Zonder gemeente ben je geen goed christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 13 feb 2003 13:23

OHw? En welke kerken zijn dat dan Corne?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 13 feb 2003 13:26

Is dat belangrijk dan? Hier gaat de discussie toch niet over. Ik vind dat je niet perse naar de kerk hoeft te gaan. Vervolgde christenen kunnen ook niet naar de kerk.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 14:03

Rudolf Meuser schreef:Is dat belangrijk dan? Hier gaat de discussie toch niet over. Ik vind dat je niet perse naar de kerk hoeft te gaan. Vervolgde christenen kunnen ook niet naar de kerk.

Maar kom dan in ieder geval met een uiteenzetting waarom je niet denkt dat je naar de kerk moet. Tegenargumenten kun je in de postings lezen.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 14:09

Corne van 't Hof schreef:de kerken waar ik kom zijn de minst onzuivere kerken van Nederland. Alle andere kerken wijken nog meer af. Mijn hart wordt er nog steeds verklaard en ik wordt nog regelmatig gevoed met geestelijk voedsel, dus daarom blijf ik er.

Je kerk dwaalt juist zeer sterk. Als mensen niet naar elkaar omkijken overtreden ze het gebod van de liefde. 1 Johannes 3:14

Wij weten dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben. Wie niet liefheeft blijft in de dood.

Dit is volgens de bijbel belangrijker dan het wel of niet zingen van opwekkingsliederen/liedboek van kerken

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 14:09

ik zeg niet dat ik niet graag naar de kerk gaat, integendeel. Maar als ik bijv. ambtsdragers die belijden het ware geloof niet bezitten en toch in donkerzwart pak lopen inclusief nette hoge hoed op het hoofd, dan denk ik wel eens. Wat zijn we ver weg. Christus-verwerpers is het ambt, Brrr

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 14:14

Corne van 't Hof schreef:ik zeg niet dat ik niet graag naar de kerk gaat, integendeel. Maar als ik bijv. ambtsdragers die belijden het ware geloof niet bezitten en toch in donkerzwart pak lopen inclusief nette hoge hoed op het hoofd, dan denk ik wel eens. Wat zijn we ver weg. Christus-verwerpers is het ambt, Brrr

Maar wederom... dan zit je dus in een valse gemeente. Ambtsdragers die niet echt in Jezus Christus geloven, mensen die elkaar amper een hoofdknikje gunnen enz. enz.

Weer de vraag: wordt het dan geen tijd dat je een andere gemeente zoekt?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 14:15

maar als ik daar de leer het minst verwerpelijk acht, wat doe je dan?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 14:17

Corne van 't Hof schreef:maar als ik daar de leer het minst verwerpelijk acht, wat doe je dan?

Maar een leer zonder daden is een in en in verdorven leer

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 14:19

je hebt gelijk, maar als de ambtsdragers in een andere kerk zeggen te geloven, maar ze kunnen fijn met de wereld leven. En als ze de toeeigening van het heil zo stellen dat iedereen die voor Jezus kiest behouden is, met de nadruk op de eigen keuze, dan voel ik me er netzomin daar thuis.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 feb 2003 14:23

Telkens als ik corne wat vraag geeft die geen antwoordt.
Welke kerken zijn dat dan?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 14:26

Corne van 't Hof schreef:je hebt gelijk, maar als de ambtsdragers in een andere kerk zeggen te geloven, maar ze kunnen fijn met de wereld leven. En als ze de toeeigening van het heil zo stellen dat iedereen die voor Jezus kiest behouden is, met de nadruk op de eigen keuze, dan voel ik me er netzomin daar thuis.

Aan de vruchten zult gij ze kennen. Maar dit is een andere discussie... Ik geloof dat jij een andere gemeente moet gaan zoeken waar je wel de gemeenschap in de Heilige Geest ervaart. Kijk eens wat verder zonder gelijk het voor jezelf te veroordelen. Bidt ervoor dat God je kerk zo verandert dat de Heilige Geest weer gaat werken of bidt ervoor dat God je naar een gemeente zal leiden waar je wel op je (Gods) plaats bent.

Want er moet wat veranderen!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 14:26

Het is niet altijd goed ergens een etiketje op te plakken, soms wel hoor. Maar bij dit geval zie ik het nut niet zo.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 13 feb 2003 16:59

Het probleem door thedudehimself aangekaart is 1 van mijn grootste problemen. Zie ook Hebr.10:

25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar [elkander] vermanen; en [dat] zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

Wel lastig als er geen kerk is waar je je nog thuis kunt voelen. Ik los het op door veel samen te komen met een Christelijk gezin. Je zou het de meest minimale huisgemeente kunnen noemen, maar voor mij blijft het onbevredigend. Hoewel Jezus reeds in het midden is als slechts 2 of drie in Zijn naam bijeen zijn, heb ik vaak het idee dat het lichaam gebrekkig is.

De meeste kerken gaan ten onder aan een gebrek aan ruggegraat. Ik kan bijvoorbeeld niet met goed gevoel een dienst bijwonen waar een vrouw op de kansel staat. Terwijl die gemeente mij juist nodig heeft om op 1 Kor.14:34 te blijven hameren. Maar ik kan het niet.

Misschien kan thedudehimself eens vertellen in welke gemeente hij zich zo op zijn plaats voelt. Daar zou hij mij enorm mee kunnen helpen.

P.S. Is trouwens een internet-forum ook niet een soort van virtuele gemeentesamenkomst?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 17:45

Wel lastig als er geen kerk is waar je je nog thuis kunt voelen. Ik los het op door veel samen te komen met een Christelijk gezin. Je zou het de meest minimale huisgemeente kunnen noemen, maar voor mij blijft het onbevredigend. Hoewel Jezus reeds in het midden is als slechts 2 of drie in Zijn naam bijeen zijn, heb ik vaak het idee dat het lichaam gebrekkig is.

Wat voor kerken hebben ze bij jullie op 't eiland, torenspits?
Bij wat voor kerk denk je thuis te voelen? Bij kerken waar de dames er vrouwelijk uitzien :wink: ?

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 13 feb 2003 18:09

Anderhalve SOW (zo'n 30 kerkgangers), maar dat is geen optie want daar wordt zelfs wel eens gepredikt door transseksuele vrouwen.
Een Rooms-Katholieke Kerk. Aantal kerkgangers onbekend; ik schat hooguit twintig.
Een Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk. Ongeveer 5 kerkgangers. Alleen diensten in vakantietijden. Dit is nog de beste optie in mijn ogen, en deze "gemeente" bezoek ik wel eens. Maar aangezien de meeste kerkgangers steeds wisselende groepen onbekende toeristen zijn kan er geen sprake zijn van een hechte gemeente.
Je ziet het al, het is behelpen. Internet is voor mij een grote uitkomst.
Ik evangeliseer op seculiere forums en probeer mijn religieuze kennis aan te scherpen op Christelijke forums.

Terug naar “Archief”