Gerdien B. schreef:Ik ben geen arts dus hoefin dat opzicht niets aan de kant te zetten.
Als jij het zou willen, dan moet jij zorgen dat het vsatligt ergens op papier. Ik mag niet zomaar voor jou beslissen of jij dat wil of niet.
Dat gebeurt ook niet Gerdien. Euthanasie is nadrukkelijk op verzoek van de patiënt zelf en er komen meerdere artsen aan te pas. De eigen arts bespreekt het met de patiënt en dan komt er een andere om te beoordelen of het inderdaad in zijn/haar ogen ondragelijk en uitzichtloos lijden is.
Ik blijf voor mij vasthouden aan de barmhartigheid van God. Als ik ook bv. de Bijbel lees en zie dat Jezus de wet opzij schuift om iemand op de sabbath te genezen, dan denk ik ook, dat wanneer iemand zijn/haar leven teruggeeft aan de Schepper, Hij genadig en barmhartig is.
Vanmorgen hoor ik op de radio dat de RK weigert de uitvaart te doen van de man die van de week door euthanasie is overleden.
Dat noem ik ronduit schandalig. Want in dat specifieke geval vind ik dat het op een onfatsoenlijke manier levensrekkend is geweest. Eigenlijk was er ook geen sprake van echt-actieve euthanasie: de dokter heeft alleen de beademingsapparatuur eruit getrokken.
En wat pastoraat betreft heeft de kerk in Italië zijn taak/plicht verzuimd...