Men dient te verstaan dat problemen opgelost kunnen worden, de bevolkings toename in het land Goosen is plausibel, bij de tekst over de 2 vroedvrouwen kan misverstand ontstaan, volkomen begrijpelijk, de bijbel geeft niet alle details, dan moet men zelf aanvullen of naslag plegen, ik zal een voorbeeld geven, de 2 verspieders van Jericho kwamen uit bij de hoer Rachab, ik dacht vaak wat hebben ze daar nu te zoeken, Flavius Josephus geeft aanvullende informatie Rachab was ook de uitbaatster van een restaurant daar kwamen de verspieders tenslotte binnen.
de logistiek zoals aangehaald door Hetty is een probleem voor ons, dat ontken ik niet, verplaatsing, communicatie en de orde handhaving met zo een volk van 2 miljoen dat is voor ons niet te vatten, Het is wel zo dat de bevolking, alle oude volkeren eeuwen lang ervaring hadden met dit probleem, iets wat voor ons geen enkele moeilijkheid oplevert, wij hebben TV. internet telefonie spoorwegen en noem maar op, de ontwikkeling is bij oude volkeren gewoon anders gegaan, men moest met de beschikbare middelen en kennis werken
Akoestiek, ik denk er ook vaak aan, hoe kon men elkander horen, Paulus was ook verstaanbaar, Jezus sprak ook tot grote menigten, ik denk dat zij van natuurlijke middelen en locaties gebruik maakten, iets waar de bijbel geen uitleg over geeft. ik heb ergens gelezen dat de gevonden locatie waar Paulus een toespraak hield zodanig gelegen was das dat het geen grote problemen opleverde, ook kan het zijn dat er een netwerk was Mozes sprak mogelijk tot stamoudsten of vertegenwoordigers die het op hun beurt weer doorgaven middels hardlopers of zoiets, hat zal waarschijnlijk op de avond van het Pacha ook zo gegaan zijn.
Vergeet niet dat geleerden vaak verbluft staan van middelen die oude volkeren gebruikten en en daar waar wij afhankelijk zijn van wetenschap.
De computer is niets nieuws, men had een raderwerk waar aan de hand waarvan door knoppen of verschuivingen verduisteringen of locaties opgezocht konden worden. zoiets is gevonden en veel geleerden geven die betekenis eraan.
het behelst dus ook een klaagzang over een invasie van semieten, i.pv. hun vertrek.Talloze christelijke sites zien het als HET bewijs dat exodus letterlijk opgevat moet worden, zonder daarop te wijzen natuurlijk. dus dat stelt me dan wel weer teleur in een bepaald opzicht.
Zo van: Als je een glimp van 'bewijs' ziet, dan check je vooral nooit je bron. Ik vindt dat jammer. dus niet het Ipuwer Papyrus wordt besproken, maar uitsluitend dat ene stukje.
er was schijnbaar ook een intocht, het elite leger van Egypte lag in zee , Amalekieten konden binnendringen en ongeveer 400 jaar de dienst uitmaken totdat Farao Ahmose ongeveer tijdgenoot van Saul tot David ze verdreef Saul droeg ook een steentje bij, David maakte het af
MAAR EERST NAAR HET BEGIN
Nummeri 24:20 Toen hij nu Amalek zag, zette hij zijn spreukachtige rede voort en zei vervolgens:„ Amalek was de eerste der natiën, Maar zijn einde later zal zijn dat hij zelfs te gronde gaat.”*
De Amalekieten konden met recht de eerste der natiën genoemd worden, zij waren de eerste die het verbondsvolk dwars zaten en in de rug aanvielen. het profetisch aangekondigde einde kwam ook 400 jaar later
Maar vooral de Ipuwer Papyrus beschrijft op een indrukwekkende wijze de tien plagen als regelrechte natuurrampen. Deze papyrus is gevonden in Memphis, Mitsrajiem. Het is gedateerd rond de 13e-14e eeuw voor de gewone jaartelling.
Bijbel onderzoeker postuleren de uittocht op 1513bc. welleswaar er is verschil, maar niet extreem veel
http://www.noachieden-online.nl/preview.php?art_id=642&op=articlebovenstaande link is een aanrader