Wanneer ben je gereformeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2007 17:46

Raido schreef:
Optimatus schreef:Ik noem mijzelf christen. Dat moet voldoende zijn. Al die kerkmuren hebben me nooit veel gezegd.
Wel beetje een oneliner, het gaat in dit topic namelijk niet om kerkmuren.

Als iets een kerkmuur heeft opgericht, is het het trio belijdenisgeschriften wel. Die hebben het gereformeerde protestantisme tamelijk afgebakend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 aug 2007 18:15

Optimatus schreef:Als iets een kerkmuur heeft opgericht, is het het trio belijdenisgeschriften wel. Die hebben het gereformeerde protestantisme tamelijk afgebakend.
Zoals Nicea ook zaken tamelijk afgebakend heeft, toch heb je daar aanzienlijk minder moeite mee.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 aug 2007 19:03

André schreef:Waar heb je deze quote eigenlijk gevonden, ik bedoel in welk verband werd dit geroepen?

Wetenschap en filosofie -> Hemelvaart
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2007 19:03

Klopt, maar Nicea wordt wel door een grote meerderheid van het christenvolk aanvaard en daar zit toch een verschil.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 aug 2007 19:07

Yotam schreef:ik zie hier wel een aantal zinnige opmerkingen maar men slaat toch de plank niet helemaal raak. gereformeerd:
volgend de Reformatie en de belangrijke synode van 1618die de Reformatie op schrift stelde: de geREFORMeerde belijdenis.

Maar wat is nou het kenmerkende van een gereformeerde belijdenis, over deze inhoudelijke vraag gaat wat mij betreft dit topic. Waarom is een belijdenis of een ordening gereformeerd?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 aug 2007 19:26

Optimatus schreef:Klopt, maar Nicea wordt wel door een grote meerderheid van het christenvolk aanvaard en daar zit toch een verschil.
Principieel gezien natuurlijk niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 aug 2007 07:06

Maja de Bij schreef:Maar wat maken de gereformeerde belijdenissen nou zo typische gereformeerd? Is dat het denken vanuit de uitverkiezing of zo?

Ik zelf denk dat ook de gedachte zoals bijvoorbeeld uit zondag 10 over de voorzienigheid van God heel erg gereformeerd is. God is almachtig en is mijn Vader -zoals ook de 12 artikelen belijden-. Dat kom je voor zover ik weet in andere richtingen minder nadrukkelijk tegen.

Ik denk zelf dat de kern van wat de gereformeerde belijdenisgeschriften zeggen samen te vatten is in "de rechtvaardiging van de goddeloze" (Rom. 4:5).

De herontdekking daarvan, is de kern van waar het in de reformatie om ging (denk bijv. aan de bekeringsgeschiedenis van Luther) en daar gaat het ook in de gereformeerde belijdenisgeschriften om: dat God goddelozen genadig is in Zijn Zoon Jezus Christus en dat we daar door het geloof middels het werk van de Heilige Geest deel aan krijgen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2007 07:11

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Klopt, maar Nicea wordt wel door een grote meerderheid van het christenvolk aanvaard en daar zit toch een verschil.
Principieel gezien natuurlijk niet.

Klopt ook, maar deze drie geschriften beschrijven mijn geloof nog het meest adequaat.

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 09 aug 2007 11:26

Alleen verbindt men er wel onderling een andere betekenis aan en vinden de mensen van elkaar dat dat de ander dat die het niet aanvaarden.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 09 aug 2007 17:04

Waarom is een belijdenis of een ordening gereformeerd?

Omdat een groep mensen gesteld heeft dat een bepaalde manier van belijden "gereformeerd" is. Ze hadden het ook Hervormd kunnen noemen of Urks (om maar ff 2 dwarsstraten te noemen)
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 09 aug 2007 20:12

The Engineer schreef:
Waarom is een belijdenis of een ordening gereformeerd?

Omdat een groep mensen gesteld heeft dat een bepaalde manier van belijden "gereformeerd" is. Ze hadden het ook Hervormd kunnen noemen of Urks (om maar ff 2 dwarsstraten te noemen)
klopt helemaal.
alleen gereformeerd is ook nog een manier van denken, doen en leven.
gereformeerd is dubbel: de gereformeerden zijn de GKN nu PKN en worden nu eigenlijk ook niet meer gereformeerden genoemd, de GKV en de GK(h)
gereformeerd is oorspronkelijk de reformatie beweging van Calvijn.
wat kenmerkt gereformeerden dan?
allereerst een redeneren vanuit Schrift en belijdenis. verbond en verkiezing. de mens is slecht maar moet goed volgens de wet.
nadruk op prediking, argwanend tegenover vernieuwingen, sterk bewust van antithese, en zo kan ik nog wel een uur door gaan...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 aug 2007 20:23

gereformeerd is dubbel: de gereformeerden zijn de GKN nu PKN en worden nu eigenlijk ook niet meer gereformeerden genoemd, de GKV en de GK(h)
PUH! Er is nog meer gereformeerd vlees in de kuip zowel aan jou kant (Nederlands-Gereformeerd) als aan de overkant (CGK, GG, GGiN en OGG met alle mogelijke bijvoegsels).

Wat is gereformeerd... kibbelen? kerkscheuren? theologische dictatuur? Niet de aanziens des persoons, slecht die van het kerkverband? Hang naar uiterlijkheid? Verinnerlijkt christendom? Ik heb nog een boel citaten voor een inleiding op JV (Wat is gereformeerd zijn?) van christelijke vrienden (die vaak niet gereformeerd zijn)..

komen er wat, om over na te denken en hoe jij daar wat aan kunt gaan doen:

Ja, ze zingen daar op hele noten, is de liturgie soms voorspelbaar, dragen de vrouwen allemaal hoofdbedekking en is er weinig merkbaar van een gemeenteleven buiten de diensten op zondag; God werkt en spreekt ook daar.

Verder stoort het me nogal eens dat Gereformeerden tegenwoordig zo'n best doen om hun identiteit zo onder tafel te houden en aan een minderwaardigheidscomplex lijken te lijden.

Er is een neiging tot oerhollandse nuchterheid, zuinigheid en 'normaalheid', maar die wordt dan weer gecombineerd met een bepaalde mystiek die me wel aanspreekt :-)

Gereformeerd roept bij mij associaties op met angst; doemdenken; schijnheiligheid; verkrampt gevoel; denken en leven. Schuldgevoelens. Plichtsbesef. Niet mogen genieten; ingetogen. Soberheid. Kleurloos. Zuinigheid; oppotten.

Van wat ik van bevindelijke jongeren merk, is dat ze enerzijds wat aanhikken tegen bepaalde uiterlijkheden van hun kerken, maar dat ze anderzijds weldegelijk het belang van hun bevindelijke erfenis inzien. Zijn daar niet ook bepaalde denktanks voor?

veroordelend charismatische kijk op gereformeerden die ongeveer op het volgende neer kwam. Gereformeerde kerken waren toen in mijn optiek saaie doodse kerken die leeggelopen waren zonder enige teken van aanwezigheid van de Heilige Geest.

bekering is volgens hen denk ik een existentieel gevoel van absoluut-niets-kunnen.

Misschien 1 minpuntje (niet echt eigenlijk) ze verstoppen hun t.v. altijd als de dominee op bezoek komt.Maar er zijn er ook die het laten staan,terwijl ze weten dat de dominee daar niet blij mee is.

Kijk ik heb diep respect voor oprecht-zwaarmoedige mensen die gewoon een wat melancholieke instelling hebben, maar ik heb zo de pest aan de geveinsde zwartgalligheid.. *ach en wee, pak een gesel en ga in het klompenhok, gij geveinsde*

Wat denk je van de term 'Kanis en Gunnik-mystiek'? 'Doe jij nou maar gewoon Gunnik, dan doe je al gek genoeg'
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 09 aug 2007 20:29

Yotam schreef:gereformeerd is dubbel: de gereformeerden zijn de GKN nu PKN en worden nu eigenlijk ook niet meer gereformeerden genoemd

Zucht...daar gaan we wéér. Door wie niet dan, Yotam? PKN-gereformeerden noemen zichzelf nog immer 'gereformeerden' (zoals ik je al eerder aan het verstand wilde brengen) en ook "de buitenwereld" (met uitzondering misschien van een beperkt deel van de gereformeerde gezindte) rept nog altijd over 'gereformeerden' wanneer men het over (synodaal-)gereformeerden heeft.
Het zou bovendien wel erg zinledig zijn jezelf 'protestants' te noemen. De verschillen blijven, Yotam. Zelfs kerkgangers in gefedereerde protestantse gemeenten noemen zichzelf nog altijd naar het kerkverband (Ned.-Herv., Geref., Evang.-Luth.) waar men vóór de PKN toe behoorde. Zelfs kinderen die in de PKN geboren zijn, zijn ofwel Ned.-Herv., ofwel Geref., ofwel Evang.-Luth. (afhankelijk van het kerkverband waar de ouders vóór de PKN toe behoorden).

@ Raido: 'gereformeerd' gebruikt in enge zin slaat exclusief op (synodaal-)gereformeerden, zo liggen de feiten nu eenmaal. Als je dit iets ruimer opvat (alle zich 'Gereformeerde Kerken in Nederland' noemende verbanden) heeft Yotam in dit geval gelijk.
De citaten die jij opnoemt slaan op de bevindelijken en bevestigen het stereotype beeld dat men van reformatorischen heeft. Als (synodaal-)gereformeerde kan ik daar natuurlijk niets mee. Vaak is dat onwetendheid van de buitenwereld: men is niet bekend met de vele afsplitsingen en gebruikt de naam 'Gereformeerde Kerk' als verzamelbak van alle gereformeerden. Soms wordt 'de Gereformeerde Kerk' zelfs genoemd, als men de (Oud-)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland / buiten verband) bedoelt!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 09 aug 2007 20:56

Raido schreef:Er is nog meer gereformeerd vlees in de kuip zowel aan jou kant (Nederlands-Gereformeerd) als aan de overkant (CGK, GG, GGiN en OGG met alle mogelijke bijvoegsels).
weetik weetik maar tijdens de verzuiling had je de gereformeerden, roomsen, reformatorischen (en nog veel meer) die cgk gg etc valt onder reformatorisch, en onder gereformeerden valt GKN en later de GKV. zo simpel is simpel behalve dat het een verouderd beeld is...jaren dertig, veertig.

Wat is gereformeerd... kibbelen? kerkscheuren? theologische dictatuur? Niet de aanziens des persoons, slecht die van het kerkverband? Hang naar uiterlijkheid? Verinnerlijkt christendom?
Ik heb nog een boel citaten voor een inleiding op JV (Wat is gereformeerd zijn?) van christelijke vrienden (die vaak niet gereformeerd zijn)..
dat bewijst slechts dat wij zondaren zijn. wilt u hier iets zinnigs over lezen: 'Gereformeerd farizeeisme?' K. Schilder 1925.

komen er wat, om over na te denken en hoe jij daar wat aan kunt gaan doen:
ik ben blij dat er nu eindelijk wat concreets komt, daar kunnen we wat mee. ik zal ze serieus behandelen, maar ik ben bang dat er een soort van zwart maken van de andere partij in zit. maar rede temeer om er naar te kijken.

Ja, ze zingen daar op hele noten, is de liturgie soms voorspelbaar, dragen de vrouwen allemaal hoofdbedekking en is er weinig merkbaar van een gemeenteleven buiten de diensten op zondag; God werkt en spreekt ook daar.
wij zingen ritmisch, hoofdbedekking voor vrouwen is niet verboden maar absoluut geen norm(op grond van de H.Schrift).

Verder stoort het me nogal eens dat Gereformeerden tegenwoordig zo'n best doen om hun identiteit zo onder tafel te houden en aan een minderwaardigheidscomplex lijken te lijden.
ik zou gereformeerden er zelfs eerder van verdenken dat ze er trots op zijn :shock:

Er is een neiging tot oerhollandse nuchterheid, zuinigheid en 'normaalheid', maar die wordt dan weer gecombineerd met een bepaalde mystiek die me wel aanspreekt :-)
tja, het enige wat ik hiervan herken is nuchterheid. is dat verkeerd?

Gereformeerd roept bij mij associaties op met angst; doemdenken; schijnheiligheid; verkrampt gevoel; denken en leven. Schuldgevoelens. Plichtsbesef. Niet mogen genieten; ingetogen. Soberheid. Kleurloos. Zuinigheid; oppotten.
kan ik niet volgen. dit is voor mij het beeld van de oudgergem.

Van wat ik van bevindelijke jongeren merk, is dat ze enerzijds wat aanhikken tegen bepaalde uiterlijkheden van hun kerken, maar dat ze anderzijds weldegelijk het belang van hun bevindelijke erfenis inzien. Zijn daar niet ook bepaalde denktanks voor?
ik ben niet bevindelijk, ik ben gereformeerd. bevindelijk is wat anders dan gereformeerd.

veroordelend charismatische kijk op gereformeerden die ongeveer op het volgende neer kwam. Gereformeerde kerken waren toen in mijn optiek saaie doodse kerken die leeggelopen waren zonder enige teken van aanwezigheid van de Heilige Geest.
kan ik niet volgen.... :?

bekering is volgens hen denk ik een existentieel gevoel van absoluut-niets-kunnen.
bekering is 100% Gods werk en 100% ons werk.

Misschien 1 minpuntje (niet echt eigenlijk) ze verstoppen hun t.v. altijd als de dominee op bezoek komt.Maar er zijn er ook die het laten staan,terwijl ze weten dat de dominee daar niet blij mee is.
tja, ik ben niet voor een banvloek over de tv. maar het is maar net hoe je er mee omgaat. dit is wel erg raar. je huis en leven moet zo zijn dat als de HERE je huis binnenstapt dat je dan niet nog even de tv moet verstoppen, die tijdschriften moet wegdoen, die site wegklikken etc.
je moet je hoe langer hoe meer heiligen, vechten tegen de duivel de wereld en de zonde. niet schijnheilig doen.

Kijk ik heb diep respect voor oprecht-zwaarmoedige mensen die gewoon een wat melancholieke instelling hebben, maar ik heb zo de pest aan de geveinsde zwartgalligheid.. *ach en wee, pak een gesel en ga in het klompenhok, gij geveinsde*
tja, zo dwalen mijn gedachten al snel naar de oudgergem e.d. kerkverbanden.

Wat denk je van de term 'Kanis en Gunnik-mystiek'? 'Doe jij nou maar gewoon Gunnik, dan doe je al gek genoeg'
[/quote]tja, eerder augustinus-calvijn-kuyper-bavink-schilder-theologie. gaat niet om hun naam, maar of wat ze zeggen ook volgens de Bijbel is.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2007 21:09

Gandalf schreef:

Alleen verbindt men er wel onderling een andere betekenis aan en vinden de mensen van elkaar dat dat de ander dat die het niet aanvaarden.

Tja... aan dat soort gekibbel doe ik dan ook niet mee.

Terug naar “Archief”