Raido schreef:Er is nog meer gereformeerd vlees in de kuip zowel aan jou kant (Nederlands-Gereformeerd) als aan de overkant (CGK, GG, GGiN en OGG met alle mogelijke bijvoegsels).
weetik weetik maar tijdens de verzuiling had je de gereformeerden, roomsen, reformatorischen (en nog veel meer) die cgk gg etc valt onder reformatorisch, en onder gereformeerden valt GKN en later de GKV. zo simpel is simpel behalve dat het een verouderd beeld is...jaren dertig, veertig.
Wat is gereformeerd... kibbelen? kerkscheuren? theologische dictatuur? Niet de aanziens des persoons, slecht die van het kerkverband? Hang naar uiterlijkheid? Verinnerlijkt christendom?
Ik heb nog een boel citaten voor een inleiding op JV (Wat is gereformeerd zijn?) van christelijke vrienden (die vaak niet gereformeerd zijn)..
dat bewijst slechts dat wij zondaren zijn. wilt u hier iets zinnigs over lezen: 'Gereformeerd farizeeisme?' K. Schilder 1925.
komen er wat, om over na te denken en hoe jij daar wat aan kunt gaan doen:
ik ben blij dat er nu eindelijk wat concreets komt, daar kunnen we wat mee. ik zal ze serieus behandelen, maar ik ben bang dat er een soort van zwart maken van de andere partij in zit. maar rede temeer om er naar te kijken.
Ja, ze zingen daar op hele noten, is de liturgie soms voorspelbaar, dragen de vrouwen allemaal hoofdbedekking en is er weinig merkbaar van een gemeenteleven buiten de diensten op zondag; God werkt en spreekt ook daar.
wij zingen ritmisch, hoofdbedekking voor vrouwen is niet verboden maar absoluut geen norm(op grond van de H.Schrift).
Verder stoort het me nogal eens dat Gereformeerden tegenwoordig zo'n best doen om hun identiteit zo onder tafel te houden en aan een minderwaardigheidscomplex lijken te lijden.
ik zou gereformeerden er zelfs eerder van verdenken dat ze er trots op zijn
Er is een neiging tot oerhollandse nuchterheid, zuinigheid en 'normaalheid', maar die wordt dan weer gecombineerd met een bepaalde mystiek die me wel aanspreekt 
tja, het enige wat ik hiervan herken is nuchterheid. is dat verkeerd?
Gereformeerd roept bij mij associaties op met angst; doemdenken; schijnheiligheid; verkrampt gevoel; denken en leven. Schuldgevoelens. Plichtsbesef. Niet mogen genieten; ingetogen. Soberheid. Kleurloos. Zuinigheid; oppotten.
kan ik niet volgen. dit is voor mij het beeld van de oudgergem.
Van wat ik van bevindelijke jongeren merk, is dat ze enerzijds wat aanhikken tegen bepaalde uiterlijkheden van hun kerken, maar dat ze anderzijds weldegelijk het belang van hun bevindelijke erfenis inzien. Zijn daar niet ook bepaalde denktanks voor?
ik ben niet bevindelijk, ik ben gereformeerd. bevindelijk is wat anders dan gereformeerd.
veroordelend charismatische kijk op gereformeerden die ongeveer op het volgende neer kwam. Gereformeerde kerken waren toen in mijn optiek saaie doodse kerken die leeggelopen waren zonder enige teken van aanwezigheid van de Heilige Geest.
kan ik niet volgen....
bekering is volgens hen denk ik een existentieel gevoel van absoluut-niets-kunnen.
bekering is 100% Gods werk en 100% ons werk.
Misschien 1 minpuntje (niet echt eigenlijk) ze verstoppen hun t.v. altijd als de dominee op bezoek komt.Maar er zijn er ook die het laten staan,terwijl ze weten dat de dominee daar niet blij mee is.
tja, ik ben niet voor een banvloek over de tv. maar het is maar net hoe je er mee omgaat. dit is wel erg raar. je huis en leven moet zo zijn dat als de HERE je huis binnenstapt dat je dan niet nog even de tv moet verstoppen, die tijdschriften moet wegdoen, die site wegklikken etc.
je moet je hoe langer hoe meer heiligen, vechten tegen de duivel de wereld en de zonde. niet schijnheilig doen.
Kijk ik heb diep respect voor oprecht-zwaarmoedige mensen die gewoon een wat melancholieke instelling hebben, maar ik heb zo de pest aan de geveinsde zwartgalligheid.. *ach en wee, pak een gesel en ga in het klompenhok, gij geveinsde*
tja, zo dwalen mijn gedachten al snel naar de oudgergem e.d. kerkverbanden.
Wat denk je van de term 'Kanis en Gunnik-mystiek'? 'Doe jij nou maar gewoon Gunnik, dan doe je al gek genoeg'
[/quote]tja, eerder augustinus-calvijn-kuyper-bavink-schilder-theologie. gaat niet om hun naam, maar of wat ze zeggen ook volgens de Bijbel is.