vergadering der gelovigen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Jozo » 27 feb 2011 21:31

Het idee van gemeente zijn is ook bij de vergadering der gelovigen ook duidelijk gebaseerd op het bijbelboek handelingen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 27 feb 2011 22:18

@Evelien,
nou de zogenaamde 'vergadering' viert geen feestdagen zoals kerst, pasen, pinksteren. Er zijn in Nederland (niet zozeer in andere landen waar de zogenaamde 'vergaderingen' groot zijn zoals Duitsland, Egypte, India, China) een paar samenkomsten die eigenlijk vrijwel geen contacten hebben met de grote groep internationale 'vergaderingen' die intussen meer evangelische kerken zijn geworden. Daar worden soms deze feestdagen gevierd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 feb 2011 23:25

hvaniepenburg schreef:@Evelien,
nou de zogenaamde 'vergadering' viert geen feestdagen zoals kerst, pasen, pinksteren. Er zijn in Nederland (niet zozeer in andere landen waar de zogenaamde 'vergaderingen' groot zijn zoals Duitsland, Egypte, India, China) een paar samenkomsten die eigenlijk vrijwel geen contacten hebben met de grote groep internationale 'vergaderingen' die intussen meer evangelische kerken zijn geworden. Daar worden soms deze feestdagen gevierd.

Nou dat is dan voor mij nieuw. Naar mijn weten viert men wel kerst, pasen en pinksteren.

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 27 feb 2011 23:31

Evelien schreef:
hvaniepenburg schreef:@Evelien,

Nou dat is dan voor mij nieuw. Naar mijn weten viert men wel kerst, pasen en pinksteren.

;-) Ik kan goed voorstellen dat je dat idee hebt omdat er in Nederland inderdaad sommige samenkomsten zijn die dat doen. Internationaal gezien doet 99% het niet, vroeger gebeurde het nergens en nu alleen in samenkomsten die eigenlijk bijna geen 'vergader'-principes meer hebben (soms hebben ze vaste voorgangers, accepteren ze geen tucht van andere zogenaamde 'vergaderingen', spreken de zusters daar, is het charismatisch (bv. Ouweneel) etc.).
hart.gr

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 28 feb 2011 00:10

Wiepie schreef:
Lalage schreef:
hvaniepenburg schreef:- er worden geen bijzondere feestdagen gevierd, omdat de bijbel dat nergens voorschrijft (geen kerst, pasen, hemelvaart)..

Eigenlijk vind ik het wel opvallend dat de samenkomsten dan wel op zondag plaatsvinden en niet op de sjabbat.

Dat vind ik ook! Hoe wordt er aangekeken tegen de rustdag op zondag?

Verschilt per samenkomst. ik kan alleen voor de 'gesloten vergaderingen' spreken. Over het algemeen wordt de zondag gezien als een goede dag om aan de Heer en aan bijbelstudie te wijden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 feb 2011 09:39

Het komt er nu op neer dat ze niet geloven in kerst, pasen en pinksteren. De vergadering viert kerst, pasen en pinksteren elke zondag.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 28 feb 2011 09:52

Ik ken idd. ook iemand die uit de vergadering in Duitsland komt en daar werden die feestdagen idd. niet gevierd (op de officiele feestdagen). Van wat mensen uit vergaderingen in Nederland weet ik dat het daar soms wel langzaam op gang kwam om toch die feestdagen te gaan vieren.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 feb 2011 10:01

klopt esli, maar dat zijn toch wel de meest opene vergaderingen zoals in Utrecht.
Er zijn zooo ontiechelijk veel verschillende soorten groepen binnen de vergadering dat je dus niet bij alle vergadering deel mag nemen aan het HA.

aha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aha » 01 mar 2011 11:50

Het meeste is al gezegd over de vergaderingen... :wink:
T.o.v. de reformatorische kerken is het in de eerste instantie/op het eerste gezicht heel vrij omdat er geen bepaalde liturgie is(volgorde van bidden en vooraf ingestelde liederen). Ook is er niet één bepaalde dominee die eerst een verplichte studie moet volgen en daarna het gezag van de gemeente heeft. Het lijkt in de vergadering dus bijna onverantwoord dat zomaar 'leken' kunnen spreken, terwijl dit verschil er niet is omdat iedereen de Heilige Geest heeft (gelovigen) en daarbij ook hun eigen gaven hebben.

Maar zodra we niet meer naar boven kijken zijn er jammer genoeg toch menselijke toevoegingen... of in ieder geval mensen die zich verheffen of meer voelen dan andere. Zo ook al die stromingen... die zijn niet alleen in de kerken maar ook in de vergadering!! En bij de ene groep zal de naam van de kerk veranderen en bij de andere wordt het -al dan niet landelijk, binnen die bepaalde keten van afgescheiden vergaderingen- wordt die vergadering afgeschreven* en mag niet meer deelnemen met het avondmaal (*mijn excuses voor geen beter/respectvoller woord)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 mar 2011 16:15

aha schreef:Ook is er niet één bepaalde dominee die eerst een verplichte studie moet volgen en daarna het gezag van de gemeente heeft. Het lijkt in de vergadering dus bijna onverantwoord dat zomaar 'leken' kunnen spreken, terwijl dit verschil er niet is omdat iedereen de Heilige Geest heeft (gelovigen) en daarbij ook hun eigen gaven hebben.
Het verschil met gereformeerde kerken, is dat volgens de gereformeerden niet iedereen dezelfde gaven van de Heilige Geest heeft ontvangen (1 Kor. 12:28-30) en ook niet in dezelfde mate.
Daarnaast werkt de Heilige Geest niet buiten het Woord om, dus is het (alweer volgens gereformeerden) belangrijk om dat Woord goed te kennen om dat Woord goed uit te kunnen leggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 01 mar 2011 18:26

elbert schreef:
aha schreef:Ook is er niet één bepaalde dominee die eerst een verplichte studie moet volgen en daarna het gezag van de gemeente heeft. Het lijkt in de vergadering dus bijna onverantwoord dat zomaar 'leken' kunnen spreken, terwijl dit verschil er niet is omdat iedereen de Heilige Geest heeft (gelovigen) en daarbij ook hun eigen gaven hebben.
Het verschil met gereformeerde kerken, is dat volgens de gereformeerden niet iedereen dezelfde gaven van de Heilige Geest heeft ontvangen (1 Kor. 12:28-30) en ook niet in dezelfde mate.
Daarnaast werkt de Heilige Geest niet buiten het Woord om, dus is het (alweer volgens gereformeerden) belangrijk om dat Woord goed te kennen om dat Woord goed uit te kunnen leggen.

Daarmee lijkt me eerder dat de Gereformeerde kerken juist overeenkomen met de zogenaamde 'vergadering'. Juist de diverse gaven en verschillende maten kunnen gebruikt worden in de opbouw van de gemeente. Zonder stevige bijbelstudie is het onmogelijk om op zondag uit Gods woord te spreken. 'Als er niets ingaat komt er ook niets uit' zoals vaak gezegd wordt.

Terug naar “Archief”