Vrij van de wet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 29 aug 2006 21:57

De wijziging in het nieuwe verbond is niet dat de Torah overboord is, maar de vloek der Wet, mits wij hebben toegegeven die vloek waardig te zijn vanuit onze ontoereikendheid nooit niet te kunnen zondigen. De straf die op ons was is echter op Jesjoea, onze Losser, gekomen. Hij heeft onze ongerechtigheden en zonden gedragen en de straf daarvoor. Wanneer wij dit toegeven, en dat wij zonder on niet in in Hem mede sterven, niet aan de vloek ontkomen.
Voor hen die in de nieuwheid van het leven mee opgestaan zijn met Hem, heeft de vloek der Wet geen kracht meer, oordeel kan een dode niet meer treffen. Echter moet uit het leven van ons blijken of we echt gestorven zijn. Uit eigen kracht kunnen we dit niet, vandaar dat onze dood en het opstaan in het nieuwe leven (wedergeboorte) nodig is. En dan nog kunnen we het niet leven zonder de inwoning van de Geest G-ds.

Galaten heeft het over Torah uit eigen vleselijke kracht houden en denken door Torah behouden worden, als zijnde aanvullende voorwaarde voor behoud.
Er zijn overigens 2 soorten behoud. Een absoluut behoud van ons wezen en een mate van behoud naar onze wandel, dat laatste heeft met de wandel en mate van heiligmaking en praktisch uitleven van het geloof te maken, leert Paulus (1 Kor.3:12-15).

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 01 sep 2006 10:39

De Wet vertelt je niet wat je moet doen maar wat je bent:
Romeinen 3:20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

viola
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor viola » 02 sep 2006 14:44

De liefde is de vervulling van de wet, niet de vervanging. Door de liefde komt de wet tot volle bloei.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 sep 2006 14:54

broeloe schreef:De Wet vertelt je niet wat je moet doen maar wat je bent:
Romeinen 3:20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
Jazeker! De wet zegt wat je moet doen! want anders kan je ook nooit vrij gemaakt worden van de wet, als je ze nooit gehouden hebt. De wet zegt, door (met nadruk op door) het naleven er van, wie we zijn, namelijk verdoemelijk voor God. Het is juist verschil van theorie en praktijk

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 sep 2006 14:59

viola schreef:De liefde is de vervulling van de wet, niet de vervanging. Door de liefde komt de wet tot volle bloei.
Jezus de Christus is de vervulling van de wet. Niet de liefde! Die werkt Jezus Christus in je hart ter zaligheid. Als je het andersom zegt is de volgorde fout en begin je verkeerd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2006 17:52

Ik zal hier binnenkort eens reageren als ik 'Von der Freiheit eines Christenmenschen' uit heb ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 sep 2006 18:50

Raido schreef:Ik zal hier binnenkort eens reageren als ik 'Von der Freiheit eines Christenmenschen' uit heb ;)
Daar ben jij toch al lang uit zeker, als een aanhanger van Luther.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2006 18:55

Jantjes schreef:
Raido schreef:Ik zal hier binnenkort eens reageren als ik 'Von der Freiheit eines Christenmenschen' uit heb ;)
Sinds wanneer betekend dat je dan alles van die beste vrind hebt gelezen en hebt begrepen, of houdt christen ook in 'de hele Bijbel kennen'.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 sep 2006 19:19

Raido schreef:
Jantjes schreef:
Sinds wanneer betekend dat je dan alles van die beste vrind hebt gelezen en hebt begrepen, of houdt christen ook in 'de hele Bijbel kennen'.
Nee, uiteraard, maar de inhoud weetje wel.
Luther zei o.a.: ‘Waar het op aankomt is dat ons eigen oordeel en onze eigen wijsheid, zich onthullend voor onze ogen, vernietigd moeten worden en uitgeroeid uit ons hart en uit ons ijdel ik. Alleen indien God Zelf werkt is er hoop op eeuwige redding’.
Kijk dan wordt een christen mens pas echt vrij van de wet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 sep 2006 20:26

En wat betekend de vrijheid van de Wet dan? Dat we hem niet meer hoeven te houden behalve wat ons aanstaat?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 sep 2006 20:49

Yael schreef:En wat betekend de vrijheid van de Wet dan? Dat we hem niet meer hoeven te houden behalve wat ons aanstaat?
Dat is iets waar Luther voor waarschuwde ;) Vrijheid van de wet houdt in dat je het niet moet maar mag houden als dat een lust voor je is, is er niemand die je tegenhoudt..

De Kerk heeft er overigens niet goed aan gedaan om bijvoorbeeld de slachtvoorschriften (of algeheel gewoon de hygiene) ook te verwerpen, maar het is nou eenmaal zo gebeurd.

Terug naar “Archief”