Moderator: Moderafo's
hvaniepenburg schreef:@Evelien,
nou de zogenaamde 'vergadering' viert geen feestdagen zoals kerst, pasen, pinksteren. Er zijn in Nederland (niet zozeer in andere landen waar de zogenaamde 'vergaderingen' groot zijn zoals Duitsland, Egypte, India, China) een paar samenkomsten die eigenlijk vrijwel geen contacten hebben met de grote groep internationale 'vergaderingen' die intussen meer evangelische kerken zijn geworden. Daar worden soms deze feestdagen gevierd.
Evelien schreef:hvaniepenburg schreef:@Evelien,
nou de zogenaamde 'vergadering' viert geen feestdagen zoals kerst, pasen, pinksteren. Er zijn in Nederland (niet zozeer in andere landen waar de zogenaamde 'vergaderingen' groot zijn zoals Duitsland, Egypte, India, China) een paar samenkomsten die eigenlijk vrijwel geen contacten hebben met de grote groep internationale 'vergaderingen' die intussen meer evangelische kerken zijn geworden. Daar worden soms deze feestdagen gevierd.
Nou dat is dan voor mij nieuw. Naar mijn weten viert men wel kerst, pasen en pinksteren.
Wiepie schreef:Lalage schreef:hvaniepenburg schreef:- er worden geen bijzondere feestdagen gevierd, omdat de bijbel dat nergens voorschrijft (geen kerst, pasen, hemelvaart)..
Eigenlijk vind ik het wel opvallend dat de samenkomsten dan wel op zondag plaatsvinden en niet op de sjabbat.
Dat vind ik ook! Hoe wordt er aangekeken tegen de rustdag op zondag?
Het verschil met gereformeerde kerken, is dat volgens de gereformeerden niet iedereen dezelfde gaven van de Heilige Geest heeft ontvangen (1 Kor. 12:28-30) en ook niet in dezelfde mate.aha schreef:Ook is er niet één bepaalde dominee die eerst een verplichte studie moet volgen en daarna het gezag van de gemeente heeft. Het lijkt in de vergadering dus bijna onverantwoord dat zomaar 'leken' kunnen spreken, terwijl dit verschil er niet is omdat iedereen de Heilige Geest heeft (gelovigen) en daarbij ook hun eigen gaven hebben.
elbert schreef:Het verschil met gereformeerde kerken, is dat volgens de gereformeerden niet iedereen dezelfde gaven van de Heilige Geest heeft ontvangen (1 Kor. 12:28-30) en ook niet in dezelfde mate.aha schreef:Ook is er niet één bepaalde dominee die eerst een verplichte studie moet volgen en daarna het gezag van de gemeente heeft. Het lijkt in de vergadering dus bijna onverantwoord dat zomaar 'leken' kunnen spreken, terwijl dit verschil er niet is omdat iedereen de Heilige Geest heeft (gelovigen) en daarbij ook hun eigen gaven hebben.
Daarnaast werkt de Heilige Geest niet buiten het Woord om, dus is het (alweer volgens gereformeerden) belangrijk om dat Woord goed te kennen om dat Woord goed uit te kunnen leggen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten