16 Omdat de HERE dit volk niet kon brengen naar het land dat Hij hun onder ede beloofd had, daarom heeft Hij hen in de woestijn omgebracht.
17 Nu dan, laat toch de kracht des HEREN zich groot betonen, zoals Gij gesproken hebt:
18 De HERE is lankmoedig en groot van goedertierenheid, vergevende ongerechtigheid en overtreding, hoewel Hij zeker niet ongestraft laat, maar de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht.
19 Vergeef toch de ongerechtigheid van dit volk naar de grootheid uwer goedertierenheid, gelijk Gij dit volk vergiffenis geschonken hebt van Egypte af tot hier toe, had het volk gezondigd door niet op God te vertrouwen."
Het volk was in de woestijn afvallig van God en vertrouwde niet op de Eeuwige, ze komen in opstand tegen Mozes en Aaron en waren liever in Egypte gebleven (wie was het ook al weer hun uitleide uit Egypte? was dat God niet). Wat ik trouwens meer zie in die tekst die jij aanhaald, het is geen gebed van Mozes om vergiffenis en zegt: De HEERE is lankmoedig en groot van weldadigheid, vergevende de ongerechtigheid en overtreding, die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, in het derde en in het vierde lid. waar hij dus de wet aanhaald die gaat over het tweede gebod.
Ik haalde deze tekst aan, omdat daar niet gesproken wordt over afgoderij zoals je aanhaalde. En in Exodus 34:4 ook niet. Lijkt me juist wel te zien in deze discussie.
Ik begrijp de link niet?Exodus 34:4
Toen hieuw hij twee stenen tafelen, gelijk de eerste; en Mozes stond des morgens vroeg op, en klom op den berg Sinaï, gelijk als hem de HEERE geboden had; en hij nam de twee stenen tafelen in zijn hand.
Dat is echt een andere belofte en gaat niet terug op het tweede gebod.dit gebeurt dus wel in 2 kon 10. Het goede werk van Jehu wordt beloond aan zijn zonen, dat ze dus op de troon mogen zitten ondanks dat ze niet leefden naar wat recht was.
Pas dan maakt God de afspraak met Jehu, en dat wijst niet terug op het tweede gebod (net als dat stukje over de bastaarden, dat slaat ook niet terug op het tweede gebod, het wijkt overigens ook af, daar spreekt men over het 10e geslacht).De HEERE dan zeide tot Jehu: Daarom dat gij welgedaan hebt, doende wat recht is in Mijn ogen, en hebt aan het huis van Achab gedaan, naar alles, wat in Mijn hart was, zullen u zonen tot het vierde gelid op den troon van Israël zitten.
Ah! en wat betekend bezoek?inderdaad....., blijft dus staan dat de zonde van de vaderen dan bezocht wordt aan het 3e en 4e lid.... er staat niet dat het 3e en 4e lid gestraft zullen worden, maar bezocht.