Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 26 mar 2003 17:10

Cybercurse,

Je bent absoluut niet de enige die hiermee worstelt. En nu: Blijf maar worstelen, het Koninkrijk der hemelen moet geweld aangedaan worden en er moet strijd geleverd worden om in de enge poort te gaan!

Persoonlijk vind ik het prachtig wat wijlen ds. L. Vroegindeweij hierover schreef (en spel ieder woord maar en laat het tot je doordringen!):

"Dat is een krachtig en ruim aanbod van genade. Maar als dat waar is, wat moet ik dan doen? Aan de ene kant is deze aanbieding van Christus. Die komt, zegt u, tot mij persoonlijk. Maar ik geloof dat niet, ik kan en ik durf niet aannemen. Wat moet ik nu doen?
Bidt God om het geloof in jou te werken. Geloof, dat zo'n aanbieding werkelijk gedaan wordt en bidt: Ik geloof, Heere, kom mijn ongeloof te hulp. Een mens wil niet en kan niet en weet niet en heeft niet en deugt niet, maar bid dan vurig om hulp en genade. Redeneer minder, bid meer. Jij kunt niets en geloven het allerminst, maar de Heere kan alles geven. Bid en u zal gegeven worden.
Daar wordt door deze en gene nog al eens geklaagd over God en over 't evangelie. Velen zeggen: ik wil wel, maar als je niet uitverkoren bent, krijg je het toch niet. Daar moet jij niet aan meedoen en jij moet ook niet zeggen, dat je eerst meer dorst moet hebben en dan echte dorst naar God. Je moet ook niet zeggen, dat je eerst je meer vermoeid en belast moest gevoelen. De Heere stelt geen eisen. Hij nodigt en laat nodigen. Hij biedt aan. Hij bidt. En nu mocht de Heere jou ontdekken aan je diepen val, dat jij niet kunt en dat jij niet wilt. En dan mocht de Heere jou overtuigen van zijn aanbieding. Hij wil zondaren zalig maken. Bid maar veel, luister met gespannen aandacht naar de Bijbel, het geopenbaarde woord. Laat de verborgen Raad voor den Heere, omhels het geopenbaarde Woord. Maak God uw verlangen, uw zorg, uw onvrede, uw tekort bekend. Daar is een aanbieding van een volle en rijke Christus. Hij wordt niemand opgedragen. Maar Hij wordt aan een iegelijk aangeboden. En nu mocht u Hem eens willen hebben tot uw Koning, Hogepriester en Profeet. O dat aanbod, dat aanbod, laat het niet in dien groten dag des gerechts tegen je getuigen!"

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 mar 2003 17:19

Pieter schreef:surfer schreef:
Ik denk dat God veel liever heeft dat je gaat werken aan je bekering dan dat je achteroverleunt en alleen bidt.

Weleens gehoord van het verbroken werkverbond? De werken van de mens leiden uiteindelijk tot niets. We mogen echter niet met onze armen over elkaar gaan zitten wachten, dat bedoel ik zeker niet!! We hebben onze plicht en verantwoordelijkheid, maar als we het daarvan verwachten, loopt het spoor dood. Als Gods Geest gaat werken in je leven, dan kom je er volgens mij vanzelf achter dat je zelf niets bent en niets kunt bereiken. En dan het geloof te mogen ontvangen om het aan Hem over te laten... dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.

tja, maar als je zelf niet bereid bent om er alles aan te doen, mag je dan nog wat van God verwachten? strijd om in te gaan, probeer er alles aan te doen, en laat wat er verder nodig is (in feite alles dus) maar aan God over. en dat je met je werken niets kunt bereiken, betekent niet dat je het ook maar niet moet proberen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 27 mar 2003 10:34

Napoleon schreef:
Pieter schreef:surfer schreef:
Ik denk dat God veel liever heeft dat je gaat werken aan je bekering dan dat je achteroverleunt en alleen bidt.

Weleens gehoord van het verbroken werkverbond? De werken van de mens leiden uiteindelijk tot niets. We mogen echter niet met onze armen over elkaar gaan zitten wachten, dat bedoel ik zeker niet!! We hebben onze plicht en verantwoordelijkheid, maar als we het daarvan verwachten, loopt het spoor dood. Als Gods Geest gaat werken in je leven, dan kom je er volgens mij vanzelf achter dat je zelf niets bent en niets kunt bereiken. En dan het geloof te mogen ontvangen om het aan Hem over te laten... dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.

tja, maar als je zelf niet bereid bent om er alles aan te doen, mag je dan nog wat van God verwachten? strijd om in te gaan, probeer er alles aan te doen, en laat wat er verder nodig is (in feite alles dus) maar aan God over. en dat je met je werken niets kunt bereiken, betekent niet dat je het ook maar niet moet proberen.

Juist! Werkt uws zaligheid met vreze en beven, want het is God Die in u werkt, beide het willen en werken naar Zijn welbehagen.

Heere, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mar 2003 11:01

Als je mijn reactie goed leest, heb ik niet gezegd dat je maar moet gaan zitten afwachten tot er wellicht wat gebeurt in je leven. Ik heb gewezen op de plicht en verantwoordelijkheid die we hebben jegens God. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat als je het daarvan verwacht, dat je dan op een dood spoor zit. Er is namelijk geen enkele verdienste in ons. M.a.w. al doe je nog zo je best, God kan je rechtvaardig voorbij gaan.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 27 mar 2003 11:14

[quote="Pieter"]Het moet een zaak zijn van voortdurend gebed, of God je bekeren wil tot Hem. Maar vergeet niet dat God rechtvaardig is. Hij kan je dus rechtvaardig voorbijgaan. En dan is het toch je eigen schuld...

Mijns inziens hoef je niet te bidden of God je bekeren wil, want dat wil Hij! Hij heeft geen behagen in onze dood, maar daarin, dat wij leven. Het is dus God niet die jou voorbijgaat als je je niet bekeert, maar jij die God voorbijgaat! De Heere Jezus zei: Jeruzalem, hoe dikwijls heb ik u willen vergaderen zoals een hen haar kiekens, maar gij hebt niet gewild. (sorry, ik weet zo gauw niet waar het precies staat). Werkt uws zelfs zaligheid! En geef niet de schuld aan God als je niet bekeerd wordt.
Je moet God dus niet vragen of Hij je bekeren wil, maar of hij het willen en het werken aan jou geeft
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mar 2003 11:18

Mijns inziens hoef je niet te bidden of God je bekeren wil, want dat wil Hij!

Dat ben ik absoluut niet met je eens, de opdracht om te bidden ligt namelijk duidelijk in de Schrift verwoord:

Bidt zonder ophouden. (1 Thessalonicensen 5:17)

Je gaat voorbij aan je eigen verantwoordelijkheid!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mar 2003 11:25

Wat ik bedoelde te zeggen, is dat als je het daarvan verwacht, dat je dan op een dood spoor zit. Er is namelijk geen enkele verdienste in ons. M.a.w. al doe je nog zo je best, God kan je rechtvaardig voorbij gaan.
Maar dat doet Hij niet! Dat Hij dat rechtvaardig zou kunnen doen is alleen een theoretische/filosofische kwestie. Dus ik zou zeggen: sloof je maar uit :!:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mar 2003 11:42

We geloven en belijden dat ons dagelijks brood ons door God gegeven wordt (denk aan de bede "Geef ons heden ons dagelijks brood"). Toch gaan we naar de winkel om brood te kopen.
Als het gaat om bekering dan geloven en belijden we ook dat dit een gave van God is, maar we doen er nix mee? Er is een Winkel waar genade te koop is! (Jesaja 55)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 27 mar 2003 11:45

Pieter schreef:
Mijns inziens hoef je niet te bidden of God je bekeren wil, want dat wil Hij!

Dat ben ik absoluut niet met je eens, de opdracht om te bidden ligt namelijk duidelijk in de Schrift verwoord:

Bidt zonder ophouden. (1 Thessalonicensen 5:17)

Je gaat voorbij aan je eigen verantwoordelijkheid!!
[quote]

Ik bedoel ook niet dat je niet hoeft te bidden (om bekering), maar dat je niet hoeft te bidden om Gods wil om je te bekeren, want Zijn wil om je te bekeren heft Hij al geopenbaard in Zijn woord. Ik ben het met je eens dat je moet bidden zonder ophouden om je bekering, maar niet om Gods wil om je te bekeren.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 14:18

je wilt graag bekeerd worden? Dat kan je vergeten!!!!
God werkt in jouw hart en 'werkt het geloof'. En het is zijn Geest die jou er toe aanzet om je hart aan God te geven en je te bekeren: je leven zo in te richten dat er plaats is vvoor God. Zie een van mijn eerdere posts hier in dit topic.
Bidden of je bekeerd mag wordne, vindt ik zo iets raars.
Je kent God dan blijkbaar en wilt dan blijkbaar bij HEm horen. Vraag Hem dan liever om helemaal vervuld te worden met zijn Geest,z odat je Geestelijk kunt leven en dus de jusite keuzes kunt maken.

Ik moet denken aan mijn kleine neefje die ik allemaal reddingsbandjes en zwembandjes had omgebonden om samen te gaan zwemmen. Maar hij bleef maar aan de rand van het zwembad staan. Al mijn geroep en geschreeuw hielpen niet: kom dan, je hebt bandjesom en bovendien st aik er nog. je verzuipt niet!!!( al eens iemand geprobeerd te verzuipen met zwwembandjes om moeilijk hoor!)Uiteindelijk heb ik mijn neefje bij de hand gepakt en hardhandig het water in getrokken en hij was achteraf blij dat ik dat deed.

Ik denk dat God ook zo naar je zit te roepen, spring dan......maar hij sprong niet. En op gegeven moment krijg je een duwtje in de rug: blijkbaarheb je meer nodig om mij te gaan vertrouwen, laat ik hem maar helemaal met de rug tegen de muur zetten zodat hij geen kant meer op kan.Dan ziet hij wel in dat hij mij nodig heeft. Wedden dat hij mjn dan weet te vinden?

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 27 mar 2003 16:12

Idd Joris, heb ook weleens het volgende gehoord:

Het is net alsof de mens in een diepe put zit met een stijgend waterpijl, het zal niet lang meer duren tot de mens zal verdrinken... Nu laat God een touw naar beneden wat je kunt pakken. Toch pakt de mens dat touw niet uit zichzelf...

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 16:20

ik ken het verhaal van een man die tijdens een nachtelijke wandeling(ga slapen, gek!) in de bergen was uitgegeleden. Hij gleed over de rand van de afgrond en kon zich gelukkig nog net aan een overhangende tak vastgrijpen. Hij heeft daar een hele nacht gehangen en geroepen tot zijn keel schor was en hij niet meer durfde te roepen omdat het hem zoveel energie koste dat hij de tak zou loslaten.Eindelijk, eindelijk werd het ochtend en dus ook licht. De man keek angstig naar beneden vanuit zijn netelige positie, liet de tak los en.......stond met beide benen op de grond.

moraal: soms lijkt het een grote stap om je angst en oude leven lost te laten, maar in werkelijkheid is het maar een hele kleine stap.

Toepassing: laat je angst om niet bekeerd te zijn los en ga leven met GOD!

Terug naar “Archief”