Refoweb kids deel6

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 03 okt 2008 17:19

bloempie schreef:
mirjan22 schreef:
bloempie schreef:
Wat vind je schoonzusje er zelf van?
!

waarvan? van die laarzen bedoel je?

*Grijns* Nee, ik bedoelde de schoonzus van tuinfluiter. :D

Ik neem aan dat jou schoonzus haar laarzen ook gaaf vindt! :wink: 8)

haha, ik had ook heel vluchtig ff de berichten bekeken want had weinig tijd. Dus heb het verhaal van tuinfluiter ervoor gemist denk ik :P of half gelezen :lol:
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 okt 2008 17:29

@Vlinder: gelukkig is alles toch nog goed gegaan vanmiddag! Leuk hoor, zo'n kinderfeestje (kan niet wachten tot Michael 1 mag worden :mrgreen: ).

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 03 okt 2008 17:39

Tuinfluiter schreef:Bedankt voor de tips!!
Idd zeker de eerste dag is het nog moeilijk om te leren wat elk huiltje van een kind betekent.
Is het van honger of van de moeiheid of krampjes?
Nu heeft hij thuis vanmorgen om 5:45 voeding gekregen.
Toen heb ik hem om 9:00 in bad gedaan en om 9:30 180cc gegeven.
Wel een kwartier eerder dan eigenlijk mocht maar hij was heel moe en had ook al wel honger dus na de voeding heb ik hem gelijk in bed gelegt.
Nu slaapt hij al ruim 5 kwartier.
Eens kijken wat hij doet als hij wakker word.
Heb evt nog wel 80 cc staan, dus als hij weer zo gaat huilen als gister geef ik hem dat gewoon en dan om 13:30 weer 180cc.
Als het dan vandaag beter gaat zal het zo waarschijnlijk toch wel goed zijn.

Geeft je schoonzus zelf thuis ook wel eens afgekolfde melk? 130cc vind ik niet erg veel. Dat zie ik aan het einde van de kraamweek ook wel eens en kindjes met flesvoeding mogen 120cc als ze 2 weken oud zijn. Verder weet ik 't niet precies, ik maak 't dan ook niet mee als ze wat ouder zijn. Hoeveel voedingen krijgt hij per dag? Over het algemeen drinkt de baby meer uit de borst dan dat je eruit gekolfd krijgt. 't Is denk ik gewoon een kwestie van even uitproberen hoeveel hij nodig heeft en hoe hij erop reageert. Als hij het prima doet op 180cc en zich pas na 4 uur weer meldt zonder spugen, krampjes e.d. lijkt het mij geen probleem. Je kunt ook proberen om hem bijv. 150cc te geven en dan te kijken wat hij doet.

Bij krampjes zie je vaak dat ze heel doordringend huilen, soms zomaar uit het niets en vaak ook moeilijk te troosten zijn. Ze 'schoppen' vaak met hun beentjes. Vaak gaat het gepaard met zuigbehoefte en daardoor lijkt het soms ook dat ze honger hebben.
Als ze honger hebben begint het vaak met zoeken, smakken, sabbelen op de handjes en daarna huilen, eerst zachtjes en later harder.
Als ze moe zijn herken je dit aan gapen, in hun oogjes wrijven, jengelen, enz.

Ik heb dit even van internet...

Hoe geeft je baby aan dat hij slaapt heeft:

- gapen

- friemelen aan de oren

- in de ogen wrijven

- je niet meer aankijken

- zich van je afwenden

- jengelen

- 'druk' doen

- bleek worden

- rode wangen of oren

Hoe geeft je baby aan dat hij honger heeft:

- smakgeluidjes maken

- sabbelen op de handjes

- met de tong over de lipjes 'likken'

- zuigbewegingen maken met de tong

- draaien met het hoofd (zoeken)

Darmkrampjes zijn te herkennen aan:
- Huilen
- Onrustig bewegen met de beentjes
- Een 'rommelende' buik
- Zuigbehoefte

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 03 okt 2008 18:05

Bedankt voor je geweldig antwoord.
Op zich weet ik wel als een kindje al vaker is geweest wanneer het om een bepaalde reden huilt, dat zal ik bij hem ook nog wel leren, maar had zoiets van dat hij wel heel weinig voeding meekrijgt van z'n moeder.
En ze zegt dat als hij spuugt na het drinken dat hij dan teveel op heeft, na allebei de keren 180cc heeft hij helemaal niets gespuugt.
Hij krijgt om de vier uur.
's Avonds om 10:00 de laaste keer en dan 's morgens weer tussen 7:00 en 8:00.
Maar nu hij hier 2 keer is geweest heeft ze hem al om voor 6:00 gegeven.
Vindt het een lastig iets, want m'n schoonzus denkt dat 180cc teveel is en ik denk dat hij er echt behoefte aan heeft en ja zij is de moeder dus zij zal het beter weten als ik, maar ik wordt er een beetje gestrest van eigenlijk.
Vandaag begon hij ongeveer een halfuur voor voedingstijd te huilen, maar niet zo doordringend als gisteren, hij was nog aardig te troosten.

Heb ook wel ontdekt dat als hij geslapen heeft en na een poos begint te huilen dat ik hem gewoon moet laten liggen.
Vannochtend wilde ik hem bijna gaan halen, was hij gewoon weer in slaap gevallen, nog ruim een uur.
Vanmidag begon hij na een halfuur te huilen, dacht dat hij klaar was met slapen, maar is eigenlijk daarna al die tijd aan het huilen geweest, soms wel even stil als ik hem in z'n wipper schommelde, maar hij geeuwde aan 1 stuk door, dus was gewoon nog niet goed uitgeslapen.
Volgende keer toch maar even laten liggen als hij begint te huilen in bed.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 okt 2008 18:37

tuinfluiter: ik heb niet alles gelezen... tijdgebrek.... maar geef jij bv?

dan kan het zijn dat ze de ene keer genoeg hebben aan 100 cc, terwij ze de volgende keer aan 200 niet genoeg hebben. Deze melk is niet constant even voedingrijk. De ochtendmelk is altijd meer voedingrijk dan de avond, omdat de ochtendvoeding gemaakt is tijdens rust!

snappie et een beetje?

ow... en gewoon lekker op verzoek voeden als je tijd ehbt.

als je bv geeft natuurlijk!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 03 okt 2008 18:38

Volgens mij gaat het hier om het kind van haar schoonzus :wink:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 okt 2008 18:43

ow.. oké.... k kon al niet indenken dat ik gelezen had ergens dat tuinfluter zwanger was :oops:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 03 okt 2008 18:44

Waarschijnlijk zit hij dan op 5 voedingen per dag. Ik weet niet hoe zwaar hij is maar 'k denk ergens tussen de 5 en 6 kg als ik zo eens een beetje op internet kijk. Dan lijkt mij 180cc een redelijk normale hoeveelheid als je uitgaat van lichaamsgewicht x 150 gedeeld door het aantal voedingen.
Ieder kindje is ook weer verschillend en leuk dat je al zo snel ontdekt dat je 'm beter nog even kunt laten liggen!
Naar mate hij vaker komt wordt het ook gemakkelijker denk ik om z'n huilen te herkennen.
Hoelang is hij wakker na z'n voeding?
Lastig idd als je schoonzus een ander inzicht heeft dan jijzelf. Geeft ze zelf alleen maar de borst of geeft ze hem ook wel eens afgekolfde melk?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 03 okt 2008 21:18

Timon dronk rond die tijd ook minimaal 180 cc als ik hem afgekolfde melk gaf. 130 is erg weinig... Dat je schoonzus dit eruit gekolfd krijgt zegt helemaal niets over de hoeveelheid die hij normaal drinkt, ik moest ook vaak twee keer kolven om één voeding in de fles te krijgen.

hmm, nu bedenk ik me dat ik nog steeds zakjes bv in de vriezer heb liggen, die zal ik ook maar eens weg doen :mrgreen:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 04 okt 2008 07:20

Ja 180cc lijkt mij ook vrij normaal en 130cc weinig. Volgens mij drinken ze dat na week of 2/3 wel.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 okt 2008 09:09

Heb het in iedergeval gezegd dat 180cc heel goed is gegaan.
Dus ik hoop maar dat ze een beetje meewerkt, want zoals ze nu laat merken vindt ze 180cc wel erg veel.
En vindt het ook zo vervelend om tegen haar te zeggen hoe ze het moet doen, zij is de moeder.
Als m'n neefje bij ons is kan ik hem natuurlijk gewoon 180cc geven maar als ik weet dat z'n moeder het niet goed vindt dan werkt dat niet echt en ik moet natuurlijk precies vertellen aan haar hoeveel hij gekregen heeft.
Maar wat ik me ook nog bedacht, zij legt m'n neefje best regelmatig tussendoor nog even aan, dat kan bij mij natuurlijk niet, dus al met al zal hij toch ook wel op 180cc komen denk ik als hij gewoon bij m'n schoonzus drinkt.
Ze heeft hem ook een tijdje moeten bijvoeden, dat doet ze nu niet meer.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 04 okt 2008 10:10

is het afgekolfte melk??, dan mag in principe zoveel geven als ze op kunnen, maar mijn ervaring is dat ze bij de oppas minder drinken, en dat ze het later thuis weer inhalen

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 okt 2008 10:31

Gempa:
Ja, het is afgekolfde melk.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 okt 2008 08:26

Nou leuk hoor.. ben je een dag en nacht in je eentje weg.... kom je weer thuis.. wil je kind niks meer van je weten... alleen maar papa papa papa... :?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 05 okt 2008 09:14

Tuinfluiter, misschien is het een idee om samen met je schoonzus te bellen naar het consultatiebureau en de vraag voor te leggen hoeveel afgekolfde melk je neefje moet/mag drinken. Misschien dat ze het fijn vind om van hen advies te krijgen.

TJ, wat vervelend als je zo afgewezen wordt. Lijkt me lastig om het me niet persoonlijk aan te trekken...
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”