kerst bij refo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: kerst bij refo's

Berichtdoor pannenkoek » 09 dec 2009 12:04

'Wat is de symboliek van de amaryllis dan volgens jou? Dat ken ik helemaal niet...'

ik denk iets van nieuwe knop, nieuw leven, de geboorte van Jezus?
Dan zie ik geen verschil in een boom en een amaryllisbol. Ik heb hem ook, maar niet specifiek voor kerst of zo.
Kerststerren, zijn refo kerstboompjes??? Of maak ik nu een hoop tongen los. refo's hebben wel een kerstster, maar geen boom.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 dec 2009 12:48

Hoe wordt het kerstfeest eigenlijk gevierd bij refo's?

Hier gaat het over. On topic aub.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 dec 2009 13:01

pannenkoek schreef:'Wat is de symboliek van de amaryllis dan volgens jou? Dat ken ik helemaal niet...'

Dan zie ik geen verschil in een boom en een amaryllisbol. Ik heb hem ook, maar niet specifiek voor kerst of zo.
Kerststerren, zijn refo kerstboompjes??? Of maak ik nu een hoop tongen los. refo's hebben wel een kerstster, maar geen boom.

Wat die amaryllis betreft: dan zou je net zo goed een hyacint of een narcis kunnen nemen bijvoorbeeld... En kerststerren hebben wij niet, want die zijn giftig voor katten.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 dec 2009 13:07

Kerstster kan je natuurlijk dubbelzinnig opvatten... betekenis 1: zo'n rode plant, mooi :) betekenis 2: een ster met een lichtje erin, dat vind ik ook erg mooi.

Wij hebben geen kerstboom, maar ik heb hier wel een kerststalletje staan. Overigens is dat ook meer geinspireerd door heidense verhalen dan door het bijbelse kerstverhaal, want in de bijbel staat helemaal niet dat ze in een stal logeerden.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 09 dec 2009 13:11

LeChat schreef:
pannenkoek schreef:'Wat is de symboliek van de amaryllis dan volgens jou? Dat ken ik helemaal niet...'

Wat die amaryllis betreft: dan zou je net zo goed een hyacint of een narcis kunnen nemen bijvoorbeeld... En kerststerren hebben wij niet, want die zijn giftig voor katten.

Ik doel inderdaad op nieuw leven, iets wat klein en onooglijk begint, maar uitgroeit tot een prachtige bloem. Natuurlijk hoeft het hoeft niet persé een amaryllis te zijn, maar ik kan de geur van hyacinten niet verdragen en vind een amaryllis wel net iets specialer (koninklijker misschien?) dan narcissen. ;)
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 dec 2009 14:46

Lalage schreef:Kerstster kan je natuurlijk dubbelzinnig opvatten... betekenis 1: zo'n rode plant, mooi :) betekenis 2: een ster met een lichtje erin, dat vind ik ook erg mooi.

Wij hebben geen kerstboom, maar ik heb hier wel een kerststalletje staan. Overigens is dat ook meer geinspireerd door heidense verhalen dan door het bijbelse kerstverhaal, want in de bijbel staat helemaal niet dat ze in een stal logeerden.

( Jezus lag in een kribbe, en daardoor gaan we/ze ervanuit dat Hij in een stal geboren is. Ik heb zitten lezen, maar kan het zo 1,2,3 niet vinden)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 dec 2009 15:26

pannenkoek schreef:
Lalage schreef:Kerstster kan je natuurlijk dubbelzinnig opvatten... betekenis 1: zo'n rode plant, mooi :) betekenis 2: een ster met een lichtje erin, dat vind ik ook erg mooi.

( Jezus lag in een kribbe, en daardoor gaan we/ze ervanuit dat Hij in een stal geboren is. Ik heb zitten lezen, maar kan het zo 1,2,3 niet vinden)

Het schijnt een broodbak geweest te zijn, eentje waar mensen in de keuken hun brood in bewaren.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 09 dec 2009 15:47

Wij hadden thuis altijd een klein kerstboompje later heeft mijn moeder een hele mooie slinger gemaakt met kerstballen en allemaal takjes van verschillende struiken.
Ik heb een grote glazen vaas vol met kerstballen en paar takken met lichtjes erin (boom lijkt me geen idee met 2 katten :lol: )
Wij gaan eerste kerstdag tussen de middag eten (Mijn ma is verpleegkundige dus moet 's avonds werken) voor de rest relaxen en gezellig samen zijn met familie.
Tweede kerstdag tussen de middag broodmaaltijd bij mijn schoonouders en 's avonds heerlijk uit eten in West-Kapelle met mijn man zwager en schoonzus.
In mijn oude gemeente werd in elk geval aan het einde van de dienst ere zij God gezongen staande erg mooi.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 dec 2009 16:08

liefie schreef:(boom lijkt me geen idee met 2 katten :lol: )
Daar hadden wij het gisteravond met een stel collega's nog over, maar die hebben met 3 katten of een hond wél een kerstboom... de ene zette een kunstboom neer en de andere zelfs een echte en dan vielen er maar iets meer naalden uit dan gewoonlijk (doordat de katten er onderdoor lopen), onderin wat minder versieringen hangen en dan in elk geval wat goedkopere... schijnt dus best te kunnen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 09 dec 2009 16:16

Lalage schreef:
pannenkoek schreef:

Het schijnt een broodbak geweest te zijn, eentje waar mensen in de keuken hun brood in bewaren.

Ik kan toch echt in verschillende vertalingen een "voederbak" lezen. Dat is geen broodtrommel.

En zij baarde haar eerstgeboren Zoon, en wond Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg.( Luc 2:7)
In de NBV vertaling staat voederbak ipv kribbe, wat exact de betekenis is.

In Mattheus staat echter dat de wijzen uit het oosten het drietal bezocht in een huis.
En in het huis gekomen zijnde, vonden zij het Kindeken met Maria, Zijn moeder (Matt 2:11)
In de NBV verstaling staat ook "huis".

Ik kan hier uit opmaken dat Jezus wel degelijk in het dierenverblijfplaats (stal) geboren is, maar na een tijdje wel verhuisd is naar een huis in Bethlehem.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 dec 2009 18:26

Topic enigszins gesnoeid.

Kerst zelf staat hier niet ter discussie.
Het gaat hier over de manier van kerst vieren door refo´s
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 dec 2009 18:29

1e kerstdag 2 keer naar kerk, 2e kerstdag ´s ochtends kerstviering met de zondagsschool (ik zit zelf bij de leiding), en ´s middags eten bij familie.
1e kerstdag wordt aan het einde van de dienst het ere zij God gezongen, tijden de kerstviering van de ZS ook verschillende kerstliederen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 dec 2009 18:32

@Lathron, dat zijn inderdaad vertalingen ;) en het is off topic...

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 09 dec 2009 18:51

Lalage schreef:@Lathron, dat zijn inderdaad vertalingen ;) en het is off topic...

Waarom ga je dan toch nog "even" door? Laatste woord willen halen?

Maar goed, tis off topic zei wullimpie, dus van mij zul je niks meer horen op dit topic.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 dec 2009 19:34

Ik kan hier uit opmaken dat Jezus wel degelijk in het dierenverblijfplaats (stal) geboren is, maar na een tijdje wel verhuisd is naar een huis in Bethlehem.[/quote]

Wie zegt dat de kribbe in een stal stond, het kon ook een ' afgedankte' zijn in de open lucht

Terug naar “Archief”