Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 nov 2004 08:31

Aragorn schreef:
Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:En tja, ik zou graag eens met Jezus een biertje drinken.

Pfff, kun je niks beters bedenken? Of is dit jouw manier van uitleggen dat het Woord vlees is geworden?
Als Jezus plotseling je huis binnenkomt, is dan jouw eerste vraag : Biertje?

Hoe bedoel je niks beters bedenken? Ik weet niet of het m'n eerste vraag zou zijn, maar waarom niet?

Misschien wel omdat Hij de verheerlijkte Christus is, die aan de rechterhand van Zijn hemelse Vader zit. Als Hij zich aan Johannes op Patmos openbaart valt Johannes als dood voor Hem neer. Zo is Hij dus nu, heilig, machtig en verterend voor een zondaar.
De eerste vraag die je Christus als gelovige stelt, is niet of Hij mee het cafe in gaat, maar of Hij je zonden wil vergeven, omdat je anders vergaat in Zijn gloed.
In jouw benadering ontbreekt volgens mij niet alleen het besef van de ontstellenden grootheid van de verheerlijkte Jezus, die we nu immers niet meer naar het vlees kennen, maar ook heilzame zelfkennis.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

sela

Berichtdoor sela » 30 nov 2004 09:21

jas, je kunt nu wel zeggen dat je de liefde van God verdedigd, maar bij God is toevallig plaats voor iedereen, niet alleen voor jas met zijn oprechte levenswandel.

dat jij het cafe hebt ingeruild voor een oprechte levenswandel zegt helemaal niets over de vrijmoedigheid die anderen daarin wel hebben. het kan toch niet dat je zo veroordelend te werk gaat? waar liefde woont gebied de Heer' zijn zegen.

wat nou 'verdediging van eigen geneugten' bij anderen en bij jou alleen 'de liefde voor christus die je ertoe dwingt'... boe! ik vind dat je te ver gaat in je woorden zoals ik ze nu lees.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 nov 2004 09:24

Aragorn schreef:Waarom kan ik nergens een ontkrachting van mijn verhaal ontdekken? Ik heb beschreven hoe ik zonder problemen in het cafe kan zitten. Dat kun jij nog 100 keer uit den boze noemen natuurlijk, maar daar kan ik niet zo heel bijzonder veel mee.

Beste Aragorn, niet ik noem een café uit den boze, God Woord noemt al het werelds vertier uit den boze. En de reden dat je nergens een ontkrachting van jouw verhaal in mijn betogen kunt ontdekken is enkel gelegen in het feit dat je die niet wilt ontdekken.

Jas schreef:
Aragorn schreef:Ach kom nou toch.. ik wil best serieus hierover discussieren, maar met dit soort kinderlijke tegenwerpingen en totaal losgeslagen exegeses maak je jezelf volstrekt ongeloofwaardig.

Vind je de tegenwerpingen kinderlijk? Ja, ze komen ook van een kind. Een kind van God.

Aragorn schreef:Ik had het eigenlijk vooral tegen arjan2, maar die exegese kwam van idd van jou. Nouja, dat behoeft geen verdere toelichting, dat zal wel een grapje van je geweest zijn.
Nee, het was geen grapje. Het staat er.
Aragorn schreef:Ik geloof best in je goede bedoelingen (serieus), maar ik kan nog steeds geen kwaad zien in het bier drinken in een cafe ipv thuis. (Op een redelijk normale tijd in een normaal cafe dan)
Gods Woord spreekt niet eens over normale tijdstippen en normale café's. Gods Woord zegt in 2 Tim. 2:19; "Evenwel het vast fondament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn; en: Een iegelijk, die den Naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid".
Gods Woord zegt dus eigenlijk, dat de door God verzegelden, dat zijn de gelovigen, niets met ongerechtigheid te maken moeten willen hebben. Ik denk echt dat je nog maar eens goed moet onderzoeken of je dat zegel Gods hebt ontvangen. Ik ben bang dat je je op een vreselijke manier bedriegt. Daarom zegt de apostel ook in vers 22; "Maar vlied de begeerlijkheden der jonkheid; en jaag naar rechtvaardigheid, geloof, liefde, vrede met degenen, die den Heere aanroepen uit een rein hart".
Laatst gewijzigd door jas op 30 nov 2004 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 nov 2004 09:38

sela schreef:jas, je kunt nu wel zeggen dat je de liefde van God verdedigd, maar bij God is toevallig plaats voor iedereen, niet alleen voor jas met zijn oprechte levenswandel.

Hoe kom je erbij dat bij God plaats is voor iedereen? Dat lees ik in mijn Bijbel niet.
sela schreef:dat jij het cafe hebt ingeruild voor een oprechte levenswandel zegt helemaal niets over de vrijmoedigheid die anderen daarin wel hebben. het kan toch niet dat je zo veroordelend te werk gaat? waar liefde woont gebied de Heer' zijn zegen.

wat nou 'verdediging van eigen geneugten' bij anderen en bij jou alleen 'de liefde voor christus die je ertoe dwingt'... boe! ik vind dat je te ver gaat in je woorden zoals ik ze nu lees.
Ja dat kun jij wel vinden maar ik heb toch echt voor jou ook geen andere boodschap. Het interesseert me ook eigenlijk niet wat een mens er van vindt, maar wat God er van vindt. En Paulus, wetende hoe heilig God is en dat Hij met de minste zonde geen gemeenschap kan hebben, zegt; "Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof". 2 Kor. 5:11 En in 2 Kor. 6: 14; "Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis? En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige? Je zult dus wel begrijpen dat ik niet schrik van jouw boe-geroep, maar dat er eerder reden is voor degene die deze onheilige wandel promoten, en waar jij je blijkbaar bij voegt, om bang te zijn als God boe gaat roepen. Waar zul je je dan moeten bergen?

sela

Berichtdoor sela » 30 nov 2004 09:49

Het interesseert me ook eigenlijk niet wat een mens er van vindt, maar wat God er van vindt.

...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 nov 2004 09:58

sela schreef:
Het interesseert me ook eigenlijk niet wat een mens er van vindt, maar wat God er van vindt.

...

Jammer dat je dit zinnetje er uitlicht en in een neg. daglicht plaatst. Daarom zal ik het voor je toelichten. Het betekent niet dat ik geen interesse in mensen heb. Het betekent dat te allen tijde het Woord van God prevaleert boven wiens menselijke mening ook. En dat is ook geheel volgens Zijn opdracht, nl. ; Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is". matth.10:33. Zou ik moeten zwichten als 100 mensen zeggen dat je rustig naar de kroeg kunt gaan met je vrienden, terwijl God zegt dat we een heilige levenswandel moeten hebben? Nee, en al verkondigt de hele wereld een andere mening, het zal nooit een reden zijn om die mening van anderen boven de Schrift te stellen.
Ik ga er maar van uit dat die drie puntjes van je betekenen dat je verder geen inhoudelijke tegenargumenten kunt vinden.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 30 nov 2004 10:33

Tja Jas, ik kan mij enigszins verplaatsen in jouw gedachten. Maar ik denk dat je natuurlijk ook in de gaten moet houden dat er nogal wat verschil is tussen de verschillende uitgaansgelegenheden en in de intentie waarmee je daar naar toe gaat. Als je uitsluitend naar de kroeg gaat om het er eens even flink van te nemen, volg ik jou. Maar als je gewoon met wat vrienden ergens wat gaat drinken, dan is daar toch niets mis mee. Want dan zou je ook niet naar een restaurant of zo kunnen.

Trouwens, in mijn Spaanse dorp speeld het hele sociale gebeuren in en rond het café. En dan bedoel ik geen door zotte toeristen overstroomde gelegenheid, die zie je hier gelukkig ook niet of nauwelijks. Hier verzamelen de werklui 's morgens, eten ze 's middags en 's avonds zit het weer vol. Zelf ga ik ook 's ochtens even een café solo drinken en een ontbijtje halen voor ik aan het werk ga. Juist ook omdat ik dan enkele van mijn Spaanse werknemers ontmoet. Maar ook omdat ik wil integreren in deze gemeenschap.
Trouwens ook in Be speeld het sociale leven zich in het café af, al word dat de laatste jaren steeds minder. Ik ben weinig thuis en heb daardoor weinig contact met de buren ect. En dan is het leuk om die tussen pot en pint eens in het buurtcafé te spreken.
Maar misschien is dat oook wel de wat meer Bourgondische leefstijl.

Trouwens, om op Kopspijkers terug te komen, (want daar ging het hier toch om) de uitzending van afgelopen zaterdag was top. Een leuke persiflage op Kneveltje en een meer dan een miljoen Euro voor dance4life, ten behoeve van HIV-Aids bestrijding.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 10:58

jas schreef:Een café is de uitgelezen plaats om God te vloeken. D.m.v. goddeloze muziek, vuile praat en drank en gevloek. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik een ervaringsdeskundige ben. Daarom weet ik ook al te goed dat je argumenten niet kloppen en niet voortkomen uit de wil om God te dienen.
De cafés die jij vroeger bezoekt zullen inderdaad aan dit beeld voldoen. Kom eens naar Rijssen, we hebben daar 5 leuke cafés een is zelf van de PKN, en heet The Basement en zit onder de Schildkerk, echt jofele tent. Jij bent ervaringsdeskundige op het gebied van cafés maar dat wil niet zeggen dat wij om de zelfde reden wel of niet naar een café gaan, daar weet jij gewoon niks van. Iedereen heeft andere beweegredenen om daar heen te gaan. Jij toen misschien om vrouwen te scoren, lomp doen met je bierzuipende vrienden ik ga daarom niet naar een café...

arjan2 schreef:creatief maar wel waar...
En zo niet, kom dan met iets wat het tegendeel bewijst...
Bewijs maar eens dat ze daarom niet in de herberg konden, was dat de voorzienigheid Gods? Dan mogen we niet meer in een hotel, vakantiehuisje, jeugdherberg (hoe een gruwelijk woord) of pension overnachten, we moeten in de stal achter het huis slapen, tussen de ossen ende ezels. Bewijs, bewijs heb je niet tenzij jij kunt bewijzen dat er echt een drieenige God in de hemel zit die alles bestuurd, dat kun je niet, dat moet je geloven, dus ik vind het zwaar onzinnig om om stellen dat je niet naar een café mag omdat Jezus niet in de herberg mocht. HIJ DRONK MET TOLLENAREN EN ZONDAREN, hij is gekomen voor hoeren, cafébezoekers, duivelskunstenaren en nog veel meer enge figuren... exegese is vrij, o zeker maar je kunt ook te ver gaan in je farizeisme zoals ook de rijke jongeling deed, met goede werken kom je er niet...

jas schreef:Het is denk ik niet dat je het niet begrijpt, maar dat je het niet wilt begrijpen. Je wilt de wereld dienen en God. Daarom probeer je met allerlei kromme redenaties en niet ter zake doende voorbeelden je gelijk te halen. Maar ach, antwoordt de zot naar zijn dwaasheid niet.
Hoe weet jij nou of iemand het wel of niet wil begrijpen, jij bent God niet, en kunt dat dus niet weten, je doet net als of je oven de wereld staat. De pot verwijt de ketel, je snijt je in je eigen vingers met je kromme redenaties. Wij nemen de Bijbel misschien wel serieuzers als jij, Jezus verteld een verhaal over een bruiloft en laat dan een dienstknecht uit gaan om in de heggen en steggen mensen te halen, en daar zullen geen Bentleys en Ferrari's hebben gestaan met rijke lui, maar mensen uit de cafés en uit de goot. Wij dienen God vanuit de wereld jij dient God zonder op zijn gebod te letten, waar staat, wel in de wereld maar niet van de wereld.

jas schreef:Een christelijk café bestaat niet. Je kiest gewoon voor een levenswandel waarin je je deze geneugte blijkbaar niet wilt ontzeggen. Dat is jouw keus, maar dan moet je niet tegelijk willen zeggen dat je God liefhebt. Want dat blijkt nl. niet uit je daden en ook niet uit je woorden.
Welkom op aarde!!! gij vreemdeling. Er zijn zeker wel christelijke cafés dus zonder goddeloze muziek, gewoon zonder muziek, met of zonder bier en alcohol. Zo iets heet soos of pub... en daar is niks tegen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 nov 2004 12:30

Raido schreef:
jas schreef:Een café is de uitgelezen plaats om God te vloeken. D.m.v. goddeloze muziek, vuile praat en drank en gevloek. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik een ervaringsdeskundige ben. Daarom weet ik ook al te goed dat je argumenten niet kloppen en niet voortkomen uit de wil om God te dienen.
De cafés die jij vroeger bezoekt zullen inderdaad aan dit beeld voldoen. Kom eens naar Rijssen, we hebben daar 5 leuke cafés een is zelf van de PKN, en heet The Basement en zit onder de Schildkerk, echt jofele tent. Jij bent ervaringsdeskundige op het gebied van cafés maar dat wil niet zeggen dat wij om de zelfde reden wel of niet naar een café gaan, daar weet jij gewoon niks van. Iedereen heeft andere beweegredenen om daar heen te gaan. Jij toen misschien om vrouwen te scoren, lomp doen met je bierzuipende vrienden ik ga daarom niet naar een café...
Ja klopt, ik was zeer zondig bezig maar heb ook veel genade ontvangen, hoewel nog dagelijks berouw over wat ik gedaan heb.
Ik ben blij voor je dat jij gaat om het geloof te verkondigen, ranja drinkt en met andere gelovigen leuk over God kunt praten. Overigens past het beeld wat je schetst erg goed bij de PKN, dat is immers verworden tot enkel een sociale instelling.

arjan2 schreef:creatief maar wel waar...
En zo niet, kom dan met iets wat het tegendeel bewijst...
Raido schreef:Bewijs maar eens dat ze daarom niet in de herberg konden, was dat de voorzienigheid Gods? Dan mogen we niet meer in een hotel, vakantiehuisje, jeugdherberg (hoe een gruwelijk woord) of pension overnachten, we moeten in de stal achter het huis slapen, tussen de ossen ende ezels. Bewijs, bewijs heb je niet tenzij jij kunt bewijzen dat er echt een drieenige God in de hemel zit die alles bestuurd, dat kun je niet, dat moet je geloven, dus ik vind het zwaar onzinnig om om stellen dat je niet naar een café mag omdat Jezus niet in de herberg mocht. HIJ DRONK MET TOLLENAREN EN ZONDAREN, hij is gekomen voor hoeren, cafébezoekers, duivelskunstenaren en nog veel meer enge figuren... exegese is vrij, o zeker maar je kunt ook te ver gaan in je farizeisme zoals ook de rijke jongeling deed, met goede werken kom je er niet...

Nee met goede werken kom je er zeker niet en ik ben de laatste die dat beweert. Ik hoef geen goede werken te doen om zalig te worden, maar omdat ik God wil dienen. Je redenatie klopt voor geen meter, Jezus heeft zondaren zalig gemaakt, maar het is een grove leugen om te stellen dat Hij Zich met hen vereenzelvigde. Hij nam geen deel aan hun zonden, want Hij was zonder zonde. Jij kent gewoon de waarheid niet en je kent ook God niet.
Raido schreef:
jas schreef:Het is denk ik niet dat je het niet begrijpt, maar dat je het niet wilt begrijpen. Je wilt de wereld dienen en God. Daarom probeer je met allerlei kromme redenaties en niet ter zake doende voorbeelden je gelijk te halen. Maar ach, antwoordt de zot naar zijn dwaasheid niet.
Hoe weet jij nou of iemand het wel of niet wil begrijpen, jij bent God niet, en kunt dat dus niet weten, je doet net als of je oven de wereld staat. De pot verwijt de ketel, je snijt je in je eigen vingers met je kromme redenaties. Wij nemen de Bijbel misschien wel serieuzers als jij, Jezus verteld een verhaal over een bruiloft en laat dan een dienstknecht uit gaan om in de heggen en steggen mensen te halen, en daar zullen geen Bentleys en Ferrari's hebben gestaan met rijke lui, maar mensen uit de cafés en uit de goot. Wij dienen God vanuit de wereld jij dient God zonder op zijn gebod te letten, waar staat, wel in de wereld maar niet van de wereld.

Je bent één brok vijandschap tegen de ware godsdienst. Dit is puur het bedenken des vleses wat vijandschap is tegen God. Ik vind geen woorden meer voor je. Sorry.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 nov 2004 12:38

en dit ging over kopspijkers stelletje @@@. Jullie gaan niet alleen off-topic maar ook nog eens off-topic op de man spelen en dat mag allebei niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 nov 2004 12:43

parsifal schreef:en dit ging over kopspijkers stelletje @@@. Jullie gaan niet alleen off-topic maar ook nog eens off-topic op de man spelen en dat mag allebei niet.

Het was ook naar aanleiding van kopspijkers. En wat versta je onder op de man spelen? Ik ageer tegen stellingen die ik zeer onbijbels en antinomiaans vind. Maar goed, over kopspijkers dan. Wel, als ik lees wat men hier vindt dat allemaal moet kunnen zie ik het bezwaar van kopspijkers ook niet. Dat moet dan ook maar kunnen.
Eigenlijk moet gewoon alles maar kunnen, vind je ook niet? Wat hebben we eigenlijk nog met God te maken. De mens dient een andere koning.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 13:01

Ik vind kopspijkers zoiezo al een programma waar je als christen zijnde niet naar hoeft te kijken, ik kijk het haast nooit alleen een keer online als vriende n zeggen, hey heb je dit of dat al gezien.

onder het kopje van satire worden gewoon mensen belachelijk gemaakt, vaak mensen van de overheid zoals JP en Beatrix, ik vind dat al te vergaan. God zegt zelf, eert uw vader en uw moeder, dat geld ook voor de overheid ookal is het nog zo'n slecht, om ze belachelijk te maken, vind ik toch echt te ver gaan.

Ik heb de aflevering niet gezien dus kan ik geen oordeel vellen over die uizending

*buigt beschaamd naar ridder Parsifal, en vraagt om vergiffenis*

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 30 nov 2004 13:02

jas schreef:Eigenlijk moet gewoon alles maar kunnen, vind je ook niet? Wat hebben we eigenlijk nog met God te maken. De mens dient een andere koning.

Nee, Jas, alles kan niet. Dat weet je net zo goed als ik. Maar je kan van alles over Spijkerman zeggen, ik ben het soms ook niet met hem eens, maar in dit programma worden wel zaken aan de orde gesteld. BV de persiflage op Kneveltje van afgelopen zaterdag deed niets af van Knevel maar stelde wel scherp de onzin over de commotie die rond dit gesprek is ontstaan. De persiflage over G. de Vader in het begin topic was gericht op het RVU programma "Beter van niet" Niets meer en niets minder. Overigens word God in dit RVU programma helemaal niet bespot, maar worden er zaken aangeraakt die het overdenken waard zijn en die eigenlijk rechtstreeks uit de Bijbel komen.

Op de een of andere manier slaagt Spijkerman erin, (nou ja, hij niet maar z'n productieteam) zaken duidelijker en scherper voor te stellen dan Theo en Andries.
En soms is dan dat heel confronterend. Prima, dat houd je scherp.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 nov 2004 13:37

jas schreef:
Aragorn schreef:Waarom kan ik nergens een ontkrachting van mijn verhaal ontdekken? Ik heb beschreven hoe ik zonder problemen in het cafe kan zitten. Dat kun jij nog 100 keer uit den boze noemen natuurlijk, maar daar kan ik niet zo heel bijzonder veel mee.

Beste Aragorn, niet ik noem een café uit den boze, God Woord noemt al het werelds vertier uit den boze. En de reden dat je nergens een ontkrachting van jouw verhaal in mijn betogen kunt ontdekken is enkel gelegen in het feit dat je die niet wilt ontdekken.

Het probleem met jouw 'argumentatie' is dat je er vanuit gaat dat in het cafe zitten per definitie gelijk staat aan werelds vertier, en vervolgens zegt: kijk, hier staat dat alles werelds vertier uit den boze is. Duh, dat snap ik. Maar het gaat over de vraag of het cafe per definitie in die categorie valt.

Jas schreef:
Aragorn schreef:Ach kom nou toch.. ik wil best serieus hierover discussieren, maar met dit soort kinderlijke tegenwerpingen en totaal losgeslagen exegeses maak je jezelf volstrekt ongeloofwaardig.

Vind je de tegenwerpingen kinderlijk? Ja, ze komen ook van een kind. Een kind van God.

Aragorn schreef:Ik had het eigenlijk vooral tegen arjan2, maar die exegese kwam van idd van jou. Nouja, dat behoeft geen verdere toelichting, dat zal wel een grapje van je geweest zijn.
Nee, het was geen grapje. Het staat er.[/quote]
O.. :shock: Het staat idd dat er geen plaats was in de herberg, maar dat betekent niet dat de herberg tegen Jezus was. Als de herberg werkelijk fout geweest zou zijn, waarom wilden Jozef en Maria er dan overnachten? Nouja, ik ben eigenlijk ook gek dat ik hier tegenin ga, het is gewoon te gek voor woorden dat iemand die voor waarheidsgetrouwe schriftuitleg zegt te zijn dit soort dingen zegt en nog serieus meent ook.

Aragorn schreef:Ik geloof best in je goede bedoelingen (serieus), maar ik kan nog steeds geen kwaad zien in het bier drinken in een cafe ipv thuis. (Op een redelijk normale tijd in een normaal cafe dan)
Gods Woord spreekt niet eens over normale tijdstippen en normale café's.

Dat Gods Woord daar niet over spreekt zegt even weinig als het feit dat Gods Woord niet spreekt over discotheken.

Ik ben blij voor je dat jij gaat om het geloof te verkondigen, ranja drinkt en met andere gelovigen leuk over God kunt praten.

Dit soort verdraaiingen en karikaturen zou je eens af moeten leren.. :? Ik kom in het cafe om bier dan wel whiskey te drinken, en te praten over alles waarover je ergens anders ook praat. Dat kan God en geloof zijn, maar ook alle andere dingen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 13:43

En de PKN is een sociale instelling ... juist weet je wel hoeveel mensen je pijn doet met zo'n antichristelijke opmerking! ook in die kerk gaat God mee! Zolang Gods volk er is ...

Terug naar “Archief”