Berichtdoor Raido » 10 aug 2006 18:53
In de tijd van Paulus hadden in Korinthe, aanwie hij de brief schrijft een kaal hoofd/kort haar, voor vrouwen met een kaal hoofd of kort haar geld dus dat gebod eigenlijk. Aangezien de gemeentes van oorsprong Joods waren en de Korintieërs 'Grieks', werden een aantal regels gesteld voor het bezoek van de gemeenschapsruimte, voor de (ex-)hoeren dus dat ze als ze in de dienst waren en daar profeteerden of baden ze dan hun hoofd bedekt hielden..
Paulus was een man van zijn tijd en zijn cultuur, kort haar was voor een vrouw een schande, de hoer was en schandelijke vrouw, hij schrijft niet voor niets 'opdat ze de engelen niet zouden verleiden', verleiding en hoererij liggen in elkaar verlengde. Ook nog eens was het dragen van een sluier in die tijd een teken van 'de lagere klasse' en dus een soort van nederigheid..
Momenteel (en al 500 jaar) draagt juist de adel reusachtige hoeden, formaat (en iets groter) als wat je veel in onze kerken ziet, wat juist een toonbeeld is van de hoge stand. Omgekeerde wereld dus. Vier puntjes dus.
1. Verplichten een vrouw een hoofdeksel te dragen, of ze nou lang of kort haar heeft is haar gelijkstellen aan een hoer.
2. Het hoofddeksel was een sluier, geen hoed (hoeden zijn voor mannen).
3. Een hoofdeksel is in onze cultuur een teken van je hogere stand.
4. Het hoofddeksel werd vermoedelijk enkel gedragen tijdens het profeteren (wat in onze kerken niet meer voorkomt alhoewel de preek soms ook onder profetie valt, schijnbaar mochten vrouwen dus wel spreken) en het bidden; wij houden onze 'sluier' op, de hele dienst en vaak ook nog in de auto. Het is een onderdeel van de cultuur geworden en is verstoft...
Als je dan vind dat het ook voor jou geld doe het dan Bijbels; dus een sluier en alleen op tijdens het profeteren en het gebed, niet alleen in de kerk maar ook thuis.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |