oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chloë

Berichtdoor Chloë » 03 jun 2003 19:44

Ja in die zin ben ik het met je eens. Maar ik bedoel dus mensen die Brakel wel als onfeilbaar zien. :|

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 jun 2003 19:48

Chloë schreef:Ja in die zin ben ik het met je eens. Maar ik bedoel dus mensen die Brakel wel als onfeilbaar zien. :|

hmja, maar als ze het dan met bepaalde dingen niet met hem eens zijn, geeft dan wel aan dat ze hem toch niet zo onfeilbaar zien, in principe geen slecht ontwikkeling. wel jammer dat sommige mensen inderdaad voor ze iets gaan lezen al weten of ze het er wel of niet mee eens zullen zijn.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jun 2003 20:15

Ik lees graag Augustinus! Hij leefde een paar honderde jaren na christus geloof ik...
Hij schrijft zo bewogen, liefdevol en ook literair gezien heel mooi. Hij had ook in deze tijd geleefd kunnen hebben.

Ik vind het onzin dat oudvaders 'uit de tijd' zouden zijn! Ze kunnen dingen prachtig omschrijven, bemoedigen. God is toch tijdloos!!!!!! Aan de andere kant vind ik het ook angstig te zien hoe men in 'onze gezindte' oudvaders tot halve heiligen verklaren, en niets anders wensen te lezen. HUn taalgebruik overnemen enzovoorts.

Spurgeon vind ik ook een hele inspirerende schrijver.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 03 jun 2003 20:40

Jezus, Calvijn, Augustinus, Paulus, allemaal mensen van hun tijd en hun cultuur. Dat maakt ze zeker waardevol, maar de vraag blijft voor mij altijd: wat zouden ze gezegd en geschreven hebben in 2003?

Jezus' boodschap was zo universeel gericht op de liefde dat die grotendeels zo weer kan worden gebruikt, ook in onze tijd. Hij had natuurlijk wel rondgereden in een ludieke bus, met airco. Maar ook met kogelvrij glas.

Paulus richtte zich vooral op de interpretatie van wat Jezus zei en betekende, daar is een drastische herorientatie op zijn plaats. Hij zou zich dezer dagen niet meer druk maken om 'de vrouw in het ambt' of 'vrouwen in mannenkleren en met ongedekten hoofde', maar misschien veel meer om het gebrek aan liefde en opvang voor mensen aan de onderkant van onze samenleving. Ook natuurlijk over de acceptatie van drugs en euthanasie. Verder vermoed ik dat hij er als een beetje een excentrieke zonderling zou bijlopen en luidkeels God zou danken als hij zijn hamburgertje met milkshake verorberde bij de MacDonalds.

Van Calvijn weet ik dat niet, maar Augustinus hield van het vrouwelijk schoon. Hij zou op deze zomerse dagen zijn ogen hebben uitgekeken op het strand van Ouddorp, om over dat van Zandvoort maar helemaal te zwijgen.

Wat ik ermee wil zeggen: wat kunnen de oude geschriften ons leren in onze tijd? Hoe voorkomen wij dat we steeds zwaarder en vermoeider voortstrompelen op de oude paden, terwijl we vergeten dat er nieuwe wegen voor ons liggen? Het is iets waar ik best vaak over nadenk en waar ik zelf hoop een goede weg in te bewandelen.

garry

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 jun 2003 20:47

meschianza schreef:Spurgeon vind ik ook een hele inspirerende schrijver.

Yep! Niet de benauwde geloofsbeleving die sommigen in de oudvaders zoeken en graag aanhalen, maar gewoon "Christus en die gekruizigt"! Heerlijk!

joris

Berichtdoor joris » 03 jun 2003 21:04

Chloë schreef:Goedzo Surfer!! :D lol

Hmm die oudvaders. Worden ze ook niet selectief gelezen? Dat we vrijwel alles van à Brakel onderschrijven maar zijn stuk over de wedergeboorte toch te ruim vinden, bijvoorbeeld? Dat idee krijg ik wel eens.

Groetjes, Chloë

dat idee heb ik ook. In de kerk waar ik lid van was, werd alleen datgene gelezen waarvan je eigenlijkz eker wist dat je het er mee eens was.

mijn stelling:
óf geen theologische boeken lezen maar alleen de bijbel óf heel veel theologische boeken lezen ook waarvan je bijna zeker weet dat je het er niet mee eens kunt zijn én de bijbel lezen.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 03 jun 2003 21:08

Waarom moeten we alles aan de oudvaders koppelen in de kerk?
Die mensen leefde eeuwen geleden, het lijkt mij dat de tijden zijn veranderd.
Waarom richten we ons gewoon niet op de moderne oudvaders.

joris

Berichtdoor joris » 03 jun 2003 21:11

Cor schreef:Waarom moeten we alles aan de oudvaders koppelen in de kerk?

amen! (lekker puh)
Wil je groeien in je geloof? leer dan van mensen die net iets harder groeien dan jij! Oudvaders zijn dood, die groeien niet meer.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 03 jun 2003 21:18

Ze moeten eerst maar eens beginnen om de boeken van de oudvaders begrijpelijk te maken.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jun 2003 21:27

Het is niet echt bepaald een moeten. Maar ook een meer willen weten. Calvijns commentaren zijn vrij verhelderend. Een boek van Ebenezer Erskine is geweldig om te lezen. Probeer eens wat te lezen van Thomas Watson. Dat is geen moeten, maar een mogen lezen van een geweldige uitleg van de Bijbel. Het is geen vervanging van het bijbellezen, wel een hulpmiddel.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 jun 2003 07:13

garry schreef:Van Calvijn weet ik dat niet, maar Augustinus hield van het vrouwelijk schoon. Hij zou op deze zomerse dagen zijn ogen hebben uitgekeken op het strand van Ouddorp, om over dat van Zandvoort maar helemaal te zwijgen.
Een zo grote dwaling kan ik niet laten staan. Augustinus kende uit ervaring de enorme kracht van de verleiding en hij zou het strand van Ouddorp waarschijnlijk niet eens betreden zijn, maar met het ruiken van de zonnebrandolie hard weggerend zijn.

Er wordt ook vaak gezegd dat het Augustinus is geweest die bijv. de sexualiteit tot zonde verklaart heeft. Of dat terecht is weet ik niet, ik neig naar niet, maar het zegt wel iets over de houding van deze kerkvader.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2003 10:36

Precies, ik weet niet wat er door garry's hoofd spookt, maar het liefhebben van dat soort vrouwelijk schoon beperkt zich bij een christen tot de eigen vrouw.

Het is onverstandig om oudvaders bij het oud vuil te zetten, want dan doe je jezelf tekort. Net zo goed als er in de bijbel allerlei ervaringen van mensen met God staan, waar wij van kunnen leren, staan die ervaringen met God ook in de oudvaders. Ook in tijden waarin christenen zwaar vervolgd werden vanwege hun geloof.

Maar je kunt dan ook 'moderne oudvaders' lezen, zoals Watchman Nee, Richard Wurmbrandt, etc.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jun 2003 12:42

Ik vind het onzin dat oudvaders 'uit de tijd' zouden zijn! Ze kunnen dingen prachtig omschrijven, bemoedigen. God is toch tijdloos!!!!!!

God is tijdloos ja, maar mensen (oudvaders zijn nog steeds mensen) zijn niet tijdloos en hun meningen en denkbeelden/opvattingen ook niet. Ik denk ook dat deze mensen heel anders zouden denken in de huidige maatschappij...

Spurgeon vind ik ook een hele inspirerende schrijver.

Absoluut. Maar het is inderdaad niet goed om dan maar alles van zo'n man over te nemen..

Garry:
Jezus, Calvijn, Augustinus, Paulus, allemaal mensen van hun tijd en hun cultuur. Dat maakt ze zeker waardevol, maar de vraag blijft voor mij altijd: wat zouden ze gezegd en geschreven hebben in 2003?

Jezus' boodschap was zo universeel gericht op de liefde dat die grotendeels zo weer kan worden gebruikt, ook in onze tijd. Hij had natuurlijk wel rondgereden in een ludieke bus, met airco. Maar ook met kogelvrij glas.

Wat ik ermee wil zeggen: wat kunnen de oude geschriften ons leren in onze tijd? Hoe voorkomen wij dat we steeds zwaarder en vermoeider voortstrompelen op de oude paden, terwijl we vergeten dat er nieuwe wegen voor ons liggen? Het is iets waar ik best vaak over nadenk en waar ik zelf hoop een goede weg in te bewandelen.

garry

Met dit ben ik het eens, met de rest van je reply niet echt.
Hoewel ik hetgeen Paulus zei, wel ietsjes serieuser neem denk ik ook dat Paulus opvattingen wat betreft kleding en ambten wel wat tijdelijker is dan dat veel christenen denken.
En met het stuk over Augustinus, hm ben ik het ook niet helemaal eens hoor. Vind het wel wat vergezocht.

Hier ben ik het helemaal mee eens Cor (dat gebeurt niet zo vaak he? ;))

Precies, ik weet niet wat er door garry's hoofd spookt, maar het liefhebben van dat soort vrouwelijk schoon beperkt zich bij een christen tot de eigen vrouw.

Vandaar dat overspel (kijken naar vrouwen is ook overspel toch?), incest e.d. zulke oude bekenden zijn (OOK IN DE KERK!)?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 jun 2003 12:50

kurtyo schreef:
Ik vind het onzin dat oudvaders 'uit de tijd' zouden zijn! Ze kunnen dingen prachtig omschrijven, bemoedigen. God is toch tijdloos!!!!!!

God is tijdloos ja, maar mensen (oudvaders zijn nog steeds mensen) zijn niet tijdloos en hun meningen en denkbeelden/opvattingen ook niet. Ik denk ook dat deze mensen heel anders zouden denken in de huidige maatschappij...

maar zou het dan beter worden? Ik bedoel zou je je daar prettiger bij voelen? Als je ziet hoe zijn ook tegen bepaalde zonden en afdwalingen tekeer gingen, dan moet je niet al te hard roepen. Het kan zijn dat die oudvaders dan ons ook wel eens in ons hempie zouden kunnen zetten...

Met dit ben ik het eens, met de rest van je reply niet echt.
Hoewel ik hetgeen Paulus zei, wel ietsjes serieuser neem denk ik ook dat Paulus opvattingen wat betreft kleding en ambten wel wat tijdelijker is dan dat veel christenen denken.

Maar als Paulus zich beroept op scheppingsorde en engelen, aangaande de vrouwenkwestie? Wat betreft de ambten is de huidige invulling van de ambten in beginsel aanwezig in de Bijbel, maar steunt vooral op de praktijk van de vroeg-christelijke kerk, die gesticht was door de apostelen.

Hier ben ik het helemaal mee eens Cor (dat gebeurt niet zo vaak he? ;))
Tijden zijn veranderd, maar dat wi lniet zeggen dat bepaalde grondwaarden verander zijn, als daar zijn: scheppingsorde, verhouding tot de niet-christenen, rechtvaardigmaking, doop en avondmaal etc.etc.

Vandaar dat overspel (kijken naar vrouwen is ook overspel toch?), incest e.d. zulke oude bekenden zijn (OOK IN DE KERK!)?
dat is inderdaad beschamend genoeg, maar wat wil je er eigenlijk mee zeggen?
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2003 12:50

ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als je speciaal naar het strand gaat om halfontklede vrouwen te bekijken zit er iets goed fout. Naar het strand ga je om te zwemmen of te zonnen en je bewondert alleen het (meer intieme) vrouwelijk schoon van je eigen vrouw. Dat van een andere vrouw, waar je niet van houdt, heb je geen 'recht' op.

Wat natuurlijk onverlet laat dat je waardering kunt hebben voor het uiterlijk van een mooie vrouw die normaal gekleed is.

Terug naar “Archief”