Het tweede Gebod

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2006 14:45

16 Omdat de HERE dit volk niet kon brengen naar het land dat Hij hun onder ede beloofd had, daarom heeft Hij hen in de woestijn omgebracht.
17 Nu dan, laat toch de kracht des HEREN zich groot betonen, zoals Gij gesproken hebt:
18 De HERE is lankmoedig en groot van goedertierenheid, vergevende ongerechtigheid en overtreding, hoewel Hij zeker niet ongestraft laat, maar de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht.
19 Vergeef toch de ongerechtigheid van dit volk naar de grootheid uwer goedertierenheid, gelijk Gij dit volk vergiffenis geschonken hebt van Egypte af tot hier toe, had het volk gezondigd door niet op God te vertrouwen."

Het volk was in de woestijn afvallig van God en vertrouwde niet op de Eeuwige, ze komen in opstand tegen Mozes en Aaron en waren liever in Egypte gebleven (wie was het ook al weer hun uitleide uit Egypte? was dat God niet). Wat ik trouwens meer zie in die tekst die jij aanhaald, het is geen gebed van Mozes om vergiffenis en zegt: De HEERE is lankmoedig en groot van weldadigheid, vergevende de ongerechtigheid en overtreding, die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, in het derde en in het vierde lid. waar hij dus de wet aanhaald die gaat over het tweede gebod.

Ik haalde deze tekst aan, omdat daar niet gesproken wordt over afgoderij zoals je aanhaalde. En in Exodus 34:4 ook niet. Lijkt me juist wel te zien in deze discussie.

Exodus 34:4
Toen hieuw hij twee stenen tafelen, gelijk de eerste; en Mozes stond des morgens vroeg op, en klom op den berg Sinaï, gelijk als hem de HEERE geboden had; en hij nam de twee stenen tafelen in zijn hand.
Ik begrijp de link niet?

dit gebeurt dus wel in 2 kon 10. Het goede werk van Jehu wordt beloond aan zijn zonen, dat ze dus op de troon mogen zitten ondanks dat ze niet leefden naar wat recht was.
Dat is echt een andere belofte en gaat niet terug op het tweede gebod.

De HEERE dan zeide tot Jehu: Daarom dat gij welgedaan hebt, doende wat recht is in Mijn ogen, en hebt aan het huis van Achab gedaan, naar alles, wat in Mijn hart was, zullen u zonen tot het vierde gelid op den troon van Israël zitten.
Pas dan maakt God de afspraak met Jehu, en dat wijst niet terug op het tweede gebod (net als dat stukje over de bastaarden, dat slaat ook niet terug op het tweede gebod, het wijkt overigens ook af, daar spreekt men over het 10e geslacht).

inderdaad....., blijft dus staan dat de zonde van de vaderen dan bezocht wordt aan het 3e en 4e lid.... er staat niet dat het 3e en 4e lid gestraft zullen worden, maar bezocht.
Ah! en wat betekend bezoek?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 28 feb 2006 16:27

Ah! en wat betekend bezoek?

dat die zonde dan terugkomt in de kinderen, niet zozeer door erfelijkheid, of overname van gedrag, maar op grond van dit gebod... meer open deuren dus.

En ergens kan ik ook heel veel wel weer terugvoeren doordat je bepaald gedrag overgenomen hebt, maar er zijn ook veel gevolgen geweest waarvan de oorzaak echt in de zonde van de vaderen lag, dus geen straf maar de gevolgen die de kinderen merken???
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mar 2006 09:41

dat die zonde dan terugkomt in de kinderen, niet zozeer door erfelijkheid, of overname van gedrag, maar op grond van dit gebod... meer open deuren dus.
Dus dat wat ik de hele tijd al zeg, dat jij als vader een verantwoordelijkheid hebt omdat er een geslacht achter je is die gevormd wordt door jou keuzes..

En ergens kan ik ook heel veel wel weer terugvoeren doordat je bepaald gedrag overgenomen hebt, maar er zijn ook veel gevolgen geweest waarvan de oorzaak echt in de zonde van de vaderen lag, dus geen straf maar de gevolgen die de kinderen merken???
Ja, dat ontken ik ook niet, maar ik geloof niet dat dit gebod:

1. Suggereerd dat zonden van vader op zoon overgaan als in dat de zonde van je vader jou toegerekend zal worden.
2. Breder is dan het afstappen van het ware geloof/kerk/religie whatever.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 04 mar 2006 15:03

Raido schreef:1. Suggereerd dat zonden van vader op zoon overgaan als in dat de zonde van je vader jou toegerekend zal worden.
2. Breder is dan het afstappen van het ware geloof/kerk/religie whatever.

Nou Raido wat jij aangeef bij punt 1. Daar was ik dus wel bang voor. In onze Kerk lezen ze het misschien met een andere nadruk en daarom was ik het topic begonnen. Ik geloof niet dat God de zonden van mijn vader toerekent op mij.
Als ik de zonde van mijn vader doorzet in mijn leven, dan is het Gebod wel van kracht en dat zag ik even niet in.
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2006 21:33

Het wordt soms in het leven volstrekt duidelijk dat de zonde der vaderen bezocht wordt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht.
En dat zonder dat kinderen het zich bewust zijn.
Iemand die als kind nooit liefde heeft ontvangen ( of: ik vind jou lief als... en er sprake van misbruik is) is vaak niet in staat liefde te geven aan de kinderen, of op een gebroken (verkrampte) manier. Dan is het bij die kinderen ook weer zo en zo gaat dat van generatie op generatie.
Wanneer iemand in therapie gaat kan die cyclus verbroken worden. En kan er eventueel nog wat hersteld worden.
Maar feit is dat er toch generaties door beschadigd worden.

De andere kant is ook waar: wanneer je opgroeit in een veilig, warm nest, waarin je geleerd wordt wat liefde is, waaruit iedereen leeft, dan geef je dat ook weer aan je kinderen door enz.enz.

Ik denk persoonlijk dat je niet alles moet zoeken in ongeloof of iemand die onder een vloek leeft. Maar gewoon in de nuchtere feiten van alle dag in het menselijk omgaan met elkaar.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 mar 2006 14:13

Maar soms kunnen die demonische ´erfenissen´ in hele kleine dingen doorwerken. Het is iets waar je heel, heel, heel erg voorzichtig mee moet zijn. Pas las ik ergens over een gezin waarvan de ouders merkten dat er iets niet pluis zat. Toen het eenmaal ´verholpen´ was, of hoe je dat ook tactisch zegt, merkten ze het aan hele kleine dingen. Bijvoorbeeld dat de kinderen ineens zonder nachtlampje en licht aan op de gang durfden te slapen.

Maar, door geloof zul je behouden zijn. Ik geloof niet dat God een boze boeman is die ons eens lekker alle fouten van onze voorouders onder de neus gaan wrijven...
pobody's nerfect

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mar 2006 18:54

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... orgeslacht

heb ooit hetzelfde topic geopend. of ik het er zelf nog helemaal mee eens ben.. week niet
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 20 mei 2006 06:49

Het gaat hier om de gevolgen cq de invloed. Ook het volk Israël moest daarom 40 jaar in de woestijn blijven, eer de gevolgen en de invloed van de zonden, door de "generatie kloof" en herbezinning door de Heilige eest, vergeten waren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2006 11:29

Precies.... en dragen we in Nederland ook niet allemaal de gevolgen van fouten die in het verleden op kerkelijk gebied zijn gemaakt bijvoorbeeld?

Aan de andere kant... als jij God liefhebt bewijst Hij je gunst tot in het duizendste geslacht. Dus... als je Hem niet liefhebt kan die straf zeker ook in je persoonlijk leven plaatsvinden... maar als je Hem liefhebt bewijst Hij jou en je kinderen en hun kinderen etc. gunst. Dus... heb Hem lief :) Dat is de oplossing.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 29 mei 2006 12:27

Marnix schreef:Precies.... en dragen we in Nederland ook niet allemaal de gevolgen van fouten die in het verleden op kerkelijk gebied zijn gemaakt bijvoorbeeld?

Aan de andere kant... als jij God liefhebt bewijst Hij je gunst tot in het duizendste geslacht. Dus... als je Hem niet liefhebt kan die straf zeker ook in je persoonlijk leven plaatsvinden... maar als je Hem liefhebt bewijst Hij jou en je kinderen en hun kinderen etc. gunst. Dus... heb Hem lief :) Dat is de oplossing.
Zo zo wijze oplossing :wink: maar je zit er wel midden in dat is ook nog het grote probleem. Maar je kan er voor bidden dat je daarin sterk mag staan! :)
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2006 12:55

Hoezo is dat dan een probleem?

Het is echt niet zo dat dit gebod inhoudt dat als je gelooft, je toch een groot probleem kan hebben omdat je ouders of grootouders bijvoorbeeld niet geloven/geloofden...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mei 2006 13:07

Marnix schreef:Hoezo is dat dan een probleem?

Het is echt niet zo dat dit gebod inhoudt dat als je gelooft, je toch een groot probleem kan hebben omdat je ouders of grootouders bijvoorbeeld niet geloven/geloofden...

Het gaat niet om geloven op zich, het gaat om de daden van mensen die geloven (of zeggen te geloven).
Ik heb dat al eerder duidelijk proberen te maken: wanneer ouders hun kind zwaar tekort doen in de opvoeding (emotionele verwaarlozing, mishandeling op welk terrein ook) dan werkt dat door tot in het derde en vierde geslacht.
En ik leg de verbinding met Johannes: kinderen van het licht wandelen in het licht, wanneer iemand niet doet wat God geboden heeft en in daden geen blijk geeft van zijn/haar liefde tot God, dan is er dus sprake van overtreding van het tweede gebod.
Ik zeg niet dat dat gebeurt als er fouten worden gemaakt, door onwetendheid, door onvermogen. Ik doel op zaken die doelbewust gebeuren.

Kijk maar wat er vaak gebeurt: een kind dat opgroeit in een veilig en warm nest, geeft dat ook weer aan zijn/haar kinderen door en die weer.... van geslacht op geslacht.
Maar het is ook zo dat kinderen die misbruikt zijn, mishandeld zijn, het later zelf ook weer doen. Of daardoor niet meer in staat zijn tot het geven van geborgenheid en liefde aan kinderen. En als je dat niet geleerd hebt, hoe wil je dat overbrengen op het volgende geslacht?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2006 17:02

Klopt, met die uitleg ben ik het eens.

Alleen is God wel altijd sterker... dat maakt die verhouding (3 of 4 vs. 1000 / verst denkbare geslacht) goed duidelijk.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mei 2006 17:09

Marnix schreef:Klopt, met die uitleg ben ik het eens.

Alleen is God wel altijd sterker... dat maakt die verhouding (3 of 4 vs. 1000 / verst denkbare geslacht) goed duidelijk.

ja en daar komt nog iets bij: de vicieuze cirkel wordt vaak doorbroken als iemand in therapie gaat - dan stopt het... Daarom dus 3 tot 4 geslachten en uiteindelijk niet meer...

Terug naar “Archief”