Cybercurse,
Je bent absoluut niet de enige die hiermee worstelt. En nu: Blijf maar worstelen, het Koninkrijk der hemelen moet geweld aangedaan worden en er moet strijd geleverd worden om in de enge poort te gaan!
Persoonlijk vind ik het prachtig wat wijlen ds. L. Vroegindeweij hierover schreef (en spel ieder woord maar en laat het tot je doordringen!):
"Dat is een krachtig en ruim aanbod van genade. Maar als dat waar is, wat moet ik dan doen? Aan de ene kant is deze aanbieding van Christus. Die komt, zegt u, tot mij persoonlijk. Maar ik geloof dat niet, ik kan en ik durf niet aannemen. Wat moet ik nu doen?
Bidt God om het geloof in jou te werken. Geloof, dat zo'n aanbieding werkelijk gedaan wordt en bidt: Ik geloof, Heere, kom mijn ongeloof te hulp. Een mens wil niet en kan niet en weet niet en heeft niet en deugt niet, maar bid dan vurig om hulp en genade. Redeneer minder, bid meer. Jij kunt niets en geloven het allerminst, maar de Heere kan alles geven. Bid en u zal gegeven worden.
Daar wordt door deze en gene nog al eens geklaagd over God en over 't evangelie. Velen zeggen: ik wil wel, maar als je niet uitverkoren bent, krijg je het toch niet. Daar moet jij niet aan meedoen en jij moet ook niet zeggen, dat je eerst meer dorst moet hebben en dan echte dorst naar God. Je moet ook niet zeggen, dat je eerst je meer vermoeid en belast moest gevoelen. De Heere stelt geen eisen. Hij nodigt en laat nodigen. Hij biedt aan. Hij bidt. En nu mocht de Heere jou ontdekken aan je diepen val, dat jij niet kunt en dat jij niet wilt. En dan mocht de Heere jou overtuigen van zijn aanbieding. Hij wil zondaren zalig maken. Bid maar veel, luister met gespannen aandacht naar de Bijbel, het geopenbaarde woord. Laat de verborgen Raad voor den Heere, omhels het geopenbaarde Woord. Maak God uw verlangen, uw zorg, uw onvrede, uw tekort bekend. Daar is een aanbieding van een volle en rijke Christus. Hij wordt niemand opgedragen. Maar Hij wordt aan een iegelijk aangeboden. En nu mocht u Hem eens willen hebben tot uw Koning, Hogepriester en Profeet. O dat aanbod, dat aanbod, laat het niet in dien groten dag des gerechts tegen je getuigen!"