Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Boerin » 30 jul 2014 11:55

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2014 11:57

Ja Marnix en nu luisteren naar Bambi. Je moet je schamen zoveel te drinken. 8-[ :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2014 12:57

Bambi schreef:Ik zeg het niet om je te veroordelen, ook niet om je mijn maatstaf op te leggen, maar alleen maar om je na te laten denken en te waarschuwen.
Wat je er mee doet, is jouw keus.

Dank je. Ik ken de gevaren, weet wat het doet en ik heb beschreven hoe ik er (op een volgens mij verantwoorde manier). Ik vond je vooral wat te stellig met je uitspraak:

De Christelijke mens hoort niet zoveel te drinken, maar de zelfbeheersing te hebben om na 2 alcoholische drankjes te stoppen.

En niet al je opmerkingen zijn objectief, zoals die dat het in de kroeg alleen leuk is als je zelf meedrinkt en anders niet.... maar goed, bedankt voor de waarschuwingen, we zijn het redelijk met elkaar eens op een paar kleinigheden na.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 jul 2014 23:12

Uit het huisdieren-topic:

Bambi schreef:Vond dit interessante antwoord in de vragenrubriek:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/269 ... el-------/

Marnix schreef:Dan is het misschien goed om te weten dat ik me ook lichtelijk aan jouw reactie heb geërgerd. Ik hoop dat je hier dan net zoveel rekening mee houdt.

Je ziet in de laatste alinea's van mijn link, dat als je iets Bijbels kan onderbouwen, dat degene die zich aan je ergert dan een probleem heeft. :P

Hier komt mijn Bijbelse onderbouwing voor mijn visie op alcohol-misbruik:

Spreuken 20:1 De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn.

Efeze 5:15 Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen.
16 Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn.
17 Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij.
18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2014 08:53

Precies en dan zeg ik dus: Niet dronken worden. Maar wel genieten van alcohol. Tot zover zijn we het wel eens. Het enige waar we dan over verschillen is de hoeveelheid. Bijvoorbeeld op basis van de bruiloft te Kana. Dat denk ik niet dat 2 de grens is waar iedereen aan zich moet houden. Jij zei dat nogal stellig als algemene waarheid: De christen moet zich beperken tot 2 glazen en als mensen hun eigen regels als absolute regel voor iedereen gaan presenteren gaan mijn nekharen altijd een beetje overeind staan ;)

Misschien moeten we het er gewoon bij laten dat we niet dronken moeten worden en op een verstandige manier met alcohol omgaan. Daar kan ik me prima in vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 jul 2014 17:04

Marnix schreef:Misschien moeten we het er gewoon bij laten dat we niet dronken moeten worden en op een verstandige manier met alcohol omgaan. Daar kan ik me prima in vinden.

Inderdaad.

Efeze 5:18-20
18 En word niet dronken van wijn, waarin losbandigheid is, maar word vervuld met de Geest,
19 en spreek onder elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zing voor de Heere en loof Hem in uw hart,
20 en dank altijd voor alle dingen God en de Vader in de naam van onze Heere Jezus Christus.

Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 jul 2014 18:55

Spreeuw schreef:.. maar word vervuld met de Geest

Bestaan er dan nog wel refokerken als dat zal gebeuren? :lol:

Dan zou het de evangelische kant op gaan, of je daar zin in hebt Spreeuw hoor ik nog graag even van je :mrgreen:

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 31 jul 2014 21:23

Anoniem_89 schreef:.. maar word vervuld met de Geest

Spreeuw schreef:Bestaan er dan nog wel refokerken als dat zal gebeuren? :lol:

Dan zou het de evangelische kant op gaan, of je daar zin in hebt Spreeuw hoor ik nog graag even van je :mrgreen:

Totaal offtopic: maar dat is wel jouw invulling van wat met de Geest vervuld betekent.
deep water faith in the shallow end

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 jul 2014 21:42

Je draait de boel om met onze namen ;)

Bedoelde het als grapje hoor :cry:
Zit wel een kern van waarheid in :wink:

Laat ik even toelichten wat ik versta met vervuld v/d Heilige Geest;

Gaven van de Geest, blijdschap en vreugde (i.p.v. somber gezicht en 10 geboden die iedere keer opgerakeld worden).
Volgens mij moet ik oppassen met wat ik allemaal zeg, maar zo zie ik het in kerken gebeuren.
Een beetje meer een halleluja-stemming (ipv. dat men je veroordelend aankijkt)
Nog een snufje meer pit in de preek over Gods beloften (ipv. blijven hameren dat men zondig is en ellende moet kennen).

Zo heb ik nog wel een paar punten..

En natuurlijk is het overal anders..
Niet veroordelend bedoeld allemaal.
maar zo zie ik het gewoon ergens soms gebeuren, vooral de ger. gem.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 01 aug 2014 10:44

oops. Komt omdat je hier vervelend genoeg maar één quote kan hebben..Verkeerd geknipt en geplakt ziet ik..

Als dat je definitie is van evangelisch heb je wel een punt denk ik zo.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 aug 2014 16:52

Majiem schreef:oops. Komt omdat je hier vervelend genoeg maar één quote kan hebben..Verkeerd geknipt en geplakt ziet ik..

Het is je vergeven :lol:
Majiem schreef:Als dat je definitie is van evangelisch heb je wel een punt denk ik zo.

Evangelie betekent goede en/of blijde boodschap.
Er staat ook geschreven dat we altijd verheugd moeten zijn.
Waarom dan nog zo somber zijn en stil in de kerk zitten?

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 01 aug 2014 18:25

Als je je niet gered weet alle reden om niet al te vrolijk in de kerk te zitten.
Weet je je in Christus, dan kan stil zijn wel gepast zijn, om de predikant te horen.
Somberheid kan gezien je levensomstandigheden, maar zou voor een gered kind
van God geen standaard behoren te zijn.

Tenzij om hen die nog niet gered zijn en nog in de kroeg verkeren.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 aug 2014 20:38

Majiem schreef:Als je je niet gered weet alle reden om niet al te vrolijk in de kerk te zitten.
Weet je je in Christus, dan kan stil zijn wel gepast zijn, om de predikant te horen.
Somberheid kan gezien je levensomstandigheden, maar zou voor een gered kind
van God geen standaard behoren te zijn.

Tenzij om hen die nog niet gered zijn en nog in de kroeg verkeren.

Hier sluit ik me dan wel bij aan ;-)

Als ik naar mijn schoonfamilie kijk lijken ze zo somber in de kerk te zitten soms.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2014 23:16

Maar zijn ze ook somber? Of hebben ze wat moeite om hun blijdschsap te uiten? Is dat niet ook gewenning? En relatief? Een afrikaan vindt een evangelische Nederlander maar ingetogen, die op zijn beurt de gereformeerde christen weer so(m)ber vindt. Vaak is het ook een (sub)cultuur. Ik was ook altijd voor interactie, handen omhoog, dansen, je gevoel uiten enz en ik ben daar nog steeds voorstander van, maar merk dat ik er zelf soms wat te nuchter voor ben, waarschijnlijk omdat het in mijn kerk niet zo gebeurt. Maar daarmee ben ik niet somber, voel ik blijdschap, dankbaarheid, maar komt dat er aan de buitenkant niet altijd uit.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 aug 2014 09:28

Marnix schreef:Maar zijn ze ook somber? Of hebben ze wat moeite om hun blijdschsap te uiten? Is dat niet ook gewenning? En relatief? Een afrikaan vindt een evangelische Nederlander maar ingetogen, die op zijn beurt de gereformeerde christen weer so(m)ber vindt. Vaak is het ook een (sub)cultuur. Ik was ook altijd voor interactie, handen omhoog, dansen, je gevoel uiten enz en ik ben daar nog steeds voorstander van, maar merk dat ik er zelf soms wat te nuchter voor ben, waarschijnlijk omdat het in mijn kerk niet zo gebeurt. Maar daarmee ben ik niet somber, voel ik blijdschap, dankbaarheid, maar komt dat er aan de buitenkant niet altijd uit.

Het ligt ook inderdaad vooral aan de cultuur.
Maar toch merkte ik wel vroeger dat ze (op een beetje klaagtoon) dat ze 'uit hun ritme' waren door een extra te moeten gaan staan.
Ik wil niemand veroordelen, maar God aanbidden, waarom zou dat zittend moeten gebeuren?
Kan wel, maar als ik in de hemel ben ga ik ook niet achterover zitten.
Staand of knielend (al hoewel dat overal natuurlijk anders is en niet overal gepast) komt mij bij respectvoller over.
Vaak na het eerste lied gaan mensen direct zitten.
Van de 1000 mensen die er in de zaal zitten stond ik soms als enige.
Al doe ik dat niet altijd meer omdat iedereen je aankijkt, dan voel ik me toch niet op mijn gemak.

Het is een zgn. ontmoetingsdienst dan waarbij voornamelijk Opwekking gezongen wordt, het is een dienst om niet kerkelijke mensen naar de gemeente toe te trekken.
De dienst wordt geleid door iemand die zelf geen theologie gevolgd heeft, toch kan hij ontzettend goed preken, mijn schoonouders vinden hem beter dan beide predikanten :lol:
Ach ja, ben er al een halfjaar niet meer geweest. Wie weet zijn er dingen veranderd in div. opzichten.

Terug naar “Archief”