Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jun 2008 09:14

Bedenk wel dat heel veel van die ouders opgevoed zijn met: daar mag je niet over praten, dat hoort niet. Als je dat je leven lang hoort, dan laat je het wel uit je hoofd. Dan breng je dat denk ik ook weer over op jou kinderen en die weer op hun kinderen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 18 jun 2008 09:17

ja dat begrijp ik best maar als je dan om je heen ziet dat het niet helpt om er niet over te praten is het dan niet gewoon naief om het om die manier te doen?
Afbeelding Afbeelding

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 18 jun 2008 09:18

Wolkje schreef:maar waarom zijn sommige ouders dan tegen voorlichting op school? de ideale manier om je kinderen op de hoogte te brengen zonder dat het te dichtbij komt!

Klinkt ff heel raar hoor, maar ik denk serieus dat ze sex iets banaals vinden. Ik denk dat die mensen er ook niet echt van durven genieten.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 18 jun 2008 09:22

Zie die vraag in de vragenrubriek maar is over het net getrouwde stelletje. Het is eigelijk toch gewoon zielig dat ze net getrouwd zijn, en zich gewoon geen raad weten?

Het lijkt me zelf trwns ook best lastig om er met je kinderen over te praten. Als ik kijk naar mn zusje (is 16) en wat een wijsheid ze er al over heeft, en als je dan hoort dat de meisjes uit haar klas ook echt met iedereen gaan, en na een half jaartje verkering echt sex hebben...tja..waar doe je dan als ouders goed aan?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jun 2008 09:22

sexualiteit wordt gezien als iets negatiefs. Terwijl het zo mooi is.

sex op internet etc.... dat is is pas banaal en vies. (mijn mening)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2008 10:34

Over voorlichting op school: zie dit artikel over de biologiemethode Nectar.

Nectar: twee versies van hetzelfde boek
8 oktober 2003

Op verzoek van een aantal reformatorische scholen heeft uitgever Wolters-Noordhoff een populair biologieboek 'gekuist'. Het dagblad Trouw publiceerde 8 oktober 2004 een vergelijking tussen de gewone en de reformatorische editie.

Vorig jaar vroeg de Stichting Dienstverlening Gereformeerd Schoolonderwijs (DGS) aan uitgeverij Wolters Noordhoff of het populaire biologieboek Nectar op een aantal punten gewijzigd zou kunnen worden. De uitgever antwoordde bevestigend, mits de kwaliteit niet zou worden geschaad. Het aangepaste boek wordt dit schooljaar voor het eerst op zeven middelbare scholen gebruikt.
Het gaat om een boek voor de tweede klas vmbo, havo en vwo. het boek behandelt het menselijk lichaam, gezondheid en ziekte, puberteit en voortplanting en planten en dieren. Alleen in het hoofdstuk puberteit zijn wat wijzigingen aangebracht, vertelt drs. H. Vermeulen, onderwijsadviseur bij DGS. Aan de behandeling van de evolutietheorie is niets veranderd. "De bespreking van deze theorie als zodanig levert voor onze scholen geen problemen op. Wel zullen we er in de klas de bijbelse visie tegenover zetten."

De wijzigingen in het hoofdstuk over puberteit komen voort uit de onvrede bij reformatorische scholen over de wijze waarop er geschreven wordt over seksualiteit en seksuele contacten. "Seksualiteit wordt losgemaakt van het huwelijk en het element van trouw in relaties vervaagt", licht Vermeulen toe. "Dat zie je overal."
Vandaar de aanpassingen in de teksten over (de preventie van) soa's, zegt Vermeulen. Opvallend is dat de tweede persoon enkelvoud op een aantal plaatsen door de derde persoon meervoud is vervangen. Niet 'je' (gewone editie) kan ziek worden via seksueel contact, maar 'mensen' (DGS-editie) kunnen ziek worden via seksueel contact. Zo is ook de zinsnede 'als je besmet bent met het hiv- of aidsvirus...' vervangen door 'als mensen besmet zijn met het hiv- of aidsvirus.'

"Het oorspronkelijke boek gaat ervan uit dat jongeren op jonge leeftijd al seksuele gemeenschap hebben", licht Vermeulen deze meer afstandelijke manier van formuleren toe. "Wij gaan daar niet vanuit."
Het aidsprobleem ontstaat door mensen zonder vaste partner, legt de speciale editie uit. "Als mensen alleen gemeenschap zouden hebben met hun eigen man of vrouw, dan zou het probleem niet bestaan. De gezondheidsorganisaties dringen erg aan condooms te gebruiken. Toch worden er jaarlijks nog heel veel mensen besmet."
Gezondheisdorganisaties in Afrika breken zich volgens deze editie het hoofd over de vraag hoe ze aids een halt toe kunnen roepen. "Wat geldt voor aids in Afrika, geldt voor alle soa's. Mensen in de hele wereld raken besmet met een soa. Dat gebeurt ook in Nederland", aldus de tekst, waarna herhaald wordt dat trouw aan je partner de beste preventie is.
Feitelijk is dit alleen juist als het gaat om huwelijkspartners die beiden nog niet eerder seksuele contacten hebben gehad. In de visie van de schrijver, licht Vermeulen toe, horen eerdere seksuele contacten dan ook tot de uitzonderingen.

In beide versies staan, ter toelichting op de veranderingen die in de puberteit plaatsvinden, tekeningen over een naakt mannelijk en vrouwelijk lichaam. Een vrolijke tekening over een jonge vrouw die met verwondering naar haar blote lichaam kijkt is op verzoek van de reformatorische scholen geschrapt en vervangen. Ook een passage over klaarkomen en masturbatie is verwijderd. "Dit hoort eveneens bij het terughoudend spreken over seksualiteit los van het huwelijk", vertelt Vermeulen.
Vandaar dat in de reformatorische editie juist is toegevoegd dat er in een beginnende relatie verschillen zijn tussen de seksen. "Jongens denken eerder aan seks dan meisjes. Op hun beurt denken meisjes meer na over de toekomst. Dat kan verwarring geven."

Onder het kopje 'voorlichting' staat in de 'gewone' editie voor havo/vwo een interview met een medewerkster van het Rutgershuis - centrum voor seksualiteit, anticonceptie en abortus. In de DGS-editie is dit vervangen door een gesprek met een medewerkster van Stichting Chris, een christelijke organisatie die kinderen en tieners met problemen adviseert en ondersteunt. In deze editie wordt ook verwezen naar de VBOK, de vereniging ter bescherming van het ongeboren kind.

Uitgeefdirecteur S. de Valk van Wolters-Noordhoff kan zich in alle wijzigingen in de aangepaste editie vinden.

Ophef
Toen medio augustus het verschijnen van een aangepaste versie van Nectar aan de media bekend werd gemaakt, waren de reacties vooral negatief. De berichtgeving in diverse dagbladen was nogal tendentieus. Zo sprak het Dagblad van het Noorden over "enkele reformatorische scholen op de Veluwe", zoals kenners weten, een feitelijke onjuistheid. Het op zich marginale nieuws werd ook gebracht door het Algemeen Dagblad en de Volkskrant.

Biologieboek gekuist voor refo-scholen Dagblad van het Noorden, 15 augustus 2004
Reformatorische school krijgt ander biologieboek Planet Nieuws, 15 augustus 2004
Bron

Weliswaar gedateerd uit 2003, maar het geeft wel aan dat ook op scholen terughoudend wordt omgegaan met seksuele voorlichting.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 18 jun 2008 10:43

88alries88 schreef:
Wolkje schreef:maar waarom zijn sommige ouders dan tegen voorlichting op school? de ideale manier om je kinderen op de hoogte te brengen zonder dat het te dichtbij komt!

Klinkt ff heel raar hoor, maar ik denk serieus dat ze sex iets banaals vinden. Ik denk dat die mensen er ook niet echt van durven genieten.

Ik denk ook dat het komt doordat ouders bang zijn dat de leraar een ander beeld van geeft dan hun vinden.
Mijn ouders hebben me nooit wat verteld alles zelf uit boeken. Maar in de 1e hadden we ook een lerares die aan elke klas die ze had in het 1e jaar voorlichting ging geven. En nu met bio in 4e en 5e komt het wel gewoon aan bod. Maar er wordt vanuit gegaan dat je het allemaal weet.
Leef je droom.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 18 jun 2008 10:51

mijn man is bioleraar dus ik weet wel ongeveer hoe hij het geeft.
maar soms zijn er zelfs ouders die er op tgen zijn dat hun kinderen met bio het over die dingen hebben.
mijn ouders gaven ook geen voorlichting, ja ik kreeg op mijn 15e een boekje in handen gedrukt. maar die had ik al lang gelezen van mijn zus en ik wist het allemaal uit boeken ed. zij vond het ook lastig, en dat geeft ook helemaal niets! vind het alleen onbegrijpelijk dat mensen er helemaal op tegen zijn.
Afbeelding Afbeelding

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 18 jun 2008 11:03

Ik vind dat de verantwoordlijkheid inderdaad bij de ouders ligt. En wanneer de ouders vinden dat de school terughoudend moet zijn, dan denk ik dat het goed is van de school om dat te respecteren.

De bottleneck, de zwakste schakel, dat zijn de ouders (is mijn mening)

Ik vind persoonlijk, dat zodra een kind nieuwsgierig word naar kinderen, sex of wat dan ook, dat je op dat moment voorlichting moet gaan geven. je kan daar al op jonge leeftijd mee beginnen.

Maar wat belangrijker is, is dat tussen de ouders het seksuele leven goed zit. Dat je erover met elkaar kan praten, dat je niet alleen aan je eigen behoeften denkt, dat je elkaar respecteerd. maar dat kan ik niet uit ervaring zeggen, ben ongetrouwd ;-)
Ik denk dat als je een seksueel leven 'tot Gods eer' hebt, dat je er dan veel minder schaamte voor hebt, ook richting je kinderen.

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 18 jun 2008 11:04

Gerdien B. schreef:Bedenk wel dat heel veel van die ouders opgevoed zijn met: daar mag je niet over praten, dat hoort niet. Als je dat je leven lang hoort, dan laat je het wel uit je hoofd. Dan breng je dat denk ik ook weer over op jou kinderen en die weer op hun kinderen.

Ja, ik denk dat je hier een punt hebt. Ik vraag me af waarom ze vroeger zo dachten. Kijk, ik kan me voorstellen dat je als ouders niet alles tot in de details gaat vertellen. Dat is iets persoonlijks. Maar, het globaal uitleggen moet toch niet moeilijk zijn? Ik denk dat een groot deel van reformatorische ouders de fout ingaan, door geen voorlichting te geven. Wat je dan krijgt, is het zelf ontdekken.. met (ongewenste) zwangerschap als gevolg.
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 18 jun 2008 11:07

idd.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 jun 2008 11:09

eerlijk gezeg denk ik dat de meeste kinderen die ongewenst zwanger zijn, wel degelijk weten wat ze doen, maar gewoon grenzen opzoeken.
er zijn ook dorpen, waar het bijna standaars is,en het vergoeilijkt wordt.
ach de wilde haren, enz enz.

maar ik denk dat gewoon goede openheid, het belandrijkste is hoe lastig dat ook is.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 jun 2008 11:13

Misschien ligt het er ook aan dat ze niet eraan gewend zijn om er over te praten, en dat seks/voorbehoedsmiddelen taboe zijn. Voor de pil moet je naar je huisarts, waardoor je daar dus ook heel bewust voor moet kiezen. En als je niet gewend bent om er over te praten, kom je ook niet snel met condooms aanzetten bij vriend(in)lief.
Terwijl, als je er open over kunt praten, kun je elkaar aan je grenzen houden of je kunt voorbehoedsmiddelen regelen - waardoor je niet ongehuwd zwanger kunt raken.

Overigens hoorde ik afgelopen week nog over een meisje dat ook ongehuwd zwanger was geraakt op haar 17e. Klasgenoten/vriendinnen hadden dat al lang aan zien komen omdat het bekend was dat ze graag een kind wilde en zo wilde trouwen om van het gezeur van ouders af te zijn. :?

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 18 jun 2008 11:19

Hippieblijhoofd schreef:Overigens hoorde ik afgelopen week nog over een meisje dat ook ongehuwd zwanger was geraakt op haar 17e. Klasgenoten/vriendinnen hadden dat al lang aan zien komen omdat het bekend was dat ze graag een kind wilde en zo wilde trouwen om van het gezeur van ouders af te zijn. :?

Dat klinkt echt als een verhaal uit 1930 ofzo. Wel sneu dat je het thuis zo moeilijk vind en dus daarom op deze manier het huis uit wilt gaan!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 jun 2008 11:26

88alries88 schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Overigens hoorde ik afgelopen week nog over een meisje dat ook ongehuwd zwanger was geraakt op haar 17e. Klasgenoten/vriendinnen hadden dat al lang aan zien komen omdat het bekend was dat ze graag een kind wilde en zo wilde trouwen om van het gezeur van ouders af te zijn. :?

Dat klinkt echt als een verhaal uit 1930 ofzo. Wel sneu dat je het thuis zo moeilijk vind en dus daarom op deze manier het huis uit wilt gaan!

Ja, ik vond het ook een bizar verhaal. Ik vind het inderdaad ook sneu dat ze dat niet op een andere manier op kon lossen - daar gebruik je je (toekomstige) kinderen toch niet voor :|

Terug naar “Archief”