Voor alle onbekeerden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 23 mei 2003 12:57

Het is vooral belangrijk dat we respect voor elkaar blijven tonen. Op dit forum komen mensen bij elkaar met allerlei verschillende kerkelijke achtergronden. Respect voor elkaars mening is #1, ook al zullen we het op bepaalde terreinen nooit eens worden.

Ik ben tijdens mijn studie lid geweest van Ichthus, een christelijke studentenvereniging. Ik ben daar veel opgetrokken met mensen met een evangelische achtergrond. Hoewel ik zelf GG ben en ik over veel zaken anders dacht/denk, heb een hele goede tijd gehad. Door de vele discussies en bijbelstudies de we samen hadden, ben ik alleen maar gesterkt in mijn eigen belijdenis en keuze om lid te worden/blijven bij de GG. Niet om de GG, maar omdat ik denk dat de leer zoals daar verkondigd wordt, gegrond is op het Woord van God, en dat die leer als ze wordt toegepast door de Heilige Geest, mij kan zaligmaken en mij het geloof kan schenken. Daar voel ik me thuis.

Dat betekent niet dat ik me afsluit voor andere gedachten/meningen. Ik sta altijd open voor andere meningen en voor de manier waarop anderen hun geloof beleven. Of ik het er nu mee een ben of niet.

Over mijn persoonlijk geloofsleven (?) wil ik dit kwijt:
Tijdens mijn studententijd werd er vaak tegen me gezegd: "Pieter, je bent er zo dicht bij, je hoeft het alleen nog maar aan te nemen. Je hoeft alleen nog maar ja tegen God te zeggen." Ik heb daar echt mee geworsteld. Ik heb heel veel gebeden en met anderen er over gesproken. Uiteindelijk voelde ik mezelf alleen maar machtelozer worden om Hem aan te nemen. Keer op keer viel ik terug in de zonde. Als ik bij mezelf naging of ik echt wel behoefte had om te geloven en God te dienen, dan moest ik het antwoord schuldig blijven. De wereld is me liever dan Hem, was mijn conclusie. Ik heb keihard gewerkt, er dacht ik alles voor gedaan. 'k Kwam echter steeds weer mezelf tegen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat God de eerste stap in mijn leven zal moeten zetten. Ik kan en wil die stap niet zetten. Er zijn momenten dat ik er erg mee bezig ben, helaas ook vaak niet.
Als ik eerlijk ben, kan ik vaak niet begrijpen dat sommige mensen op dit forum zo overtuigd zijn van hun geloof. Mijn eerste reactie is ongeloof. Is dat terecht? Ik weet het niet, maar mijn persoonlijke ervaringen zijn zo heel anders. Ik kan soms ontzettend jaloers zijn op mensen die in mijn gemeente aan het avondmaal gaan. Zij hebben iets wat ik niet heb. Dan voel ik wel mijn gemis. Maar 't drijft me vooralsnog niet tot Hem. Mijn conlusie is dat ik mijn schuld elke dag groter maakt, elke dag verder van God vandaan loop, elke dag 'nee' zeg tegen Zijn roeping. Ik kan maar niet begrijpen dat sommige forummers daar geen last van hebben...

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 13:00

Fijne reactie Pieter, ik wil graag met je doorpraten daarover. maar eerst: wat vind je van de genoemde bijbelteksten?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 13:01

Pieter ik ben het helemaal met je eens als je zegt, God moet de eerste stap zetten in ons leven, wij kunnen uit ons zelf niet zalig worden, wel moeten we bidden, lezen enz enz!!! We mogen niet op een stoeltje gaan zitten wachten!!

Dit is ook gelijk een punt wat ik hier vaak mis.....het is vaak wij hebben ja gezegd, maar uit ons zelf kunnen we helemaal geen ja zeggen, want we willen niet!!!

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 13:02

nu ga je weer terug in je veilige antwoorden die je altijd geeft. Ga de uitdaging aan!!! wat vind je van de bijbelteksten?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 13:10

De bijbelteksten zijn schitterend!!!

En de veilige antwoorden, waarom veilig??

Ik kan je verzekeren dat echt niet ieder mens bekeerd wordt, ook al gaan we jaren zondag aan zondag naar de kerk, we hebben ook nog een uitverkiezen, dus we moeten uitverkoren zijn!!! Hiermee wil ik niet zeggen dat we niet moeten bidden en vragen om vergeving en vragen of we bij Hem mogen horen!!!

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 13:11

Ikke21 schreef:De bijbelteksten zijn schitterend!!!

En de veilige antwoorden, waarom veilig??

Ik kan je verzekeren dat echt niet ieder mens bekeerd wordt, ook al gaan we jaren zondag aan zondag naar de kerk, we hebben ook nog een uitverkiezen, dus we moeten uitverkoren zijn!!! Hiermee wil ik niet zeggen dat we niet moeten bidden en vragen om vergeving en vragen of we bij Hem mogen horen!!!

wat doen die bijbelteksten je? tuurlijk zijn ze schitterend, maar begrjp je ze? ken je Gods liefde?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 mei 2003 13:18

Reactie op Joris:

ik ben zo op zoek naar jullie beweegredenen om in God te geloven>
Ik geloof in God, omdat Hij, Zich in Zijn liefde, aan mij heeft geopenbaard en dat dit een in mijn hart gegrift feit is geworden. Ik kan het niet meer ontkennen dat God bestaat. (Niet echt fraai, maar wel de waarheid.)

Wat verwacht je van God?
Ik verwacht van God dat Hij mijn Vader is, tot in eeuwigheid. Dat Hij mij met vaderlijke liefde omarmt en dat ik eeuwig bij Hem mag wonen.

wat heb je van Hem nodig?
Ik heb alles van God nodig. Liefde, geloof en levenskracht kan ik mijzelf niet geven. Ik heb dit in het verleden zelf geprobeert en het is me zowat fataal geworden. Door alleen nog te leven door Zijn kracht, kan ik mijn taak hier op aarde nog vervullen.

wat lukt wel, wat nog niet?
Het lukt me om Hem als mijn Vader te zien. Het lukt me nog niet om te kunnen begrijpen, waarom Hij mij verkoos als Zijn kind. Het lukt me slechts een heel klein beetje om Hem lief te hebben en als Zijn kind door het leven te gaan.

Hou je van God? of houd Hij alleen van jou?
Ik hou maar een beetje van God en Hij is nog niet het belangrijkste in mijn leven. Ik heb dus nog veel wedergeboorte nodig. En God houdt van mij, hoe moeilijk het ook is om dat te geloven.

hoe leg je de vertaalslag in je eigen leven?
Proberen te bouwen op Hem en daaruit te leven. Dus je vertrouwen alleen op Hem stellen. Hem te danken om alles wat ik krijg en Hem daarvoor ook lief te hebben. Een biddend bestaan met Hem en al mijn besluiten toetsen aan Zijn wil.

En als laatste: Als je dit onrustig maakt, omdat je niet weet wat je er mee moet doen; Bid tot God. Leg het Hem voor en zoek Zijn weg hierin. Hij zal het je openbaren. Maar lees ook de bijbel, want hierin staat de waarheid over dit alles en bid of God je de wijsheid van de Heilige Geest wil geven, om de bijbel te kunnen verstaan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 13:18

Ja ik begrijp deze teksten wel, een kind kan ze nog begrijpen...... maar God is barmhartig maar Hij is ook rechtvaardig en het zou rechtvaardig zijn als wij allemaal verloren gaan, maar gelukkig is God ook barmhartig en kunnen wij nog bekeerd worden en dat is pure liefde van God!!!
En deze teksten willen niet zeggen dat een ieder mens bekeerd wordt er staat ergens in de bijbel Gods is liefde en dan staat er achter en een verterend vuur!!! ik zal opzoeken waar het precies staat!!!

Weet je ik kan hier nu wel gaan roepen van ik ben bekeerd ik mag bij God horen, maar ik praat daar liever met andere over en ga er niet mee te koop lopen!!!

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 13:21

Ikke21 schreef:Ja ik begrijp deze teksten wel, een kind kan ze nog begrijpen...... maar God is barmhartig maar Hij is ook rechtvaardig en het zou rechtvaardig zijn als wij allemaal verloren gaan, maar gelukkig is God ook barmhartig en kunnen wij nog bekeerd worden en dat is pure liefde van God!!!
En deze teksten willen niet zeggen dat een ieder mens bekeerd wordt er staat ergens in de bijbel Gods is liefde en dan staat er achter en een verterend vuur!!! ik zal opzoeken waar het precies staat!!!

Weet je ik kan hier nu wel gaan roepen van ik ben bekeerd ik mag bij God horen, maar ik praat daar liever met andere over en ga er niet mee te koop lopen!!!

merk je wat je doet, ikke. Je reageert vanuit het 'niet'. Je gebruikt woorden als: maar, er staat niet, willen niet zeggen.

probeer eens te kijken wat die teksten jou zeggen. Los van wat je hoort te antwoorden volgens je opvoeding. Kijk wat er wél staat!

Probeer eens net zo als Kaw te reageren, vanuit je ervaring met God, je strijd, je moeite! God geeft medemensen om elkaar te helpen! als een lid lijdt, lijden alle leden mee immers!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 13:24

Hoe is reageer ligt absoluut niet aan mn opvoeding, want ik heb een hele andere kijk en mening over deze dingen!!!

Als je goed gelezen heb ga ik dus mijn ervaringen niet in dit topic gooien, ik heb daar helemaal geen behoefte aan, ik geef alleen mn mening en zeg hoe ik er over denk en verder hoor je van mij geen ervaringen!!!!

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 13:27

Ikke21 schreef:Hoe is reageer ligt absoluut niet aan mn opvoeding, want ik heb een hele andere kijk en mening over deze dingen!!!

Als je goed gelezen heb ga ik dus mijn ervaringen niet in dit topic gooien, ik heb daar helemaal geen behoefte aan, ik geef alleen mn mening en zeg hoe ik er over denk en verder hoor je van mij geen ervaringen!!!!

jammer, maar ik zal je dan verder geen vragen stellen. vragen stellen aan mij heeft dan ook geen zin ben ik bang. want ik reageer vanuit mijn ervaring met God en die zijn voor jou per defnitie discutabel volgens mij.
Het is bijzonder onbijbels hoor, om die ervaringen voor jezelf te houden. in de bijbel worden stromen van levend water beloofd die uit je binnenste zullen vloeien. op deze manier draai je de kraan dicht.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 mei 2003 13:28

Ik herken je verhaal heel sterk Pieter. Jaren heb ik ook zo geleefd. Ik wist wel dat ik bekeerd moest worden, ik zag ook mensen waar ik jaloers op was, ik bad ook, las de bijbel, had mn emotionele momenten. Maar ik wist niet wat vergeving was.

Wat verwacht je van Gods eerste stappen? Weetje, toen ik besefte, tot in het diepste van mijn ziel, dat de wereld mijn niets,maar dan ook niets meer te bieden had, dat dat ik zonder God niet meer kon leven. En ik vroeg of God mijn leven in handen wilde nemen, is er sindsdien veel gebeurd. Op een moment viel alles op zijn plaats en besefte ik ook dat God al veel eerder mijn leven in handen had. Hij had ZIjn eerste stappen al veel eerder gezet. Toen ik nog wanhopig ronddwaalde door een duister doolhof. Worden als genade, almacht, vergeving, verlossing, vreugde, zondebesef, waren geen droge, dogmatische termen meer, maar ze werden pure wijsheid en van levensbelang!

JEzus is opgestaan, Hij is een levende christus. NEt zo reeel op aarde aanwezig als het computerscherm voor je neus. Nog veel reeeler, van dat computerscherm vergaat, en Hij is eeuwig.
Ik snap je angst wel, ik zit naar ik vermoed, in dezelfde kerk als jou. Maar wil je echt passief gaan wachten tot de Heilige Geest jou voldoende mate van zondenkennis geeft, tot je antwoord hebt op de vraag of je eigenlijk wel uitverkoren bent? Jezus zegt, tegen iedereen:' Ik klop aan je deur, doe open! volg Mij!'

Sta op, en volg hem na. Hijzelf wil jou leren wie je echt bent, jou zonden, maar ook hoe je met de Heilige God in het reine kunt komen, door genade alleen. Luister naar Hem, zoek Hem iedere keer weer op, met een biddend hart.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 13:31

Joris ik heb niet gezegd dat ik mijn ervaringen voor me zelf hou!!!
Maar ik heb geen zin om mijn ervaringen met jut en jul te delen en sorry maar zeker niet met mensen die ik helemaal niet ken!!!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 mei 2003 13:39

Pieter schreef:Over mijn persoonlijk geloofsleven (?) wil ik dit kwijt:
Tijdens mijn studententijd werd er vaak tegen me gezegd: "Pieter, je bent er zo dicht bij, je hoeft het alleen nog maar aan te nemen. Je hoeft alleen nog maar ja tegen God te zeggen." Ik heb daar echt mee geworsteld. Ik heb heel veel gebeden en met anderen er over gesproken. Uiteindelijk voelde ik mezelf alleen maar machtelozer worden om Hem aan te nemen. Keer op keer viel ik terug in de zonde. Als ik bij mezelf naging of ik echt wel behoefte had om te geloven en God te dienen, dan moest ik het antwoord schuldig blijven. De wereld is me liever dan Hem, was mijn conclusie. Ik heb keihard gewerkt, er dacht ik alles voor gedaan. 'k Kwam echter steeds weer mezelf tegen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat God de eerste stap in mijn leven zal moeten zetten. Ik kan en wil die stap niet zetten. Er zijn momenten dat ik er erg mee bezig ben, helaas ook vaak niet.
Als ik eerlijk ben, kan ik vaak niet begrijpen dat sommige mensen op dit forum zo overtuigd zijn van hun geloof. Mijn eerste reactie is ongeloof. Is dat terecht? Ik weet het niet, maar mijn persoonlijke ervaringen zijn zo heel anders. Ik kan soms ontzettend jaloers zijn op mensen die in mijn gemeente aan het avondmaal gaan. Zij hebben iets wat ik niet heb. Dan voel ik wel mijn gemis. Maar 't drijft me vooralsnog niet tot Hem. Mijn conlusie is dat ik mijn schuld elke dag groter maakt, elke dag verder van God vandaan loop, elke dag 'nee' zeg tegen Zijn roeping. Ik kan maar niet begrijpen dat sommige forummers daar geen last van hebben...

Ik hoop dat deze bijbelteksten je zullen helpen om God te vinden als jouwn Vader. Ik zal voor je bidden.

En van dat laatste heb ik zelf (en Joris ook, dat weet ik zeker) heeeel erg veel last van. Elke keer moet ik weer bekennen dat ik gezondigt heb tegen God, mijn Vader... Dat ik weer Gods erfenis heb uitgegeven aan mijn lusten in deze wereld en dat ik weer bij God ben weggelopen... Weet dat het me altijd heel veel pijn doet. Maar dan staat de Vader op de uitkijk! Hij mist zijn verloren zoon! En ging de vader naar de Zoon? Volstrekt niet! De zoon ging naar zijn Vader!!! Wat een wonder van genade!

Als U ons overtreden, O Heer blijft gadeslaan,
de ongerechtigheden - Heer, wie zal dan bestaan?
Maar nee, daar is vergeving, bij U altijd geweest,
opdat U in ons leven eerbiedig wordt gevreesd.

En Pieter! Zing met mij!:
Ik blijf de Heer verwachten en hopen op Zijn woord.
Ik wacht in al mijn klachten op Hem, tot Hij mij hoort.
Mijn ziel, vervuld van zorgen, wacht sterker op de Heer,
dan wachters op de morgen, de morgen, o wanneer!

En Joris zal dan zingen:
Hoopt op de Heer, gij vromen. Is Israel in nood.
Er zal verlossing komen, Gods goedheid is zeer groot.
Hij hoort naar uw gebeden, blijft Israel nabij.
Van ongerechtigheden maakt Hij zijn volk weer vrij.

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 13:42

is goed ikke.

Mooi lied waar ik de bibbers van kreeg toen ik hem voor het eerst zong en die bij mijn verhaal past. (mijn verhaal komt stuk overeen met dat van kaw). Glukkig zingen we dit lied regelmatig en daar komt een grote kracht uit voort!!!

Over al wat leeft, bent U de hoogste HEer
als de zon opkomt elke morgen weer.
Daarom vraag ik u, Heer van zee en land;
neem ook mijn leven in uw hand.

refr. Regeer in mij met al uw kracht
in mijn mooiste droom,
in mijn zwartste nacht.
er is één ding, dat ik u vraag;
o Heer regeer in mij vandaag

Laat alles wat ik zeg en alles wat ik denk
als een spiegel zijn van wie U in mij bent.
U bent zoveel meer dan ik verlangen kan;
Heer, neem mijn levn in uw hand

opw 569 n.a.v ps 8, 2 cor 3:18

Dit gebed heb ik elke dag nodig. Ik weet dat Jezus voro mijn zonden gestorven is en ik voel GOds liefde in mijn hart. En ik merk de Heilige Geest in mijn leven, in mijn gedachten. En ik voel de kracht van de overwinning als ik mijn slehcte gedachten weersta in Jezus naam.
En toch is mijn vlees nog zo ongelooflijk sterk. Voor ik het weet loop ik weer te schelden, zit ik toch weer naar (echt) foute films te kijken, rij ik weer te hard, ben ik weer te hebberig.
Maar in Jezus naam is de duiver overwonen,a ls wij maar gleoven in de krahct van de naam van Jezus! In zijn naam, in de kracht van het gebed doet de Vader alles voor ons!!!
IN Jezus naam dat betekent: ik kom tot de vader in mijn gebed en Hij kijkt naar mij maar ziet zijn zoon!!!! Ik kom enkel een wisselcheque inleveren!!!!!

iok vindhet zo'n wonder dat God zondige mensen als ik kan gebruiken!

Terug naar “Archief”