Prince Caspian schreef:Ik ben ook met belijdenis cath gestart. Het is mooi om veel dingen over God en de Bijbel te leren. Maar ik vraag me wat dingen af (ik kan ook naar de Ds. gaan, maar dit is even wat anoniemer enzeau). Ik heb last van wat 'bepaalde, niet nader te vernoemen zonden (verslavingen)'. Dan gaat het bijvoorbeeld een tijd enorm goed met alles, en dan ga ik weer nogal hard onderuit. En soms lijkt het wel of 'iets in me' het bewust gaat 'opzoeken'. Ik voel me schijnheilig, en durf dan eigenlijk niet meer te bidden om vergeving daarvoor. Het lijkt me zo hypocriet tegenover God. Dus aan de ene kant wil ik heel erg graag God volgen door middel van belijdenis, aan de andere kant trekken mijn zonden me. Ik ben van plan om zo mijn zonden te belijden, maar ik weet niet hoe ik verder moet gaan. Ga ik door met belijdenis cath, of stop ik daarmee, tot ik, tsja... Ik weet het niet. Tips met hoe te handelen misschien? Meer mensen die hier tegenaan lopen?
He, laatst een heel fijn antwoord van ds. Simons gelezen in de vragenrubriek. Hier ging het ook over last hebben van je zonden.
Hij zei: "Je moet nooit vergeten dat je vlees niet wordt bekeerd, maar je geest/hart!"
Je vlees blijft zondigen. De duivel grijpt elke kans aan om je te laten struikelen en je vervolgens in te fluisteren dat je toch nooit een kind van God kunt zijn. Zie je? Zo verraderlijk gaat hij te werk. Eerst je verleiden en nadat hij zelf je verleid heeft je allerlei onzin influisteren. Je geest echter wil niets liever dan leven voor God.
Lees Romeinen 7:13-26 maar eens. Paulus worstelt daar ook met zijn zonde. MAAR(!!!): Gode zij dank mag hij leven door het volbrachte werk van Jezus Christus! (vers 25).
Als je op jezelf (je vlees) ziet dan kun je inderdaad niets anders dan het ergste vrezen, omdat je zondaar bent. Maar als je mag zien op Jezus Christus, dan mag je weten dat je de beste advocaat hebt die je je maar kunt wensen. En Hij doet dat ook nog eens gratis (Letterlijk pro Deo!!).
Zie niet op jezelf, maar zie op Hem, de overste Leidsman en Voleinder van het geloof! Uit jezelf kun je de zaligheid nooit ontvangen, maar Hij heeft het voor je verdiend! ALLE zonden zijn aan het kruis genageld. Lees het Avondmaalsformulier eens:
"Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters in de Heere, niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen te ontmoedigen, alsof niemand aan de tafel des Heeren zou mogen aangaan dan wie zonder enige zonde is. Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen. Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zo'n ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten. Niettegenstaande dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest droefheid over zulke gebreken hebben en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt."
Heb je last van je zonde (en uit je post begrijp ik dat dat zo is)? Belijd ze, en GEEN ENKELE zonde zal kunnen verhinderen dat je kind van Hem mag zijn, en dat Hij niets liever wil, dan dat je straks aan de Tafel van het verbond mag zitten en Zijn dood en opstanding gedenken!
Ik wil hierover best verder met je van gedachten wisselen, pb maar als je daar behoefte aan hebt.
Gods zegen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!