EO jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jun 2003 16:36

Gelukkig zullen aanstaande zaterdag én de Heilige Geest én Michaël w. Smith aanwezig zijn

chaja, ik vindt dit zo rare opmerking. alsof michael w smith in 1 adem gezegd kan worden met de Heilige Geest die het geloof in onze harten openbaart. als ik het zo lees is het net alsof jij deze man verheerlijkt. wat is er nou zo bijzonder aan deze man behalve het muziek dat ie maakt en waar je lekker op kan swingen en zijn boeken die hij geschreven heb (doet ie toch?)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 16:46

johannes1 schreef:
Gelukkig zullen aanstaande zaterdag én de Heilige Geest én Michaël w. Smith aanwezig zijn

chaja, ik vindt dit zo rare opmerking. alsof michael w smith in 1 adem gezegd kan worden met de Heilige Geest die het geloof in onze harten openbaart. als ik het zo lees is het net alsof jij deze man verheerlijkt. wat is er nou zo bijzonder aan deze man behalve het muziek dat ie maakt en waar je lekker op kan swingen en zijn boeken die hij geschreven heb (doet ie toch?)

haha, de heilige Geest woont in je hart, johannes, dus Hij is overal waar jij ook naar toe gaat!!! tenminste, alsje hem niet teveel bedroeft hebt!!!!

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 12 jun 2003 22:03

Omega schreef:
Oprechte bezorgdheid????? Dan zul je het toch echt anders moeten brengen. Komt namelijk niet over, die 'oprechte bezorgdheid'.

Oprechte bezorgdheid zonder kritiek is onmogelijk, anders zou er van bezorgdheid zelfs geen sprake kunnen zijn. Maar inderdaad, je zult mij niet snel tegenkomen in de stroom schapen die kritiekloos alles naar binnen werken wat gospelartiesten hen voorschotelen. Het verbaast me wel erg dat predikanten en voorgangers met argwaan worden benaderd, terwijl we wezenloos achter gospelzangers aanrennen alsof het de rattenvangers van Hamelen zijn.

Ik weet al precies wat jouw reactie na zaterdag zal zijn. Misschien moet je erover nadenken er met een andere attitude tegen aan te kijken!!!

Ik merk dat je je nu al indekt. Ook dat verbaast me. De afgelopen weken kreeg ik steeds te horen van diverse EO-gangers dat "je er moet zijn geweest om te kunnen oordelen". Nu ga ik dat doen en dan opeens hoor ik andere geluiden. Indien jullie gelijk hebben, en het werkelijk allemaal om God en Zijn eer gaat, dan hoef je volgens mij niet bang te zijn voor mijn reactie achteraf.

Ik dek me niet in. Alleen al de manier waarop jij praat over de EO-jongerendag zegt genoeg. Andere houding zal heel veel helpen. Verder denk ik dat jij de eer van God anders ziet als ik. (ik hoop dat je begrijpt hoe ik dit bedoel)

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 12 jun 2003 22:27

Johannes1: waarom ik die samen in één zin noem? Omdat het over die twee ging. Over de Heilige Geest en over Michaël W. Smith. Om eerlijk te zijn ben ik helemaal geen fan van hem. Ik vind zijn muziek mooi enzo, maar ik ben een veel te sceptisch persoon om fan van iemand te zijn. De Enige die ik volledig adoreer is de Vader, Zoon en Heilige Geest. Wat ik wou zeggen is dat de het ene het andere niet uitsluit.
en hoe ik zomaar kan zeggen dat de Heilige Geest daar aanwezig zal zijn? Bijvoorbeeld om dat ik daar aanwezig zal zijn en Hij is in mijn hart. En in de harten van nog heel veel anderen, dus er is heel veel ruimte voor Hem. Waarschijnlijk zullen we zelfs zingen: Welkom, Heilge Geest van God... en 'Heer, U bent welkom, U bent welkom Grote Koning'.
Het is onmogelijk dat de Heilige Geest daar niet zal zijn. Want dan moeten er namelijk wel heel veel mensen ineens besluiten niet te zullen komen.

Chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

henkie
Beheerder

Re: .

Berichtdoor henkie » 13 jun 2003 14:47

Antiblob schreef:Ik denk dat vooral daar de mensen bereikt kunnen worden. Een eerste kennismaking met het christendom.

Ik beperk me in deze discussie even tot de stelling die je vaak hoort dat dit soort evenementen een lagere drempel is voor niet-gelovigen.

Dat is een grote misvatting. EJD of Flevo kunnen nooit opboksen tegen de seculiere festivals. Sterker nog, deze worden gewoon suf gevonden.
Daar komt bij dat er maar weinig mensen komen die ongelovig zijn. Van Flevo weet ik dat dit percentage verwaarloosbaar was. Dat is ook volstrekt logisch, want op de 'normale' bijeenkomsten hoor je veel betere muziek.

Ik ga morgen trouwens ook kijken. Ben benieuwd!

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 jun 2003 14:56

henkie schreef:
Antiblob schreef:Ik denk dat vooral daar de mensen bereikt kunnen worden. Een eerste kennismaking met het christendom.

Ik beperk me in deze discussie even tot de stelling die je vaak hoort dat dit soort evenementen een lagere drempel is voor niet-gelovigen.

Dat is een grote misvatting. EJD of Flevo kunnen nooit opboksen tegen de seculiere festivals. Sterker nog, deze worden gewoon suf gevonden.
Daar komt bij dat er maar weinig mensen komen die ongelovig zijn. Van Flevo weet ik dat dit percentage verwaarloosbaar was. Dat is ook volstrekt logisch, want op de 'normale' bijeenkomsten hoor je veel betere muziek.

Helemaal mee eens Henkie, ik denk ook dat eerder de andere kant op werkt, om kerkelijke mensen de wereld(se muziek) in te helpen.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 13 jun 2003 16:31

RieBo schreef:
henkie schreef:

Helemaal mee eens Henkie, ik denk ook dat eerder de andere kant op werkt, om kerkelijke mensen de wereld(se muziek) in te helpen.

Op de EO-jongerendag is het ook zeker zo, dat de meerderheid al christen is. Maar ook al is maar 5% niet-christelijk, dan praten we nog over 1500-2000 mensen denk ik. Ik denk ook niet dat mensen in één keer tot bekering komen daar. Daar hoor je gewoon veel te weinig voor op zo'n dag. Misschien maakt het mensen wel nieuwsgierig.

Suggereerde ik dat de EO-jongerendag kan opboksen tegen seculiere festivals? Dat was in ieder geval niet de bedoeling. Het is m.i. logisch dat de jongerendag suf wordt gevonden. Al dat gepreek enzo. Daar zit de gemiddelde Pinkpop bezoeker vast niet op te wachten.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 13 jun 2003 20:39

RieBo schreef:
henkie schreef:

Wanneer is muziek volgens jou werelds? Als het lijkt op popmuziek?
Afbeelding

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 13 jun 2003 21:21

henkie schreef:

Ik ga morgen trouwens ook kijken. Ben benieuwd!

Ff over die betere muziek. Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat menig gospelzanger/zangeres gelijk is aan al die seculiere lui wat betreft de kwaliteit van hun muziek. En de tekst is sowieso altijd beter. :D

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 jun 2003 15:37

Antiblob schreef:Maar ook al is maar 5% niet-christelijk, dan praten we nog over 1500-2000 mensen denk ik.

Dat is inderdaad nog een respectabel aantal. Maar laten we gewoon eerlijk zijn, daarom wordt de jongerendag niet gehouden. Toch hoor je dat vaak als argument.

Ik sluit zeker niet uit dat mensen daar iets horen waardoor ze meer willen weten. Ik vond het verhaal van Grandia bijvoorbeeld niet slecht.

Suggereerde ik dat de EO-jongerendag kan opboksen tegen seculiere festivals? Dat was in ieder geval niet de bedoeling. Het is m.i. logisch dat de jongerendag suf wordt gevonden. Al dat gepreek enzo. Daar zit de gemiddelde Pinkpop bezoeker vast niet op te wachten.

Nee, dat suggereerde je niet. Maar je hoort dit soort dingen regelmatig en daar wil ik in zijn algemeenheid op reageren.

Kate schreef:Ik ben ervan overtuigd dat menig gospelzanger/zangeres gelijk is aan al die seculiere lui wat betreft de kwaliteit van hun muziek.

DCTalk heeft een toptien-hit gescoord, voor de rest kan ik geen gospelartiest(en) noemen die het in de popmuziek redden. Dat zegt wel iets over het niveau.

En de tekst is sowieso altijd beter.

ja, om de tekst gaat het bij gospel ;-)
Prima, dat de ondertitels op het scherm stonden. Ik weet alleen niet of de gemiddelde leeftijd dat daar rondliep het begreep.

Vergeet trouwens niet dat onder het misbruiken van Gods naam, een 'leeg 'gebruiken wordt verstaan. Als je gedachteloos een (op zichzelf goede) tekst over Jezus meezingt, dat ook een ijdel gebruik is. (bijv. Jezus Christ van Saviour Machine) Dan maar liever een neutrale tekst.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 14 jun 2003 15:45

Ik kijk de eo-jongerendag online :D
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 jun 2003 19:55

Allereerst ben ik het met Henk eens wat betreft de toespraak van Grandia. Die was m.i. eerbiedig en zelfs haast reformatorisch te noemen. Kortom, zeer evenwichtig en zeker aanbevelenswaardig. Het komt misschien ook wel omdat in zijn bijdrage mijn opmerkingen op de site van Ronduit vrijwel letterlijk zijn overgenomen ;-) Ga zo door Wim.

Wat betreft de bands zie ik geen enkel verschil tussen seculiere muziek en deze zogenaamde christelijke groepen, behalve dan dat de kwaliteit gewoon minder is. Met name ZOEgirl viel in negatieve zin op. Dat ze enorm vals zongen was in eerste instantie door de enorme bassen en de oorverdovende herrie niet eens te horen. Tijdens de samenvatting hedenavond op tv viel het pas goed op. Je zou het toch in je broek doen van schaamte...

Waar ik me ook enorm aan stoorde was het groupiegebeuren voor het podium. Duizenden doldwaze jongeren deden een (vaak vergeefse) poging om hun idolen aan te raken. Maar helaas lieten de gouden kalveren zich niet zo gemakkelijk grijpen. Opvallend was trouwens dat het applaus voor Jezus wel erg schril afstak bij het gejoel en gejuich voor de popartiesten.

De wijze waarop Bert van Leeuwen de emoties en het gevoel van jongeren aansprak en ze massaal naar voren probeerde te praten om Jezus aan te nemen, maakte mij enigszins onpasselijk. Het resultaat was dat vooral kinderen van 10-14 jaar huilend naar voren kwamen om de zegen van Bert te ontvangen. Dit soort massahypnose zie je normaal alleen bij sekten.

Michael W. Smith viel mij erg mee, hoewel hij tijdens de persconferentie wel toegaf meer te verdienen met gospelmuziek dan in het reguliere wereldje. Daardoor ga je toch wat twijfelen aan zijn goede bedoelingen. Maar hij maakt wel mooie muziek, dat is waar.

Maar nogmaals: door de stampende bassen en die enorme herrie van de instrumenten, kon je de geschreeuwde teksten van de meeste bands niet meer verstaan.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 20:42

allereerst: gaaf, omega dat je bent gaan kijken! omega
Maar helaas lieten de gouden kalveren zich niet zo gemakkelijk grijpen.
omdat ze het niet willen merk ik vaak bij deze gospelartiesten. Ze willen dat de eer naar God gaat.

Allereerst ben ik het met Henk eens wat betreft de toespraak van Grandia. Die was m.i. eerbiedig en zelfs haast reformatorisch te noemen
. Hij kerkt in de gereformeerde bond van de hervormde kerk, of hoe heet dat officieel.

De wijze waarop Bert van Leeuwen de emoties en het gevoel van jongeren aansprak en ze massaal naar voren probeerde te praten om Jezus aan te nemen, maakte mij enigszins onpasselijk

Dat vond ik ook altijd. Tot ik er achter kwam dat het eigenlijk heel goed is. Zelfs als jongeren voor de zoveelste keer naar voren komen is het goed, dat ebben ze blijkbaar nodig. De wil is er! En het besef dat ze Jezus nodighebben is er ook!!!!
Massahypnose vind ik wel zwaar woord hoor, dat komt waarschijnlijk vooral omdat je moeite hebt met het 'je leven geven aan JEzus' Omdat je er vanuit gaat dat een mens zichzelf niet kan bekeren.

Ik heb een paar keer aanwezig mogen zijn in de nazorgtent als gastheer. Wat daar binnen gebeurd, dat is echt geweldig. Zoveel moeiten als jongeren al hebben. En als je in de knoop zit, dan merk je het contrast tussen Gods leven en je eigen leven. Maar God is ook onze Geneesheer, dus ik vind het alleen maar mooi. Als je op zo'n dag weer eens even op de rit geezt wordt dan grijp je die kans met beide handen aan.
Michael W. Smith viel mij erg mee, hoewel hij tijdens de persconferentie wel toegaf meer te verdienen met gospelmuziek dan in het reguliere wereldje. Daardoor ga je toch wat twijfelen aan zijn goede bedoelingen. Maar hij maakt wel mooie muziek, dat is waar
zou dat nodig zijn, twijfelen aan z'n goede bedoelingen? Ik bedoel, het kan ook een simpel feit zijn wat hij daar verteld?

Wat betreft de bands zie ik geen enkel verschil tussen seculiere muziek en deze zogenaamde christelijke groepen, behalve dan dat de kwaliteit gewoon minder is. Met name ZOEgirl viel in negatieve zin op. Dat ze enorm vals zongen was in eerste instantie door de enorme bassen en de oorverdovende herrie niet eens te horen. Tijdens de samenvatting hedenavond op tv viel het pas goed op. Je zou het toch in je broek doen van schaamte
moet je verschil zien? De teksten zijn anders, al heb je die niet verstaan. Ze gingen waars hijnlijk niet over sex en wereldse lieffde.

NOg even over die goudenkalven. Goed dat je dat voorbeeld noemt. Is het je in de bijbel wel eens opgevallen dat de israelieten niet zozeer een afgod gingen vereren toen met het gouden kalf? Ze voelden zich in de steek gelaten omdat Mozes zo lang wegbleef en toen wilde ze een god die dichtbij was, die ze aankonden raken. Daarom maakten ze het kalf.
En ik denk dat het in deze tij din onze kerken net zo is. We willen weer een god die dichtbij is! Daarom gaan we een god maken of God dichter bij proberen te halen door allemaal buitenkant dingetjes; nieuwe muziek(instrumenten), jongerenkerken, we kicken op eo-jongerendagen e.d. Terwijl we eigenlijk in onze eigne gemeentes die levende relatie met God zouden moeten kunnen ontwikkelen die God ons beloofd.
Als je het gouden kalf noemt denk ik: ja, ik denk dat de kerken dat zich zeker aan moeten trekken. Is God nog levend? IS HIj nog dichtbij? Of denken we met z'n allen dat God overleden is op de berg?

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 15 jun 2003 17:21

Leuk dat jullie er ook waren Henk en Omega. Ik was er ook en ik vond het een toffe dag. Zowel de preek van Wim Grandia als de preek van Willem Ouweneel vond ik erg goed.

Michael W. Smith was geweldig. Hij zong veel van zijn worship cds.

ZOE girl vond ik matig en Toby Mac ook. Die gouden-kalf-mentaliteit vind ik ook erg verwerpelijk.

Verder heb ik veel waardering voor de Flying Squad, lijkt me erg pittig.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 jun 2003 07:21

Omega schreef: Maar helaas lieten de gouden kalveren zich niet zo gemakkelijk grijpen.

Joris schreef: omdat ze het niet willen merk ik vaak bij deze gospelartiesten. Ze willen dat de eer naar God gaat.

Er blijkt een andere reden te zijn, aldus deskundigen. De meeste artiesten schudden geen handen omdat ze bang zijn het publiek ingetrokken te worden. In het verleden is dat nogal eens voorgekomen. Het is dus geen bescheidenheid maar lijfsbehoud.

Massahypnose vind ik wel zwaar woord hoor, dat komt waarschijnlijk vooral omdat je moeite hebt met het 'je leven geven aan JEzus' Omdat je er vanuit gaat dat een mens zichzelf niet kan bekeren.

Ik geloof inderdaad dat bekering een eenzijdig Godswerk is. Ik geloof dat Gods Geest harten van mensen neigt. Uit onszelf kiezen we niet voor Jezus. Tenminste, dat is wat er in de bijbel staat. Dus ik neem aan dat het waar is. De herhaalde oproep om voor Jezus te kiezen en vooral op het gevoel te spelen bij kinderen, is m.i. meer ter eer en meerdere glorie van de EO dan tot Gods eer. Duizenden jongeren die Jezus hebben aangenomen klinkt nu eenmaal erg goed. Tientallen journalisten hebben het vanaf de perstribune met eigen ogen kunnen aanschouwen. Ik heb er diverse gesproken, onder wie ook seculiere verslaggevers en fotografen. Unaniem vond men dit een smakeloze vertoning. En ik moest hen helaas gelijk geven.

Ik heb een paar keer aanwezig mogen zijn in de nazorgtent als gastheer. Wat daar binnen gebeurd, dat is echt geweldig.

Ik had daar ook graag aanwezig willen zijn, maar helaas werd mij de toegang geweigerd.

zou dat nodig zijn, twijfelen aan z'n goede bedoelingen? Ik bedoel, het kan ook een simpel feit zijn wat hij daar verteld?

Zeker, ik sluit dat dan ook niet uit. Maar als het een goede boom is, zijn er ook goede vruchten. Aangezien ik zijn vruchten (nog) niet ken, wil ik daarover dus ook niet oordelen.

De teksten zijn anders, al heb je die niet verstaan. Ze gingen waars hijnlijk niet over sex en wereldse lieffde.

Zou het dan niet beter zijn dat je ook kunt horen wat ze zingen? Of is dat niet belangrijk en gaat het alleen om de enorme hoeveelheid herrie die geproduceerd wordt? In dat geval hoor ik liever de motor van een Ferrari.

We willen weer een god die dichtbij is! Daarom gaan we een god maken of God dichter bij proberen te halen door allemaal buitenkant dingetjes; nieuwe muziek(instrumenten), jongerenkerken, we kicken op eo-jongerendagen e.d. Terwijl we eigenlijk in onze eigne gemeentes die levende relatie met God zouden moeten kunnen ontwikkelen die God ons beloofd.

Daar kan ik het alleen maar van harte mee eens zijn.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”