BJ schreef:Dit gaat dus over 1 tehuis. Maar het schijnt overal zo te zijn. Hoe moet dit worden opgelost? Er wordt gesproken als oplossing de sociale dienstplicht voor iedereen. Echt verzorgende taken kunnen zo niet worden opgelost. Maar een praatje maken, een wandeling maken of een spelletje doen. Dat zou dan veel makkelijker worden.
Dat er veel instellingen zijn die met deze problemen te kampen is juist. Maar dat het overal zo is, is onjuist.
Er worden in de tekst een tweetal problemen aangehaald. Dat zijn problemen op het gebied van:
A: De ADL. (algemene dagelijkse levensverrichtingen). Hieronder valt de basiszorg en deze wordt verleent door de ziekenverzorgenden, verzorgenden en helpenden.
B: De activiteiten. De taak van de vrijwilligers en de activiteitenbegeleiders of spw-ers
Nu vind ik dat bij zowel A als bij B de mantelzorg ernstig tekort schiet. Van de uitspraak van Joris: "De tijd dat je iemand 'opbergt' in bejaardentehuis, verzorgingstehuis, woonvoorziening voor gehandicapten is nu eenkeer voorbij!!!" is nog niet veel te zien. Familieleden zouden eens veel meer kunnen betekenen voor de bewoners. In plaats dat de familie de energie nu steekt in de mantelzorg ipv het aanspannen van een rechtszaak, zou al weer iets schelen. Uit mijn ervaring in een ontwikkelingsland kan ik wel zeggen dat de Nederlanders, in vergelijking met mensen uit een ontwikkelingsland, weinig mantelzorg verlenen. Met de uitbreiding van de mantelzorg zal het probleem niet verholpen zijn natuurlijk maar wel een stuk verbeterd.
Gewoon het geld vanuit het management naar beneden laten doorstromen.
De instelling kunnen idd het geld vanuit het management naar beneden laten doorstromen. De instellingen krijgen een som geld en kunnen helemaal zelf bepalen hoe ze dit besteden. Hoeveel kantoren zien er niet te gelikt uit om maar een voorbeeld te noemen?
Ja inderdaad. Maar de vraag is natuurlijk of extra geld alleen helpt. Als er een paar miljoen extra is, zijn er dan ook een paar honderd extra verzorgenden?
Natuurlijk helpt extra geld. Al is het alleen maar om de salarissen omhoog te gooien, het aanzien van het vak te vergroten middels campagnes, het begeleiden en scholing van herintreders, het bevorderen van kwaliteitszorg etc. etc.
Niet elke dag een douche, ok, maar dan toch wel om de dag mag ik hopen?
Nou BJ, ik heb wat moeite moeten doen bij veel mensen om ze meer keer dan 1 maal per week onder de douche te doen. Elke dag douchen past niet bij die hele oude generatie, krijg je ruzie van