Moderator: Moderafo's
Chloë schreef:Ja in die zin ben ik het met je eens. Maar ik bedoel dus mensen die Brakel wel als onfeilbaar zien.
Chloë schreef:Goedzo Surfer!!lol
Hmm die oudvaders. Worden ze ook niet selectief gelezen? Dat we vrijwel alles van à Brakel onderschrijven maar zijn stuk over de wedergeboorte toch te ruim vinden, bijvoorbeeld? Dat idee krijg ik wel eens.
Groetjes, Chloë
Cor schreef:Waarom moeten we alles aan de oudvaders koppelen in de kerk?
Die mensen leefde eeuwen geleden, het lijkt mij dat de tijden zijn veranderd.
Waarom richten we ons gewoon niet op de moderne oudvaders.
Een zo grote dwaling kan ik niet laten staan. Augustinus kende uit ervaring de enorme kracht van de verleiding en hij zou het strand van Ouddorp waarschijnlijk niet eens betreden zijn, maar met het ruiken van de zonnebrandolie hard weggerend zijn.garry schreef:Van Calvijn weet ik dat niet, maar Augustinus hield van het vrouwelijk schoon. Hij zou op deze zomerse dagen zijn ogen hebben uitgekeken op het strand van Ouddorp, om over dat van Zandvoort maar helemaal te zwijgen.
Ik vind het onzin dat oudvaders 'uit de tijd' zouden zijn! Ze kunnen dingen prachtig omschrijven, bemoedigen. God is toch tijdloos!!!!!!
Spurgeon vind ik ook een hele inspirerende schrijver.
Jezus, Calvijn, Augustinus, Paulus, allemaal mensen van hun tijd en hun cultuur. Dat maakt ze zeker waardevol, maar de vraag blijft voor mij altijd: wat zouden ze gezegd en geschreven hebben in 2003?
Jezus' boodschap was zo universeel gericht op de liefde dat die grotendeels zo weer kan worden gebruikt, ook in onze tijd. Hij had natuurlijk wel rondgereden in een ludieke bus, met airco. Maar ook met kogelvrij glas.
Wat ik ermee wil zeggen: wat kunnen de oude geschriften ons leren in onze tijd? Hoe voorkomen wij dat we steeds zwaarder en vermoeider voortstrompelen op de oude paden, terwijl we vergeten dat er nieuwe wegen voor ons liggen? Het is iets waar ik best vaak over nadenk en waar ik zelf hoop een goede weg in te bewandelen.
garry
Waarom moeten we alles aan de oudvaders koppelen in de kerk?
Precies, ik weet niet wat er door garry's hoofd spookt, maar het liefhebben van dat soort vrouwelijk schoon beperkt zich bij een christen tot de eigen vrouw.
kurtyo schreef:Ik vind het onzin dat oudvaders 'uit de tijd' zouden zijn! Ze kunnen dingen prachtig omschrijven, bemoedigen. God is toch tijdloos!!!!!!
God is tijdloos ja, maar mensen (oudvaders zijn nog steeds mensen) zijn niet tijdloos en hun meningen en denkbeelden/opvattingen ook niet. Ik denk ook dat deze mensen heel anders zouden denken in de huidige maatschappij...
Met dit ben ik het eens, met de rest van je reply niet echt.
Hoewel ik hetgeen Paulus zei, wel ietsjes serieuser neem denk ik ook dat Paulus opvattingen wat betreft kleding en ambten wel wat tijdelijker is dan dat veel christenen denken.
Tijden zijn veranderd, maar dat wi lniet zeggen dat bepaalde grondwaarden verander zijn, als daar zijn: scheppingsorde, verhouding tot de niet-christenen, rechtvaardigmaking, doop en avondmaal etc.etc.Waarom moeten we alles aan de oudvaders koppelen in de kerk?
Hier ben ik het helemaal mee eens Cor (dat gebeurt niet zo vaak he?)
dat is inderdaad beschamend genoeg, maar wat wil je er eigenlijk mee zeggen?Precies, ik weet niet wat er door garry's hoofd spookt, maar het liefhebben van dat soort vrouwelijk schoon beperkt zich bij een christen tot de eigen vrouw.
Vandaar dat overspel (kijken naar vrouwen is ook overspel toch?), incest e.d. zulke oude bekenden zijn (OOK IN DE KERK!)?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten