De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Teus » 28 mar 2015 19:41

Beste Elbert,

Ik wil geen echt geen afbreuk doen aan je gegoofsleven, soms vallen er alleen bepaalde dingen op.
Mooi te horen dat je er blij mee bent, de positie die je van God gekregen hebt en die ook erkent, hier ga je toch ook van God uit.

Je eigen wil vertrouwen is heel iets anders.

God heeft voor ieder mens het Eeuwige Leven mogelijk gemaakt, Hij wil ook dat elk mens tot bekering komt, de weg is open, Zijn Zoon heeft alles gedaan wat er voor nodig was, het is volbracht en nu is het aan de mens. God wil dat wij het aannemen al zou je het nog zo graag willen, als je het niet pakt loop je het mis. Dat is juist het Wonderlijke, er is niets meer voor nodig, alleen de oprechte wil dat God je leven leidt, jou leven in Zijn Handen legt en het kwaad dat je gedaan hebt erkent en Hem om vergeving vraagt. God heeft ons dat vemogen gegeven.
Als b.v. ik water heb voor een aantal dorstige mensen en zeg alsjeblieft voor iedereen een glas water om alvast je dorst te lessen want straks krijg je dorst, dan kun je kiezen, neem ik dat water om mijn dorst te lessen of niet. En al zou je het nog zo graag willen, als je het niet pakt ga je dorst krijgen.
Dit is onze eigen keuze en zo stelt God ons ook voor de keuze. Als je het niet doet dan gaat het niet direct om de zonden die je gedaan hebt maar dat je God niet serieus genomen hebt, dar zal de straf om zijn, niet direct de straf dat je met satan in de hel vertoeft maar de Godverlatenheid, dat is wat je kapot maakt maar nooit kapot aan gaat, dat God totaal Zijn handen van je afhoudt, zie je dat het hier ook alleen maar om God gaat?
Als we in Chistus mogen zijn dan kunnen we zelfs nog keuzes maken, elke keer zit satan toch aan je te trekken? Vaak denk ik wel, sorry, maar hier op het forum ook, hebben we nog wel last van satan?
Zeker, we lopen niet altijd op de toppen van ons geloof maar we hebben altijd die strijd te strijden, dan maar met ons verstand hoe moeilijk het ook is. Dan hebben we weer die keuze Elbert, volhard ik in mijn Heiland, Hij zal het altijd belonen, of zeg je “nu wil ik effe rust, ik ga een biertje pakken” Op veel plaatsen wordt satan nog ongemerkt gewillig gekoesterd door kinderen van God. Ik moet ook dagelijks knokken om dicht bij mijn Hemelse Vader te blijven, het lijkt wel hoe dichter bij Hem hoe meer die rotzak aan je trekt. Tot op zekere hoogte hoor, op een gegeven moment komt er niets meer tussen, ook satan niet. Daarom is het zo van belang dat we zo dicht mogelijk bij Hem blijven, altijd maar een ontvankelijk hart verlangen om te weten en te verstaan wat Hij ons te zeggen heeft.
Dat we in afhankelijkheud van Hem blijven want we blussen zo snel de Heilige Geest, we laten zo snel de touwtjes vieren.

Nee, ik veronderstel geensins dat je een begrafenisgeloof hebt en Bambi bedoeld dat ook niet.
We kunnen altijd meer vreugde ervaren Elbert het licht natuurlijk altijd aan ons, wat dat betreft doen we allemaal onszelf te kort, de een meer dan de ander, tot verdriet van God.

Zeker, we blijven klein tegenover God en daardoor, mede onze schuld die betaald is, wordt God groter, het blijft een ongbegrijpelijk Wonder dat Hij naar ons omgezien heeft, aan Hem alle Eer.
We mogen naar hem opzien in Jezus Christus, niet vanuit onze oude positie maar vanuit wie we zijn, straks kijken we alleen maar vanuit Zijn Zoon, dan kunnen we niet eens meer naar onze oude positie kijken. Ons leven hier is tevens een leerschool om bekwaam te worden om volledig in Gods Dienst te staan in de Naam van Jezus Christus door de Kracht van de Heilige Geest.
Zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 29 mar 2015 09:26

Waar staat in de Bijbel dat wij het vermogen hebben Hem aan te nemen? Ik lees juist dat we dood zijn in de zonden en misdaden, dat er niemand is die God zoekt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 mar 2015 14:27

BladeStraight schreef:Waar staat in de Bijbel dat wij het vermogen hebben Hem aan te nemen? Ik lees juist dat we dood zijn in de zonden en misdaden, dat er niemand is die God zoekt.

Johannes1:12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 mar 2015 14:56

BladeStraight schreef:Waar staat in de Bijbel dat wij het vermogen hebben Hem aan te nemen? Ik lees juist dat we dood zijn in de zonden en misdaden, dat er niemand is die God zoekt.

Inderdaad, BladeStraigt, van nature zijn wij dood in de zonden en misdaden.
Ik bedoel jou niet persoolijk BS en zeg het in liefde, ik vindt het jammer dat dit argumenst weer bedoeld wordt om te laten zien dat alles van God moet komen. Ook vanuit onszelf zoeken we God niet we kunnen niets van onszelf, we kunnen nog niet knipperen met onze ogen maar God heeft ons ingeblazen met Zijn Heilige Adem waardoor we onze wil, emoties en denken gekregen hebben.
We zijn in staat om redelijk te denken en beslissingen te nemen, omdat God ons dat gegeven heeft, nee dus we kunnen niets buiten God, buiten God vallen we dood neer.

Wat betekend nu dood in de zonden en misdaden? Zoals ik al zei, niet dat we niets kunnen zonder God. Niets anders, wel ernsig genoeg, dat we verloren zijn door onze zonden. Niet verloren gaan maar reeds al verloren zijn, als God er niet aan te pas komt.

Als iemand tot besef gekomen is, dat hij schuldig is voor God dan biedt God hem het heil in Christus aan en hij mag dat gewoon aannemen. In 1 Joh 1:12 lezen we niet: Maar zovelen Hij macht gaf kinderen Gods te worden, die hebben Hem aangenomen', maar juist andersom: 
'Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden'.
Wij moeten Christus aannemen. Dat is onze verantwoordelijkheid. Dat God daardoor aan ons hart werkt door Zijn Woord en Geest is Gods zaak, daar hebben we niets mee te maken.

Dat dit vaak niet begrepen wordt gaat ten koste van de Liefde en de IJver van onze Hemelse Koning
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2015 08:51

Volgens mij lees jij de Bijbel dan selectief. De Bijbel roept telkens mensen actief op tot geloof en bekering. Een paar voorbeelden:

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; (Joh 1:12)

Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is. (1 Kor 15:1)

Als we het getuigenis van mensen aannemen, zullen we zeker het getuigenis van God aannemen, dat zoveel meer gezag heeft, want het is het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. (1 Joh 5:9,10)

[iWant aan ons is het goede nieuws verkondigd, net als indertijd aan hen; maar anders dan voor wie het in geloof aannemen, was het verkondigde woord voor hen niet heilzaam.[/i] (Heb 4,2)

Wij danken God dan ook onophoudelijk dat u zijn woord, dat u van ons ontvangen hebt, niet hebt aangenomen als een boodschap van mensen, maar als wat het werkelijk is: als het woord van God dat ook werkzaam is in u, die gelooft. (1 Tess 2, 13)

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 31 mar 2015 12:02

Oh, begrijp me niet verkeerd, wij moeten Christus wel degelijk aannemen, alleen zal niet elk mens dat doen. Dat is niet door een eigen keuze, zoals Teus stelt, want elk mens zal uit eigen keuze altijd voor de zonde en tegen Christus kiezen, maar dat is enkel uit genade. Natuurlijk moet hieruit niet opgemaakt worden dat 'het maar gegeven moet worden', en dat zeg ik ook helemaal niet, we moeten Christus aannemen. Het probleem is 'm enkel dat een onveranderd mens dat nooit zal doen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 31 mar 2015 12:41

BladeStraight schreef:Oh, begrijp me niet verkeerd, wij moeten Christus wel degelijk aannemen, alleen zal niet elk mens dat doen. Dat is niet door een eigen keuze, zoals Teus stelt, want elk mens zal uit eigen keuze altijd voor de zonde en tegen Christus kiezen, maar dat is enkel uit genade. Natuurlijk moet hieruit niet opgemaakt worden dat 'het maar gegeven moet worden', en dat zeg ik ook helemaal niet, we moeten Christus aannemen. Het probleem is 'm enkel dat een onveranderd mens dat nooit zal doen.
Je kunt het Bijbelse principe van Gave/het geschonken krijgen, en opgave niet van elkaar losmaken. Het is één geheel. Waar het uit elkaar gehaald wordt, wordt afgeweken van de evenwichtige Bijbelse lijn.
Je ziet dit ook terug in de volharding: het is een gave van God, maar je moet zelf alle middelen aanwenden om standvastig te blijven.
Je ziet dit ook in de opdracht: Bidt en werk.
En in verantwoording hebben en afhankelijk zijn.
Geloven en goede werken doen. Goede werken doen en geloven.
Alles komt volledig van God, dat is onze redding!
Maar Hij schakelt de mens niet uit, maar er volledig bij in.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2015 12:59

BladeStraight schreef:Oh, begrijp me niet verkeerd, wij moeten Christus wel degelijk aannemen, alleen zal niet elk mens dat doen. Dat is niet door een eigen keuze, zoals Teus stelt, want elk mens zal uit eigen keuze altijd voor de zonde en tegen Christus kiezen, maar dat is enkel uit genade. Natuurlijk moet hieruit niet opgemaakt worden dat 'het maar gegeven moet worden', en dat zeg ik ook helemaal niet, we moeten Christus aannemen. Het probleem is 'm enkel dat een onveranderd mens dat nooit zal doen.

Maar, houdt dat niet in dat mensen zich niet kunnen bekeren en als God hen zal vragen: Waarom heb je je niet bekeerd, het antwoord is: Sorry maar dat konden we niet? Alleen veranderde mensen doen dat en ik ben niet veranderd?

Mona, inderdaad. Werk je zaligheid met vrezen en beven want God is het die het kunnen en willen in u werkt. Helemaal mee eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 mar 2015 13:42

Marnix schreef:Mona, inderdaad. Werk je zaligheid met vrezen en beven want God is het die het kunnen en willen in u werkt. Helemaal mee eens.

Ja, verfrissend na al het once saved always saved gebazel. Is dat vnl. Amerikaans of zo? Ik lees niks anders op chr. forums. Alles is genade, al leef je als de duivel, het maakt niks uit. En lef het eens daar tegenin te gaan, furieus worden ze en je hangt een dwaalleer aan. Een vrouw, ongelofelijk, ik zei gewoon om sarcastisch te zijn en haar haar eigen dommigheid in te laten zien: Oh dan is die atheist die boeken schrijft om mensen van hun geloof af te trekken zeker ook een christen, want vroeger was ie dat wel en once saved always saved nietwaar? Ja zegt ze, serieus.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 31 mar 2015 14:37

Boerin schreef:Ja, verfrissend na al het once saved always saved gebazel. Is dat vnl. Amerikaans of zo? Ik lees niks anders op chr. forums. Alles is genade, al leef je als de duivel, het maakt niks uit. En lef het eens daar tegenin te gaan, furieus worden ze en je hangt een dwaalleer aan. Een vrouw, ongelofelijk, ik zei gewoon om sarcastisch te zijn en haar haar eigen dommigheid in te laten zien: Oh dan is die atheist die boeken schrijft om mensen van hun geloof af te trekken zeker ook een christen, want vroeger was ie dat wel en once saved always saved nietwaar? Ja zegt ze, serieus.

Toen de Heere Jezus zei tegen Zijn discipelen dat één van hen Hem die avond verraden zou, schrokken ze daar hevig van en vroegen: Ben ik het Heere?
Let wel, ze gingen onder elkaar staan.
Dat is een kenmerk van Genade. Niet roemen in jezelf, maar altijd nauw zelfonderzoek of je niet op een schadelijke weg bent. Want dat kan, ook na bekering.
En als je dan leest in Lukas:
En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.
en
Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles, wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
kun je dan op zondag in een stadion gaan zitten, tussen de vloekers?

Waar gaat je hart nu naar uit, na de ware bekering?
Omdat velen de geschriften van de oudvaders verachten, hoort men steeds minder van dit onderscheid.
Het kan tot eeuwige schade leiden.

Ik las een "pareltje" van Luther:
Dit leven is niet een vroomheid, maar een vroom worden; niet een gezondheid, maar gezond worden; niet een wezen, maar een worden; niet een rust, maar een oefening; wij zijn nog niet, maar wij worden het. Het is nog niet gedaan en geschied, maar het is aan de gang; het is niet het einde, maar de weg. Het glimt en blinkt niet alles; maar het wordt alles schoongemaakt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 31 mar 2015 15:03

Chaya schreef:Dat is een kenmerk van Genade. Niet roemen in jezelf, maar altijd nauw zelfonderzoek of je niet op een schadelijke weg bent. Want dat kan, ook na bekering.
en
Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles, wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.

Omdat velen de geschriften van de oudvaders verachten, hoort men steeds minder van dit onderscheid.
Die vat ik niet. Hedendaagse schrijvers kennen de bijbel ook hoor, daar heb je geen oude geschriften voor nodig.
Daardoor sluit hun schrijven vanzelfsprekend meer aan op onze tijd, en dat is best handig als het over discipelschap gaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 31 mar 2015 15:06

naamloos schreef:Die vat ik niet. Hedendaagse schrijvers kennen de bijbel ook hoor.
Daardoor sluit hun schrijven vanzelfsprekend meer aan op onze tijd, en dat is best handig als het over discipelschap gaat.

Kun je een voorbeeld noemen van een gedeelte dat in hedendaagse taal over de schijnbekeringen gaat?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 31 mar 2015 15:33

Chaya schreef:Kun je een voorbeeld noemen van een gedeelte dat in hedendaagse taal over de schijnbekeringen gaat?
Ik reageer op jou reactie over discipelschap = navolging van Jezus, wat uiteraard volgt op geloof en bekering.
En daar zijn legio boeken over: T. Keller, W. v d Kamp, W. Ouweneel, B. George, M. Lucado enz. enz. enz.
Als de vrucht van de Geest er niet is dan mag je je bekering wel eens nakijken, daar zijn hedendaagse schrijvers duidelijk over hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2015 16:00

Boerin schreef:Ja, verfrissend na al het once saved always saved gebazel. Is dat vnl. Amerikaans of zo? Ik lees niks anders op chr. forums. Alles is genade, al leef je als de duivel, het maakt niks uit. En lef het eens daar tegenin te gaan, furieus worden ze en je hangt een dwaalleer aan. Een vrouw, ongelofelijk, ik zei gewoon om sarcastisch te zijn en haar haar eigen dommigheid in te laten zien: Oh dan is die atheist die boeken schrijft om mensen van hun geloof af te trekken zeker ook een christen, want vroeger was ie dat wel en once saved always saved nietwaar? Ja zegt ze, serieus.

Chaya schreef:Toen de Heere Jezus zei tegen Zijn discipelen dat één van hen Hem die avond verraden zou, schrokken ze daar hevig van en vroegen: Ben ik het Heere?
Let wel, ze gingen onder elkaar staan.
Dat is een kenmerk van Genade. Niet roemen in jezelf, maar altijd nauw zelfonderzoek of je niet op een schadelijke weg bent. Want dat kan, ook na bekering.
en

Ik las een "pareltje" van Luther:
Dit leven is niet een vroomheid, maar een vroom worden; niet een gezondheid, maar gezond worden; niet een wezen, maar een worden; niet een rust, maar een oefening; wij zijn nog niet, maar wij worden het. Het is nog niet gedaan en geschied, maar het is aan de gang; het is niet het einde, maar de weg. Het glimt en blinkt niet alles; maar het wordt alles schoongemaakt.

Een parel van Paulus:

'vergeef elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft.' (Ef 4,32)

En ook een van Petrus:

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 31 mar 2015 18:18

Chaya schreef:Dat is een kenmerk van Genade. Niet roemen in jezelf, maar altijd nauw zelfonderzoek of je niet op een schadelijke weg bent. Want dat kan, ook na bekering.
Dat ben ik met je eens. Als het goed is wil je dan ook (door God of door je naaste) gecorrigeerd worden.
Een geestelijke draai om je oren is niet fijn voor je ego, maar wel heilzaam. Het komt er uiteindelijk altijd weer op neer, dat je van jezelf niets hebt om prat op te gaan, maar dat je Christus in alles nodig hebt.
En op het gebed wil Hij Zichzelf dan ook overvloedig geven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “Archief”