euthenasie bij uitzichtloos en ondraagelijk lijden? (Betoog)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2006 08:16

Gerdien B. schreef:Ik ben geen arts dus hoefin dat opzicht niets aan de kant te zetten.
Als jij het zou willen, dan moet jij zorgen dat het vsatligt ergens op papier. Ik mag niet zomaar voor jou beslissen of jij dat wil of niet.

Dat gebeurt ook niet Gerdien. Euthanasie is nadrukkelijk op verzoek van de patiënt zelf en er komen meerdere artsen aan te pas. De eigen arts bespreekt het met de patiënt en dan komt er een andere om te beoordelen of het inderdaad in zijn/haar ogen ondragelijk en uitzichtloos lijden is.
Ik blijf voor mij vasthouden aan de barmhartigheid van God. Als ik ook bv. de Bijbel lees en zie dat Jezus de wet opzij schuift om iemand op de sabbath te genezen, dan denk ik ook, dat wanneer iemand zijn/haar leven teruggeeft aan de Schepper, Hij genadig en barmhartig is.

Vanmorgen hoor ik op de radio dat de RK weigert de uitvaart te doen van de man die van de week door euthanasie is overleden.
Dat noem ik ronduit schandalig. Want in dat specifieke geval vind ik dat het op een onfatsoenlijke manier levensrekkend is geweest. Eigenlijk was er ook geen sprake van echt-actieve euthanasie: de dokter heeft alleen de beademingsapparatuur eruit getrokken.
En wat pastoraat betreft heeft de kerk in Italië zijn taak/plicht verzuimd...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 dec 2006 08:49

essieee schreef:
Maar zou je de stap durven zetten van passieve naar actieve euthenasie? Uiteindelijk zie ik het als een groot gebaar van naastenliefde. Je wilt je geliefde niet kwijt, maar het willen voorkomen dat je naaste lijdt weegt dan zwaarder.

En juist die keuze wil, mag en kan ik niet maken!

Ik wil die keuze ook niet maken, ik hoop die keuze nooit te hoeven maken, maar mocht het er ooit van komen, dan hoop ik dat ik die keuze wel kan maken.

Weet je....het klinkt miss vroom? Maar de mens gaat naar zijn eeuwige bestemming, God geeft ons genade tijd...dus ik mag daar niet zelf die stap in maken, daar ligt voor mij de grens!

Dat klinkt inderdaad behoorlijk vroom. En zoals ik al eerder zei: voor mij persoonlijk is er niks mis met principes, maar niet ten koste van anderen.

Absolute actieve euthanasie is voor mij onacceptabel al zegt mijn gevoel soms ook, uit liefde zou je het gunnen!
\Maar ik heb verantwoording af te leggen aan mijn Schepper!!

Ik hoop altijd maar dat die Schepper het belangrijker vindt dat je je naasten lief hebt dan dat je Hem lief hebt.
Laatst gewijzigd door MrSokkie op 23 dec 2006 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 dec 2006 08:52

Gerdien B. schreef:Ik ben geen arts dus hoefin dat opzicht niets aan de kant te zetten.
Als jij het zou willen, dan moet jij zorgen dat het vsatligt ergens op papier. Ik mag niet zomaar voor jou beslissen of jij dat wil of niet.

Nee, maar dat is weer heel wat anders natuurlijk. Bij wilsonbekwame mensen moet je inderdaad echt extra voorzichtig zijn voor je de stap naar euthenasie neemt. Zélfs als ze het hebben vast laten leggen. Maar ik denk ook aan de mensen die niet in coma liggen, maar die volledig bewust hun laatste paar maanden van hun leven in een wereld vol pijn liggen te wachten tot de ziekte inderdaad terminaal wordt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 dec 2006 09:50

Riska schreef:

Dat gebeurt ook niet Gerdien. Euthanasie is nadrukkelijk op verzoek van de patiënt zelf en er komen meerdere artsen aan te pas. De eigen arts bespreekt het met de patiënt en dan komt er een andere om te beoordelen of het inderdaad in zijn/haar ogen ondragelijk en uitzichtloos lijden is.
Ik blijf voor mij vasthouden aan de barmhartigheid van God. Als ik ook bv. de Bijbel lees en zie dat Jezus de wet opzij schuift om iemand op de sabbath te genezen, dan denk ik ook, dat wanneer iemand zijn/haar leven teruggeeft aan de Schepper, Hij genadig en barmhartig is.

Vanmorgen hoor ik op de radio dat de RK weigert de uitvaart te doen van de man die van de week door euthanasie is overleden.
Dat noem ik ronduit schandalig. Want in dat specifieke geval vind ik dat het op een onfatsoenlijke manier levensrekkend is geweest. Eigenlijk was er ook geen sprake van echt-actieve euthanasie: de dokter heeft alleen de beademingsapparatuur eruit getrokken.
En wat pastoraat betreft heeft de kerk in Italië zijn taak/plicht verzuimd...

Ik vind jou punt over de barmhartigheid van God zeker het overwegen waard.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 dec 2006 09:55

MrSokkie schreef:Nee, maar dat is weer heel wat anders natuurlijk. Bij wilsonbekwame mensen moet je inderdaad echt extra voorzichtig zijn voor je de stap naar euthenasie neemt. Zélfs als ze het hebben vast laten leggen. Maar ik denk ook aan de mensen die niet in coma liggen, maar die volledig bewust hun laatste paar maanden van hun leven in een wereld vol pijn liggen te wachten tot de ziekte inderdaad terminaal wordt.

Als die persoon zelf de keuze maakt, dan zal ik dat respecteren. Hoe moeilijk ik dat persoonlijk ook zal vinden. Het is het leven van de ander en ik wil ook zelf daarover beslissen aangaande mijn leven.
Maar als die persoon mijn mening vraagt, dan ga ik er ook niet om heen draaien van wat ik eigenlijk vind.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 dec 2006 11:18

mw schreef:en je geweten?

Als iemand om euthanasie vraagt, bijvoorbeeld door een verklaring te tekenen, dan is dat zijn of haar wens. Mijn geweten is op dat moment voor mij uiterst belangrijk, maar ik denk dat het verzoek van de patiënt in deze voor mijn eigen opvatting gaat.

Gerdien B. schreef:Ik ben geen arts dus hoefin dat opzicht niets aan de kant te zetten. Als jij het zou willen, dan moet jij zorgen dat het vsatligt ergens op papier. Ik mag niet zomaar voor jou beslissen of jij dat wil of niet.

Ik probeerde de discussie hypothetisch te houden, zodat persoonlijke elementen jegens andere Refowebbers niet relevant zouden worden ;)
Maar ik laat je op tijd weten hoe en wat ik wil op dat punt.

Voorlopig heb ik er nog niet over nagedacht en ik sluit niet uit dat dit nog wel even zo blijft.

Maar het blijft me verbazen dat veel mensen mordicus tegen abortus en euthanasie zijn, maar intussen wel de doodstraf willen herinvoeren. Ik begrijp dat helemaal niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 dec 2006 11:29

Optimatus schreef:Voorlopig heb ik er nog niet over nagedacht en ik sluit niet uit dat dit nog wel even zo blijft.

Begrijpelijk, maar soms kom je sneller voor dat soort vragen te staan dan je zou willen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 dec 2006 14:58

Optimatus schreef:Maar het blijft me verbazen dat veel mensen mordicus tegen abortus en euthanasie zijn, maar intussen wel de doodstraf willen herinvoeren. Ik begrijp dat helemaal niet.
Je ziet het verschil niet tussen abortus en de doodstraf? :?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 dec 2006 15:09

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Maar het blijft me verbazen dat veel mensen mordicus tegen abortus en euthanasie zijn, maar intussen wel de doodstraf willen herinvoeren. Ik begrijp dat helemaal niet.
Je ziet het verschil niet tussen abortus en de doodstraf? :?

De tegenstanders van abortus en euthanasie beweren dat je niet aan het leven mag komen. Gek genoeg geldt dat bij de doodstraf dan weer niet. Dan heet het plotseling gerechtigheid.

Ik vind dat waanzin.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 dec 2006 16:52

Optimatus schreef:De tegenstanders van abortus en euthanasie beweren dat je niet aan het leven mag komen. Gek genoeg geldt dat bij de doodstraf dan weer niet. Dan heet het plotseling gerechtigheid.

Ik vind dat waanzin.
Dat vind ik niet. De overheid heeft andere bevoegdheden en plichten dan een burger. Net zoals ik ontvoering wel verwerpelijk vind en een gevangenisstraf niet.
Ook is het verschil belangrijk dat bij abortus we spreken over personen die niks misdaan hebben en geen enkele wet hebben overtreden. Dat is bij de doodstraf anders.

Overigens vind ik de gelijktrekking van euthanasie en abortus een verkeerde. Bij abortus heeft een foetus geen enkele inspraak en invloed op het besluit, bij euthanasie wel. Dat is ook de reden waarom ik euthanasie niet verboden zou willen zien, maar abortus wel.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 dec 2006 18:11

Abortus en euthanasie zijn niet gelijkwaardig en ik denk dat we die zaken in deze discussie beter kunnen scheiden.

Goed, euthanasie dus. (Waarbij - en dat is wel een nadrukkelijke overeenkomst met abortus - de richtlijnen en wetgeving wellicht wat aangescherpt moeten worden en in ieder geval streng gehanteerd moeten worden.) Als iemand ervoor kiest niet langer te willen lijden en 'het geval' voldoet sterk aan de eisen die worden gesteld voordat iemand een dergelijke beslissing mag maken, heb je je daarbij neer te leggen. Je hebt de wens van de patient te vervullen (en waarschijnlijk is het tevens het beste voor de patient).

Wullimpie schreef:Omdat zelfdoding in strijd is met het 6e gebod.

Begrijp ik het nu goed dat jij vind dat de mens het recht heeft op zelfmoord, en dat het recht op euthanasie daaruit voort vloeit?

Wullimpie, ik stel zelfmoord en euthanasie niet gelijk. Wat ik eigenlijk bedoel is dat euthanasie een vorm van zelfdoding is (met hulp) en zelfmoord ook. Euthanasie is een vorm van zelfdoding die weloverdacht is - als de wetgeving in ieder geval goed gehanteerd wordt - en bovendien met behulp van ervaren artsen.
Daarbij vind ik zelfMOORD een hele slechte benaming van de gebeurtenis. Bij moord is er m.i. sprake van het nemen van het leven van iemand anders tegen de wil van diegene in. Bij zelfmoord gaat het niet om andermans leven en is het niet tegen de wil van 'diegene' (lees: de persoon zelf) in.
Echter, als iemand dood wil, zal hij/zij dat naar waarschijnlijkheid realiseren. Ik vermoed dat d.m.v. actieve euthanasie meer mensen geholpen zijn dan in het geval van 'zelfmoord'. En ik pleit ervoor dat euthanasie NIET in de illegaliteit verzandt, althans, niet nog verder. Euthanasie, heb ik me laten vertellen (correct me if I'm wrong) is niet volledig legaal: als de 'behandelend' arts echter duidelijk aan bepaalde richtlijnen voldoet en dit keurig rapporteert, wordt hij niet vervolgd. (Hoewel onder minister Hirsch Ballin nog wel de nodige artsen alsnog werden vervolgd, heb ik me eveneens laten vertellen.) Me dunkt dat je bij legalisering betere controle kunt uitoefenen en bovendien betere begeleiding kunt regelen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 dec 2006 00:43

Machiavelli schreef:Dat is ook de reden waarom ik euthanasie niet verboden zou willen zien, maar abortus wel.

Dus als de moeder in gevaar komt door het behouden van de ongeborene, dan moeten beide sterven?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 dec 2006 11:28

Nogmaals, dat is een totaal andere discussie. Open een nieuw topic anders. (Voor de verandering.)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 dec 2006 22:01

Gerdien B. schreef:Maar als die persoon mijn mening vraagt, dan ga ik er ook niet om heen draaien van wat ik eigenlijk vind.

Euthenasie is het toppunt van een persoonlijke keuze, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand die voor euthenasie kiest naar jouw of mijn mening zou vragen. Maar goed, je zou je mening geven? Meen je dat echt? Is dat op dat moment het meest naastenlievende wat je kunt doen? In plaats van je mening voor je houden twijfel en verwarring bij die man of vrouw zaaien in wat toch al de moeilijkste keuze van zijn/haar leven moet zijn. Echt Christelijke naastenliefde toon je volgens mij juist dan door te zwijgen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 dec 2006 23:04

MrSokkie schreef:
Gerdien B. schreef:Maar als die persoon mijn mening vraagt, dan ga ik er ook niet om heen draaien van wat ik eigenlijk vind.

Euthenasie is het toppunt van een persoonlijke keuze, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand die voor euthenasie kiest naar jouw of mijn mening zou vragen. Maar goed, je zou je mening geven? Meen je dat echt? Is dat op dat moment het meest naastenlievende wat je kunt doen? In plaats van je mening voor je houden twijfel en verwarring bij die man of vrouw zaaien in wat toch al de moeilijkste keuze van zijn/haar leven moet zijn. Echt Christelijke naastenliefde toon je volgens mij juist dan door te zwijgen.

Wanneer mensen echt naar jouw mening vragen, hoef je daar niet om te liegen! Ik zeg dan ook, Mijn mening....want!
Men vraagt daar niet voor niets om!
Mijn Schepper eist van mij dat ik serieus omga met het 6-e gebod, niet om een ander te 'sparen er om ga liegen'!!
Hoe zeer het je soms ook aan je hart gaat!

Mrsokkie rageerde op essieee
essieee schreef:Dat klinkt inderdaad behoorlijk vroom. En zoals ik al eerder zei: voor mij persoonlijk is er niks mis met principes, maar niet ten koste van anderen.

Gaat dit ten koste van anderen??
Mijn inziens niet, ik doe mijn werk niet slechter, en ik heb de plicht clienten dan "over te dragen".
En juist in de opleiding cq dagelijks leven wordt er zo op gehamerd je grenzen te hanteren!

mrsokkie schreef:Ik hoop altijd maar dat die Schepper het belangrijker vindt dat je je naasten lief hebt dan dat je Hem lief hebt.

De samenvatting van de wet; Gij zult de Heere liefhebben boven alles, uw naasten als uzelf!
Dus mijn Schepper vind de Liefde jegens Hem toch belangrijker!

Wat ik nog wil toevoegen....Niet meewerken aan euthanasie is niet hetzelfde als een patient laten stikken!

Terug naar “Archief”