Kindernevendienst... moet dat nou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2012 10:44

quote="schelpje3"Sinds wanneer zit er in een woord als pimpen een waardeoordeel?

N.m.i. doe je niet aan "pimpen" voor een kinder/jeugddienst ik vind ik dat een rare uitdrukking, dat mag toch?

Je springt er meteen op als de bok op de haverkist.
Van mij hoeft het niet, dat mag toch?

Zeker, zeker, maar als het niet voor jou hoeft dan kan ik me zo voorstellen dat het je ook niet interesseerd, 8) Wel geef je steeds maar weer je (negatieve) mening, dan heet het pimpen en gezellig en makkelijk maken.

Gelukkig hoefde het van onze kinderen ook niet.
Ze zaten altijd behoorlijk stil, naar hun leeftijd en bij ons duurt de kerkdienst 5 kwartier tot anderhalf uur.
Die tijd moeten ze op school ook volhouden, voordat het pauze is.

Oh je vergelijkt school met naar de kerkgaan? Nee toch...
Als je goed had gelezen gaat het in de kinderdiensten niet over het "stil" zitten, maar gaat het over het onderwijs uit de Bijbel op hun eigen niveau.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 10:51

De predikanten worden in toenemende mate erg kindvriendelijk. Sommigen beginnen de preek juist met een aansprekend voorbeeld om de aandacht van de jeugd/kinderen te vangen.
Waarschijnlijk heb je een idee in je hoofd, door sommige verhalen of eigen herinnering, dat een soort monotone dreun is op jankerige toon. Dat was vroeger en in heel beperkte kring zo.
Ik ben in de afgelopen tijd in verschillende rechtse gemeentes geweest, vanwege doop en overlijden, het was er zeer goed toeven, ook voor kinderen! De kinderen zaten stil, luisterden aandachtig.
Bij ons duurt de kerk de helft van de tijd maar moeten veel kinderen zoet gehouden worden met een kleurboek.
Dat hebben wij nooit gedaan. Hoefde ook niet.
Kinderen moeten leren dat niet alles op kinderniveau is.
Wij namen hen pas mee als ze kleuterschoolleeftijd hadden, één keertje per zondag.
Daarnaast bezochten ze trouw de zondagsschool.
Bij familieleden waar de nevendienst al wel was ingevoerd, zijn de kinderen inmiddels "toevallig" onkerkelijk geworden. Ik heb geen idee of het één met het ander te maken heeft, maar voor mij wel een bewijs dat het niet MOET om de aandacht vast te houden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2012 10:59

quote="schelpje3"De predikanten worden in toenemende mate erg kindvriendelijk. Sommigen beginnen de preek juist met een aansprekend voorbeeld om de aandacht van de jeugd/kinderen te vangen.
Waarschijnlijk heb je een idee in je hoofd, door sommige verhalen of eigen herinnering, dat een soort monotone dreun is op jankerige toon. Dat was vroeger en in heel beperkte kring zo.
Ik ben in de afgelopen tijd in verschillende rechtse gemeentes geweest, vanwege doop en overlijden, het was er zeer goed toeven, ook voor kinderen! De kinderen zaten stil, luisterden aandachtig.
Bij ons duurt de kerk de helft van de tijd maar moeten veel kinderen zoet gehouden worden met een kleurboek.
Dat hebben wij nooit gedaan. Hoefde ook niet.
Kinderen moeten leren dat niet alles op kinderniveau is.
Wij namen hen pas mee als ze kleuterschoolleeftijd hadden, één keertje per zondag.
Daarnaast bezochten ze trouw de zondagsschool.
Bij familieleden waar de nevendienst al wel was ingevoerd, zijn de kinderen inmiddels "toevallig" onkerkelijk geworden. Ik heb geen idee of het één met het ander te maken heeft, maar voor mij wel een bewijs dat het niet MOET om de aandacht vast te houden.

Weet je schelpje ik ben niet bezig jou of welke kerk dan ook te overtuigen dat kinderdiensten er moeten zijn, zal ik ook niet doen.

Maar wel wil ik zeggen dat in mijn gemeente en andere kerken die kinderdiensten heel serieus worden genomen, het zijn "kinderwerkers" die het op hun hart hebben gekregen dit werk te doen, ik heb daar bewondering voor en als ik onze gemeente zie wat voor een vruchten hiervan geplukt worden, dan ligt daar God zegen zo overduidelijk op.

Ook zijn er die dit "kinderwerk" in een huis doen, zij zetten hun huis open voor de kinderen in de buurt om zo het evangelie te brengen.
Bij ons in de wijk was er jarenlang zelfs een bus die de stad rond ging voor dit "kinderwerk"
Laatst gewijzigd door schaapje op 11 jun 2012 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jun 2012 11:40

Schelpje3 schreef:Dus vraag ik me de noodzaak van een kindernevendienst af. Men wil het "makkelijker en gezelliger" voor kinderen, maar ook voor jongeren maken en de boel wordt een beetje gepimpt.
Kinderen die de nevendienst bezochten, haken dus ook later vaak af.
Net als veel jongeren, ondanks de speciale jeugddiensten.
Het is een wederom een misvatting dat er in ALLE reformatorische kerken alleen maar verlorenheid wordt gepredikt, en ellende. Het Wonder is daar juist vele malen groter wanneer een zondaar tot bekering komt!
Want in uiterst links is het makkelijk. Je bekeert jezelf. Je neemt Jezus aan, verandert wat aan je leven en dat is het.
Dus wat mw zegt, is juist. Het gaat om de bijbelgetrouwheid en niet om het hapklaar te maken.

Kindernevendienst betekent bij ons: verhalenderwijs aan de kleintjes vertellen en iets daarna: een kleurplaat of zo, die ze thuis verder mogen afmaken.
Voor de oudere kinderen is het een vorm van catechese. Bepaald niet oppervlakkig.

Kinderen die de kindernevendienst bezochten haken niet allemaal af, zoals je zou kunnen opmaken uit wat je schrijft. Er haken jonge mensen af ja, maar er zijn ook verscheidene die later bijdragen aan het kerkenwerk, voor de jeugd en in de kerkenraad. Zoiets kun je nooit algemeen stellen.

Je generaliseert nu zelf ook als het gaat om andere kerken, zoals jij ze noemt de 'linkse kerken'.
Het is niet: "je" bekeert je, maar God bekeert mensen - of brengt ze tot inkeer/bekering.
En er wordt dan niet maar - grofweg samengevat - op los geleefd.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jun 2012 11:48

schelpje3 schreef:Dus vraag ik me de noodzaak van een kindernevendienst af. Men wil het "makkelijker en gezelliger" voor kinderen, maar ook voor jongeren maken en de boel wordt een beetje gepimpt.
Kinderen die de nevendienst bezochten, haken dus ook later vaak af.
Net als veel jongeren, ondanks de speciale jeugddiensten.
Het is een wederom een misvatting dat er in ALLE reformatorische kerken alleen maar verlorenheid wordt gepredikt, en ellende. Het Wonder is daar juist vele malen groter wanneer een zondaar tot bekering komt!
Want in uiterst links is het makkelijk. Je bekeert jezelf. Je neemt Jezus aan, verandert wat aan je leven en dat is het.
Dus wat mw zegt, is juist. Het gaat om de bijbelgetrouwheid en niet om het hapklaar te maken.

Ik vind het erg jammer Schelpje, dat je mijn posting gebruikt om je eigen mening te verdedigen en niet leest wat ik bedoel.

Ik heb dit bedoeld:
Je kan kinderen de hele dienst bij laten wonen - hoe goed dat ook is- maar als er thuis niet over doorgesproken wordt, het niet uitgelegd wordt, dan zullen de kinderen er weinig van snappen.
Je kan kinderen naar de kindernevendienst laten gaan -hoe goed dat ook kan zijn- maar als er thuis geen ouders zijn die er met de kinderen overdoorpraten, dan zal het kind er verder weinig mee doen.
Wat je ook doet met je kind mbt de kerkdienst, de sleutel ligt niet in de kerkdienst/kindernevendienst, maar bij het thuis van de kinderen. Wordt er met ze gesproken over het gehoorde, hebben ze ouders die hen voorleven, enz enz.
Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het ook goed is om kinderen/jongeren doordeweeks bij de gemeente te betrekken, laten zien dat ze een plekje hebben in de gemeente.
Maar vooral is het belangrijk dat ouders en de gemeente (!) biddend om de kinderen heen staan. Onze kinderen zijn tenslotte ook kinderen van de gemeente! Laten we vooral blijven pleiten op de trouw van Gods beloften en vooral niet denken dat het afhangt of je je kind een hele dienst in de kerk laat of naar de kindernevendienst laat gaan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jun 2012 11:54

mw schreef:Je kan kinderen naar de kindernevendienst laten gaan -hoe goed dat ook kan zijn- maar als er thuis geen ouders zijn die er met de kinderen overdoorpraten, dan zal het kind er verder weinig mee doen.
Wat je ook doet met je kind mbt de kerkdienst, de sleutel ligt niet in de kerkdienst/kindernevendienst, maar bij het thuis van de kinderen. Wordt er met ze gesproken over het gehoorde, hebben ze ouders die hen voorleven, enz enz.
Helemaal mee eens.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2012 12:40

" quote="mw""
Maar vooral is het belangrijk dat ouders en de gemeente (!) biddend om de kinderen heen staan. Onze kinderen zijn tenslotte ook kinderen van de gemeente! Laten we vooral blijven pleiten op de trouw van Gods beloften en vooral niet denken dat het afhangt of je je kind een hele dienst in de kerk laat of naar de kindernevendienst laat gaan.

Helemaal eens, deze kinderen zullen ook mede bepalen hoe onze gemeente "straks" funcioneert, ze zijn de toekomst, met Gods zegen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 13:48

mw schreef:
Ik vind het erg jammer Schelpje, dat je mijn posting gebruikt om je eigen mening te verdedigen en niet leest wat ik bedoel.

Ik heb dit bedoeld:
Je kan kinderen de hele dienst bij laten wonen - hoe goed dat ook is- maar als er thuis niet over doorgesproken wordt, het niet uitgelegd wordt, dan zullen de kinderen er weinig van snappen.
Je kan kinderen naar de kindernevendienst laten gaan -hoe goed dat ook kan zijn- maar als er thuis geen ouders zijn die er met de kinderen overdoorpraten, dan zal het kind er verder weinig mee doen.
Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het ook goed is om kinderen/jongeren doordeweeks bij de gemeente te betrekken, laten zien dat ze een plekje hebben in de gemeente.

Dat is omdat je hier nu eenmaal maar 1 posting mag quoten! Zoals je ziet heb ik jou eruit gepikt, maar meerdere geantwoord. Dus als je vindt dat ik je "gebruikt" heb, sorry, ik had ook één van de andere kunnen pikken. Het was dus willekeur.
Ik ben het nl met je eens!
Ik zie niets in het apart zetten van de kinderen. Zoals ik zei onze kinderen gingen ook naar de zondagsschool, waar op hun niveau een Bijbelverhaal werd verteld, ze zongen met elkaar, leerden Psalmversjes.
Dus het was EN EN en niet OF.
M.i. geef je een soort signaal af, door de kinderen halverwege uit de dienst te halen, dat het wel heel erg saai en alleen voor grote mensen geschikt is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2012 14:12

M.i. geef je een soort signaal af, door de kinderen halverwege uit de dienst te halen, dat het wel heel erg saai en alleen voor grote mensen geschikt is.

Je kan het maar niet laten om de dingen negatief te benaderen, kenmerkend voor jou als je je ergens niet in kan vinden, of niet gewent bent!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 14:16

In jouw ogen is een afwijkende mening immer negatief.
Ik denk er zo over, zoals jij ook een mening hebt. Mag dat misschien?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jun 2012 14:31

schelpje3 schreef:Dat is omdat je hier nu eenmaal maar 1 posting mag quoten! Zoals je ziet heb ik jou eruit gepikt, maar meerdere geantwoord. Dus als je vindt dat ik je "gebruikt" heb, sorry, ik had ook één van de andere kunnen pikken. Het was dus willekeur.
Ik ben het nl met je eens!
Ik zie niets in het apart zetten van de kinderen. Zoals ik zei onze kinderen gingen ook naar de zondagsschool, waar op hun niveau een Bijbelverhaal werd verteld, ze zongen met elkaar, leerden Psalmversjes.

Sorry Schelpje, maar je bent het helemaal niet met mij eens. Ik heb namelijk helemaal geen pleidooi gehouden voor het afschaffen van kindernevendiensten, en dat is wat jij wel doet.
Wat ik je wilde vertellen was dat het nergens voor nodig is om zo te schoppen tegen kindernevendiensten. De oorzaak van kerkverlating ligt niet daarin (zoals jij ons wil laten geloven), maar op een heel ander gebied.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 14:38

Hierin ben ik het wel met je eens hoor:
quote - Je kan kinderen de hele dienst bij laten wonen - hoe goed dat ook is- maar als er thuis niet over doorgesproken wordt, het niet uitgelegd wordt, dan zullen de kinderen er weinig van snappen.
Maar vooral is het belangrijk dat ouders en de gemeente (!) biddend om de kinderen heen staan. Onze kinderen zijn tenslotte ook kinderen van de gemeente! Laten we vooral blijven pleiten op de trouw van Gods beloften en vooral niet denken dat het afhangt of je je kind een hele dienst in de kerk laat of naar de kindernevendienst laat gaan. - unquote

Ik ben niet mordicus tegen een nevendienst, maar het is m.i. onnodig en geeft een verkeerd signaal af, nl dat een kerkdienst niet geschikt zou zijn voor kinderen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2012 15:30

"schelpje3"In jouw ogen is een afwijkende mening immer negatief.

Nee dat is niet waar schelpje, ik heb er echt geen moeite mee als je ergens hierboven zegt: voor mij hoeft het niet.
Ik denk er zo over, zoals jij ook een mening hebt.

Jou mening is dat het voor jou niet hoeft, of dat je het nodig vindt, waarom haal je er dan al die negatieve punten bij, dat lijkt op verdacht maken, of iets afkraken, terwijl anderen er de waarde van inzien.
Mag dat misschien?

Natuurlijk mag dat, ik ben het met zoveel niet eens, en als ik daar redelijke argumenten voor heb, zal ik ze uitspreken, maar soms zijn die er niet, dan blijft het een verschil van mening........ of gewoonte.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 16:22

schaapje schreef:Jou mening is dat het voor jou niet hoeft, of dat je het nodig vindt, waarom haal je er dan al die negatieve punten bij, dat lijkt op verdacht maken, of iets afkraken, terwijl anderen er de waarde van inzien.

.

Als ik alleen maar zou zeggen dat ik er op tegen ben, zul je me vragen of ik argumenten wil aanvoeren. :roll:
Dit doe ik en dan kraak ik volgens jou iets af.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jun 2012 16:32

Jammer Schelpje, dat je geen feedback kan verdragen op jou manier van reageren. Schaapje heeft m.i. wel gelijk.

Terug naar “Archief”