Tucht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 10 aug 2006 14:29

Wil jij voor mij de verschillen zoeken froske, m.b.t. hoe de tucht te hanteren?

Het probleem blijft dat je bepaalde dingen niet kunt controleren. Iemand die dus openlijk in zonde leeft wordt keihard afgestraft terwijl iemand die het allemaal in het verborgene doet met open armen wordt ontvangen.
- Home is in my head -

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 aug 2006 14:37

froske schreef:
Wil jij voor mij de verschillen zoeken froske, m.b.t. hoe de tucht te hanteren?

Het probleem blijft dat je bepaalde dingen niet kunt controleren. Iemand die dus openlijk in zonde leeft wordt keihard afgestraft terwijl iemand die het allemaal in het verborgene doet met open armen wordt ontvangen.

dat komt allemaal op de rekening van diegene die het in het verborgene doet. en iemand die openlijk in zonde leeft en lid is van een gemeente moeten ze wel terechtwijzen. want in een gemeente waar van alles openlijk gebeurt wat niet door de beugel bestaat een groot gevaar dat heel de gemeente verdeeld word. en dan val je van het ene kwaad in het andere
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2006 17:14

Precies.

froske schreef:Dan ligt het dus puur aan interpretatie van de bijbel, wie aan mag gaan en wie niet...Elke gemeente gaat hier namelijk anders mee om.

Tja... wat stel jij voor?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 aug 2006 17:47

Elke kerk heeft zo zijn spelregels toch? Als je het intens oneens bent met een bepaald aspect dan ga je gewoon weg, je bent toch protestant ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 10 aug 2006 17:57

Tja... wat stel jij voor?

Tsjah, dat wordt lastiger :mrgreen:

ik vind het nu niet echt geweldig, maar zou zo gauw ook niets anders kunnen bedenken. Misschien moeten we het gewoon maar even zo houden :wink:
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2006 18:28

Klopt... maar ik vind wel dat er duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen Bijbelse dingen en tradities enzo... (denk aan kleding, tv enzo...)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 10 aug 2006 18:30

Marnix schreef:Klopt... maar ik vind wel dat er duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen Bijbelse dingen en tradities enzo... (denk aan kleding, tv enzo...)

in veel kerken moeten de vrouwen een hoed op aan het heilig avondmaal. Heeft ze die niet op dan wordt ze geweigerd.

Is dit een traditie of een bijbels gegeven?
- Home is in my head -

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 aug 2006 18:31

bijbels gegeven
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 10 aug 2006 18:33

Oke, weten we dat ook weer :wink:
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 aug 2006 18:39

traditie

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 10 aug 2006 18:41

@ Raido en Johannes:

ehmm...ik denk dat het tijd wordt voor een onderbouwing van jullie mening :P
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 aug 2006 18:53

In de tijd van Paulus hadden in Korinthe, aanwie hij de brief schrijft een kaal hoofd/kort haar, voor vrouwen met een kaal hoofd of kort haar geld dus dat gebod eigenlijk. Aangezien de gemeentes van oorsprong Joods waren en de Korintieërs 'Grieks', werden een aantal regels gesteld voor het bezoek van de gemeenschapsruimte, voor de (ex-)hoeren dus dat ze als ze in de dienst waren en daar profeteerden of baden ze dan hun hoofd bedekt hielden..

Paulus was een man van zijn tijd en zijn cultuur, kort haar was voor een vrouw een schande, de hoer was en schandelijke vrouw, hij schrijft niet voor niets 'opdat ze de engelen niet zouden verleiden', verleiding en hoererij liggen in elkaar verlengde. Ook nog eens was het dragen van een sluier in die tijd een teken van 'de lagere klasse' en dus een soort van nederigheid..

Momenteel (en al 500 jaar) draagt juist de adel reusachtige hoeden, formaat (en iets groter) als wat je veel in onze kerken ziet, wat juist een toonbeeld is van de hoge stand. Omgekeerde wereld dus. Vier puntjes dus.

1. Verplichten een vrouw een hoofdeksel te dragen, of ze nou lang of kort haar heeft is haar gelijkstellen aan een hoer.
2. Het hoofddeksel was een sluier, geen hoed (hoeden zijn voor mannen).
3. Een hoofdeksel is in onze cultuur een teken van je hogere stand.
4. Het hoofddeksel werd vermoedelijk enkel gedragen tijdens het profeteren (wat in onze kerken niet meer voorkomt alhoewel de preek soms ook onder profetie valt, schijnbaar mochten vrouwen dus wel spreken) en het bidden; wij houden onze 'sluier' op, de hele dienst en vaak ook nog in de auto. Het is een onderdeel van de cultuur geworden en is verstoft...

Als je dan vind dat het ook voor jou geld doe het dan Bijbels; dus een sluier en alleen op tijdens het profeteren en het gebed, niet alleen in de kerk maar ook thuis.

André

Berichtdoor André » 10 aug 2006 18:57

johannes1 schreef:

bijbels gegeven
1Kor: 23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, 24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. (11:24) Dit is mijn lichaam voor jullie – Andere handschriften lezen: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam dat voor jullie gebroken wordt’.Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt.
27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf.
Is het dan een bijbels gegeven omdat er staat: Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer?
Trouwens er wordt niet eens vertelt of er sowieso wel vrouwen bij waren, laat staan hoe ze gekleed moesten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 aug 2006 18:58

de bijbel spreekt om der engelen wil dat de vrouwen daarom een macht op hun hoofd moeten hebben. in de kerk draagt de vrouw dus een hoed/pet als macht op hun hoofd. dus ook met het avondmaal dragen ze dit. in de kerk is er onderscheid op punt 2 van jou raido. want een man mocht niks dragen, want dat was een oneer voor hem.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 aug 2006 18:59

andre schreef:Is het dan een bijbels gegeven omdat er staat: Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer?
Trouwens er wordt niet eens vertelt of er sowieso wel vrouwen bij waren, laat staan hoe ze gekleed moesten.

hoofdstuk verder staat er over het hoofddeksel.

Terug naar “Archief”