try schreef:Het moet nu maar eens uit zijn met die wollige labyrinten, waarin de orthodoxie zich verschuilt.
Stel je je ook zo op tegen de wetenschappelijke wereldvisie?
Of ben je er voor gevallen?
try schreef:Hoe moeten we duidelijk maken, dat ons werelddeel zo ingrijpend veranderd is dat een nieuwe wetenschappelijke wereldvisie (met al z'n tekortkomingen) en dat een nieuw levensgevoel, waarin op religie-gebied spiritualiteit het begrip 'theologie' overschaduwt, zich niet langer verdraagt met de klassieke of een traditionele manier van geloven?
Er is niets nieuws onder de zon hoor. Dat was vroeger ook al zo. Daar is niets wolligs aan, dat is gewoon nuchter de dingen bekijken.
Het zou pas vreemd zijn als het christelijk geloof wel naadloos aansloot bij de tijdgeest.
try schreef:Ik ben werkelijk geinteresseerd in de 'doorstart' van kerkelijke gemeenschap. De eerlijkheid gebied dan wel te zeggen waar het op staat.
Een doorstart van de kerkelijke gemeenschap is wat mij betreft (ik geef maar mijn visie) volstrekt overbodig als ze niet luistert naar Jezus en het "wetenschappelijke wereldbeeld" als nieuwe orthodoxie omarmt.
Dan is de kandelaar al verdwenen (om maar een orthodoxe bijbelvaste term te gebruiken) en is het een clubje van mensen die elkaar warm proberen te houden met de achtergrondstraling van het verder lege heelal als kachel.
Heerlijk die retoriek.

try schreef:Zo is het ook met het christelijke godsbeeld. Dan weer zus, dan weer zo. het wordt tot uitdrukking gebracht in de theologieen, die allemaal zijn ontwikkeld.
Eén ding geef ik toe. Van de theologieen die er ontwikkeld zijn, kan de overgrote meerderheid op de mestvaalt van de geschiedenis.
try schreef:De mensheid heeft in het Westen met schade en schande geleerd, dat ze moet leven met een grote onbekende. Dat moet eerst erkend worden, willen mensen religie weer relevant en aantrekkelijk vinden.
De mensheid is omgeven door stilte en onbekendheid. Ze weet te weinig en blijft onzeker over haar lot.
Vind je het erg als ik dit als oude koek typeer? Vanuit mijn christelijk geloof zeg ik dat dit een direct gevolg van de zondeval is. Ook een filosoof als Pascal heeft hier de nodige dingen over geschreven (met name over de beklemmende stilte van een leeg heelal). Nu kun je over die zondeval zelf natuurlijk gaan discussieren (en uiteraard zijn er genoeg verlichte filosofen die helemaal niet in die zondeval geloven), maar het lijkt me dat we ons hier tot de gevolgen kunnen beperken. Want de zin erop die je noemt komt regelrecht uit Utopia:
try schreef:Die lotsverbondenheid zou moeten leiden tot een warm en welgemeend onthaal voor alle mensen, die het beseffen.
Tja, en waarom is die warmte er niet of niet voldoende? Dat is de hamvraag. Want lotsverbondenheid leidt blijkbaar niet tot onderlinge warmte (dus kun je een 'herstart' op die basis wel vergeten!) en de warmte die je desnoods samen kunt genereren, is bij lange na niet voldoende. Je blijft het dan samen koud hebben onder de noemer: gedeelde smart is halve smart. Niettemin smart.
Laten we maar bij de Heidelberger blijven, die het tranendal hier ook gewoon een tranendal noemt, maar het ook over troost (de
enige troost zelfs!) en zekerheid in leven en in sterven heeft.
En de Heidelberger heeft ook nog eens een ondubbelzinnige verklaring voor al die ellende: dat is de zonde. Hoezo wollig labyrint van de orthodoxie? Klare wijn, daar gaat het om.
Terecht stel je aan de orde dat het zo koud en leeg is allemaal. Kom dan ook met een eerlijk antwoord: het is de zonde die we tegen God hebben gedaan die ons hier heeft gebracht. En het is de menselijke natuur die gevallen is, waardoor we zelf niet in staat zijn om elkaar warm te houden. Daar is ingrijpen van Boven voor nodig.
Of is dat te moeilijke orthodoxie?
try schreef:De kerk, een herberg van mensen voor mensen onder een hemel, die zijn geheimen niet prijsgeeft.
Dat is wel wat anders dan het verkondigen van de deugden van Degene die ons geroepen heeft uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht (1 Petr. 2:9).
Als de kerk daar niets meer van weet, dan is de kerk geen kerk meer, maar een toekomstloos sterfhuis in een wereld die toch al ten onder gaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)