, waarom houd je dan vast aan een zogenaamd mysterie?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 okt 2011 20:50

mohamed schreef:De RKK leert inderdaad dat de drie-eenheid een groot mysterie is, maar dat staat nergens in de hele Bijbel. Bovendien lijkt het er op dat de RKK ook helemaal niet wil dat het te snappen valt, want zodra iemand het probeert te vatten wordt hij verketterd. De drie-eenheid is geen mysterie, maar wat wel een mysterie is, is waarom de RKK er zo op hamert dat het een mysterie is.

Dat je argwaan kunt krijgen als de Rooms-Katholieke Kerk, of de Grieks/Russisch Orthodoxe Kerk het woord 'mysterie' gaat gebruiken, is op zich wel te begrijpen, aangezien zij in dat opzicht e.e.a. uit de heidense godsdiensten geleend hebben. Na de bekering van Constantijn de Grote werd het christendom op een gegeven moment staatgodsdienst, en kwamen er drommen mensen naar de kerk, die in hun hart echter heidens bleven denken. Dat heeft flink wat invloed gekregen. Voorbeelden: voorwerpverering, Mariaverering (< Artemiscultus), heiligenverering (< verering van patronen), magisch sacramenteel denken (< magie in heidense godsdiensten, zie het bijbelse verbod daarop in Deuteronomium 18:9-22).

Daarmee is het woord 'mysterie' echter nog niet meteen in alle situaties verkeerd. Het woord komt immers ook in het Nieuwe Testament voor (als μυστήριον). In de NBG-vertaling van 1951 is dit woord vertaald als geheimenis. Als ik de teksten overzie, heeft het naar mijn indruk vooral deze betekenis: de Christus, en de verlossing in Hem, die voor de gojim (heidenen) een verborgen geheimenis was, een onbekend mysterie, maar die op Gods tijd, toen de heilshistorie zo ver was, geopenbaard is aan de wereld.
Daarmee is dat begrip in het Nieuwe Testament echter nog niet daartoe beperkt, want ik zie ook een tekst als 1 Korinthiërs 15:51, waar het toch wat anders lijkt te functioneren.
Algemener zou ik het daarom kunnen omschrijven als: dat wat God (nog) niet geopenbaard heeft, wat Hij voor zichzelf gehouden heeft als geheim, en wat eventueel op een bepaald moment bekend gemaakt wordt via openbaring.
Dat er op die wijze aan de Drieëenheid kanten zitten, die wij omschrijven als 'mysteriën' (en die ook niet meer geopenbaard zullen worden), ja, dat klopt dan ook wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2011 09:32

Boekenlezer schreef: Als ik de teksten overzie, heeft het naar mijn indruk vooral deze betekenis: de Christus, en de verlossing in Hem, die voor de gojim (heidenen) een verborgen geheimenis was, een onbekend mysterie, maar die op Gods tijd, toen de heilshistorie zo ver was, geopenbaard is aan de wereld.
Daarmee is dat begrip in het Nieuwe Testament echter nog niet daartoe beperkt, want ik zie ook een tekst als 1 Korinthiërs 15:51, waar het toch wat anders lijkt te functioneren.

Het is slechts de zinsnede 'het mysterie van de drie-eenheid' waar ik me fel tegen verzet, want dat is puur de leer van de RKK waarvan wij zoals ook met Maria aanbidding niets van terugvinden in de schrift. Het staat er zo:

'Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.' (1 joh 5,7)

Dit is volgens de hedendaagse geleerden dan wel een vervalsing, maar verder is er niets mysterieus aan.

Theosoof

Berichtdoor Theosoof » 15 okt 2011 15:46

Daarmee is het woord 'mysterie' echter nog niet meteen in alle situaties verkeerd. Het woord komt immers ook in het Nieuwe Testament voor (als μυστήριον). In de NBG-vertaling van 1951 is dit woord vertaald als geheimenis. Als ik de teksten overzie, heeft het naar mijn indruk vooral deze betekenis: de Christus, en de verlossing in Hem, die voor de gojim (heidenen) een verborgen geheimenis was, een onbekend mysterie, maar die op Gods tijd, toen de heilshistorie zo ver was, geopenbaard is aan de wereld.
Algemener zou ik het daarom kunnen omschrijven als: dat wat God (nog) niet geopenbaard heeft, wat Hij voor zichzelf gehouden heeft als geheim, en wat eventueel op een bepaald moment bekend gemaakt wordt via openbaring.
Dat er op die wijze aan de Drieëenheid kanten zitten, die wij omschrijven als 'mysteriën' (en die ook niet meer geopenbaard zullen worden), ja, dat klopt dan ook wel.

dus omdat het in het Nieuwe Testament voor komt is het niet "verkeerd"? =D>

Je moest eens weten hoeveel in het NT staat dat "heidens" IS. Als je de brieven van Paulus letterlijk zou vertalen, kom je ook heel wat "heidens" tegen namelijk. Maar wat wil je ook, als je bent opgegroeid in Tarsus de culturele hoofdstad van de heidenen? Daar was ook de mysteriegodsdienst van Mithras.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 okt 2011 16:15

Pasker schreef:*verwijderd i.v.m. off topic*

Zeer vreemd na wat ik daarna allemaal gelezen hebt, moet volgens mij een andere reden hebben.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 okt 2011 16:50

Theosoof schreef:dus omdat het in het Nieuwe Testament voor komt is het niet "verkeerd"? =D>

Je moest eens weten hoeveel in het NT staat dat "heidens" IS. Als je de brieven van Paulus letterlijk zou vertalen, kom je ook heel wat "heidens" tegen namelijk. Maar wat wil je ook, als je bent opgegroeid in Tarsus de culturele hoofdstad van de heidenen? Daar was ook de mysteriegodsdienst van Mithras.

Dus jij vind mijn antwoord dom, omdat ik niet aan schriftkritiek doe?
Tja, er zullen altijd wel dwaalgeesten zijn, die het beter denken te weten dan wat Paulus door de inspiratie van de Heilige Geest opschreef. Dat is ook niks nieuws.

Ik kan hierbij constateren dat jij ook niet onfeilbaar bent, aangezien ik een fout zie in jouw antwoord. Je schrijft 'voor komt', en dat moet zijn: voorkomt. Dus wie zegt mij dat jouw antwoord betrouwbaar is? :lol:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 okt 2011 16:56

mohamed schreef:Het is slechts de zinsnede 'het mysterie van de drie-eenheid' waar ik me fel tegen verzet, want dat is puur de leer van de RKK waarvan wij zoals ook met Maria aanbidding niets van terugvinden in de schrift. Het staat er zo:

'Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.' (1 joh 5,7)

Dit is volgens de hedendaagse geleerden dan wel een vervalsing, maar verder is er niets mysterieus aan.

Het mysterieuze zit daarin, dat er tegelijkertijd sprake is van drie en één. Dat kunnen wij niet verklaren, en daarom noemen we het een mysterie. Ik heb daar niet zo'n moeite mee.
Heeft jouw felle verzet daartegen een diepere reden?

Terug naar “[Religie] - Open forum”