Refoanders schreef:Ik vraag me af waarom er geen vrijgezellen refohomo's zijn geweest om een interview in het RD te geven !
Wel onder elkaar op diverse fora en in diverse clubs praten en discuseren
Wel door al dat onderlinge overleg steeds verder weggroeien in denken van de kerk.
maar nooit eens geprobeerd om de link met de kerk weer te herstellen.
Hadden zij de reformatorische kerken al opgegeven?
Link met de kerk... ik kan een glimlach niet onderdruken. Laat ik je een beetje onderwijzen: ik heb me het leplazerus gepraat met de kerk. In verschillende gesprekken is het tot op het bot gegaan. Dat was een slopende periode. Ik heb gepraat, gezwoegd, lopen leuren met wat mijn voorstudie me had opgeleverd. Ik heb ze inzicht gegeven in het gevoel, de diepste zieleroerselen van een homo die worstelt met het gebrokene in de wereld. Ik heb ze geconfronteerd met hun eigen tekortkomingen. En dat alles op een liefdevolle toon en op een zijdezachte manier...
En inmiddels? Wat heeft het opgeleverd? Inmiddels zit ik in de kerk als een uitgestotene, iemand die geen belijdenis mocht doen mits hij een contract tekende, met twee paar handtekeningen, in tweevoud.
Mag ik je uitleggen hoeveel pijn het doet als de hele belijdenisdienst geen wóórd over je strijd wordt gerept? Dat je in de bank zit te janken omdat je gelooft, maar dat niet mag zeggen en er níemand is die je troost?
Mag ik je uitleggen hoeveel pijn het doet dat niemand me meer durft aan te spreken omdat men wéét dat ik geen conflicten gezocht heb. Dat men weet dat ik ondanks alle pijn nog steeds met opgeheven hoofd mijn kerk binnen loop. Dit alles heb ik, ondanks alles, mijn kerk niet kwalijk genomen. Ik heb mijn kerk lief; ik gun ze al het goede. Ik trek mij terug zodra ik te moeilijk wordt voor mijn kerk. Mijn kerk is zwak in haar geloof, en dat wil ik niet breken. Als een lid lijd dan lijden alle leden. Daarom blijf ik geen lid, maar kerk ik er wel.
Waarom heb je niet gewoon geluisterd naar de kerk zul je vragen: Mijn kerk sloeg de verkeerde spijker in de verkeerde kop. ze wezen me de verkeerde weg. Ze zeiden; "werk en je zal gelukkig worden". Ik zou als een blanco blad zijn, waar je de foute zinnen af kunt gummen. En als je maar hard genoeg gumt dan glimt het blanke papier zo weer tevoorschijn. Mijn Bijbel zegt dat je kunt gummen tot je een ons weegt, al verf je het hele blad weer wit, daar wordt het blad niet anders van. De belijdenis van mijn geloof moest een belijdenis van goed gedrag worden. Dat kon ik niet, dat wílde ik niet omdat ik daar geen snars van geloof en begrijp.
Niet echt een succes story waar de kerk of het RD op zit te wachten toch? Alle begrip voor de strijd van de homo, tenminste dat lees ik overal. Ga eens kijken bij de vragenrubriek; het schijnt uit z'n voegen te barsten van sympathie. De boodschap is duidelijk; flink poetsen dan wordt het nog wel eens wat. Daar past jouw situatie uitstekend bij; zonder dat je het wilt / beseft wordt je geclaimed/ingelijfd als instrument van de gereformeerde stroming. Totdat je de zere plekken benoemd, de rotte stukjes gaat aanwijzen. Of gaat zeggen dat het geloof in Christus alléén gelukkig maakt. Dat dát genoeg is en dat er dan héél veel vragen en open eindjes blijven. Dat is te stuitend, te confronterend. En voordat je dat gaat doen mag ik je misschien nog 1 advies meegeven: zorg dat je stevig in je schoenen staat en ordeel niet over de strijd van een ander alsjeblieft. Zeker niet als je als bruggenbouwer wilt functioneren.