mohamed schreef:Tja, je citeert uit de rede van Elihu, welke afkomstig is uit het oudste boek van de hele Bijbel. Dat hij het niet begreep, betekent natuurlijk niet dat ook niemand na hem het ooit zou snappen, want Jezus zei:
elbert schreef:Eh, ja, de Zoon van God snapt het wel. Nu wij nog.
Welk volk bedoel je met
wij?
Handelingen 2823 Ze maakten een afspraak en kwamen op de vastgestelde dag in groten getale naar hem toe. Van de ochtend tot de avond legde Paulus getuigenis af en sprak hij uitvoerig met hen over het koninkrijk van God, terwijl hij hen op grond van de Wet van Mozes en de Profeten voor Jezus probeerde te winnen. 24 Sommigen lieten zich overtuigen door zijn woorden, maar anderen bleven ongelovig. 25 Ze werden het niet met elkaar eens en gingen uiteen, maar niet voordat Paulus nog een laatste woord had gesproken: ‘Volkomen terecht heeft de heilige Geest bij monde van de profeet Jesaja tegen uw voorouders gezegd: 26 “Ga naar dat volk en zeg: ‘
Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen, en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben. 27 Want het hart van dit volk is afgestompt, hun oren zijn doof en hun ogen houden zij gesloten. Met hun ogen willen ze niets zien, met hun oren niets horen, met hun hart niets begrijpen. Want anders zouden ze tot inkeer komen en zou ik hen genezen.’” 28 U moet dan ook weten dat God deze boodschap van redding al aan de heidenen bekendgemaakt heeft; zij zullen wel luisteren (....)
Bedoel je dat jij ongeneeslijk bent Elbert? Omdat je goed luistert naar niet begrijpt en goed kijkt maar niet ziet.
mohamed schreef:'...Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.' (Mat 22,37; Mar 12,30; Luk 10,27)
elbert schreef:Ik neem aan dat je het verschil weet tussen liefhebben en begrijpen?
Elke getrouwde man weet dat nl. wel. 
De mannen die daar de mond het volst van hebben wantrouw ik het meeste. Hoe kan jij iemand liefhebben met je heel je verstand als je hem niet begrijpt? Zulke mysteries bedoel je zeker met de drie-eenheid is een mysterie.
mohamed schreef:'Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt; Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte en lengte, en diepte, en hoogte is, En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.' (Ef 3,17-19)
elbert schreef:Ik neem aan dat je ook uit deze tekst kunt opmaken dat dit toekomstmuziek is? Vervulling tot al de volheid Gods is een eschatologische verwachting.
Dus de Efeziërs hebben niet gekregen wat Paulus hen beloofde wil je zeggen? Interessante materie zeg en het is maar net wat je toekomstmuziek noemt, maar het zegt meer over hoe de waard zijn gasten vertrouwt dan de feiten. Houd dus maar op met zinspelen op andermans onbegrip als je zelf van voren niet weet hoe je het van achter hebt.
mohamed schreef:En bovendien schreef ik dat we nergens in de Bijbel lezen dat de drie-eenheid een mysterie is en dat lijkt mij een terechte claim.
elbert schreef:Dat lijkt me niet. In de Bijbel kunnen we lezen dat de Vader God is, de Zoon God is en de Heilige Geest God is.
Ja en waar kunnen we dan lezen? In het zogenaamde comma Johanneum wat een christelijke interpolatie, oftewel een vervalsing is volgens de geleerden.
Toch is het niet zo dat de Zoon de Vader is en de Geest de Vader, want ook dat kunnen we uit de Bijbel concluderen. En dan zijn we in deze 2 zinnen al bij het mysterie aanbeland.
Nee Elbert, want dat staat alleen in het comma Johanneum welke nogmaals volgens de geleerden een vervalsing is. Tenzij je andere teksten voor ogen hebt waar je claims uit blijken, verwacht ik dat je hem terugneemt.
Maar aangezien je deze eenvoudige conclusies uit de Bijbel niet met me deelt, begrijp je ook niet dat er sprake is van een mysterie.
Als ze zo eenvoudig zijn, waarom houd je dan vast aan een zogenaamd mysterie?