Meer zorg geeist

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 jun 2003 17:24

Het is dus zo dat je zelf grenzen moet bepalen. Anders dan wordt je dus gewoon misbruikt door de tehuizen. Dat is geen goede situatie lijkt me.

Is het misschien een idee dat alle mensen die in de zorg werken opschrijven wat ze doen. Om hoeveel mensen het gaat. Hoeveel tijd ze hebben. En dat dan met elkaar gaan vergelijken. Dan komt er een beter landelijk beeld. En de conclussies moeten we dan maar eens naar de minister of nog beter de tweedekamer sturen.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Meer zorg geeist

Berichtdoor Liesl » 18 jun 2003 22:57

BJ schreef:Dit gaat dus over 1 tehuis. Maar het schijnt overal zo te zijn. Hoe moet dit worden opgelost? Er wordt gesproken als oplossing de sociale dienstplicht voor iedereen. Echt verzorgende taken kunnen zo niet worden opgelost. Maar een praatje maken, een wandeling maken of een spelletje doen. Dat zou dan veel makkelijker worden.

Dat er veel instellingen zijn die met deze problemen te kampen is juist. Maar dat het overal zo is, is onjuist.
Er worden in de tekst een tweetal problemen aangehaald. Dat zijn problemen op het gebied van:

A: De ADL. (algemene dagelijkse levensverrichtingen). Hieronder valt de basiszorg en deze wordt verleent door de ziekenverzorgenden, verzorgenden en helpenden.
B: De activiteiten. De taak van de vrijwilligers en de activiteitenbegeleiders of spw-ers

Nu vind ik dat bij zowel A als bij B de mantelzorg ernstig tekort schiet. Van de uitspraak van Joris: "De tijd dat je iemand 'opbergt' in bejaardentehuis, verzorgingstehuis, woonvoorziening voor gehandicapten is nu eenkeer voorbij!!!" is nog niet veel te zien. Familieleden zouden eens veel meer kunnen betekenen voor de bewoners. In plaats dat de familie de energie nu steekt in de mantelzorg ipv het aanspannen van een rechtszaak, zou al weer iets schelen. Uit mijn ervaring in een ontwikkelingsland kan ik wel zeggen dat de Nederlanders, in vergelijking met mensen uit een ontwikkelingsland, weinig mantelzorg verlenen. Met de uitbreiding van de mantelzorg zal het probleem niet verholpen zijn natuurlijk maar wel een stuk verbeterd.

Gewoon het geld vanuit het management naar beneden laten doorstromen.

De instelling kunnen idd het geld vanuit het management naar beneden laten doorstromen. De instellingen krijgen een som geld en kunnen helemaal zelf bepalen hoe ze dit besteden. Hoeveel kantoren zien er niet te gelikt uit om maar een voorbeeld te noemen?

Ja inderdaad. Maar de vraag is natuurlijk of extra geld alleen helpt. Als er een paar miljoen extra is, zijn er dan ook een paar honderd extra verzorgenden?

Natuurlijk helpt extra geld. Al is het alleen maar om de salarissen omhoog te gooien, het aanzien van het vak te vergroten middels campagnes, het begeleiden en scholing van herintreders, het bevorderen van kwaliteitszorg etc. etc.

Niet elke dag een douche, ok, maar dan toch wel om de dag mag ik hopen?

Nou BJ, ik heb wat moeite moeten doen bij veel mensen om ze meer keer dan 1 maal per week onder de douche te doen. Elke dag douchen past niet bij die hele oude generatie, krijg je ruzie van ;-)
Refoweb is van ons allemaal :p

Jootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jootje » 19 jun 2003 09:51

Mijn ervaring bij dergelijke gezondheidszorginstellingen is dat er veel te veel geld in het management gaat zitten. Je weet vaak niet wie je waarvoor aan moet spreken, voor elk wissewasje is er weer een andere manager. Zij verdienen daarbij ook nog eens belachelijk veel geld. De hele boel moet eens goed gereorganiseerd worden. Een aantal managers eruit, en daarvoor in de plaats een drievoud aan verpleegkundigen en verzorgenden.

En inderdaad...iedere dag douchen moet je bij veel mensen niet mee aan komen. 1x in de 2 weken vinden ze veelal nog te vaak!!!!!
Ik heb tijdens mijn opleiding in een verpleeghuis stage gelopen waar de bewoners standaard 2x per week onder de douche gingen. Als ze het van vroeger uit echt niet gewend waren mocht het 1x in de week, maar beslist niet minder! (ik zat op een zware groep waar veel bewoners incontinent waren).

Ik kan me voorstellen dat er meer zorg wordt geeist. Op sommige plekken is het echt schrijnend, daar zou ik mijn ouders nooit naar toe willen brengen. Wat ik vaak deed als stagiaire in het begin van de opleiding, is 's middags een eindje wandelen met de bewoners. Dat was het eerste jaar, en ik mocht me toch nog niet bezig houden met medicijnen e.d. Dan kan zo'n stagiaire prima een keer een blokje om gaan met een of meerdere bewoners.
Een wijde blik verruimt het denken

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jun 2003 11:20

Mensen die behoorlijk incontinent zijn worden helemaal gewassen.

Jootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jootje » 19 jun 2003 13:17

Wassen deden we sowieso iedere dag. En dan werd er ook wel goed gewassen. We werkten 's ochtends met z'n drieen + een stagiaire op 15 bewoners. 's middags en 's avonds waren we met z'n tweeen, ook evt met een stagiaire.
Een wijde blik verruimt het denken

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 22 jun 2003 17:20

Evelien schreef:Klopt omdat familie daar niet meer naar om ziet...

S'middags zijn er ongeveer 3 verzorgenden op 60 bewoners.

mja bij ons 12 bewoners en 2 verzorgenden + stagaire maar die telt dus niet mee hehe :mrgreen: Moet kunnen hehe 8)
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 jun 2003 01:02

20 bewoners en 2 verzorgenden (plus stagaire)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 jun 2003 08:53

ja en de stagiaire lijdt er onder, want die wordt vrijwel overal misbruikt, dus als volledig iemand in gezet :cry:

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 23 jun 2003 22:04

Al die genoemde aantallen aan verplegend personeel in verhouding tot het aantal bewoners zegt erg weinig.

Het gaat om de complexiteit van zorg, oftewel de zorgzwaarte!
Refoweb is van ons allemaal :p

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jul 2003 17:43

Liesl schreef:Al die genoemde aantallen aan verplegend personeel in verhouding tot het aantal bewoners zegt erg weinig.

Het gaat om de complexiteit van zorg, oftewel de zorgzwaarte!

ja hoor liesl :mrgreen:
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Terug naar “Archief”