allereerst: gaaf, omega dat je bent gaan kijken! omega
Maar helaas lieten de gouden kalveren zich niet zo gemakkelijk grijpen.
omdat ze het niet willen merk ik vaak bij deze gospelartiesten. Ze willen dat de eer naar God gaat.
Allereerst ben ik het met Henk eens wat betreft de toespraak van Grandia. Die was m.i. eerbiedig en zelfs haast reformatorisch te noemen
. Hij kerkt in de gereformeerde bond van de hervormde kerk, of hoe heet dat officieel.
De wijze waarop Bert van Leeuwen de emoties en het gevoel van jongeren aansprak en ze massaal naar voren probeerde te praten om Jezus aan te nemen, maakte mij enigszins onpasselijk
Dat vond ik ook altijd. Tot ik er achter kwam dat het eigenlijk heel goed is. Zelfs als jongeren voor de zoveelste keer naar voren komen is het goed, dat ebben ze blijkbaar nodig. De wil is er! En het besef dat ze Jezus nodighebben is er ook!!!!
Massahypnose vind ik wel zwaar woord hoor, dat komt waarschijnlijk vooral omdat je moeite hebt met het 'je leven geven aan JEzus' Omdat je er vanuit gaat dat een mens zichzelf niet kan bekeren.
Ik heb een paar keer aanwezig mogen zijn in de nazorgtent als gastheer. Wat daar binnen gebeurd, dat is echt geweldig. Zoveel moeiten als jongeren al hebben. En als je in de knoop zit, dan merk je het contrast tussen Gods leven en je eigen leven. Maar God is ook onze Geneesheer, dus ik vind het alleen maar mooi. Als je op zo'n dag weer eens even op de rit geezt wordt dan grijp je die kans met beide handen aan.
Michael W. Smith viel mij erg mee, hoewel hij tijdens de persconferentie wel toegaf meer te verdienen met gospelmuziek dan in het reguliere wereldje. Daardoor ga je toch wat twijfelen aan zijn goede bedoelingen. Maar hij maakt wel mooie muziek, dat is waar
zou dat nodig zijn, twijfelen aan z'n goede bedoelingen? Ik bedoel, het kan ook een simpel feit zijn wat hij daar verteld?
Wat betreft de bands zie ik geen enkel verschil tussen seculiere muziek en deze zogenaamde christelijke groepen, behalve dan dat de kwaliteit gewoon minder is. Met name ZOEgirl viel in negatieve zin op. Dat ze enorm vals zongen was in eerste instantie door de enorme bassen en de oorverdovende herrie niet eens te horen. Tijdens de samenvatting hedenavond op tv viel het pas goed op. Je zou het toch in je broek doen van schaamte
moet je verschil zien? De teksten zijn anders, al heb je die niet verstaan. Ze gingen waars hijnlijk niet over sex en wereldse lieffde.
NOg even over die goudenkalven. Goed dat je dat voorbeeld noemt. Is het je in de bijbel wel eens opgevallen dat de israelieten niet zozeer een afgod gingen vereren toen met het gouden kalf? Ze voelden zich in de steek gelaten omdat Mozes zo lang wegbleef en toen wilde ze een god die dichtbij was, die ze aankonden raken. Daarom maakten ze het kalf.
En ik denk dat het in deze tij din onze kerken net zo is. We willen weer een god die dichtbij is! Daarom gaan we een god maken of God dichter bij proberen te halen door allemaal buitenkant dingetjes; nieuwe muziek(instrumenten), jongerenkerken, we kicken op eo-jongerendagen e.d. Terwijl we eigenlijk in onze eigne gemeentes die levende relatie met God zouden moeten kunnen ontwikkelen die God ons beloofd.
Als je het gouden kalf noemt denk ik: ja, ik denk dat de kerken dat zich zeker aan moeten trekken. Is God nog levend? IS HIj nog dichtbij? Of denken we met z'n allen dat God overleden is op de berg?