Tuinfluiter schreef:Bedankt voor de tips!!
Idd zeker de eerste dag is het nog moeilijk om te leren wat elk huiltje van een kind betekent.
Is het van honger of van de moeiheid of krampjes?
Nu heeft hij thuis vanmorgen om 5:45 voeding gekregen.
Toen heb ik hem om 9:00 in bad gedaan en om 9:30 180cc gegeven.
Wel een kwartier eerder dan eigenlijk mocht maar hij was heel moe en had ook al wel honger dus na de voeding heb ik hem gelijk in bed gelegt.
Nu slaapt hij al ruim 5 kwartier.
Eens kijken wat hij doet als hij wakker word.
Heb evt nog wel 80 cc staan, dus als hij weer zo gaat huilen als gister geef ik hem dat gewoon en dan om 13:30 weer 180cc.
Als het dan vandaag beter gaat zal het zo waarschijnlijk toch wel goed zijn.
Geeft je schoonzus zelf thuis ook wel eens afgekolfde melk? 130cc vind ik niet erg veel. Dat zie ik aan het einde van de kraamweek ook wel eens en kindjes met flesvoeding mogen 120cc als ze 2 weken oud zijn. Verder weet ik 't niet precies, ik maak 't dan ook niet mee als ze wat ouder zijn. Hoeveel voedingen krijgt hij per dag? Over het algemeen drinkt de baby meer uit de borst dan dat je eruit gekolfd krijgt. 't Is denk ik gewoon een kwestie van even uitproberen hoeveel hij nodig heeft en hoe hij erop reageert. Als hij het prima doet op 180cc en zich pas na 4 uur weer meldt zonder spugen, krampjes e.d. lijkt het mij geen probleem. Je kunt ook proberen om hem bijv. 150cc te geven en dan te kijken wat hij doet.
Bij krampjes zie je vaak dat ze heel doordringend huilen, soms zomaar uit het niets en vaak ook moeilijk te troosten zijn. Ze 'schoppen' vaak met hun beentjes. Vaak gaat het gepaard met zuigbehoefte en daardoor lijkt het soms ook dat ze honger hebben.
Als ze honger hebben begint het vaak met zoeken, smakken, sabbelen op de handjes en daarna huilen, eerst zachtjes en later harder.
Als ze moe zijn herken je dit aan gapen, in hun oogjes wrijven, jengelen, enz.
Ik heb dit even van internet...
Hoe geeft je baby aan dat hij slaapt heeft:
- gapen
- friemelen aan de oren
- in de ogen wrijven
- je niet meer aankijken
- zich van je afwenden
- jengelen
- 'druk' doen
- bleek worden
- rode wangen of oren
Hoe geeft je baby aan dat hij honger heeft: